Skrevet av Emne: Katter i Trafikken  (Lest 2962 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
Katter i Trafikken
« på: 08 Februar 2007, 16:20:37 »
Kopiert fra http://dyrebeskyttelsenhordaland.org/dagbok.aspx

-Hei, du er kommet til Dyrebeskyttelsen Hordaland.

-Hei, vi har forelsket oss i en katt hos dere som vi har lyst å adoptere.

-Så koselig da. Har dere hatt katt før?

-Ja, flere. Men de har blitt påkjørt og drept.

-........eh...bor dere ved  en farlig vei da?

-Ja, vi gjør vel det, men der er jo ingenting å gjøre med det. Vi kan jo ikke holde kattene inne av den grunn..?

Ca slik høres noen av telefonene vi får på kattene våre ut. Når vi så forteller at, beklager, men da kan ikke dere overta katt fra oss – blir noen fornærmet. Argumentasjonen ligger i at ”jamen, vi kan jo bare få en katt fra noen andre da – men vi ville jo hjelpe dere”, ”Dere blir jo aldri kvitt kattene om dere skal sette slike krav”, ”skal kattene liksom bli innekatter da?”.

Men etter en lengre samtale, har vi fått en fin dialog med innringer – og mange har faktisk fått et nytt og annet syn både på katter og på arbeidet vårt.

Hovedoppgaven for de fleste lokalforeningene til Dyrebeskyttelsen Norge – inkl Hordaland– er å prøve å øke statusen på katten igjen. Folk betaler gladelig 150 kroner for ei rotte på dyrebutikken eller 75 kroner for ei mus. Mens katter gies bort – gjerne med en haug av mat, kattesand og leker i tillegg om folk bare vil ta i mot katten. Katten er null verd. Huskatten i hvert fall. Endringen må vi gjøre på mange plan – for der er mange myter og faktafeil ute blandt folk flest.

- Vi har hatt mange katter der vi bor, men de blir påkjørt hele tiden. Det er jo trist – men ingenting vi kan gjøre med det.

Hvis noen hadde hatt 4 hunder som i tur og orden ble påkjørt og drept – ville folk ha snakket om det grusomme hundeholdet. Siden det ”bare” er katter, er der ingen som bryr seg...
Men tenk etter; vi gjerder inn hester, kuer, sauer og geiter. Vi bruker løpestreng, hundegård og bånd på hundene når de står ute. Smådyr er i bur – og høner i hønsehuset. Dette gjør vi stort sett av to hovedgrunner; frykten for at de skal bli påkjørt, og faren for at de skal rote seg bort.
Hva med katten da? Som eneste husdyr blir den sluppet ut for å klare seg selv i forhold til trafikken. Er det rettferdig? Eller sier det mye om vårt syn på katten?

Men hva skal vi gjøre da? Holde de inne? Luftegård?

Hvis du bor rett ved farlig vei, bør du velge 1 av 3 alternativer:

1. Hold innekatt. Det går helt fint det! Les linken vår på Innekatt. Mange rasekatter lever hele livet sitt som innekatter – og lider INGEN nød under det; både persere, siamesere, briter og hellige birmaer er katter som stort sett kun er innekatter. Et stalltips er å ha to katter – og å bruke kvalitetskattesand i stedet for billige dagligvaresand..

2: Ha luftegård/utegård. Svært mange dyrevernsorganisasjoner, og oppdrettere på katt, har slike luftegårder knyttet til dyrehuset sitt – og kattene storkoser seg der.

3. Ikke ha katter... Det er ikke en menneskerettighet å holde katter. Hvis vi ikke kan tilby et hjem som i tilgangspunktet skal kunne gi katten et langt og trygt liv – bør vi ikke skaffe deg katt.

- Vi bor ikke langt fra farlig vei – og innser at vi kanskje ikke burde hatt katt her vi bor. Men vi vil jo gjerne beholde katten vår – men gi han et så trygt hjem som mulig her. Hva kan vi gjøre?

1. Hold katten inne fra solen går ned til den kommer opp igjen. Det er nemlig i mørket de fleste ulykker skjer. Det er enkelt å venne katten til å komme inn når det mørkner; rop han inn og gi han noe han liker veldig godt; litt fisk, ost, pølsebit, leverpostei. Om litt vil katten legge seg  på minne at når det begynner å bli mørkt – er det koseligst å være inne! Invester i en god kattedo og kvalitetssand som står et bortgjemt sted i en krok, så slipper katten å gå ut på do på natten – og kjøper du kvalitet vil du ikke merke at du har kattedo inne. I motsetning til om du kjøper billig kattesand som lukter ut hele huset...:-(

2. Kastrer hannkatten. Da slutter han i vandre over veien på jakt etter en hokatt – og kastrerte katter jager ikke hverandre ut i veien.

3. Steriliser hokatten. Da slutter hun å produsere hormoner som tiltrekker seg ukastrerte hannkatter – og dermed blir hun heller ikke jaget (ut i veien) av hannkatter som vil parre seg.

4. Ha på halsbånd med refleks (og tlfnr og adresse). Som sagt skjer de fleste ulykker i mørket. Ved å bruke reflekshalsbånd blir katten din synlig på lang avstand, og billister har større mulighet til å se, og unngå, katten din.

- Men det er ikke mulig å hindre at ingen katter skal bli påkjørt!
Nei, det er riktig. Uhell skjer uansett hvor godt vi prøver å forhindre de – både for oss mennesker og for dyrene våre. Men utgangspunktet skal alltid være at dyrene skal få seg hjem der alt ligger tilrette for at dyrene skal bli gamle. For katter innebærer det 15-20 år.

­- Men hvordan skal jeg vite om jeg kan få katt fra dere der jeg bor med tanke på vei? Har jo aldri tenkt på dette med vei før.
Det er vanskelig å gi et konkret svar på forhånd. Mye kommer også ann på hva du som eier er villig til å gjøre for å hindre at katten din skal bli påkjørt. En tommelfingerregel kan være: Kunne du sluppet hunden din ut på utsiden uten tilsyn? Svarer du JA på det, tyder ting på at du bor trygt til. Svarer du NEI, bør du se på om der er noe du kan gjøre for å minske risikoen – eller bestemme deg for et annet dyr.

Men ring oss for en prat om du er usikker. Folk er ikke dårlige dyrevenner selv om de  bor for nære vei til å overta en venn fra oss. Som regel er vi veldig lei oss når vi må si nei til folk som bor for nær farlig vei – for vi vet at hadde det bare ikke vært for den hersens veien hadde det vært et supert hjem for katten .

-Er du en dårligere hjem for katten ,hvis du må ha den som innekatt?.
Du er ikke et dårligere hjem,hvis du har en katt som innekatt.Alle kattene vi har plukket opp,har unnsluppet døden en gang.Vi vil ikke sende de i døden igjen.Folk tror ofte du tar fra kattene gleden med å klatre i trær ,fange mus osv. med å ha de inne.Flere av kattene vi har inne ,har gått ute og slitt i alt slags vær.De vil ikke ut igjen.Mangen katter er mer en nok fornøyd med å være inne i en varm stue ,sove på en deilig pute og spise god mat.Er de to ,har de hverandres selvskap.

Selv har jeg bodd midt i byn med 8 innkatter.Da jeg flyttet på "landet", har jeg fremdeles pusene mine som innekatter.Jeg klarer ikke tanken på at en av mine deilige pusevenner kan bli påkjørt.Og jeg tror neppe at noen av pusene mine lider.Hadde de kunne snakket, tror jeg nok de hadde sagt at de har det bra som det er.Til sommeren skal de få en luftegård..

Charlotte

DBH

<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
SV: Katter i Trafikken
« Svar #1 på: 08 Februar 2007, 17:40:59 »
Jeg gjør som du skriver.
Har kattene inne om natta/ når det er mørkt.
Har på de reflekshalsbånd.
Kastrerte/steriliserte og ID merket
brikke med navn og nr på halsbåndet.
kattedo inne, leker, god mat når de kommer inn.
Bor rett med skogen og tar med pus på tur, så vet de hvor det er trygt.

Likevel ble Noldus påkjørt.

Hadde vi eid vårt eget sted hadde vi hatt luftegård til dem.
*ønske*

Utlogget catzy

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 155
    • Vis profil
« Svar #2 på: 08 Februar 2007, 20:24:45 »
Supert innlegg, RaraAvis, dette bør være en vekker for mange!

Kismet

• Gjest
« Svar #3 på: 08 Februar 2007, 20:58:24 »
Tjaaa, det er jo et valg en selv må ta og en risiko.
Noen vil ha innekatter, andre ikke.
Opplever man at flere katter blir påkjørt så bør man jo revurdere saken, men det er nå engang alltid en risiko for at utekatter kan bli påkjørt uansett hvordan man bor til, man kan ikke beskytte dem mot alt her i verden.
Jeg har bodd rett ved en vei, mine katter gikk aldri ned dit.
De holder seg rundt huset, likevel så kan de bli påkjørt rett utafor utgangsdøra om de skulle være riktig så uheldige.
Personlig så vil jeg ikke ha innekatter, og den dagen  jeg må bosette meg slik til at kattene mine ikke kan få den friske lufta og den friheten jeg mener en katt bør få, ja da hadde jeg omplassert de til noen som kunne gi dem den friheten jeg mener de bør ha.
Jeg syns at noen er litt vel hysteriske med dette med innekattehold og blir ofte litt provosert over noen innekatteeiere som nærmest insinuerer at man kan takke seg selv om katten blir påkjørt fordi man var så "dum" å slapp den ut.

Presiserer at dette ikke er noe annet enn min personlige mening (folk før gjøre det de selv mener er rett for sine katter) og de som ønsker seg katt fra DB må jo selvsagt også respektere reglene DB har.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #4 på: 08 Februar 2007, 21:44:27 »
hm...
eg bur midt i byen, i sjølvaste sentrum av byen. det er gater og veier og biler overallt.
men akkurat i den gata da eg bur er det ikkje trafikk.
og eg velger likevel å slippe kattane mine ut. Om du nemlig spør pusabeistet, så er utelivet den viktigaste krydderen i eit katteliv. å lukte, undersøke, vera på tur, nyte deilige sommerdager og klar vinterkulde, eg ville ikkje likt å fengsle han inne fordi eg ser kor viktig det er for han å vera ute.
han har refleks halsbånd og katteluke. han er ikkje inne når det er mørkt, men som oftast er det akkurat frå 03:00/04:00 fram til ca. 11:00 at han er ute.
og eg tenkjer slik:

a) om natta er det mindre biler ute og kjører. det er fakta. bilene ser ikkje katten så godt i mørke, men det er ikkje så mangen som  kjører heller. er litt i tvil om at dei flerste ulykker skjer om natta eigentleg.
b) pusabeistet blir mobbet av dei andre kattane i gata. om han får bestemme kor tid han er ute klarer han å finne tider da han blir  plaga minst.

siden eg fekk pusabeistet har eg hatt den filosofien, at det sjølvsagt er trist om ein katt blir påkjørt, og at det bør unngås.  men at eg ikkje kjem til å halde han inne fordi det kanskje kunne skje noko. (og nei, hadde eg bodd ved noko stor veg der biler kjører 90 hadde eg nok ikkje sluppe han ut, eller rett og slett ikkje hatt katt. ein treng jo ikkje å fore katter til biler heller.)

det høres kanskje grusomt ut, men eg har same filosofien for meg også. me må alle saman dø ein eller annen dag. det er fakta. og ingenting er verre enn å sitte på gamleheim og oppdage at ein ikkje turte å leve fordi ein var redd for å dø. det er ikkje noko vits i å bli veldig gammel, eg syns det er bedre å leve litt farleg om det er det som skal til for å føle at ein lever.
og pusabeistet føler seg veldig i livet utendørs. om sommeren kjem han berre inn for å spise og sove, det er ute livet skjer.

heike

Nova

• Gjest
« Svar #5 på: 08 Februar 2007, 23:34:03 »
Flott innlegg :icon_smile:

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #6 på: 09 Februar 2007, 12:08:27 »
Helt enig, flott innlegg!!!

Altså, bor du helt inntil E-18 eller noe, bør du holde pus inne...
Vi bor i et lite boligfelt, hvor det er minimalt med trafikk... Uansett, kjører folk veldig seint! Vi er litt heldige da, for nærmeste nabo har en stor gård, med katter, hester, høner og sauer...
Dessuten MASSE mus på låven :biggrin:
Så det er der de holder seg, for det meste...

Der jeg bodde før, altså hos eksen, bodde vi ganske nære en vei, men over veien, er det et gjerde (et høøøyt et), for toget går der.
Så kattene interesserte seg aldri for den veien, for det var ikke noe på den andre siden...
Da gikk de heller til venstre, hvor det var gårder og skog..

Utlogget Vetlajento

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 15
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09 Februar 2007, 14:50:32 »
Leiligheten min ligg egentlig rett ved veien! Dvs. har ein liten "hage" utenfor, også er det 30 sone utenfor og ein ganske brå sving som går rundt "hagen". Trur egentlig det er ein ganske grei plass for ein pus å bu! Kort vei til skog og mark, men samtidig nok biler til at ein lærer seg å passe seg for dei!  :icon_smile:

Utlogget Crispy

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #8 på: 09 Februar 2007, 17:08:49 »
Veldig bra skrevet! Håper flere får seg en tankevekker, og heller dropper katteholdet om de ikke vil ha katten inne.

Bor heldigvis langt fra hovedvei, har 3 naboer som aldri er hjemme og ca 100 meter til sjøen. MIDT i skauen... Men blir kanskje kattegård til våren til lillepusen min...

Utlogget SiriJ

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 52
    • Vis profil
    • (N) Norexodu`s oppdrett av Hellig Birma
« Svar #9 på: 09 Februar 2007, 17:48:23 »
Veldig veldig bra innlegg RaraAvis!!! Dette får folk til å virkelig tenke seg om...
Jeg bor rett ved den mest trafikerte gaten i bergen så mine katter er bare inne,
men her inne har de nok leker og klatrestaitv de får bryne seg på + hverandres selskap :)
Men det blir kattegård om ca 4 måneder når vi flytter til Karmøy... :D
Hilsen Siri Jeanette.

En trofast venn er et sterkt forsvar, og den som har funnet en slik, har funnet en skatt!!

Utlogget Hope

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 Februar 2007, 18:27:22 »
Kjemebra Annie. Du får en takk for denne.  :icon_smile:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #11 på: 09 Februar 2007, 18:51:43 »
Ett kjempebra innlegg  :bigarmhug:

Utlogget Hapzen

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 20
    • Vis profil
    • Hapzen.com
« Svar #12 på: 01 Mai 2008, 22:04:12 »
likte det du skrev, masse skryt til deg, og gode ord, er helt enig i alt du skrev  :biggrin:

Utlogget Tobben

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 18
    • Vis profil
« Svar #13 på: 01 Mai 2008, 23:06:23 »
Veldig bra innlegg  :icon_smile:
Én katt forvandler det å komme hjem til et tomt hus til det å komme hjem. V. Martin

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #14 på: 02 Mai 2008, 00:08:42 »
Ja, har jo vært masse diskusjoner om innekatter i det siste, så det var jo fint å lese dette igjen!

Utlogget SpOtS

• Sjefskatt
  • Takket: 10
    • Vis profil
Sv: Katter i Trafikken
« Svar #15 på: 10 Mars 2009, 10:14:17 »
åhhh, ble bare mer bekymret for min pus nå, han viser små hint til at bilvett mangler en liten smule av, men det er ikke mange biler i nærheten, kun rund ferdig på jobb til og tidlig på morgenen når folks skal på jobb.
men bra skrevet da, møtte på en kar som har hadde puser som til støtt å stadig ble påkjørt fordi di bodde med farlig vei da han var liten, nå som voksen fikk han å venninna katt, de bor i sentrum med masse farlige biler. heldig vis er hokatta jærneskada så hun kan ikke dra ut. hvis d ikke hadde vert for d ville de nokk blitt sluppe ut.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 112
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #16 på: 10 Mars 2009, 16:17:43 »
Det var er riktig bra innlegg,takk for det.Det var engang katten var trygg i sin natur...dengang det nesten ingen biler fantes,nå har vel de fleste hver sin bil og da er trafikken mangedoblet og katten er ike lenger trygg.Ettersom vi ikke kan forby biler på veien så kan vi holde vores katter inne der det er som verst.Selv har jeg mistet mange av dekattene jeg hadde da jeg hadde litt hage og jeg må si det er en lettelse å flytte på tredje etg.med 7 innekatter og de lider ingen nød og gjør ingen tegn til å ville ut,det er nå et år siden.Det er fryktelig trist når noen av utekattene som jeg forer mister livet i trafikken og hadde jeg kunnet så hadde jeg tatt alle inn !takk for fint innlegg.

Utlogget Acala

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #17 på: 10 Mars 2009, 16:40:36 »
Bare nyskjerrig..

Omplasserer dere kun utekatter?
Hender det dere omplasserer friske katter som innekatter eller må man til F.O.D. hvis man ønsker seg katt men har dårlig med uteplass?