Skrevet av Emne: Bruk reflekshalsbånd på katten din...  (Lest 4467 ganger)

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Kjønn: Kvinne
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
Bruk reflekshalsbånd på katten din...
« på: 10 April 2007, 11:16:27 »
Kjære pusekatteiere...

Nå er det løpetid - og oftere enn noensinne tuster kattene seg bort og finner ikke hjem igjen. Noen får vi vite om, og prøver å hjelpe å finne veien hjem igjen. Men de aller fleste blir bare gående... Ta ansvar for katten din; kastrer/steriliser, chip/øremerk OG sett halsbånd på katten din!!! Da gjør du katten din en tjeneste som kan redde livet hans...

http://dyrebeskyttelsenhordaland.org/visArtikkel.aspx?artid=145
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget Lisbet

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 84
    • Vis profil
SV: Bruk reflekshalsbånd på katten din...
« Svar #1 på: 10 April 2007, 11:47:14 »
Reflekshalsbånd MÅ jeg skaffe meg til mine.  Har ikke sett eller hørt om det heller.  Flott at du skrev om det.  Supert med refleks så de kan bli sett i mørket.

Hvor langt kan kattene gå fra hjemmet og finne hjem igjen?  Får de bedre sted sans med årene eller?  Jeg har tenkt på vanlig halsband til mine, men har vært redd for at de skal bære fast noe sted eller bli borte.  Har sett noen hunder som hadde halsbånd.  De fikk sikkert dette da de var små, og det ble ikke fjernet da de ble kastet ut av hjemmet (kjørt bort)  Halsbåndet hadde "spist" seg inn i halsen på dem siden båndet var blitt for trangt. 

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 April 2007, 16:06:12 »
De fleste halsbånd som produseres i dag, har sikkerhetslås.
Den går altså opp ved motstand, som f.eks hvis katten setter seg fast :icon_smile:

Jeg har hørt om katter som har gått flere mil, fra ferie o.l og funnet veien hjem.
Stedssansen utvikles vel når katten er ca et halvt år (correct me if I'm wrong), men hvis du f.eks flytter, bør du ha katten inne i et par uker, hvis ikke, kan den prøve å finne veien tilbake til sitt gamle hjem.

Så grusomt å lese om de hundene :skjelveleppe:
Vi hadde en katt i Kragerø, som led samme skjebne. Han hadde store sår på halsen... Jeg og en venninne løsnet det. Dessverre døde han for litt siden (andre grunner).

Minus har reflekshalsbånd, med telefon nr mitt inni.
Dette koster ca 50 kr.

Er fullt mulig å bestille slike på nettet,Lisbet :)

Utlogget Lisbet

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #3 på: 12 April 2007, 19:55:12 »
Takk for svarene.  Jeg skal bestille noen slike refleksbånd.  Jeg tror ingen der nede gidder å sjekke hvem sin katt det  er hvis de finner en, men det må nå prøves.

Rett før jeg kom hit var det en hund med sånne skader utenfor supermarkedet.  Det lukta råttent fra såret på halsen.  Han kunne ikke spise, men vi fikk lokka han til oss med å åpne hermetikk.  Fikk han til dyrlegen for å operere halsbåndet bort.  Jeg tror veterinærene tar alr for mye for tjenestene sine, for dette tok han 240 euro (2000 kr.)

Men hunden er bra nå, han fulgte etter meg dagen etter operasjonen for å få mat. 

De yngste kattene går ingen steder alene, de følger etter meg når jeg går, men snur og hopper inn i hagen etter ei stund.

Flytter jeg til Santorini skal jeg ha en stor eiendom, og sperre av så de ikke kan komme ut.  Men de skal nå flytte med meg alle sammen, jeg drar ikke fra de.  Tror ikke de vil klare seg alene nå.

Utlogget Jane1982

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 14
  • Laban
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min
« Svar #4 på: 12 April 2007, 20:05:45 »
mine har fått refleksbånd på seg nå!! en bred og fin refleks på de, begge er kastererte (de hadde uansett ikke fått gått ut før det var gjort) de er merket og skal nå straks få markkur og vaksine da matmor for lønning om en uke! Da er jo alt bare velstand her da!!   :icon_razz:

Men Laban pusen han er sugen på utelivet, han tok seg nylig en fire dagers ferie...da var matmor engstelig lette og lette, men han kom tilbakte! så blir han borte slik igjenn har han nå halsbånd med navn og telefon nr på!  :biggrin:
Mvh Jane

Jeg vet ikke hva jeg vil ha, men jeg vil ha det nå

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 12 April 2007, 20:06:45 »
Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen... Det du gjør er helt fantastisk, Lisbet!
Vær så snill å si i fra om det er noe vi her hjemme kan hjelp deg med!

Jeg kunne vært behjelpelig med å sendt ned noe utstyr, hvis det er noe spesielt du mangler!

Utlogget Lisbet

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 13 April 2007, 01:53:25 »
Tusen takk skal du ha Mirum.  Dere her på foraet har hjulpet meg mye mer enn det dere kanskje er klar over.  Jeg kunne ingenting om katter før.  Plutselig satt jeg der med så mange, og visste ikke hva jeg skulle gjøre.  Jeg søkte på internett etter svar på mine spørsmål, og var så heldig at jeg fant dette foraet.   Jeg spør sikkert om mange dumme ting, men dere svarer meg på alt.  Det er så godt å ha en plass å henvende seg.

Jeg har ikke hatt internett i Hellas det siste året.  Nå som jeg er i Oslo på Påskebesøk hos min datter benytter jeg all ledig tid jeg har til å lese og notere ned navn på medisiner, tips og råd jeg får o.s.v.

Selvfølgelig er det mye kattene trenger, men ikke send pakker dit.  Stressless og & sendte pakke nedover.  Den kom aldri fram til meg.  Jeg har mista så mye post der nede at det er utrolig. 

Jeg tror at det alle kan være behjelpelig med er holdningsskapende arbeid.  Mange nordmenn drar til Hellas og lignende land på ferie.  Kom i prat med folk der om dette med hjemløse dyr.  Fortell om kastrering/sterilisering, vaksiner o.s.v. 

Si hvor vanlig det er i andre land å gjøre dette.  La grekerne forstå hvor sjokkert vi er over alle de hjemløse dyrene vi ser.  Gi tilbakemelding til charterselskapene om at vi nekter å reise til slike land der de behandler dyr så dårlig.  Kanskje de vil presse på i operatørlandene..  Disse landene FÅR jo støtte fra EU for å ta seg av hjemløse dyr, sterilisere de o.l.  Men pengene går til andre ting.  De har noen småprosjekt de kan vise fram for å forsvare hva de gjør med pengene. 

Vi må alle presse politikerne slik at de kan gjøre noe her hjemme og i europa. Jeg tror dette kan være veien å gå for å få bukt med problemet

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
« Svar #7 på: 14 April 2007, 20:30:20 »
Skal se om ikke jeg får sendt en mail til noen charterselskaper,jeg :hmmmm:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 April 2007, 20:38:23 »
Her kommer ett teit spørsmål som jeg bare må spørre etter jeg leste denne tråden.

Jeg har sett bilder av katter som har alt for trange halsbånd som de har blitt alt for store til. Men om man bruker halsbånd med sikkerhetslås, vil ikke den åpne seg om katten ble for tykk for halsbåndet? Dette er bare en tanke som jeg fikkk, jeg har ingen planer om å stramme til halsbåndene på kattene mine og la de vokse ut av det for alt i verden..

Utlogget Lisbet

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 April 2007, 22:47:37 »
Skal se om ikke jeg får sendt en mail til noen charterselskaper,jeg :hmmmm:

Flott, jeg oppfordrer flere til å gjøre det!  TUSEN  TAKK  !!!

Utlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 265
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #10 på: 15 April 2007, 01:35:52 »
Her kommer ett teit spørsmål som jeg bare må spørre etter jeg leste denne tråden.

Jeg har sett bilder av katter som har alt for trange halsbånd som de har blitt alt for store til. Men om man bruker halsbånd med sikkerhetslås, vil ikke den åpne seg om katten ble for tykk for halsbåndet? Dette er bare en tanke som jeg fikkk, jeg har ingen planer om å stramme til halsbåndene på kattene mine og la de vokse ut av det for alt i verden..

Dette kan Buster svare på. Han bruker sånne halsbånd, og de funker som bare det. Han har mistet sikkert ti stykker det siste halvåret, og kan skrive under på at de løsner ved den minste belastning. Han kommer inn uten halsbånd hver gang han har slåss, og har til og med klødd de av seg. Så jeg vil tro at sånne halsbånd vil utløses hvis katten vokser ut av dem også. Med andre ord - sånne halsbånd er ikke akkurat økonomiske, men hvem bryr seg så lenge de er sikre?

Jeg har forresten begynt å skrive adresse og telefonnummer på utsiden, rett på refleksen. Det vises godt, er holdbart og folk trenger ikke å ta av halsbåndet hvis uhellet skulle være ute.

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #11 på: 15 April 2007, 08:14:07 »
Meeko har kun som kattunge hatt halsbånd uten refleks, ellers har de alltid vært med refleks.
Og sånn lås som går av om hun henger fast.
Hun har ikke mistet noen halsbånd, men hun er rellativt rolig og klatrer ikke så mye.

Hun har et hjerte som henger fast i halsbåndet, så der kan en lett lese tlf.nr.
men det hun har nå kan en også skrive rett på refleksen.

På Ica Maxi selger de halsbånd med refleks til 19 kr, men det hun har nå er bestilt på dyrekomunikasjon, link på TVB-86 sin hjemmeside.
Det kostet 50 kr, da med porto. Dyrebutikkene har ulike farger med refleks til ca 36 kr...

Utlogget hårball

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18 Mars 2008, 23:33:51 »
mine vendte seg til halsbånd med èn gang, så da var det heller ikke noe problem å bytte til reflekser.
jeg har også navn o tlf.nr på, etter at den ene var borte i 2 netter. grøss og gru....

Utlogget bmy

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 37
    • Vis profil
Sv: Bruk reflekshalsbånd på katten din...
« Svar #13 på: 26 September 2008, 21:29:44 »
Ja min Teddy som maatte faa halsbaand da vi flyttet hit, bvente seg utrolig nok fort til aa bruke halsbaand. Og akkurat som buster saa kommer han hjem ganske ofte uten...Han har ogsaa refleks baand.... :catgrins:

Utlogget hårball

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #14 på: 02 Oktober 2008, 20:03:43 »
Nå er det snart tida igjen for å sette på reflekshalsbånd!

Syns at det vises dårlig på min langhårede katt, men det er sikkert bedre enn ikke noe.

Mine mister bånda innimellom, men ikke så ofte. Jeg sjekker stadig at det ikke er for trangt.Og så sjekker jeg at adr.dingsen henger der.
Det lønner seg alltid å skrive opp tlf.nr med tusj i tillegg, for de kan jo miste den lille "dingsen".

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
« Svar #15 på: 09 Oktober 2008, 17:07:56 »
Nå er det snart tida igjen for å sette på reflekshalsbånd!

Belle min har refleks hele tiden hun.. det er mørkt om natta på sommeren også.. hvertfall her på vestlandet  :winky:
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget Aremeriel&Enya

• Fin pus
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #16 på: 20 Oktober 2010, 14:25:25 »
Begge våre er kastrerte og har reflekshalsbånd. Men, jeg har et problem med Enyas bånd.
Jeg har prøvd forskjellige bånd, men alle jeg har prøvd gnager av henne pelsen rundt halsen akkurat der båndet ligger. Noen som har noen gode erfaringer med refleksbånd som ikke gnager på katter med halvlang pels (med sikkerhetslås)? Hun gikk uten bånd i sommer ettersom hun ikke var ute etter det ble mørkt og heller ikke var mye ute i utgangspunktet. Endelig hadde pelsen begynt å komme tilbake. Etter at vi flyttet og hadde kattene inne ei stund satte vi på dem bånd igjen. Dette er ca. 3 uker siden og allerede har hun en pelsløs ring rundt halsen. Halsbåndet hennes er ikke for stramt, bare så det er sagt.
Jervis har ikke dette problemet...
Jeg skriver også telefonnumrene våre direkte på refleksen med permanent tusj.