Veterinærene får refundert av mattilsynet om kattene ikke har eiere!IKKE LA DE SLIPPE UNNA !
Her hos meg nektet de hjelpe en katt som var skadet, men jeg henviste til den loven og da måtte de hjelpe.-Veterinærene har også en lov de må følge og der står det at de plikter å hjelpe skadede dyr!
Så, om du har funnet en katt som må ha behandling SKAL veterinærene behandle den, da sender de en registrering til sitt lokale mattilsyn om at det er en hjemløs katt, og da skal mattilsynet betale tilbake dette.
Har opplevd mange veterinærer som prøver vri seg unna denne regelen.
Det er riktig at de dekker avliving også, men de plikter å hjelpe et skadet dyr., både i forhold til lov om dyrevern, og i forhold til sin egen lov. Om de ikke gjør dette, bryter de begge!
Hos meg var saken at en gammel dame hadde matet katten og da sa veterinær den var hennes. Dette stemmer ikke. Om damen ikke hadde matet katten, hadde hun brutt lov om dyrevern, der det står at vi MÅ hjelpe skadede dyr eller dyr som lider og kunne fått straff for dette.
Eieren var død og katten var syk, hun hadde reddet livet til katten.Den var så syk at den måtte avlives.
Jeg kontaktet faktisk leder i norsk huskattforening om saken og det var hun som fortalte meg om rettighetene mine!
Eneste du kan kontakte her er mattilsynet og be de ringe veterinæren din og fortelle om pliktene deres. Det er kjempeviktig å ikke la de slippe unna så lett. Unnskyldningen de hadde til meg var at de kunne ikke gjøre sånn med alle katter., men jeg sto på mitt og hadde loven i handa, og da måtte de bare følge den