Skrevet av Emne: Omplasserings katter er flotte-blandingsdyr er perfekte!  (Lest 5048 ganger)

Utlogget Saracecili

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
Ville skrive litt om omplasseringsdyr!

Hjemløse omplasseringskatter blir stolte, kjælne familiemedlemmer i deres nye familier.  Mange som har fått katter fra oss, sier at kattene viser takknemlighet i store grader, og er så stolte og fornøyde når de får et hjem, at de stråler av lykke. Vi får svært få katter tilbake, og tilbakemeldingene vi får er rørende å lese. Dyrene og eierne stortrives sammen.
Vi er optatt med å "matche" riktig dyr med riktige eiere, og vi aldri lurer folk om hvordan et dyr er, og hva vi mener passer for dem (feks. små barn, andre dyr i huset, osv.).
Som en blanding av flere kulturer selv, er jeg ikke optatt med raser. Jeg mener at dyr er ikke varer, og det vktigste er kjærlighet, som alle har i like stor grad behov for å få og å gi--uansett rasen.
Siden det er nok med hjemløse dyr i verden akkurat nå, er det lurt å prøve å finne hjem for dem, og for alle som kommer til verden til uansvarlige eiere, eller til eiere som klarer ikke å beholde dyrene sine.
Jeg er perfekt som jeg er
 :katt7:  
Kan du gi en av oss på Dyrenes Hus eller andre omplasseringssentere et hjem?
www.dyreneshus.no

Utlogget Hildepilde

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Vokt dem for en krenket katts vrede...
    • Vis profil
Omplasserings katter er flotte-blandingsdyr er perfekte!
« Svar #1 på: 28 April 2005, 13:41:15 »
Jeg skulle ha bare en mco,for jeg er ikke helt hypp på oppdrett..DOBBELTMORAL.V ille bare ha en stor pus denne gangen.Men det bel to,av div årsaker,og en huspus.
Hadde jeg hatt mer plass og råd til det,hadde jeg tatt til meg hjemløse katter som jg gjorde før..Men Det blir vel senere.

en annen ting.Noen burde kjempe for at sterilisering og vettregninger burde gå betraktelig NED.Her hvor jeg bor,koster det over 1000kr å sterilisere en hunnkatt,og 800 kr for hannkatt.Jeg bor i by,på lamndet her om kring er det biligere.. :roll:
om Sterilisering og kastereringen hadde gått ned i pris,hadde flere gått til vetten med kattene sine,og da hadde vi sluppet dette problemet med kattunger som blir satt ut,drept på ufyselige måter og avlivning...Hvem kan kjempe for denne saken?
Hildepilde,Leo,Lille My,Benjamin og Barac.

Utlogget Christine

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 421
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #2 på: 28 April 2005, 22:10:54 »
Jeg har selv en katt fra dyrebeskyttelsen, og jeg må si meg enig i det du sier, de er glade for å få et hjem, og pusen vår merker jeg trenger masse kjærlighet både fra den andre katten vår og oss mennesker, hun er en skikkelig kosejente :love:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Hildepilde

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #3 på: 28 April 2005, 22:15:26 »
Sitat fra: liten
Jeg har selv en katt fra dyrebeskyttelsen, og jeg må si meg enig i det du sier, de er glade for å få et hjem, og pusen vår merker jeg trenger masse kjærlighet både fra den andre katten vår og oss mennesker, hun er en skikkelig kosejente :love:

Jeg har aldri sett på som "rase" som "bedre" iallefall..Dete r jo helt fjåttete eller hur? :hæh:

Utlogget Christine

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 421
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #4 på: 28 April 2005, 22:20:46 »
Nix, rasekatter er ikke noe bedre, men omplasseringskatter har som regel ikke hatt det så greit før de har kommet til noen som bryr seg, og  dette  gjør at de setter mer pris på ting ( tror jeg :thumbsup: )
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget Hildepilde

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 29 April 2005, 13:39:23 »
Sitat fra: liten
Nix, rasekatter er ikke noe bedre, men omplasseringskatter har som regel ikke hatt det så greit før de har kommet til noen som bryr seg, og  dette  gjør at de setter mer pris på ting ( tror jeg :thumbsup: )

vil tro en føler seg mer som mamma for dem når de ikke har hatt det så bra også?Sånn er iallefall jeg :love:

av Edelmann(N)

• Gjest
« Svar #6 på: 12 August 2005, 15:03:03 »
Hei
Det er jo slik da at forskjellen mellom rase og ikke rase er at det finnes oppdrettere som avler renrasete. De avler for at rasen ikke skal dø ut, avler bort arvelige defekter, avler på gemytt,  osv...
Her er det snakk om kontrolert avel.
Oppdrettere må følge NRR/FIFe`s juridiske avels- lov.

Men for meg er jo alle katter likeverdige uansett :thumbsup:

Utlogget csoki

• Koseklumpen
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • http://www.freewebs.com/megibp
SV: Omplasserings katter er flotte-blandingsdyr er perfekte!
« Svar #7 på: 01 Mai 2006, 09:45:11 »

en annen ting.Noen burde kjempe for at sterilisering og vettregninger burde gå betraktelig NED.Her hvor jeg bor,koster det over 1000kr å sterilisere en hunnkatt,og 800 kr for hannkatt.Jeg bor i by,på lamndet her om kring er det biligere.. :roll:
om Sterilisering og kastereringen hadde gått ned i pris,hadde flere gått til vetten med kattene sine,og da hadde vi sluppet dette problemet med kattunger som blir satt ut,drept på ufyselige måter og avlivning...Hvem kan kjempe for denne saken?

Hvem skal i såfall betale regningen da? Det må i tilfelle bli sponset av staten, og sjansen for at det skal skje, er liten. Prisene på kastrering og sterilisering er i de fleste tilfeller presset ned så mye som mulig fra før pga konkurranse og at veterinærer faktisk ER veldig opptatt av at katter skal steriliseres og kastreres! Du aner ikke hvor mange mannfolk jeg har overtalt til å kastrere hannkatten sin (for det er ofte de som er verst når det gjelder kastrering  :biggrin:)! Veterinærer må ha noe å leve av de også, de kan ikke drive veldedighet for at flere skal kastrere og sterilisere katten sin... Her er nok opplysningsarbeid mye viktigere enn pris. Hvis folk synes det er for "dyrt" med 1000kr, sier ikke det så mye om folks økonomi - for de aller fleste har 1000kr hvis de bare gidder prioritere litt - men om hvor lite viktig katten faktisk er for dem. Og har man ikke råd til å kasterere/sterilisere, da burde man faktisk ikke ha katt, for da har man ikke råd til å ha katten hvis noe skulle skje med den, heller.

Just my two cents... Sorry, jeg vet at dette er en gammel tråd, men så den ikke før nå  :icon_wink:

Utlogget Merethe Mikkelsen

• Kattunge
  • *
  • Takket: 1
    • Vis profil
    • http://www.kattensvern.no
« Svar #8 på: 03 Mai 2006, 11:22:32 »

Hvem skal i såfall betale regningen da? Det må i tilfelle bli sponset av staten, og sjansen for at det skal skje, er liten. Prisene på kastrering og sterilisering er i de fleste tilfeller presset ned så mye som mulig fra før pga konkurranse og at veterinærer faktisk ER veldig opptatt av at katter skal steriliseres og kastreres! Du aner ikke hvor mange mannfolk jeg har overtalt til å kastrere hannkatten sin (for det er ofte de som er verst når det gjelder kastrering  :biggrin:)! Veterinærer må ha noe å leve av de også, de kan ikke drive veldedighet for at flere skal kastrere og sterilisere katten sin... Her er nok opplysningsarbeid mye viktigere enn pris. Hvis folk synes det er for "dyrt" med 1000kr, sier ikke det så mye om folks økonomi - for de aller fleste har 1000kr hvis de bare gidder prioritere litt - men om hvor lite viktig katten faktisk er for dem. Og har man ikke råd til å kasterere/sterilisere, da burde man faktisk ikke ha katt, for da har man ikke råd til å ha katten hvis noe skulle skje med den, heller.

Just my two cents... Sorry, jeg vet at dette er en gammel tråd, men så den ikke før nå  :icon_wink:
Er helt enig med deg!  :icon_smile: Her er det kun snakk om prioritering. Mange mennesker tar seg en tur på byen en helg og bruker langt over 1000 kr, eller de kjøper seg dyre klær osv. Å kastrere /sterilisere en katt burde sees på som en innvestering. Har man en hunnkatt og lar den gå på p - piller, vil det koste langt mer enn 1000 kr i de årene katten lever. Alternativet hvis man ikke gir katten p - piller blir to - tre kattungekull i
året, og det er jo ikke en smart løsning!  :crazyII[1]: Kastrerer man en hannkatt vil man unngå at den urinmarkerer på møbler, vegger, hagen osv. Dessuten får man en mer hjemmekjær og roligere katt ved kastrering/sterilisering.   
Her i Norge dør tusenvis av katter  i ung alder av kulde, sult og sykdommer.-Hjelp oss å hjelpe NÅ! www.kattensvern.no

Damrongs

• Gjest
« Svar #9 på: 04 Mai 2006, 19:28:13 »
Vi har pr i dag to drektige vilkatter inntil huset,vil si de er blitt så fortrolige at vi kan klappe dem.De venter små i de nærmeste dager,så jeg tok en telfon til veterinær her i Tvedestrand.Om vi klarer å fange alle de små tar hun og avliver de gratis.For her er det slik at folk får en feriekatt reiser fra dem ,så blir det oss beboere som får smellen..Men jeg er nå så gått inne i dyrebeskytelsesenat jeg regner med human avlivning,  og vet at alt er OK.Håper vi får fanget alle .
For desverre kan ikk alle leve opp ,da blir det bare tull med katter her.

Brit

Attack`s

• Gjest
« Svar #10 på: 04 Mai 2006, 20:33:45 »
Trist,men jeg er enig.

Siljepilje

• Gjest
« Svar #11 på: 04 Mai 2006, 20:52:05 »
Jeg er også enig i det.
Bedre med en proffesjonell avliving hos veterinær enn å gjøre det selv...
Hva med kastrering av hunnkattene da? Gjør hun det også gratis / kan dyrebeskyttelsen gjøre det? Disse kattene vil jo fortsette å reke rundt huset deres...

Damrongs

• Gjest
« Svar #12 på: 04 Mai 2006, 20:58:48 »
Om vi får hunnkattene også går de samme vei,så skal kommunen sette opp feller til hannkatter.
Vi har ca 6 hunner og 7 hanner ute i gården  ,hvor to er til nabo, men hun gir ikke p-pille så begge er gravide .hun gir en stor F i det,noe jeg har sakt min mening om.
Og om hun ikke tar vare på de går de via fellene,gir blaffen  for de pisser ned mitt hus
Sorry til alle katte folk jeg er også glad i dyr men til en vis grad.
har matta de i hele vinter ,men nå begynner det å ta overhånd her.Så vi slutter med matting og jager i stede
Brit

Damrongs

• Gjest
« Svar #13 på: 04 Mai 2006, 21:08:02 »
Jeg er også enig i det.
Bedre med en proffesjonell avliving hos veterinær enn å gjøre det selv...
Hva med kastrering av hunnkattene da? Gjør hun det også gratis / kan dyrebeskyttelsen gjøre det? Disse kattene vil jo fortsette å reke rundt huset deres...
Tror det er bedre med full avliving i disse trakter jeg ,desverre.For eller må vi jo mate en hel skare med vilkatter allikevel. med unger eller uten er like gale da

Brit

Siljepilje

• Gjest
« Svar #14 på: 04 Mai 2006, 21:11:50 »
Hvis det ikke er noe håp med tanke på omplassering av de tammeste kattene, og noe dyrebeskyttelsen ikke kan gjøre noe med, er nok det det beste,ja...
Trist, men sant.

Damrongs

• Gjest
« Svar #15 på: 04 Mai 2006, 21:22:39 »
Dyrebeskytelsen(nærmeste er kristiansand) har mer en nok ,der er det fullt . <og katten er så pass ville at det ikke vil la seg gjøre å få de i hus.For da vil alt bli pissa ned tror jeg,så min dyrlege og jeg er nå enige om at om vi fanger så tar hun dem.

Brit

Utlogget Gunhild Monika

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #16 på: 25 September 2006, 17:53:54 »
Jeg er selv beredskapshjem for hjemløse katter. Noen ganger virker det som om innsatsen bare blir en dråpe i havet, men gleden ved å redde bare ett bittelite nurk innimellom gjør det verdt innsatsen.

Utlogget Kitziee

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
« Svar #17 på: 25 September 2006, 21:44:24 »
Jeg er selv beredskapshjem for hjemløse katter. Noen ganger virker det som om innsatsen bare blir en dråpe i havet, men gleden ved å redde bare ett bittelite nurk innimellom gjør det verdt innsatsen.

Kjempeflott initiativ.  :wink[1]:

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 203
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 September 2007, 11:35:18 »

Her er mine engler i pels, alle hentet hos Foreningen for Omplassering av dyr i Trondheim.  Selv om de har veldig forskjellig bakgrunn (skal fortelle om det en gang), så er de alle veldig hjemmekjære, og de setter tydelig pris på å bo i et møblert hjem med masse mat og oppmerksomhet.  Jeg tror de har det ganske fint nå.

Det man skal tenke på når man tar til seg et omplasseringsdyr er at man da lager plass til en stakkar som går ute og venter på et bedre liv, et liv som ikke bare er fylt av sult, angst og kulde.  Hjemløse katter sliter for å overleve, og de fleste gjør det heller ikke hvis de ikke kommer i hus før vinteren.

Jeg har også hatt to katter til, men de ble ikke gamle.  De hadde nok hatt veldig tøffe liv før de ble reddet, og de var slitne.  Men de fikk i alle fall oppleve å få kjærlighet, trygghet og varme før de døde. Selv om det er vondt å miste dem, så er det en trøst.  Det er alt for mange som dør en langsom og vond død uten noengang å ha prøvd å ha det godt.  Eller de som en gang har hatt det godt, men som har blitt overlatt til sin egne skjebne - det er kanskje enda verre?   

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Herapus

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 11
    • Vis profil
« Svar #19 på: 24 Juli 2008, 12:31:03 »
Det er vel ingen her inne som trengs å overbevises, men jeg har også strålende erfaringer med dyrebeskyttelsen.

Som  jeg har beskrevet tidligere hentet jeg Hera derfra. Hun hadde ikke hatt det godt, også hadde hun i tillegg blitt for lenge på dyrebeskyttelsen siden hun hadde et "spesielt utseende". Når jeg var der var hun eneste kattunge, veldig rastløs og veldig tynn. Hun gikk rundt i rommet, litt uten mål og mening, inn i doen - ut igjen - en bit kattemat - opp i hylle -ned igjen - tur over gulvet... Minnet ikke om andre kattunger som lekte.

Nå er Hera den mest oppvakte katten jeg har vært bort i. Hun følger med på alt som skjer. Hun er trygg og uredd. Hun er også veldig lærevillig og generelt en glad og fornøyd pusekatt. Eneste som henger igjen av hvordan hun var når jeg fikk henne er at hun sluker maten, og spiser hva som helst.

Puslete pus nettopp kommet til nytt hjem

Sunn og rask, og dobbet så stor, pus fire uker senere

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #20 på: 24 Juli 2008, 12:54:25 »
Fy flate, hun var lekker altså! 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 120
  • Mamman til Nils, Ariel og Ramona
    • Vis profil
« Svar #21 på: 24 Juli 2008, 13:10:31 »
Digger de ørene hennes  :flirt:

.... og resten av katten da...  :love:

Utlogget Herapus

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 11
    • Vis profil
« Svar #22 på: 24 Juli 2008, 13:19:06 »
Hera takker for komplimenter. Peneste pusen i Bergen, helt upartisk sett altså :love:

Ørene er enorme, og som dere ser er de hvite, mens resten av hodet foran stort sett er sort.  :catgrins:  Problemet er bare at hun skraper dem opp.. Misstanke om at hun blir litt ivrig, og løper inn i ting, også klorer hun det opp igjen så snart det begynner å gro. (Øremidd er ekskludert hos veterinær). Så her går det med mengder klorhexidin. Men nå ser det endelig ut til at det har roet seg ned, etter fire stygge skrubbsår. I følge min mann har hun fått bedre pleie enn det han får når han er syk  :morsomt:

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #23 på: 24 Juli 2008, 13:30:01 »
I følge min mann har hun fått bedre pleie enn det han får når han er syk  :morsomt:

Ikke noe problem, neste gang han viser tegn på å være syk ringer du veterinæren!   :biggrin:

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 112
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #24 på: 24 Juli 2008, 13:52:48 »
I følge min mann har hun fått bedre pleie enn det han får når han er syk  :morsomt:

Ikke noe problem, neste gang han viser tegn på å være syk ringer du veterinæren! :biggrin:

Er ofte bedre service hos veterinæren enn hos legen her i kommunen.