Skrevet av Emne: kva er veien for å åpne kattepensjonat?  (Lest 1302 ganger)

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
kva er veien for å åpne kattepensjonat?
« på: 31 Oktober 2007, 12:20:37 »
eg har ein kjempe god ide!

siden samboer er imot ein tredje katt, så lurer eg på om eg ikkje skal bli kattepensjonat med plass for akkurat 1 katt om gangen.
fordelen for "kundene" er jo at katten deira lever i familiesambånd og ikkje i kennel mens kundene er på ferie.
katten vil ha selskap av beistet og pøbel, samt 2 mennesker.

kåken er liten, men om eg endelig får bjørketre-klattrestativet på plass, så har dei plutseleg mykje plass å boltre seg i fordi dei kan gå opp langs veggen og ta i bruk høyden. kåken byr på mange muligheter korleis ein kan lage sovehuler opp att veggen. uansett ville kundene blitt bedt om å komme og undersøke fasiliteten, dvs kåken, før dei bestemmer seg for å la katten bo her hjå oss.

og siden eg berre skal ta inn ein einaste katt om gongen, så vil eg ha tid til å gje katten den oppmerksomheten som den ønsker. kundekatten vil ikkje vera ein av mange kundekatter, men familiemedlem. katten vil slippe kennel og kan gjere akkurat som den vil. gjøyme seg i sovehule opp under taket til den er varm i trøyen, eller ligge på fanget frå dag 1.

men så lurer eg på kva det finns av lover og regler for å kunne kalle seg kattepensjonat?
eg er også interessert i kva dokker syns om ideen og om dokker ville plassert katten dokkers hjå meg, om altså opplegget ville vera interessant for dokker?
og ikkje minst: trur dokker at dette er gjennomførbart?

heike

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 93
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
SV: kva er veien for å åpne kattepensjonat?
« Svar #1 på: 31 Oktober 2007, 13:10:10 »
Jeg ville helt klart satt pris på en slik løsning hvis jeg måtte satt bort kattene min. Men jeg ville vært avhengig i å kunne sette bort TO katter, ikke bare 1.

Og så lurer jeg på et par ting:
Hvordan går kattene dine sammen med andre katter? Ville det være greit for dem at stadig nye katter kom inn i deres revir og begynte å spise av maten dems og forlange kos fra dems matmor? Satser du på å ha en katt mer eller mindre konstant? Eller regner du med lange perioder i mellom?
Og hva med katteluken?
Jeg ville ikke satt pris på at min katt fikk komme ut hvis jeg hadde satt den bort på ferie i en ukes tid.

Hva med prisen? Det kommer jo an på hvor mye du har tenkt å ta for denne tjenesten.

Men ja!!  :jippi[1]:
Jeg synes ideen din er god!

Utlogget Lino

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 6
    • Vis profil
    • Pike med ord skriver
« Svar #2 på: 31 Oktober 2007, 13:47:52 »
Jeg tenker vel mest på dine katter, om det ikke blir stressende for dem at det kommer en ny katt "hele tiden" og bare blir der en liten stund?

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #3 på: 31 Oktober 2007, 13:57:16 »
korleis mine katter takkler det, det kan eg ikkje vite før eg har prøvd.

eg kan tenkje meg at pøbel syns det er digg å få endå ein til katt å kose og leikeslåsst med. beistet vil vera litt tilbakeholden vil eg tro.
men så har beistet forandret seg veldig siden pøbel kom i hus, han har blitt meir avslappa og harmonisk og mindre surpomp.
eg veit ikkje korleis det går før eg har prøvd.

katteluke: det koker vel ned til å kjøpe dyrere katteluke, som reagerer på "nøkkel" på halsbåndet. på denne måten er det kun pøbel og beistet som kan ut og inn, ikkje kundekatten.

for 2 katter blir kåken for liten. det går ikkje. er altså kun mulig for enekatter å komme på besøk.

av kundekatten ville eg krevd helseattest, for å vere sikker på at den ikkje bærer på sjukdommer som kan smitte mine to.

prisen? hakje peiling. det er jo litt avhengig av eventuelle utgifter. eg veit ingenting om lover og regler på kattepensjonat. er det slik at mattilsynet må godkjenne? fordi då blir det sikkert ein heil haug med utgifter som eg på eit eller anna vis må få inn igjen.
hovedsaklig så har eg jo lyst å bli kattepensjonat fordi eg ønsker meg ein tredje katt sjølv, men typen vil ikkje gå med på det. om mee derimot får besøk av ein tredje katt i ny og ne, så går det fint an.

ønsketenkning hadde jo vore at det etterkvart blir stammkunder, dvs dei samme kattene som kjem på besøk. då slipp ein kanskje alt for mykje fresing.

"ekte" kattepensjonater har jo også fleire katter samtidig, og det går bra. einaste forskjellen er at alle kattene er i nye omgivelsene, og vil kanskje ligge litt lavt i terrenget. her er det 2 som "eig" fasilitetene, og dei vil kanskje frese meir.
som sagt, eg veit det ikkje før eg har prøvd.

heike

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #4 på: 31 Oktober 2007, 18:32:25 »
Sånn i prinsippet høre det jo koselig ut med minipensjonat. Men det er jo en del momenter som bør tas med i betraktning...

På vanlige pensjonat går ikke kattene sammen, de har egne avlukker, som blir vasket og desinfisert mellom hver gang en ny katt kommer. Dette pga smitte. Å flytte på katter kan fremkalle stress, og dermed blir de mye mer mottakelige for sykdommer. Å flytte på katter inn i et hjem der det allerede er to fastboende vil gi mer stress, både for de fastboende og for innflytteren.

Scenario: Pusabeistet kommer inn utenfra med kattesnue-smitte(eller noe annet). Han vil ikke bli syk, fordi han har sterkt imunforsvar. Gjestekatten, som kan være litt stresset pga de nye og uvante omgivelsene, vil være mye mer mottakelig for denne smitten, og bli syk.

Det er en av risikoene ved å ha utekatter, som kan komme inn og smitte andre som er mer mottakelige for slik smitte. Nå tenker jeg fortsatt i scenarioet med minipensjonat.

Alene pga den risikoen vil jeg fraråde deg dette. For smitte spres raskt, og slår ut på den katten som har svakest immunforsvar. Og svekket immunforsvar får alle katter når de er stresset. Så at gjestekatten har helseattest og er frisk ved ankomst har lite å si, hvis den kommer i kontakt med andre katter.

Jeg sier ikke at dette vil skje, men det er ikke usannsynlig at det kan skje. Og da kan pengene fly fort.

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 31 Oktober 2007, 21:11:03 »
hm....
alette, det er mange gode ting du kjem med.
ser altså dårleg ut for kattepensjonatet mitt.

men om ein tenker på det du sa, så vil ein jo ikkje kunne la venner med eigne katter passe katten sin heller?
altså, om eg hadde treng kattepass til beistet og pøbel, så hadde eg eigentleg tenkt, at folk som har katter sjølv vil vera fyrste valg siden dei veit kva det går i. men med hensyn til smittefare, så går det jo eigentleg ikkje?

heike

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #6 på: 31 Oktober 2007, 22:48:51 »
Hvis jeg måtte hatt kattepass, og måtte sende vekk kattene, ville jeg foretrukket et sted der mine katter ikke ville kommet i kontakt med andre katter. Eller et pensjonat der mine katter fikk være i et avlukke for seg selv sammen. Jeg ville aldri satt mine katter sammen med fremmede katter, spesielt ikke noen som går ute. Fordi jeg vet at de i en sånn situasjon er sårbare for sykdommer.

En erfaring, som riktignok gjelder hund med som kan illustruere problemet: For en mnd siden måtte jeg sette Pia på kennel en periode, selv om de garanterte meg at hun skulle stå alene, var resultatet at hun ble smittet av kennelhoste. Hun ble vaksinert mot nettopp dette tre uker i forveien. Men ble allikevel smittet. Og alle hunder som skal på kennel må være vaskinert mot dette. Ting som er utrolig smittsomt, slår ut når dyra er "mest lagelig til for hogg". ( http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,14367.0.html )