Skrevet av Emne: 7-dagers kattunge med puss på øya...?  (Lest 573 ganger)

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
7-dagers kattunge med puss på øya...?
« på: 12 November 2007, 21:21:38 »
Forrige søndag fødte siameseren min 3 søte små. To jenter og en gutt. Jentene gløtta ganske snart med øynene, mens guttens forble igjenklistret. I dag så jeg den ene av jentene hadde halve øyet klistret igjen, og vasket det med litt linsevann. Tenkte da at "Søren også, jeg skal vaske øya på gutten litt - kanskje de rett og slett er klistret fast!". Da jeg hadde vaska dem med en myk bomullsdott, dro jeg lit forsiktig med bomullsdotten til siden, og øyet åpnet seg på gløtt, men bak øyelokkene på begge sidene tøyt det ut tykt, hvitt "puss" som jeg vaska bort. Tenkte at huff'a meg, er det betennelse , eller??? Men det har ikke virket som om han har vært plaget, og pusset var ikke gul/grønt, så det så ikke ut som betennelse heller... :klø seg:

Jeg bestemte meg for sikkerhets skyld for å behandle ham med kloramfenikhol noen dager, siden jeg hadde en tube liggende. Har noen andre vært med på noe sånt???

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
SV: 7-dagers kattunge med puss på øya...?
« Svar #1 på: 12 November 2007, 23:13:04 »
Ingen??? :icon_question:

Nova

• Gjest
« Svar #2 på: 13 November 2007, 00:34:40 »
Det er ingen hensikt i å behandle med de øyedråpene, for hvis det er en betennelse må du ta alle kattene uansett, siden er svært smittsomt. Forresten, den har ikke gått ut på dato?

Jeg hadde kjøpt øyebadevann på apoteket i morgen og skyllet med det flere ganger daglig, og selvsagt ringt veterinæren og spurt. Det viktigste er at du skyller øyet med badevann slik at dritten kommer ut.

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 November 2007, 22:23:23 »
Ja, jeg er sykepleier, så jeg vet litt om sånt egentlig. Og det er ikke vits i å bruke sterilt på noe som om det alt er infisert. Det holder godt å bruke ren bomull  :) Lurte bare på om noen hadde opplevd at det samlet seg puss bakom uåpnede øyne på slike smånurk, jeg :). Vasker forsiktig med "øyebadevann" 2-3 gang for dag, og legger bittelitt salve på. Ser mye bedre ut nå!

Utlogget Celebrian`s

• Fin pus
  • **
  • Takket: 7
  • Klem fra Celebrian`s pusene
    • Vis profil
    • http://www.mainecoonforum.com/celebrians/
« Svar #4 på: 14 November 2007, 02:37:17 »
Dryppe med saltvann og tørke vekk med padd først, og fucithalmic salve etterpå så går det fortere over. Har selv skvisa ut gøgg av øya på huskattunger som ikke hadde åpna øya sine. Men som regel må man komme ned på klinikken for dyrlegen vil gjerne se på da;-) Når det først er betennelse der så må det jo behandles, da holder det nok ikke med bare saltvann. Morgen og kveld brukte jeg salven.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #5 på: 17 November 2007, 18:59:30 »
Det er ikke uvanlig at nyfødte kattunger opplever dette. Fordi de kaver etter puppen, havner ofte klørne i hverandres øyne. Det k a n  tyde på at ungene er født på overtid, siden klørne deres er lange. Her bruker vi ikke å starte kloklipp for ungene er 3-5 uker, men noen ganger kan det startes tidligere, for å forhindre skader.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney