helt sant, men hår samler alt dette og får det til å fly, en sphynx legger det fra seg der den ligger, så mange allergikere tåler sphynx fordi allergenene "ligger stille", noen tåler dem kun om de bader dem ukentlig (noe som er veldig lettvint med en katt uten pels) og vasker soveplassene i samme slengen, og andre igjen tåler dem ikke, slik er det med alt, og ingenting er 100%
jo mer pels og underull jo værre å få bukt med allergener.
jeg påstår ikke at sphynx er en "allergi katt" for det finnes ikke, og jeg ville heller ikke solgt en sphynx til en allergiker uten å "være sikker på" at personen tålte den.
Nettopp derfor jeg har hørt at Sphinx ikke er allergivennlig, pga den mangler hår og da blir allergenene mer konsentrert i huden dens. Faktisk første gang jeg har hørt at den kan være allergivennlig.

Men lærte noe nytt i dag også.

Sibirkatt mangler det proteinet som allergikere reagerer mot, derfor er sibirkatten allergivennlig og mange allergikere tåler katten (men ikke alle), så sibirkatt er ikke allergikatt (om du hentydet at jeg har sagt det) Sibirkatt er allergivennlig for mange. Svært mange som er allergiske mot katter, har sibirkatter. (aller fleste sibirkatt eiere har allergi)
Fertile katter er minst allergivennlig pga urinen og markering, best er faktisk kastrere katter.
man kan besøke testhjem og der kan man få en antydning om man tåler eller ikke, men ingen garantier for det. Man kan utvikle allergi senere.
Det er viktig å ta forhåndsregler, kattefri sone, renhold, lufting, kryssallergi, kattekassen osv.
Det finnes faktisk "allergikatt"

. Dette er på forskingstadiet enda, evt helt i startfasen (sist jeg leste om det) disse kattene kostet da en liten formuet. Vet ikke hvordan dette prosjektet utvilket seg.