Skrevet av Emne: Allergivennlige katter  (Lest 2022 ganger)

Utlogget Cam

• Katteglad
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 35
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Allergivennlige katter
« på: 18 November 2007, 22:06:30 »
Hei.

Vet dere om en katterase som er litt mer allergivennlig enn andre katter ?  :icon_rolleyes:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 189
    • Vis profil
SV: Allergivennlige katter
« Svar #1 på: 18 November 2007, 22:12:06 »
Sibirkatter skal være det..

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 14
    • Vis profil
Sv: Allergivennlige katter
« Svar #2 på: 09 April 2009, 16:02:08 »
Ja, sibirkatter er allergivennlige for mange, men ikke for alle.
Det er lurt å besøke et testhjem for å se om man er allergisk mot rasen.

Kort fortalt. Sibirkatter mangler noe i spyttet som svært mange allergiere reagerer på. Når en katt vasker seg, tørker spyttet i pelsen og blir til svevestøv. I og med at sibirkatter mangler dette, så er den allergivennlig for mange.  :catgrins: :mellow:

Utlogget lillemjau

• Katteelsker og katteslave!
  • Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 7
  • :)
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10 April 2009, 18:13:15 »
Kan ikke Devon Rex-rasen være allergivennlige for mange også? Leste det i Den store katteboken nylig, og jeg hadde kun hørt om Sibirkatter fra før av når det gjelder allergi.

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 April 2009, 22:44:29 »
Jo, for noen er devon allergivennlig. Men jeg vet ikke hvorfor.

Utlogget silher

• Koseklumpen
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • (N)Fossegrimen
« Svar #5 på: 10 April 2009, 23:18:07 »
mangel på underull er et nøkkelord for mange når det kommer til allergi, derfor kan katter med mindre/ingen underull være greiere mot allergikere.

men, at en katt har lite eller ingen underull (sphynx og devon rex til eksempel) er ingen garanti, selv et testhjem er noen garanti, men du vil få en pekepinn.

uansett vil vel renhold være viktig, og det å ha en kattefri sone, soverommet, slik at du ikke utsettes for allergener 24 timer i døgnet.

men når det kommer til sibir og spytt, så er det ingen som kan fortelle meg hva dette stoffet er for noe..? noen som har noe forskning å vise til eller linker?

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 April 2009, 23:36:47 »
joda. det er noen skal kan fortelle deg hva dette er for noe. Protein som heter FEL D-1 og sibirkatter mangler dette eller har små mengder. I USA tester oppdrettere mengden av dette i spyttet.  man kan sende inn prøver til lab og få det testet.

Ang sphynx så er vel ikke den så veldig allergivennlig etter det jeg har forstått. Det er "ting" (flass, midd osv) i pelsen (og huden) allergikere reagerer mot.

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 April 2009, 23:50:29 »
Får å si det sånn:
Hår er i seg selv ikke allergener, men det som samler seg i hårene/pelsen. Flass, spytt, hudceller, urin/avføring.

Utlogget silher

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N)Fossegrimen
« Svar #8 på: 11 April 2009, 00:13:24 »
helt sant, men hår samler alt dette og får det til å fly, en sphynx legger det fra seg der den ligger, så mange allergikere tåler sphynx fordi allergenene "ligger stille", noen tåler dem kun om de bader dem ukentlig (noe som er veldig lettvint med en katt uten pels) og vasker soveplassene i samme slengen, og andre igjen tåler dem ikke, slik er det med alt, og ingenting er 100%

jo mer pels og underull jo værre å få bukt med allergener.

jeg påstår ikke at sphynx er en "allergi katt" for det finnes ikke, og jeg ville heller ikke solgt en sphynx til en allergiker uten å "være sikker på" at personen tålte den.

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #9 på: 11 April 2009, 00:31:06 »
helt sant, men hår samler alt dette og får det til å fly, en sphynx legger det fra seg der den ligger, så mange allergikere tåler sphynx fordi allergenene "ligger stille", noen tåler dem kun om de bader dem ukentlig (noe som er veldig lettvint med en katt uten pels) og vasker soveplassene i samme slengen, og andre igjen tåler dem ikke, slik er det med alt, og ingenting er 100%

jeg påstår ikke at sphynx er en "allergi katt" for det finnes ikke, og jeg ville heller ikke solgt en sphynx til en allergiker uten å "være sikker på" at personen tålte den.

Nettopp derfor jeg har hørt at Sphinx ikke er allergivennlig, pga den mangler hår og da blir allergenene mer konsentrert i huden dens. Faktisk første gang jeg har hørt at den kan være allergivennlig.  :klø seg:  Men lærte noe nytt i dag også.  :klø seg:

Sibirkatt mangler det proteinet som allergikere reagerer mot, derfor er sibirkatten allergivennlig og mange allergikere tåler katten (men ikke alle), så sibirkatt er ikke allergikatt (om du hentydet at jeg har sagt det) Sibirkatt er allergivennlig for mange. Svært mange som er allergiske mot katter, har sibirkatter. (aller fleste sibirkatt eiere har allergi)
Fertile katter er minst allergivennlig pga urinen og markering, best er faktisk kastrere katter.  :biggrin: 
man kan besøke testhjem og der kan man få en antydning om man tåler eller ikke, men ingen garantier for det. Man kan utvikle allergi senere.
Det er viktig å ta forhåndsregler, kattefri sone, renhold, lufting, kryssallergi, kattekassen osv.

Det finnes faktisk "allergikatt"  :catgrins:. Dette er på forskingstadiet enda, evt helt i startfasen (sist jeg leste om det) disse kattene kostet da en liten formuet. Vet ikke hvordan dette prosjektet utvilket seg.

Utlogget Catzerine

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • www.ravnkroken.no
« Svar #10 på: 11 April 2009, 08:52:08 »
Jeg er ganske allergisk mot katter, med ganske høy score på sånn blodprøve hos legen. Med tidligere huskatter har jeg vært nødt til å være veldig nøye med å ikke kose "opp i fjeset" og vaske hender ofte og flittig støvsuging av røytet pels. Med våre Devon går det bra, selv med mussing!  :love:

Naboens skogkatter og andre katter jeg treffer på begynner det å kile i nesen av ganske straks jeg treffer dem. Hos mange som har katt eller hund hjemme merker jeg at jeg "blir tett" ganske fort når jeg kommer hjem til dem, selv før jeg har hilst på dyrene.

Noen av våre allergiske venner tåler kattene våre, andre ikke. Vi har hatt to testbesøk av allergikere som hadde lyst på katt: I den første familien tålte mannen kattene men ikke kona. I den andre familien reagerte datter under besøket, men ikke mor. Mor fikk med seg "testklut" hjem (et tøystykke som har ligget på kattenes soveplass) og fikk reaksjon av den hjemme.

C+

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 April 2009, 09:50:28 »
Kjedelig for dem som vil ha katt og så reagerer de.
Jeg er allergisk selv mot katter (ganske kraftig allergi med astma-allergi) Jeg og mange flere tåler sibirkatter. Om jeg "kommer over" noen som har reagert på sibirkatt, så annbefaler jeg dem å prøve devon rex.  :catgrins:
Kanskje de som har reagert hos det; Catzrine, reagerer på det proteinet kattene har i spyttet og at de da kunne ha hatt en sibirkatt.  :x-fingre:

Utlogget Catzerine

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • www.ravnkroken.no
« Svar #12 på: 11 April 2009, 13:10:54 »
Kjedelig for dem som vil ha katt og så reagerer de.
Jeg er allergisk selv mot katter (ganske kraftig allergi med astma-allergi) Jeg og mange flere tåler sibirkatter. Om jeg "kommer over" noen som har reagert på sibirkatt, så annbefaler jeg dem å prøve devon rex.  :catgrins:
Kanskje de som har reagert hos det; Catzrine, reagerer på det proteinet kattene har i spyttet og at de da kunne ha hatt en sibirkatt.  :x-fingre:

Den første familien hadde allerede vært på sibirbesøk og kona hadde fått reaksjon da også. De andre tipset vi om sibir, men vet ikke hvordan det gikk.

C+

Utlogget silher

• Koseklumpen
    • Vis profil
    • (N)Fossegrimen
« Svar #13 på: 11 April 2009, 15:54:06 »

Nettopp derfor jeg har hørt at Sphinx ikke er allergivennlig, pga den mangler hår og da blir allergenene mer konsentrert i huden dens. Faktisk første gang jeg har hørt at den kan være allergivennlig.  :klø seg:  Men lærte noe nytt i dag også.  :klø seg:

Sibirkatt mangler det proteinet som allergikere reagerer mot, derfor er sibirkatten allergivennlig og mange allergikere tåler katten (men ikke alle), så sibirkatt er ikke allergikatt (om du hentydet at jeg har sagt det) Sibirkatt er allergivennlig for mange. Svært mange som er allergiske mot katter, har sibirkatter. (aller fleste sibirkatt eiere har allergi)
Fertile katter er minst allergivennlig pga urinen og markering, best er faktisk kastrere katter.  :biggrin: 
man kan besøke testhjem og der kan man få en antydning om man tåler eller ikke, men ingen garantier for det. Man kan utvikle allergi senere.
Det er viktig å ta forhåndsregler, kattefri sone, renhold, lufting, kryssallergi, kattekassen osv.

Det finnes faktisk "allergikatt"  :catgrins:. Dette er på forskingstadiet enda, evt helt i startfasen (sist jeg leste om det) disse kattene kostet da en liten formuet. Vet ikke hvordan dette prosjektet utvilket seg.

jeg har ikke brukt ordet allergivennlig om sphynx, syns det er å ta i da dette er en katt som alle andre, men dette er en katt uten underull som letter problemet for mange allergikere, at allergener konsentreres mer i hud enn på pelsede andre katter er vel heller ikke riktig, en sphynx som vaskes ofte vil produsere mer talg og fett og slikt, akkurat som du og jeg, og alle andre katter, huden vil kompensere for det den mistet.
så noen tåler dem grunnet mangelen på underull som gjør at allergener flyr og følger med deg hvor du går, noen tåler dem fordi de er lette å holde rene, slik at allergenene vaskes vekk.

svært mange allegikere har sphynx, mange allergikere driver og avl av rasen.

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #14 på: 11 April 2009, 20:52:10 »

jeg har ikke brukt ordet allergivennlig om sphynx, syns det er å ta i da dette er en katt som alle andre, men dette er en katt uten underull som letter problemet for mange allergikere, at allergener konsentreres mer i hud enn på pelsede andre katter er vel heller ikke riktig, en sphynx som vaskes ofte vil produsere mer talg og fett og slikt, akkurat som du og jeg, og alle andre katter, huden vil kompensere for det den mistet.
så noen tåler dem grunnet mangelen på underull som gjør at allergener flyr og følger med deg hvor du går, noen tåler dem fordi de er lette å holde rene, slik at allergenene vaskes vekk.

svært mange allegikere har sphynx, mange allergikere driver og avl av rasen.

Så kjekt at det finnes andre raser enn sibirkatt og devons som tåles av allergikere..
(men er nytt for meg faktisk, hørt stikk motsatt)

Da blir det med Sphynx som med Sibirkatt, aller fleste oppdrettere er selv allergiske.  :wink:

Utlogget Acala

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #15 på: 11 April 2009, 23:57:07 »
Vi har en huskatt og en orientaler. Samboeren min reagerer nesten ikke på orientaleren i det hele tatt, men huspusen er det straks værre med. Nå som våren banker på døren er det ekstra ille. Heldigvis er samboren blitt så utrolig glad i huskatten så han er villig til å gjøre det han kan for å beholde katten. Jeg vet ikke hvordan det er med andre orientalere, men vår røyter nesten ingen ting.

Vi har også besøkt en oppdretter av sphynx og disse reagerte han heller ikke på. Tror dette med underull har veldig mye å si for en del alergikere..

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #16 på: 12 April 2009, 01:13:20 »
Vi har en huskatt og en orientaler. Samboeren min reagerer nesten ikke på orientaleren i det hele tatt, men huspusen er det straks værre med. Nå som våren banker på døren er det ekstra ille. Heldigvis er samboren blitt så utrolig glad i huskatten så han er villig til å gjøre det han kan for å beholde katten. Jeg vet ikke hvordan det er med andre orientalere, men vår røyter nesten ingen ting.

Vi har også besøkt en oppdretter av sphynx og disse reagerte han heller ikke på. Tror dette med underull har veldig mye å si for en del alergikere..

ja, helt klart at underull kan ha noe å si for allergikere. Det er flere ting som allergikere reagerer på. Hudceller, flass, avføring, urin osv. Sibirkatter har små mengder at det proteinet som allergikere ofte reagerer på, men er ikke alle reagerer på akkurat det. Kan reagere på flere ting. VELDIG bra at allergikerer kan ha katt jeg -uansett rase...  :jippi:

Jeg kjenner best sibirkatt-rasen og det påståes at en av grunnene til at den mangler dette proteinet er fordi sibirkatter har rent genetisk vært adskilt fra andre raser.
Historen til sibirkatt er at "vanlige" katter formerte seg med en villkatt rase (en felis-rase, egen urkatt fra sibirkatt) så vokste det frem en egen typekatt som er vanlig i sibir)
For dem som vil lære mer, finnes mer info her http://www.neris.in/side2.html
Øst i sibir finnes igjen en annen felis-art som igjen ble blandet med sibirkatter. kan lese mer om det her http://www.raresiberiancats.com/history.html
Det var litt sibirkatt-historie.  :catgrins:

Utlogget Acala

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: 12 April 2009, 05:12:28 »
Er det mulig å være allergisk mot selve pelsen til kattene?

Dette er noe jeg bare har hørt for en stund siden og lurer på om det i det hele tatt er mulig. Det finnes jo allergier for så mye nå fortiden at man blir helt forvirret  :icon_question:

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 12 April 2009, 10:36:58 »
Er det mulig å være allergisk mot selve pelsen til kattene?

Dette er noe jeg bare har hørt for en stund siden og lurer på om det i det hele tatt er mulig. Det finnes jo allergier for så mye nå fortiden at man blir helt forvirret  :icon_question:

Hårene/pelsen i seg selv er ikke et allergen, men ulike komponenter i pelsen, spytt, flass, avføring osv.

Ang samboeren din. Går katten din på do inne? Går katten ute?
Prøv å vaske katten noen ganger i sommer. Det hjelper veldig. Dessuten kan du vaske katten i noe som heter petal cleanse.. http://www.google.no/search?sourceid=navclient&hl=no&ie=UTF-8&rlz=1T4TSEA_noNO289NO289&q=petal+cleanse

Det er mange som reagerer på kattedoen og på kattesanden.

Utlogget Acala

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: 12 April 2009, 22:19:53 »
Begge to er innekatter. Det vil si huskatten er frivelig innekatt. Alt utenfor døra er farlig virker det som :fnis:
Orientaleren har for tynn pels til å være ute når det er kaldt. Desuten er han litt for glad i å kjøre bil så han kan ikke være ute uten oppsyn. Ikke alle naboene som er like glad for å få en fremed katt inn i bilen.

Doen i seg selv er ikke noe problem for samboer, det er når han tar i huskatten at han får de største problemene. Jeg grer katten en gang i uka og vasker han når det trengs. Jeg prøvde petal cleanse for gnagere da vi hadde rotter, men det hjalp ikke så mye så vi har ikke hatt så stor tro på at det ville hjelpe med kattene. Men det skader vel ikke å prøve... Hvis allergien blir for stort problem har vi allerede ordnet med svigemor at hun kan ta katten som siste utvei hvis ingen ting funker. Heldigvis er samboeren så glad i katten at han er villig til å gjøre det han må for å kunne beholde han  :jippi:

Utlogget Bengal83

• Kattunge
  • *
  • Takket: 1
  • Kjønn: Mann
  • Noe av det første som løste seg ut fra Kaos va
    • Vis profil
« Svar #20 på: 02 August 2010, 09:38:09 »
Gammel tråd, I know, men tenkte bare å legge til Bengal som forslag til allergivennlig katt.

Jeg har kraftig allergi for katt, og sliter stort med rennende nese, nyseanfall og kløe i øyne når jeg er rundt katter. Men bengaler reagerer jeg ikke på i det hele tatt.
En venninne av meg har 4 bengaler, ingen i slekt med hverandre, samt at jeg har Gaia som er en 1 år gammel bengaljente, og jeg kjenner ikke antydning til symptomer når jeg er rundt dem i det hele tatt. Jeg er litt usikker på hva jeg reagerer på, men regner med at det er spyttet da jeg vanligvis hovner opp på huden der en katt har f.eks snust og slikket på hånden.

Just my 5 cents :mellow: