Skrevet av Emne: Kattunger i Akershus  (Lest 4059 ganger)

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
Kattunger i Akershus
« på: 02 Desember 2007, 02:29:31 »
Hei.

Er ny på dette forumet og har etter diskusjoner med familien bestemt meg for å få katt  :) Jeg er 19 år og har hatt en del dyr ra før av. Så jeg lurte på om det var noen i nærheten av meg som hadde kattunger til salgs nå. Jeg er litt usikker på om jeg skal ha vanlig skogskatt eller rasekatt. Er det ikke sånn at rasekatter ikke kan være ute? For jeg bor i en liten hybel (hos familien) så tror det er best å ha en katt som kan være litt ute også.

Damrongs

• Gjest
SV: Kattunger i Akershus
« Svar #1 på: 02 Desember 2007, 02:46:19 »
jeg sendte deg en PM ,med opplysning om skogkatter til salgs/omplassering

(N) Damrong´s Brit

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 123
  • Kjønn: Kvinne
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #2 på: 02 Desember 2007, 02:48:44 »
Det du tenker på som skogskatt er det som på "fagspråket" heter HUSKATT, altså en katt uten stamtavle.

Sånn rent fysisk er det ingenting i veien for at rasekatter skal kunne være ute, men en del oppdrettere er likevel ikke helt fan av dette.
Dette varierer litt fra rase til rase (En del raser med spesielt utseende kan rett og slett bli stjelt..  :icon_question:), jeg syns heller du bør tenke godt over om det passer med utekatt der du bor, om det er mye trafikk. Alternativt kan du jo ha katt som er "ute under tilsyn", med bånd eller ikke, men sammen med noen.

Uansett bør katten være kastrert før du slipper den ut, og minst 8 mnd før du slipper den ut alene. Grunnen til det er at katter ikke utvikler retningssansen sin før den blir såppas gammel. Kastrerte katter blir roligere, og vandrer ikke så langt, og du slipper å bekymre deg for uønskede kattunger!

Du har ikke skrevet hvor du bor, så blir litt vanskelig å vite om det fins kattunger til salgs i nærheten..  :wink[1]:

Vil anbefale deg å høre med Dyrebeskyttelsen i nærheten av der du bor!

Ps. Bruk heller litt ekstra tid på å finne "den rette katten" framfor å skynde deg, dette er en avgjørelse du skal leve med i laaang tid framover!

EDIT: Der står det Akershus ja..  :icon_neutral:

Damrongs

• Gjest
« Svar #3 på: 02 Desember 2007, 02:54:21 »
Det du tenker på som skogskatt er det som på "fagspråket" heter HUSKATT, altså en katt uten stamtavle.

Sånn rent fysisk er det ingenting i veien for at rasekatter skal kunne være ute, men en del oppdrettere er likevel ikke helt fan av dette.
Dette varierer litt fra rase til rase (En del raser med spesielt utseende kan rett og slett bli stjelt..  :icon_question:), jeg syns heller du bør tenke godt over om det passer med utekatt der du bor, om det er mye trafikk. Alternativt kan du jo ha katt som er "ute under tilsyn", med bånd eller ikke, men sammen med noen.

Uansett bør katten være kastrert før du slipper den ut, og minst 8 mnd før du slipper den ut alene. Grunnen til det er at katter ikke utvikler retningssansen sin før den blir såppas gammel. Kastrerte katter blir roligere, og vandrer ikke så langt, og du slipper å bekymre deg for uønskede kattunger!

Du har ikke skrevet hvor du bor, så blir litt vanskelig å vite om det fins kattunger til salgs i nærheten..  :wink[1]:

Vil anbefale deg å høre med Dyrebeskyttelsen i nærheten av der du bor!

Ps. Bruk heller litt ekstra tid på å finne "den rette katten" framfor å skynde deg, dette er en avgjørelse du skal leve med i laaang tid framover!

EDIT: Der står det Akershus ja..  :icon_neutral:

jeg har forbindelser med seriøs oppdretter som har skogkatter til salg med stamtavle eller skogkatt uten tavle. Da i akerhus nermere besstemt på algarheim . Om noen er interissert ta kontak pr P:M så skal alt ordne seg

derfor sier jeg dette på listen.

(N) Damrong´s ved Brit

Utlogget Maja Elise

• Ironfist in a velvet glove
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 43
    • Vis profil
    • Startkatt.no
« Svar #4 på: 02 Desember 2007, 03:26:19 »
Kommer jo litt ann på hva oppdretter setter som krav i kjøpekontrakten. Hvis det ikke står spesifisert så går det mer på hva du selv syntes er riktig, om området er trygt, rolig trafikk og om du er villig til å la 3-7 000 kroner løpe fritt rundt i gata :P

Katt som vi får nå i Januar kommer til å være innekatt, for jeg har allerede mistet en katt her i nabolaget, jeg tør ikke miste fler ved å slippe dem ut.
Startkatt.no - Kattebutikk på nett

Damrongs

• Gjest
« Svar #5 på: 02 Desember 2007, 03:34:37 »
Kommer jo litt ann på hva oppdretter setter som krav i kjøpekontrakten. Hvis det ikke står spesifisert så går det mer på hva du selv syntes er riktig, om området er trygt, rolig trafikk og om du er villig til å la 3-7 000 kroner løpe fritt rundt i gata :P

Katt som vi får nå i Januar kommer til å være innekatt, for jeg har allerede mistet en katt her i nabolaget, jeg tør ikke miste fler ved å slippe dem ut.
Trir ikke oppdretter har så mange krav jeg  da.
her er den snakk om seriøse kjøpere og oppdretter da.
Så om det er noen som ønsker ta kontakt og dere  får  e post adrese evt tlf til eier av meg.''da ikke kilde er medlem av listen så legger jeg ikke ut dat på person'
Brit

Og nå sier jeg Natta samtidig

Utlogget Maja Elise

• Ironfist in a velvet glove
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 43
    • Vis profil
    • Startkatt.no
« Svar #6 på: 02 Desember 2007, 03:36:12 »

Trir ikke oppdretter har så mange krav jeg  da.
her er den snakk om seriøse kjøpere og oppdretter da.
Så om det er noen som ønsker ta kontakt og dere  får  e post adrese evt tlf til eier av meg.''da ikke kilde er medlem av listen så legger jeg ikke ut dat på person'
Brit

Og nå sier jeg Natta samtidig

Nei, det er det nok ikke. Men noen av dem er det, og da er det greit å være obs på det.
Natta =)
Startkatt.no - Kattebutikk på nett

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 02 Desember 2007, 14:09:34 »
Jeg har tenkt endel på dette og de som bodde i huset før  hadde også katt. Vi har en grei stor hage med litt skog rundt. Veien er heller ikke rett ved huset og det er ingen spesielt trafikert vei. Det er mange katter i nærheten.

Går det bra å gi katten p piller da jeg ønsker hunnkatt. Så i tilfelle jeg ønsker kattunger i senere tid.

Ok jeg vil jo ikke at katten skal bli stjelt og det med rasekatt er heller ikke så viktig. Heller ikke har jeg så god råd at jeg kan kjøpe en katt til flere tusen kroner. Mat, strø og veterinærtjenester har jeg råd til da familien er villig til å hjelpe da de også ønsker seg dette. Men de gidder ikke betale flere tusen kroner for en katt :icon_frown:

Jeg bor i Asker forresten

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 02 Desember 2007, 14:45:22 »
Går det bra å gi katten p piller da jeg ønsker hunnkatt. Så i tilfelle jeg ønsker kattunger i senere tid.

For det første: Ppiller er STERKT kreftfremkallende for katter, og er IKKE å anbefale  det hele tatt

for det andre: Er det oppdrett du skal starte? med rasekatter? Om det, så koster dette masse penger, og er ikke bare å sette igang forde man har lyst på kattunger
Er det Huskatter så er det nok hjemløse katter, vi trenger ikke flere
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 02 Desember 2007, 14:53:42 »
Jeg har da aldri snakket noe om oppdrett. Jeg sier bare at det kan hende jeg har lyst å ha et kull på henne senere. Dette blir i så fall bare hvis jeg f.eks. ønsker å føre genene videre. Og jeg setter heller ikke unger på en katt dersom jeg ikke vet jeg får gitt bort ungene til et godt hjem

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #10 på: 02 Desember 2007, 15:04:01 »
Vel, om du skal ha rasekatt, kan du ikke sette kull på henne uten å ha stamnavn
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #11 på: 02 Desember 2007, 15:37:52 »
Det er ikke viktig å ha rasekatt i det hele tatt.

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 194
    • Vis profil
« Svar #12 på: 02 Desember 2007, 15:46:26 »
Hvis du tar en katt fra omplasseringen så er de ferdig sterilisert/kastrert og merket  :icon_smile:
Da slipper du de utgiftene selv og hjelper en hjemløs katt til et bedre liv  :savle[1]:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
« Svar #13 på: 02 Desember 2007, 15:57:10 »
Det er ikke viktig å ha rasekatt i det hele tatt.

jeg bare sier det, siden du nevnte i ditt første innlegg at du kanskje ville ha rasekatt.. :)

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 121
  • Mamman til Nils, Ariel og Ramona
    • Vis profil
« Svar #14 på: 02 Desember 2007, 15:59:06 »
Enig med S.G.S  :icon_smile:

Og med tanke på at det finnes mellom 12.000 og 15.000 (!!) hjemløse katter bare i Oslo,
så er dette et godt valg på alle måter!

:icon_wink:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #15 på: 02 Desember 2007, 16:08:51 »
Ja jeg sa det men da visste jeg ikke så mye om rasekatter. Jeg tror nok familien har lyst på en kattunge. Vi har unger i familien  :icon_frown: Men det er også mange kattunger som trenger nye hjem så da regner jeg med at jeg finner noen som annonserer huskatter.

Oppdretterkatter må jo gå på p piller siden de skal ha barn så det er vel endel som bruker det. Vil i såfall sterilisere den så fort jeg kanskje vet at kattunger ikke blir aktuelt eller etter at jeg har fått dem.

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #16 på: 02 Desember 2007, 17:09:14 »
Ikke for å mase  :icon_frown:
Men de har kattunger til omplassering også noen ganger, og da hjelper man til at en annen katt kan komme inn  :)
Og du skriver at det er unger der, bare de ikke får en kattunge som et leketøy  :skjelveleppe:
Håper du finner det du er ute etter  :x-fingre[1]:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #17 på: 02 Desember 2007, 17:22:14 »
Dere burde ikke være så negative til nye som kommer inn her :) Jeg har hatt rotter og drevet oppdrett lenge. Så jeg er ikke helt dum når det gjelder dyr:) Det er jeg som skal ha katten, men alle vil helst at det skal være en kattunge. Det betyr ikke at de kommer til å behandle den som et leketøy, det ville jeg ikke tolerert. Jeg har  vært veldig streng på det når det gjelder rottene og de fikk kun være med dem under oppsyn. Ja kattunge fra dyrebeskyttelsen hadde vært helt greit.. Men mulig jeg alt har funnet en kattunge fra et kull som de trengte å få dem gitt bort.

Men ihvertfall, jeg hadde aldri gått i gang med å anskaffe meg katt hvis jeg ikke visste litt om dem eller hadde hatt andre dyr fra før av. Syns erfaring er viktig. Katten kommer til å være hos meg som er et rolig sted også kan ungene komme å hilse på  :)

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #18 på: 02 Desember 2007, 17:52:56 »
Det er mange som kommer nye hit som ikke har erfaring med katter, derfor prøver vi å gi noen gode råd  :)
Vi vil ikke være negative, men prøver å gi så mye hjelp som mulig  :x-fingre[1]:
Høres kjempebra ut at du har mye erfaring med dyr, skal ikke mase mer jeg  :icon_wink:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #19 på: 02 Desember 2007, 18:40:24 »
Veldig bra dere prøver å gi info :icon_smile: Bare sa ganske tidlig at jeg har hadde erfaring :)

Men da har jeg fått svar på det jeg lurte på så håper jeg at jeg finner noen som trenger et hjem :)

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #20 på: 02 Desember 2007, 18:43:50 »
Jeg må visst slutte å skumlese tråder her  :icon_frown:
Skal bli flinkere til å lese NØYE før jeg svarer  :rules: :biggrin:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #21 på: 02 Desember 2007, 18:55:58 »
 :hihi[1]:

Utlogget Trixie

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 11
  • -det er bedre med litt skitt en ett rent helvete-
    • Vis profil
« Svar #22 på: 02 Desember 2007, 19:09:27 »
hei:)
først vil jeg bare si; velkommen til katteprat! ;D du kommer definnitivt til å trives :)

så koslig at du vil skaffe deg katt, jeg vil anbefale deg å skaffe en kattunge fra dyrebeskyttelsen, for de har masser av katter(voksne og unger ) som trenger nye hjem, men hvis du allerede har funnet en pus så er det jo ikke noe å gjøre med det:)

husk bare at den må være minimum 12-14 uker gammel før den skilles fra moren og søsknene sine;)

klem<33
Cat me if you can!

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #23 på: 02 Desember 2007, 19:27:14 »
Dere burde ikke være så negative til nye som kommer inn her :) Jeg har hatt rotter og drevet oppdrett lenge. Så jeg er ikke helt dum når det gjelder dyr:) Det er jeg som skal ha katten, men alle vil helst at det skal være en kattunge. Det betyr ikke at de kommer til å behandle den som et leketøy, det ville jeg ikke tolerert. Jeg har  vært veldig streng på det når det gjelder rottene og de fikk kun være med dem under oppsyn. Ja kattunge fra dyrebeskyttelsen hadde vært helt greit.. Men mulig jeg alt har funnet en kattunge fra et kull som de trengte å få dem gitt bort.

Men ihvertfall, jeg hadde aldri gått i gang med å anskaffe meg katt hvis jeg ikke visste litt om dem eller hadde hatt andre dyr fra før av. Syns erfaring er viktig. Katten kommer til å være hos meg som er et rolig sted også kan ungene komme å hilse på  :)

"Noen" kan kanskje virke litt krass i svarene her, men å komme inn hit å si at du vil ikke sterilisere fordi du kanskje vil ha kattunger på huskatten din er samme som å banne i kirken. Hjertesaken vår er å få ned antallet hjemløse katter, og sånne uttalelser går helt imot det flertallet av oss kjemper for. At du synes katten du får er søt eller ser spesiell ut så vær så snill å ikke sett kattunger på henne med vilje. Det finnes så mange andre katter som trenger ett hjem, og når du gir vekk dine, så "tar" du hjem som andre katter trenger mer? Om du skjønner. Så det er ikke det at du ikke får gitt de vekk osv. men tenk på at de hjemmene dine kattunger opptar kunne noen som sårt trenger ett hjem fått. Få deg heller en katt som du steriliserer og så kan du tipse de rundt deg som vil ha kattunger til å gjøre det samme. Du skriver jo selv at det er mange katter som tenger ett hjem, vil du virkelig være skyld i at flere av de ikke får hjem på grunn av dine egoistiske valg? For det er ikke katten din som drømmer om å bli kattemor..

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 på: 02 Desember 2007, 20:56:52 »
Så hva med de som driver oppdrett? Er dere imot det ogsÅ? Syns det er veldig rart at det skal være feil å sette unger på en huskatt men ikke på en rasekatt??

Selv om det er hjertesaken deres blir det dumt å skrive slik. For er ikke alle som deler de samme meningene. Sier ikke at ikke jeg gjør det, men det kan skremme noen vekk.