Skrevet av Emne: Kattunger i Akershus  (Lest 4059 ganger)

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 194
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
SV: Kattunger i Akershus
« Svar #25 på: 02 Desember 2007, 21:03:42 »
Oppdrettere tar en god sum for kattene sine, da er folk mer bevisste på å passe på katten sin.
Mener ikke at alle er slik men, har de fått pus gratis så er det lettere for å la de pusene bare gå ute uten at de blir gjort noe med.
Vet ikke om jeg klarer helt å forklare meg men :icon_frown:

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #26 på: 02 Desember 2007, 21:05:59 »
Ett oppdrett har stort sett en helt annen "kjøpergruppe" enn de som får kattunger på huskattene sine har. Når folk kjøper katter til flere tusen, så er det ikke fordi de vil bare ha en katt, da vil de ha DEN katten. Huskatter har alt for lav status siden de gies vekk, de er verd null komma niks og derfor har vi også så mange huskatter som vi har..

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 123
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #27 på: 02 Desember 2007, 21:12:26 »
Rasekattoppdrett er mer gjennomtenkt på en måte, det koster masse masse tid og penger, og når noen skal skaffe seg katt planlegger de gjerne på forhånd om de vil ha rasekatt eller huskatt, akkrat som deg. Huskatt og rasekatt har begge sine fordeler og ulemper, men uansett er de katter, og akkurat like mye verdt!!
(Jeg har to huskatter og en rasekatt selv)

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
« Svar #28 på: 02 Desember 2007, 21:26:16 »
Ja det forstår jeg. Men i og med at jeg har drevet opdprett så er jeg veldig forsiktig med hvem jeg selger til. Jeg undersøker nøye slik at de ikke må bli omplassert etter en stund.

Jeg sier ikke at jeg kommer til å få kattunger, men at jeg er usikker.

Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ha den jeg fant. Fant en annen annonse om en jente som det hastet med. Har sendt dem en meld. Virker som de har mer hastverk med å finne et hjem

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #29 på: 02 Desember 2007, 21:30:42 »
Har forresten dyrebeskyttelsen en hjemmeside?

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #30 på: 02 Desember 2007, 21:33:50 »
Fant den. Men ser ikke ut som om de har noen kattunger der nå. Bare voksne katter.

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #31 på: 02 Desember 2007, 21:35:35 »
www.dooa.no

Vær litt obs med leveringsalder! Katten bør være 12 uker før den flytter, da er den "ferdig utlært" av mammaen sin.
Noen stresser veldeg med å "bli kvitt" ungene, spør isåfall om kattungen kan bo hos mamma til den er 12 uker..  :icon_smile:
Så minsker du risikoen for å få en katt som ikke blir renslig, eller sutter mye på ting og slike ting..

Men ja, tilbake til startinnleggene, ikke slipp ut katten alene før den er minst 8 mnd, og om du har valgt å ikke kastrere ennå så pass på at hun går på p-piller!
(Og ikke la henne gå på p-piller lenge, et halvt år som definitivt maksimum!)

Utlogget SuperHanne

• Avhengig og
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Trønderjente på 25
    • Vis profil
    • SuperHanne.com
« Svar #32 på: 02 Desember 2007, 21:36:28 »
Ring eller send dem en mail, kanskje de har kattunger de ikke har lagt ut ennå eller noe i den duren!

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 121
  • Mamman til Nils, Ariel og Ramona
    • Vis profil
« Svar #33 på: 02 Desember 2007, 22:05:28 »
Sjekk også www.fod.no

Her har de mange kattunger! (under katter i fosterhjem)

:savle[1]:

Utlogget Jp

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 55
    • Vis profil
    • (N)Rizado's
« Svar #34 på: 02 Desember 2007, 22:58:12 »
Så hva med de som driver oppdrett? Er dere imot det ogsÅ? Syns det er veldig rart at det skal være feil å sette unger på en huskatt men ikke på en rasekatt??

Selv om det er hjertesaken deres blir det dumt å skrive slik. For er ikke alle som deler de samme meningene. Sier ikke at ikke jeg gjør det, men det kan skremme noen vekk.

Det er vell sjelden man ser hjemløse rasekatter eller hur? :)

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #35 på: 03 Desember 2007, 13:19:35 »
Jeg kan igrunn skjønne at du føler enkelte innlegg blir litt "kvasse" her.
Greia er at dette med kastrering er "hjertesaken" for enkelte av oss, og vi vil formidle den så godt vi kan.
MEN vi (inkludert meg selv) bør bli flinkere til å lytte til andre først. Det er ikke sikkert du har sett mye av det vi andre har sett, altså konsekvensene av at folk lar katten sin få kattunger.
Jeg bor på en liten plass, med kun litt over 10.000 innbyggere. Allikevel får min veterinær inn utrolig mange kattunger til avliving. Spesielt på våren.
Problemet ble så stort, at han skjøv opp prisen på avliving, og prisen på kastrering ned, sånn at det skal være en lettere løsning å kastrere katten, enn å måtte avlive kattungene den får.

Det er også svært vanskelig å få omplassert huskattunger. I hvert fall om våren.
Det du sier om at du vil bringe genene videre (eller noe i den duren), det er det mange som tenker.
Det skal nøye planlegging til, og alt skal klaffe for å få til det.
Det er det oppdrettere driver mye med, etter mitt inntrykk, og spør du noen av dem her inne, skal du få noen interessante svar om genetikk! :biggrin:

...og en liten ting til: jeg har en venninne som lot katten sin få p-piller i 2 år, fordi hun ikke så noen grunn til å gjøre det annerledes, til tross for advarsler.
I sommer ble kattene hennes syk. Kraftig livmorbetennelse. Katten overlevde, men måtte gjennomgå en dyr operasjon.
Jeg vet at dette eksempelet bare er ett tilfelle, men det finnes maaaaange flere.

Nå håper jeg at jeg har hjulpet deg litt, og ønsker deg LYKKE TIL med pusen!!!
Ang at du vil ha kattunge, så skjønner jeg det godt...
Hvis du virkelig vil gjøre noe fint, kan du jo ringe din veterinær, og si at når/hvis han får inn kattunger som skal avlives, så kan du ta deg av en.
Det er ikke noe jeg anbefaler for hvem som helst, for det er en vanskelig oppgave å bare kunne ta med seg en katt.
Men på en annen side, så er det da bedre å redde en enn ingen :icon_smile:

Utlogget Line-mor

• Alias Kanin-mor
  • Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 54
  • Et liv uten dyr, er et liv uten mening.
    • Vis profil
    • Lines Kosekrok
« Svar #36 på: 03 Desember 2007, 13:35:06 »
Her bør vi vel alle "vokte" oss litt for å virke formanende.
Alle som allerede er medlemmer her vet jo hva som er hjertesakene, det vet absolutt ikke ett nytt medlem.
Denne diskusjonen har forsåvidt vært oppe før, så vi bør vel nå kanskje la være å svare "krasst".

Jeg holdt meg unna dette forumet 1/2 år pga alle de negative tilbakemeldingene "nye" medlemmer med
gravide huskatter fikk. Synes forsåvidt det da er bedre å bare henvise til det Nova har skrevet om før man skaffer seg pus.  :icon_smile:

Uansett Kittycat: Jeg ønsker deg lykke til med jakten på pus, og håper du finner en som du kan gi masse kjærlighet.
Gudene skal vite at det finnes nok av de der ute.
 :bigarmhug: :bigarmhug:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #37 på: 06 Desember 2007, 18:33:57 »
Det er veldig fint dere forstår hva jeg mente med at noen virker litt negativ :) Jeg kom jo hit for å lære selv om jeg kan endel også så det er bra dere formidler ting.
Jeg har nå fått en kattunge :jippi[1]: Jeg tenkte litt over det å dro heller til dyrebeskyttelsen og fant meg en der. Da jeg kom dit skjønte jeg ikk at jeg engang hadde tenkt på å kjøpe fra noe annet sted. De har nesten 70 katter der som trenger nye hjem :( Det ble heller ikke en av de minste der heller. For kjemien må jo også stemme :) Så det ble lille Mia på 6 mnd ;D Hun er utrolig skjønn og er veldig kosete! Ikke så veldig leken og går fort lei når jeg prøver å leke med henne, men det kan ha noe å gjøre med at alt er nytt kanskje.

Hun er også sterilisert og det gjør meg ingen ting i grunn. Er bare veldig glad for at jeg fikk akkurat henne :savle[1]:

Jeg tror de kalte henne skilpadde for hun er sort med brunspetter i og litt hvit. Bildet kommer snart :)

Må bare få med at ja jeh har faktisk sett hjemløse rasekatter, men er enig i at det er mye mer sjeldent!

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #38 på: 06 Desember 2007, 18:46:17 »
Gratulerer så mye med pusen!!  :jippi[1]:

Gleder meg til å se bilde av henne!

Skjønner så godt hvordan du har det nå!!
Begge mine er omplasseringskatter, og det er noe veldig spesielt med dem..  :dobbellove:
På en måte er det liksom de som velger oss, og det er en god følelse  :icon_razz:

Lykke til med lille Mia!

:bigarmhug:

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
« Svar #39 på: 06 Desember 2007, 18:48:15 »
Gratulerer med pus  :jippi[1]:

2 av mine 3 er også omplasringspuser!  :dobbellove: Pluss jeg har jobbet hos DB Hordaland ganske lenge, så har sett hvor mange som trenger hjem!  :skjelveleppe:

Stor takk til deg, for at du valgte en DB pus!!  :bigarmhug:
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget ingunns

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 14
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #40 på: 06 Desember 2007, 19:16:06 »
nettopp lest igjennom hele tråden ;)

gratulere med pus!!!  gleder meg til å se bilde :)

må bare si jeg forstår deg veldig godt ang at man tenker folk kan være kvass..men slik blir d når man brenner for noe!  jeg begynnte å bruke denne siden noen uker før jeg fikk min første katt(huskatt som nå er 8 mnd, har også en mco som er 6 mnd i dag faktisk ;) ).. men jeg er så takknemlig til alle her inne som brenner for katter og deres rettigheter dere har lært meg så mye!!! som jeg nå kan viderefomidle til andre :))) ... og er d no så er d bare å spør folk her.. tror jeg må ta meg en skikkeli takkerunde ;)

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #41 på: 06 Desember 2007, 20:03:14 »
Så hva med de som driver oppdrett? Er dere imot det ogsÅ? Syns det er veldig rart at det skal være feil å sette unger på en huskatt men ikke på en rasekatt??

De fleste av oss som driver oppdrett, lever etter tanken "easy come, easy go". Det som altså er billig eller gratis, koster det ofte ikke noe å kvitte seg med igjen, noe man investerer i, er det vanskeligere å kaste.
Mange oppdrettere lager også huskatter, fordi de har ulike raser, og følger ikke godt npk med når kattene deres løper. :icon_eek:
Bare for å ha svart på spørsmålet ditt om oppdrettere.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
« Svar #42 på: 07 Desember 2007, 21:09:34 »
Så FLOTT at du fant deg en pus hos dyrebeskyttelsen :jippi[1]:
Du har gjort denne lille pusen en stor tjeneste!!
Man får sett litt på hvordan situasjonen rundt hjemløse katter i Norge er etter å ha gitt db et besøk.

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #43 på: 07 Desember 2007, 22:46:48 »
Her er den lille jenta vår ;D

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #44 på: 07 Desember 2007, 23:00:38 »
Åh, så skjønn hun er!  :love:

Ser nesten ut som en stjerne blinker i øyet hennes på det nederste bildet  :morsomt:

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
    • Vis profil
« Svar #45 på: 10 Desember 2007, 01:25:47 »
Så nydelig :love:

Utlogget Hope

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #46 på: 23 Desember 2007, 07:12:47 »
VAKKER!!!  :love:

Utlogget Drakalina

• Spretten katt
  • **
  • Min lillle Draka
    • Vis profil
« Svar #47 på: 18 August 2008, 12:06:38 »
Hun er helskjønn spør du meg.. samme farger som min lille Draka også ser jeg..  :catgrins:

Ønsker deg masse lykke til med pus  :icon_smile:

Utlogget Scotchy

• Kattepratpuser
  • Kattunge
  • Takket: 0
  • Birka, American Bombay.
    • Vis profil
    • DeviantART
« Svar #48 på: 21 August 2008, 14:14:14 »
Sier som de andre- gratulerer så mye med ny, nydelig jente!
Det må være en flott følelse å gi et individ en ny sjanse i livet- med kjærlighet, omsorg og mer til. Jeg ville gjort det samme, om det var for at vi ikke bodde så langt unna alt som heter omplasseringshjem og dyrebeskyttelse. De som tar vare på dyrene, spesielt de dyrene som har hatt det vondt, er ikke så villige til å sende dem langt avgårde på reise. Du skal få takk av meg for at du ga pusen en ny sjanse!

Litt sånn på kanten:

Jenta du har er skilpaddefarget. Noen kaller dem tricolor, men jeg er ikke sikker på om det er den riktige betegnelsen på pelsfargen. Det er mange former for skilpadde (''tortie''), men frøkna her ser ut til å være en svartskilpadde, med blandede flekker i svart, rødt og creme. Jeg har selv hatt en slik svartskilpaddekatt, som jeg vokste opp med. Derfor har jeg en spesiell svakhet for nettopp disse kattene. Skilpaddekatter er genetisk sett nesten alltid hunner, og selv om det kan være individuelle forskjeller (som det gjerne alltid er), er ''torties'' som oftest behagelige, vennlige og kjærlige som bare det. Det er en kjent sak blant kjennere av skilpaddekatter at de har en spesiell holdning- ''tortietude''. :love:

Du må unnskylde at jeg babler så mye fakta...det var om mulig ikke viktig i det hele tatt. Jeg vil egentlig bare ønske deg lykke til. Håper pusen vil trives!
Når du har tilbrakt lengre tid med svarte katter som en del av familien, blir du automatisk fritatt fra alt som har med overtroisk ulykke å gjøre.

Utlogget Aniscat

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 17
    • Vis profil
    • http://home.online.no/~mmera/
« Svar #49 på: 22 August 2008, 11:06:32 »
Ja det forstår jeg. Men i og med at jeg har drevet opdprett så er jeg veldig forsiktig med hvem jeg selger til. Jeg undersøker nøye slik at de ikke må bli omplassert etter en stund.

Jeg sier ikke at jeg kommer til å få kattunger, men at jeg er usikker.

Jeg har ikke bestemt meg for om jeg skal ha den jeg fant. Fant en annen annonse om en jente som det hastet med. Har sendt dem en meld. Virker som de har mer hastverk med å finne et hjem
1. bud i et oppdrett er å vite hva en driver med.
Her må en ha oversikt og viten om rasen en skal drive oppdrett av, hvordan en skaffer hankatt,
hva som må til for å "lage" rasetypiske gode dyr.
Kjennskap til testing av forskjellige raser som HCM - PKD og GEM - blodgruppe  erfaring,
svakheter ved linjer og styrke ved linjer, det er faktisk ikke slik at en tar en hann og parrer med en hunn
og smakk- blir dette flotte rasetypiske dyr. Ansvar for den "varen" en skal selge  er også viktig

Stor forskjell på drive oppdrett av rotter - katt eller hund, jeg forstår faktisk at hvis jeg kjøper
meg en tispe, så er det ikke bare å finne naboens han i samme rase, og vips så er jeg oppdretter av en hunderase,

Hvem en selger til er sekundært, for her kommer de mennsklige aspekter inn - hvordan du eller jeg tolker
en god katteier.

Lykke til med din nye lille pus som er svartskillpadde med hvitt :x-fingre[1]: