Jeg kan igrunn skjønne at du føler enkelte innlegg blir litt "kvasse" her.
Greia er at dette med kastrering er "hjertesaken" for enkelte av oss, og vi vil formidle den så godt vi kan.
MEN vi (inkludert meg selv) bør bli flinkere til å lytte til andre først. Det er ikke sikkert du har sett mye av det vi andre har sett, altså konsekvensene av at folk lar katten sin få kattunger.
Jeg bor på en liten plass, med kun litt over 10.000 innbyggere. Allikevel får min veterinær inn utrolig mange kattunger til avliving. Spesielt på våren.
Problemet ble så stort, at han skjøv opp prisen på avliving, og prisen på kastrering ned, sånn at det skal være en lettere løsning å kastrere katten, enn å måtte avlive kattungene den får.
Det er også svært vanskelig å få omplassert huskattunger. I hvert fall om våren.
Det du sier om at du vil bringe genene videre (eller noe i den duren), det er det mange som tenker.
Det skal nøye planlegging til, og alt skal klaffe for å få til det.
Det er det oppdrettere driver mye med, etter mitt inntrykk, og spør du noen av dem her inne, skal du få noen interessante svar om genetikk!

...og en liten ting til: jeg har en venninne som lot katten sin få p-piller i 2 år, fordi hun ikke så noen grunn til å gjøre det annerledes, til tross for advarsler.
I sommer ble kattene hennes syk. Kraftig livmorbetennelse. Katten overlevde, men måtte gjennomgå en dyr operasjon.
Jeg vet at dette eksempelet bare er ett tilfelle, men det finnes maaaaange flere.
Nå håper jeg at jeg har hjulpet deg litt, og ønsker deg LYKKE TIL med pusen!!!
Ang at du vil ha kattunge, så skjønner jeg det godt...
Hvis du virkelig vil gjøre noe fint, kan du jo ringe din veterinær, og si at når/hvis han får inn kattunger som skal avlives, så kan du ta deg av en.
Det er ikke noe jeg anbefaler for hvem som helst, for det er en vanskelig oppgave å bare kunne ta med seg en katt.
Men på en annen side, så er det da bedre å redde en enn ingen