Skrevet av Emne: Chippe Ludde?  (Lest 1396 ganger)

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 93
  • Kjønn: Kvinne
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
Chippe Ludde?
« på: 21 Januar 2008, 09:10:30 »
Nå er det snart så Mia og Ludde skal ha sine vaksiner. Og da vurdere jeg i samme slengen å chip'e Ludde. Hvordan gjøres det? Det er ikke noe stor greie med narkose og sånt det vel?
Han er øremerket fra før, men det er ikke veldig leseling, så jeg tenkte det kunne være greit å få det elektronisk også.

Er det noen som vet ca hva det koster?

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 121
  • Mamman til Nils, Ariel og Ramona
    • Vis profil
SV: Chippe Ludde?
« Svar #1 på: 21 Januar 2008, 10:47:25 »
Jeg tror de må ha narkose for å chippes.
Er ikke helt sikker, men mener å ha hørt det.

Tror det er derfor det er vanlig å gjøre det samtidig med kastrering. Siden de da allerede er i narkose.

Pris vet jeg dessverre ikke.

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 121
  • Mamman til Nils, Ariel og Ramona
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 Januar 2008, 10:52:34 »
På Lørenskog dyreklinikk koster det 659 kroner for chipping,
og 493 i forbindelse med annen behandling.

http://www.lorenskog-dyreklinikk.no/Takster.htm

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Januar 2008, 11:02:27 »
ok.
Det er det jo helt klart verdt.

Men hvis det er så at han må i narkose og greier så tror jeg at jeg skal vurdere det litt mer...

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 270
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #4 på: 21 Januar 2008, 11:29:21 »
Tenker du på en sånn ID-brikke som "skytes" inn i nakken nå?

Det gjør de på en-to-tre, er ikke noe stort inngrep i det hele tatt. Ingen narkose, ingen bedøvelse, og det er gjort på sekunder.
Jeg chippet Nusse da hun var og fikk siste vaksinen, og hun merket det ikke engang. Buster var litt mer sutrete i sin tid, men gikk helt fint det også.

Tror jeg betalte rundt 800 for vaksine og chip, men kan tenke meg det koster rundt 500 om du gjør det alene.

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
« Svar #5 på: 21 Januar 2008, 11:38:29 »
Tenker du på en sånn ID-brikke som "skytes" inn i nakken nå?

Det gjør de på en-to-tre, er ikke noe stort inngrep i det hele tatt. Ingen narkose, ingen bedøvelse, og det er gjort på sekunder.
Jeg chippet Nusse da hun var og fikk siste vaksinen, og hun merket det ikke engang. Buster var litt mer sutrete i sin tid, men gikk helt fint det også.

Tror jeg betalte rundt 800 for vaksine og chip, men kan tenke meg det koster rundt 500 om du gjør det alene.

Aha!
Det var bedre!
Ja, det var sånn jeg tenkte på.   :)
Blir jo i såfall samtidig med vaksinering da. Men da blir det vel i allefall ikke langt over 1000-lappen for to vaksiner og en chip.

lily

• Gjest
« Svar #6 på: 21 Januar 2008, 12:05:33 »
Jeg synes chipping er en veldig god idé  :icon_smile: Jeg skal chippe mine to på onsdag, betaler 1300 for helsesjekk og chip til begge. Ble litt overrasket over prisen, trodde det kostet 4 - 500 kr, så den klinikken jeg har valgt er tydeligvis litt dyr. Måtte velge de denne gangen pga jeg har ikke tid til å dra ut dit jeg pleier. Chippen blir bare sprøytet inn i nakken, trenger ikke bedøvelse. Det de trenger bedøvelse til, er når de skal tatovere "ID" i øret på katten. Siden Ludde allerede er øremerket, så er vel ikke det nødvendig. Jeg har forresten tenkt å droppe "ID"-merket i øret, litt på estetiske hensyn, litt pga penger (det kommer i tillegg til de 1300), og litt pga jeg er usikker på hvor nødvendig det er. Vet jo f.eks at de som har utstillingskatter ikke vil ha øretatovering på kattene sine. Noen som har noen synspunkter på det? (Ikke for å kuppe tråden din, Sommerpiken, håper det går greit?) :) 

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
« Svar #7 på: 21 Januar 2008, 12:12:53 »
Det er helt i orden Lily.

Jeg valgte å tatoere bokstavene ID i øret på Mia da hun ble chipet. Jeg tror det øker sjansen for at folk vil levere henne til en vetrinær hvis de finner henne. Ellers blir det vanskelig for folk å vite at dure er ID-merket.
Men da jeg gjorde dette lå Mia allerede i narkose i forbindelse med kastreringen. Jeg tror jeg ville tenkt litt annerledes på det hvis hun ikke hadde narkose fra før.

Men jeg kommer ikke til å skrive ID i øret på Ludde, der står det jo noe fra før som kan få folk til å skjønne at denne katten har en eier.

lily

• Gjest
« Svar #8 på: 21 Januar 2008, 12:25:11 »
Ja, jeg har heller ikke lyst til å legge de i narkose uten at det virkelig er nødvendig. Jeg tenker som så, at de er jo innekatter, og de har halsbånd med tlf.nr'et mitt på. Selvfølgelig kan det skje at en av de stikker av og mister halsbåndet sitt, men jeg vet ikke helt jeg.. Har prøvd å ha de med ut i sele, men de synes bare det er skummelt, og vil inn igjen. De viser absolutt ingen interesse av å gå ut; til og med når vi er på besøk hos mine foreldre som har to utekatter, kan de sitte og se på at de to andre blir sluppet ut, uten å vise noen interesse av å gå ut døren..:)

Kismet

• Gjest
« Svar #9 på: 21 Januar 2008, 12:32:17 »
De gir ikke katten narkose kun for å chippe dem, men fordi nåla er svær og det kan gjøre litt vondt, passer de ofte på å få det gjort mens katten allerede er i narkose, f.eks i forb. med kastrering etc.

lily

• Gjest
« Svar #10 på: 26 Januar 2008, 19:19:55 »
Nå bestemte jeg meg egentlig for å øremerke de likevel, men da jeg kom til veterinæren hadde det skjedd noe rot; de trodde jeg skulle komme dagen etter og hadde egentlig ikke tid til å chippe de. Jeg hadde ikke mulighet til å komme tilbake dagen etter, og egentlig ikke mulighet til å avtale ny time på en god stund pga skiftarbeid, og jeg ikke har bil.. Så de sa de kunne ta de inn å chippe de uten og dope de, og uten å øremerke de, om jeg trodde de kom til å oppføre seg fint og holde seg i ro. Jeg sa ja til det, og det gikk kjempefint! Begge to var kjempeflink, og stod helt i ro :) Fikk masse skryt av vet'en, og det var jo veldig hyggelig  :nod: Vet'en var forøvrig enig i at det var greit å ikke dope/øremerke de, når det gikk så fint uten dop. Men jeg tenker fremdeles på at jeg burde øremerket de, og om de noen gang skal dopes av en eller annen grunn, så skal jeg be om at de blir øremerket samtidig.

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
« Svar #11 på: 27 Januar 2008, 04:36:51 »
Ludde er en usedvanlig rolig og fin katt. Man kan i grunn gjøre hva som helst med han.
Er det sånn at det gjør vondt for han bare med en gang så tror jeg at jeg vil chippe han, men hvis det er sånn at det vil gjøre vondt i flere dager så tror jeg at jeg velger å drøye det...

Utlogget Tussimor

• Medlem av Kesamen
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 189
    • Vis profil
« Svar #12 på: 27 Januar 2008, 11:18:25 »
Chippen vil jeg anta ikke gjør vondt i flere dager. Det er jo bare ett pittelite riskorn som "skytes" inn i nakken på de, så de vil nok ikke merke noe annet til det enn akkurat når det skjer.

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
« Svar #13 på: 27 Januar 2008, 11:33:35 »
Da blir det nok chip på Ludde i starten på februar.

lily

• Gjest
« Svar #14 på: 27 Januar 2008, 12:16:12 »
Jeg fikk ikke intrykk av at de hadde vondt mer enn akkurat når de fikk sprøyten med chippen, og den taklet de veldig fint, så det er vel ikke snakk om at det er en ulidelig smerte for de  :winky: Husk å si ifra når du bestiller time at han ikke skal øremerkes/trenger bedøvelse da, for da beregner de sikkert mindre tid på det  :icon_smile:

Utlogget AnnChristin

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #15 på: 28 Januar 2008, 14:40:21 »
Usikker på prisen her, men mine tre er inne nå. Alle tre skal chipes og øremerkes, og to av de skal ha vaksine. Tror det kommer på rundt 2000 kr.
Og dette er en av de billigere stedene rundt her..