Skrevet av Emne: Dyr i borettslag  (Lest 7591 ganger)

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
Sv: Dyr i borettslag
« Svar #50 på: 04 Oktober 2010, 15:05:58 »
Da vi kjøpte oss leilighet her i et borettslag, sto det oppslag i alle gangene med et lite utkast av husreglene. Deriblandt at skulle man ha husdyr, måtte man ha "godkjennelse" fra alle i oppgangen. Vi dreit mildt sagt i den delen, men jeg sa fra til formannen at vi skulle ha katt og sånn var det med den saken. Det eneste han hadde og si var at det vi hadde inni vår egen leilighet hadde ingen noen verdens ting med, så det var helt greit for hans del, men hvis vi skulle ha hund eller et dyr som kom til og bruke oppgangen aktivt ville det være lurt og høre om noen led av kraftig allergi i oppgangen slik at ingen kom til og lide av det, og det er jo greit nok.

Jeg er i den oppfattningen at utleier kan nekte, siden det er hans eiendom, men eier man selv har ingen utenfor noe de skulle ha sagt(ang innedyr) men dyr som skal bruke oppganger/fellesganger/areal kan det være greit og forhøre seg litt om hva andre synes. Man skal jo tross alt ta vare på sine medmennesker også og ikke overkjøre andre. Men da er det egentlig bare og passe på at man tar godt vare på sin egen katt(kastrerer, inne om natten, sjekker lekekasser, blomsterbed osv etter kattelort en gang i blandt(så fremst katten gjør ifra seg ute))

Jeg har også utskrift av emmelinedommen, sånn i tillfelle noen skal komme på usakling grunnlag til meg. Klager de på allergi, så skal jeg faktisk ha det skriftlig fra vedkommendes fastlege! (nå har jeg innekatt da, så de kommer ingen vei med min katt uansett)

Man får det man ber om, alltid!

Utlogget hvalen

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #51 på: 05 Mars 2011, 15:26:40 »
Ingen borettslag kan nekte kattehold hvis a) dyret ikke er til sjenanse for andre beboere (f.eks. katt i løpetid som skriker), og b) eieren har behov for det. På Norsk Huskattforenings hjemmeside finner dere både lovverket og advokater som har uttalt seg om tolking av loven. Loven bygger på "Emmelinedommen", katten Emmeline i OBOS-leilighet i Oslo. Saken gikk til Høyesterett (Emmeline-folka vant) og ingen lov eller regel (f.eks. Husleieloven) står over en Høyesterettsdom.

Utlogget Mellers

• Moderator
  • Administrator
  • Skravlepus
  • Takket: 49
    • Vis profil
« Svar #52 på: 05 Mars 2011, 15:41:40 »
Den er vel egentlig ganske grei, den.

Personlig synes jeg søknad til styret er en fin måte å sondere terrenget i forhold til om (ute)katten kan føre til sjenanse for andre beboere på områder man kanskje ikke hadde tenkt på selv.

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 25
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #53 på: 05 Mars 2011, 16:01:54 »
jeg vil vel egentlig tro at den største utfordringen i forhold til utekatter i tette boligområder gjerne kan være om kattene bruker sandkasse og lekeplass til do... evnt naboenes hager...
Vi flytter til et selveier-rekkehus i mai, og er akkurat de tingene jeg kanskje "gruer" meg litt til med pus. Er vel neppe noen fare for at de kan/vil forby kattehold - så en pus med halsbånd og navnebrikke tusle rundt der da vi var og tittet på området... men vi kan jo risikere å få noen småsure naboer som ikke er like begeistret for pusen som vi er...

Så forresten i et gammelt innlegg lenger opp at noen skrev at huseier ikke kan nekte noen å ha katt - men det kan de vel så lenge man bare leier en leilighet av en privatperson?

At man skal søke styret om å få ha katt i borettslag er vel ganske vanlig - tror faktisk egentlig det står noe sånt i sameiet der mormor bor også - selv om jeg egentlig trodde at man gjorde som man ville når det var snakk om selveier?
Uansett er det vel i de fleste tilfeller mest snakk om en formalitet - og kanskje like mye for at de vil vite om det på en ryddig måte hvem som har katt? Jeg vet ikke... bare tenker litt høyt... Og det er klart - det kan jo være noen er hyperallergisk slik at det vil by på problem om en katt beveger seg mye i en fellesoppgang.

Utlogget emeline

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #54 på: 27 August 2011, 16:26:57 »
kan de nekte en å ha katten ute?

Utlogget Katska90

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
    • Vis profil
    • Bloggen min
« Svar #55 på: 07 Oktober 2011, 02:27:47 »
Hva med leiligheter man leier? gjelder de samme reglene der? eller kan utleier nekte leietaker å ha dyr? Jeg har katt og jeg leier leilighet, har lov av huseier å ha katt, men er greit å vite om sånnt til en senere anledning.

Utlogget Monica

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 69
    • Vis profil
« Svar #56 på: 07 Oktober 2011, 02:38:09 »
Huseier kan nekte husdyr. Det er huseiers eiendom, og han/hun kan derfor bestemme det selv.

Ingen kan redde alle, men alle kan redde noen.

Utlogget Katska90

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
    • Vis profil
    • Bloggen min
« Svar #57 på: 09 Oktober 2011, 18:32:31 »
jeg søkte litt på nett og fant ut at det er et smutthull når det gjelder det å ha dyr når man leier husrom.

Husleieloven:
§ 5-2. Ro og orden
       Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen.
       Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.

:winky: