Skrevet av Emne: Kattefødsel  (Lest 7231 ganger)

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 112
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
SV: Kattefødsel
« Svar #25 på: 18 Februar 2008, 11:57:25 »
Jeg har kun en gang hatt en katt som fikk unger, så erfaringen min er neimen ikke all verden.
Men min kom ut på kjøkkenet sent en kveld og begynte å mjaue. Hun ville ikke ha mat og heller ikke drikke, så jeg skjønte fort at nå var det tida.
Pus gjorde alt "etter boka" og var veldig flink, men noen ganger forsto jeg at hun hadde vondt, og da la jeg hånden min over nakken hennes og "masserte" litt, og det ble tydeligvis satt stor pris på.
Det kattungekullet hadde aldri kommet til verden med den viten jeg har nå, for da ville vesla blitt sterilisert langt tidligere.

Ønsker deg lykke til med den forestående fødsel, og håper at både mor og barn klarer dette fint.

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 87
    • Vis profil
SV: Tråd om KUN kattefødsel....
« Svar #26 på: 18 Februar 2008, 19:16:39 »
Jeg har et tips da! Rett etter fødsel burde du gi kattemor masse vann, også kan du blande rå kjøttdeig, en eggeplomme og kanskje litt fløte å gi henne.
Det er veldig næringsrikt, og de fleste kattene elsker det :icon_smile:

Utlogget Kitziee

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 55
  • Savner å ha pus i hus.
    • Vis profil
SV: Tråd om KUN kattefødsel....
« Svar #27 på: 18 Februar 2008, 21:09:33 »
Jeg har aldri overvært en kattefødsel selv, men her er en link med masse informasjon som man kan finne nyttig:

http://home.online.no/~rsvensse/reid-artfodsel.html

Utlogget veri

• Vokter av Kesamen
  • Administrator
  • Skravlepus 2
  • Takket: 131
  • Kjønn: Mann
  • Vegard og Josefine.
    • Vis profil
« Svar #28 på: 10 Juli 2008, 20:03:34 »
Satte dette som prioritert emne.

Hvil i fred, Rasmus
17.05.2007 - 01.10.2009

Utlogget .:Nøste:.

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #29 på: 18 August 2008, 14:57:32 »
Katten min har en kattunge på litt over 2 mnd.  Der kattungen drikker melk har hun en klump.dn drikker bare av den puppen. ER klumpen bare melk eller er det brystkreft? :'l

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #30 på: 18 August 2008, 16:51:42 »
Katten min har en kattunge på litt over 2 mnd.  Der kattungen drikker melk har hun en klump.dn drikker bare av den puppen. ER klumpen bare melk eller er det brystkreft? :'l

Vi er dessverre ikke nettveterinærer noen av oss her, og ingen veterinær vil gi en diagnose kun ut fra en beskrivelse. Som oppdretter ville jeg anta at dette kun er melkekjertelen som er forstørret, men skal du ha et riktig og mer nyansert svar, må du oppsøke vet. med katten din.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Stinamor

• Cand Vimse
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 19
    • Vis profil
    • NO*Curiosa's
« Svar #31 på: 18 August 2008, 18:04:49 »
Hei! Ser at temaet er kattefødsel, og kan jo dele historien til Tussi. Siden hun ikke er min katt - vet jeg ikke med sikkerhet hvor mange kull hun har hatt, men hun har "rullert" mellom tre barnerom - og kislet i barnesengene etter tur og rekke   :morsomt:. Trygg katt! Hører med til historien at Tussi er sterilisert i dag.... (må se å få meg min egen katt og ikke bare henge her inne og "sikle" :blushes:)

Utlogget Arachnida

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
Sv: Kattefødsel
« Svar #32 på: 20 Februar 2009, 20:27:53 »
Har det skjedd noe mer?

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Rasekatt - moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 134
  • RIP Frøya,Diesel, Snoopy og Rampus!! Savner dere!
    • Vis profil
    • swimzys katteblogg
« Svar #33 på: 20 Februar 2009, 21:39:41 »
ja, dette er spennendes :jippi: håper det går bra med pusemor

Utlogget tatanja

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #34 på: 16 Mars 2009, 21:07:07 »
Heisann  ett godt tegn er om det kommer noe ut av pattene   ene katten min fikk melk samme dagen som fødselen var igang  men tror ikke dette er normen  tror hun fikk melk fordi den andre katta hadde født og hun tok dem til seg så fort de var ute:)
begge hadde varslings rier i to dager før vannet gikk   da ser du en liten rykning nederst på ryggen  akkurat som hun vil presse litt

ikke vær bekymret  dette fikser ho mest sannsynlig helt fint selv  om det ikke har vært p pille bruk under drektigheten da det sørger for en vanskelig fødsel og mulighet for deformerte eller dødfødte kattunger

Utlogget SG

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #35 på: 13 Mai 2009, 12:01:45 »
Har en katt som venter unger selv. Jeg lurer på hvor lenge man kan vente etter hun har født til hun kan kastreres?
Etter hun har født er hun vel fullt opptatt med ungene...

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #36 på: 13 Mai 2009, 12:22:40 »
Det er det mange meninger om blant veterinærer.

Personlig, men jeg er ikke vet., ville jeg ventet til kattungene var avvent, slik at de ikke risikerer å klore i operasjonssåret til moren.  :icon_wink:

Utlogget SG

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #37 på: 18 Mai 2009, 22:34:00 »
Nå har det begynt å renne noe hvit væske i fra "hullet", tyder det på at hun skal fø veldig snart eller?
Kjedelig når hun springer rundt på tepper etc

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #38 på: 18 Mai 2009, 23:20:22 »
Nå har det begynt å renne noe hvit væske i fra "hullet", tyder det på at hun skal fø veldig snart eller?
Kjedelig når hun springer rundt på tepper etc
Det kan være slimproppen som har gått, da kommer ungene i løpet av kort tid. Håper du har ordnet til fødekasse, hvor hun kan grave og legge seg til rette i.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget SG

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #39 på: 19 Mai 2009, 17:52:08 »
Hun fødte allerede i natt mens jeg sov. Så at hun har gravd i fødekassa men var vel ikke bra nok, så hun gjorde det under hjørnebordet i stua! Der ligger hun ennå med ungene :hmmmm:

Utlogget dyrehuset

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 233
    • Vis profil
« Svar #40 på: 19 Mai 2009, 18:31:42 »
Bebiser ja, enda fler og enda fler  :flirt: :flirt: :flirt:  Kan vi få bilder etter hvert?  :rules: :rules: :rules: :biggrin:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #41 på: 19 Mai 2009, 18:59:44 »
Vil anbefale deg å flytte ungene over i en kasse, slik at moren kan roe seg der med dem. Et stuegulv kan gjøre at de kryper bortover, under og setter seg fast i et eller annet.

Utlogget miawwchelle

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • vår blogg hvor du kan følge livet vårt dag for dag
« Svar #42 på: 07 November 2009, 21:53:39 »
heisann! Har ei "lita" frøken som venter kattunger om ikke lenge. Hun har fått melk i pattene, noen som aner når vi kan forvente adkomsten sånn ca?
Hun er ellers helt rolig, ungene er fortsatt urolige og sparker mye.. kattemor spiser og drikker som en hest :whistling:

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #43 på: 07 November 2009, 22:03:54 »
Hei og velkommen til forumet!
Hvis du søker litt på kattefødsel her på forumet vil du få opp en del tråder med råd og tips.

Når kattemor har melk i pattene er det ofte ikke lenge igjen, men ungene pleier å roe seg hvertfall dagen før nedkomst.

Utlogget miawwchelle

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • vår blogg hvor du kan følge livet vårt dag for dag
« Svar #44 på: 07 November 2009, 22:12:32 »
Hvis du søker litt på kattefødsel her på forumet vil du få opp en del tråder med råd og tips.

Når kattemor har melk i pattene er det ofte ikke lenge igjen, men ungene pleier å roe seg hvertfall dagen før nedkomst.

Tusen takk for svar og for velkomsten;) Jeg trodde at alt om kattefødsel stod her på denne tråden, men da skal jeg søke og se om jeg finner det jeg lurer på og andre ting :happy:
Da det trenger jeg i hvert fall ikke være redd for at kattungene skal kommei natt når jeg sover, viss de først må roe seg ned..  :love:

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #45 på: 07 November 2009, 22:27:48 »

Tusen takk for svar og for velkomsten;) Jeg trodde at alt om kattefødsel stod her på denne tråden, men da skal jeg søke og se om jeg finner det jeg lurer på og andre ting :happy:
Da det trenger jeg i hvert fall ikke være redd for at kattungene skal kommei natt når jeg sover, viss de først må roe seg ned..  :love:

Ingen kattefødsel er lik, men som oftest blir det rolig i magen før fødsel.

Finnes mange tråder om fødsel her på forumet, bla http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,25089.msg390752.html#msg390752
Denne kan være nyytig om du scroller litt nedover: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,18281.0.html

Utlogget pusejenta

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #46 på: 16 November 2009, 17:00:12 »
Pusen min har fått 5 kattunger som nå er 9 dager gamle. Hvordan ta best vare på mor og barn? De er på eget rom, sånn at de får fred og ro.. Men hun vil ofte ut derfra, virker stressa noen ganger  og om døren står åpen inn til rommet, bærer hun dem noen ganger vekk for å gjemme de.. Hva gjør jeg??

Utlogget SkyggeVind

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #47 på: 12 Juni 2011, 22:37:29 »
Min kjære Saga, som da er drektig, er blitt så svær at hun ikke er så god på å holde på maten lengre. Er så mye som presser på der inne, og det er tydelig at det er trangt om plassen der, for hun har litt blod i avføringa også. Kattungene er enda ikke kommet, enda så svær hun er blitt. Jeg tror kanskje de kommer ut snart, men det er så vanskelig å vite siden dette ikke akkurat var planlagt. Er det noe jeg burde gjøre for henne med tanke på at hun er såpass stor?
Må da også legge til at hun er kun litt over ett år. I forhold til det lurer jeg bare på om det er noen forhåndsregler jeg burde ta?

Takk for alle svar! :D

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #48 på: 12 Juni 2011, 22:44:56 »
En annen link her:
http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,30655.0.html

Hvis du ikke vil lage deg masse trøbbel og utgifter, bør du ikke slippe mammakatt ut før ungene er store nok til å spise selv . Hvis hun forvinner fra ungene disse første ukene etter fødsel, enten fordi noen har kjørt på henne eller hun løper igjen, vil du måtte gi kattungene morsmelkerstatning hver andre time døgnet rundt 

Lykke til

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 90
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #49 på: 13 Juni 2011, 08:08:59 »
Hei!

Her har du en ganske lang tråd med masse informasjon i også.
  :nod:

http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,30702.0.html

Og bare spør og grav om alt du lurer på!