Det er en hannkatt rundt her som jeg først i det siste har forstått at er hjemløs. Han var rundt her også når vi flyttet hit for 4 år siden, og han er nok far til minst en av kattene våre. Vi pleide å jage ham til å begynne med (vi trodde han hadde et hjem, og dessuten virket hunnkatten vår skremt av han), så han ble naturlig nok sky og redd når han så oss. Helt siden vi flyttet hit har jeg satt ut middagsrester og lignende i skogen, vi har sett at det av og til er en rev som spiser den maten. Men katten jeg snakker om har nok også spist av dette (håper jeg). Jeg har nå begynt å sette ut mat til han på morgenen (reven kommer helst om natten), og han er fryktelig sulten. Det er helt utrolig hva han klarer å få i seg! Men jeg får ikke nærkontakt med han. Det er alltid minst en katt av våre i nærheten av meg når jeg er ute, og de knurrer når de ser han. Dette er jo med på å holde han på avstand. Jeg vil prøve å vinne tillitten hans nå i løpet av sommeren, men hva bør jeg gjøre når vinteren nærmer seg? Jeg vet ikke om han er helt frisk heller, han halter og ser litt pjusk ut. Forhåpentligvis bedrer det seg etter en stund med jevn mattilgang. Vi bor langt fra byen, og det er fritt og fint her for en katt. Bør jeg bare fortsette å mate ham uten å foreta meg noe mer? Det er tydelig at han har bodd hos mennesker før, han reagerer på stemmen min når jeg roper på våre puser, og han har også forsøkt å komme seg inn gjennom katteluka. Den er magnetstyrt så da har han fått seg en skikkelig kræsj på snuten...Han synes å ha et rolig og snilt temperament. Viser aldri tegn til aggresjon mot våre katter. Jeg har egentlig ikke lyst til å ta kontakt med noen omplasserigsorganisasjon heller, tror det må være veldig traumatisk å bli fanget og satt i et lite bur på ubestemt tid. Som det er nå får han jo mat, men katter trenger jo husly og kjærlighet også! Hva bør jeg gjøre?
Vi har ingen mulighet til å ta inn flere puser, vi har 4 allerede og har bare et lite hus. Hadde vært fristet til å innlemme denne katten også i familien, men samboeren min setter seg helt på bakbeina i den saken.