Skrevet av Emne: Sternum  (Lest 778 ganger)

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
Sternum
« på: 17 April 2008, 11:44:44 »
Hvor arvelig er sternum? Broren til hannkatten min har sternum, og nå lurer jeg på sannsynligheten for defekter hos kattungene, dersom han brukes i avel (min katt altså)...  :redd: Noen som har peil?

Utlogget Lilith

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 55
    • Vis profil
SV: Sternum
« Svar #1 på: 17 April 2008, 12:04:39 »
her fant eg noe (men eg orka kje lesa alt :bluss:)

http://en.mimi.hu/cat/sternum.html

Mvh Ingvild

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #2 på: 17 April 2008, 13:02:57 »
Har du riktig navn på sykdommen? Sternum er jo bare brystbenet, så det er høyst arvelig...

Utlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 166
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #3 på: 17 April 2008, 13:20:29 »
Har du riktig navn på sykdommen? Sternum er jo bare brystbenet, så det er høyst arvelig...

Ja, det tenkte jeg og, men jeg vet ikke om det finnes noen sykdom hos katter med det navnet? Er litt rart i tilfelle  :klø seg:

Utlogget November

• Fin pus
  • **
  • Takket: 5
    • Vis profil
« Svar #4 på: 17 April 2008, 16:09:08 »
Du tenker sikkert på sternum-defekter. Det er flere forskjellige "feil" som kan oppstå i forbindelse med sternumet. De vanligst er vel bevegelig sternum, hvor sterumet ikke har festet seg riktig, og sternumkrok, hvor sternumet har stivnet i gal posisjon. Det finnes forskjellige grader av begge deler, og det er uenighet hvor arvelig disse avvikene er.

Men det er antakelig arvelig, etter som enkelte raser og linjer er mere plaget med det enn andre.

I tillegg har du sternumskader. Altså skader på sternum som ikke er genetisk betinget, dette er selvfølgelig ikke arvelig...
Hilsen Ida, November, Aladdin og Lyra

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #5 på: 17 April 2008, 17:50:54 »
Man vet ikke arvegangen ang. stermunkroker/løs sternum. Kanskje kan det også oppstå ved sykdommer hos kattemoren under drektigheten også, eller ved at kattungene blir utsatt for enkelte bakterier som nyfødte. Man vet rett og slett ikke.
Hvis det er recsessivt arvelig, så ligger det nok i mange linjer i rasen, og kan være vanskelig å unngå.

Hvis hannkatten du skal låne har mange søsken og halvsøsken, og bare en av de har sternumkrok, så er det en litt lettere avgjørelse enn hvis det er mye sternumkroker i linjene, og man kan se tydelig at det går i generasjoner, synes jeg.

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 1
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
« Svar #6 på: 17 April 2008, 21:35:06 »
Ingen av tidligere søsken/halvsøsken har hatt sternumkrok (heter det vel)...Så det virker ikke å være noe som ligger sterkt latent i alle fall. Skal lese litt, jeg! Takk for svar!