Skrevet av Emne: Ett skinn av velferd!LINK TIL SIGNERING MOT PELSFARM  (Lest 2666 ganger)

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • Kjønn: Kvinne
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
Ett skinn av velferd!LINK TIL SIGNERING MOT PELSFARM
« på: 10 November 2008, 01:16:26 »
Mandag klokken 22.30 sender TV2s dokument 2: Ett skinn av velferd.

http://www.tv2.no/tvguide/article2378642.ece

Forskere mener at rev i bur har det greit. Men har de sett alt?

Norsk sølvrev er svært ettertraktet på pelsmarkedet for tiden. Årelange anklager om dyreplageri har ikke satt nevneverdig bremser på næringen. Norske forskere mener nå at rev i bur ikke har det verre enn andre husdyr. Men har de da full oversikt?

Det er lite som tyder på at politikere i Norge vil stoppe reveavl med det første. Men slik er det ikke andre steder.

HÅPER DERE ALLE TAR DERE TID TIL Å SE DETTE SIKKERT STERKE PROGRAMMET! så reklamen isted og en minke mor plukket opp sin døde unge :( Huff!

Utlogget Stinamor

• Cand Vimse
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 19
    • Vis profil
    • NO*Curiosa's
Sv: Ett skinn av velferd!
« Svar #1 på: 10 November 2008, 01:58:58 »
Orker ikke å se det programmet jeg miss... blir bokstavelig talt uvel av å se slikt   :skjelveleppe:   Men ethvert oppegående menneske med et minimum av emosjonell intelligens forstår vel at pelsfarming IKKE er bra for dyrene. Nehh... i våre dager har vi ikke bruk for "skinnfell" - finnes så mye fine tekstiler atte    :nod: 

Utlogget Lillegrå

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 18
    • Vis profil
    • Mine hagesider
« Svar #2 på: 10 November 2008, 11:00:03 »
Kan egentlig bare sitere Stinamor.. er helt enig. At slike ting enda går an? Jeg blir så kvalm..

Utlogget Maja Elise

• Ironfist in a velvet glove
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 43
    • Vis profil
    • Startkatt.no
« Svar #3 på: 10 November 2008, 11:12:04 »
Orker ikke å se det programmet jeg miss... blir bokstavelig talt uvel av å se slikt   :skjelveleppe:   Men ethvert oppegående menneske med et minimum av emosjonell intelligens forstår vel at pelsfarming IKKE er bra for dyrene.

Enig der.
Startkatt.no - Kattebutikk på nett

Utlogget tvb_86

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 November 2008, 12:00:29 »
Jeg skal se på det.
Jeg synes det er flott de sender dette så sannheten kommer mere fram nå.
Det er såklart mange som ikke vil se programmet, men at det likevel har fått en plass på tv synes jeg er en framgang innen dyrevern

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #5 på: 10 November 2008, 16:22:22 »
Jeg skal se det. Fordi jeg ofte kommer i diskusjoner ang pelsfarm og maaange forsvarer det! Jeg har "gamle" venninner som har pels.. altså ikke gamle gamle, men slike jeg hang sammen med da vi var yngre men ikke nå.. Jeg håper de får med seg programmet. Jeg tror kanskje de fleste som er klar over hva pelsindustrien er, kanskje ikke ser det, men jeg håper folk som synes det er OK ser programmet!

Jeg synes det er topp at TV 2 tar opp denne problemstilingen, jeg gruer meg til å se programmet og kommer til å bli kvalm og uvel.
Men jeg skal se- for å lære mere og kunne debatere mere når feks venninner kommer hjem på juleferie og forteller meg de skal kjøpe pels!  :icon_mad: Slik som i fjor jul, der vi var samla 5 venninner fra ungdomsskolen/videregående hjemme hos meg, og hun ene hadde en kaninpels hjemme og hun andre skulle kjøpe en mink pels etter jul  :icon_mad:

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 270
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #6 på: 10 November 2008, 18:09:04 »
Jeg skal se på hvis jeg klarer  :Sukker:

Blir bare så trist og oppgitt over at noen faktisk synes det er ok å pynte seg med døde dyr.
Har bl.a. noen "pelsbrukere" på jobben, og jeg har bare lyst til å kaste dem i bakken og trø på dem når de kommer ikledd mink og kanin og rev...  :icon_mad:

Utlogget Zita

• Mamma
  • Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #7 på: 10 November 2008, 23:28:02 »
Ene dama jeg jobber med har en rev,rundt halsen.....
Får frysninger av det.... og skjønner ikke t folk synes det er pent. :sickcat:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #8 på: 10 November 2008, 23:33:21 »
Jeg så det skulle være og kikka på "reklamen" for det, men jeg må nok bare innrømme at jeg ikke klarer å se sånt.    :skjelveleppe:
Dyremishandling er bare noe jeg ikke takler å se.
Vet jeg burde ha sett det, men må nok bare melde pass.

Utlogget PsychoLynx

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • Hakinos Better Behave Bridie
« Svar #9 på: 11 November 2008, 00:09:44 »
ja, hv mener dere som har sett det?

Jeg er forbannet og kvalm, og vurdere å snike meg en tur bort på revefarmen 50 m unna der jeg går tur med Bridie engang. Problemet er at det er HELT åpent der og hus overalt.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #10 på: 11 November 2008, 00:38:52 »
Ja, jeg så det! Første revefarmen vi fikk se i var jo "fin" da etter forholdene.. Men alt som kom frem etterhvert er så jæ.... at jeg bare gråt på slutten og holdt rundt Isis.

EN liten oppsumering for dem som ikke så det:

Danmark har slutta med revefarm grunnet dårlige forhold, de prøvde å bedre forholdene (som da ble mye BEDRE enn norske), likevell syntes de ikke at rever fikk ett verdig liv, derfor har Danmark sagt nei til revefarmer. Men Norge neida, ikke snakk om!
Først fikk vi se auksjoner for pels og liksom så moderne det er i alle de store motehusene, og så var det en markedsjef i pelsdyrett eller annet, som viste frem en pels og sa tusen ganger at den fine pelsen vitnet om velferd.. Og da pelsdyrforeningen sa hvor TV2 burde dra å se for å se hvor bra det var i revefarmer, så var det nok på den aller beste revefarmen i norge.
Etterhvert fikk vi se (i slutten) værre og værre forhold, og det var syke dyr, det var småe bur, det var rev med sår her og der, foter som var mista og både det ene og det andre. Det var rever som gikk rundt i ring, som tok opp sin døde unge (som den evnt kanskje selv har drept grunnet unormal adferd). Det var skriking og redsel.
Dette er dyremishandling på høyt plan!

Ene pelsdyrfyren sa at det var bedre å få til ett BRA pelsdyrhold i Norge, enn at det var dårlige i Kina, kan skjønne den og være enig til en viss grad, meeen det man ser i slutten er altså at 40 % av de farmene som var blitt sjekket uten at farmeierne viste om det men blitt filmet, så var det 40 % av alle de farmene som hadde syke og for dårlige forhold. Og 100 farmer blir anmeldt for brudd på dyrevernloven, brannvernlov, byggelov etc- av de som utførte testen... de var vell bare på 100 farmer, men det er 500 farmer i norge..

Alt materialet som er filma er sendt til "en eller annen på stortinget" men h*n ville ikke kommentere det siden det var gjort ulovlig..

TV 2 prøvde besøke farmen der filmingen viste aller værst forhold, men de fikk ikke komme inn..

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
Sv: Ett skinn av velferd!LINK TIL SIGNERING MOT PELSFARM
« Svar #12 på: 11 November 2008, 01:09:14 »
Signert.

Utlogget Christine

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 421
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #13 på: 11 November 2008, 01:21:20 »
Da har jeg signert også, så dette programmet, og fy søren..syntes så synd på dyra som hadde åpne sår, gravet som gale for å komme seg ut osv, det blikket kan ikke misforstår, disse dyra trives ikke i bur  :icon_mad:

Jeg er ikke helt imot å bruke dyr til å varme seg, men jeg er helt imot å drepe dyr kun for pelsen sin del, er en helt annen ting å la dyret leve godt, og så bruke hele dyret til mat og diverse etterpå. Ull fra sauen kan man heller varme seg med enn en pels som bør være på dyret sin kropp  :icon_sad: Jeg blir så sint når fisefine fruer kommer med pelskåpene sine, de tenker ikke hvor vondt disse dyra har det  :grine:
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget turbonegern

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 11
    • Vis profil
    • ladejarlen
« Svar #14 på: 11 November 2008, 01:32:50 »
Det var et fælt program, men også et viktig et tror jeg. Håper det får åpnet øynene på potensielle pelskjøpere om ikke annet.
Greier ikke å begripe jeg, at det med alt det vi veit i dag fortsatt finnes folk som har samvittighet til å drive med dette eller til å kjøpe pelsprodukter.

Lurer på hvor lenge det går før vi greier å få til et lovforbud her hjemme på berget jeg..... :grine:
\\\"Beware of people who dislike cats.\\\" - Irish proverb

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 329
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
« Svar #15 på: 11 November 2008, 08:33:55 »
Signert jeg også....så bare slutten av programmet...men noe så Jævlig....fy fader jeg skjønner ikke at toppene i norge bare kan sitte og se på dette jeg...men det er vel penger vel..." det er en viktig økonomisk næring her i Norge" var det ikke det han ene sa  :ad:

Også han som jobben på skinn/pels fabrikken da... :icon_mad: :icon_mad: sto å rista på disse pelsene, og kom med en kommentar som " se hvor flotte disse pelsene er, revene har ett topp liv, hvis ikke hadde ikke pelsene blitt så fine"  :icon_mad: :icon_mad:

DUST sa jeg høyt her da ...  :icon_neutral:

Utlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 166
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #16 på: 11 November 2008, 08:48:11 »
Signert.
Jeg så ikke programmet, men har sett lignende tidligere  :grine:

Utlogget Marit

• Rasekatt - moderator
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #17 på: 11 November 2008, 08:59:43 »
Signert. Jeg så ikke programmet, orket rett og slett ikke. Mannen min så det, grusomt, sa han.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Lillegrå

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 18
    • Vis profil
    • Mine hagesider
« Svar #18 på: 11 November 2008, 09:37:19 »
Signert. Men må innrømme at jeg ikke klarte å se programmet.... :icon_idea:

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #19 på: 11 November 2008, 09:48:56 »
signert

Utlogget Zita

• Mamma
  • Kattepratpuser
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #20 på: 11 November 2008, 10:59:04 »
Signert :nod:

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Rasekatt - moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 134
  • RIP Frøya,Diesel, Snoopy og Rampus!! Savner dere!
    • Vis profil
    • swimzys katteblogg
« Svar #21 på: 11 November 2008, 11:18:51 »
Signert jeg også!!!skal legge ut på bloggen min også!!!

Utlogget PsychoLynx

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • Hakinos Better Behave Bridie
« Svar #22 på: 11 November 2008, 11:40:00 »
Hvor mange av disse oppropene blir egentlig brukt til noe vettugt og blir man hørt?

Jeg har signert på mange sånne, og det er et hett tema en stund, så VIPS blir det stille, og ingen hører noe mer, og det skjer absolutt ikke noe mer.

Er det ikke heller noe konkret man kan GJØRE for å hjelpe`?

Utlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 114
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #23 på: 11 November 2008, 12:15:41 »
Jeg er heller ikke så veldig for sånne opprop, for jeg tror dessverre ikke det har noe særlig for seg.

Jeg fikk ikke sett programmet, men i god TV 2 stil regner jeg jo med at de har filmet det værste av det værste og vinklet det slik at det skulle skape mest mulig røre og
sensasjon, og høye seertall, for det er DET det går på.

Nå kjenner vi en som har drevet revefarm i mange år, og han tar veldig godt vare på dyrene.
Avlshannene virker  det som han har et helt spesielt forhold til. Men han kommer nok til å gi seg, fordi dette ikke går i hop, sier han.
Glemmer ikke da vi møtte dem med to rever i bånd som de var ute og gikk tur med :humre:

Likevel, en rev har ikke noe godt liv i et lite bur, uansett hvor god jobb driveren gjør, så pelsdyrfarm er ikke noe særlig.

Og når " kulturarrangementer" rangerer  som viktigere enn revene hos de som styrer i kommunen, blir det ikke bedre.

Under et årvisst kulturarrangement hadde de satt høytalerne slik at det ble altfor høy musikk bort til revefarmen.
Dette var i yngletiden, og de fleste tispene bet ihjel ungene sine i panikk.

Han klagde jo selvfølgelig på dette, og ble vel møtt med en temmelig uforsonlig tone fra både arrangementsansvarlig og kommunen.

Hva man kan gjøre konkret?

Ikke så mye, med mindre man har mulighet for å drive en utstrakt lobbyvirksomhet, og det har vel ikke mange resurser til å gjennomføre.

Skulle jeg hatt en pels, måtte den være gjort av viltskinn, hvor jeg kunne være rimelig sikker på at dyrene hadde levd et fritt og godt liv til den dagen de gikk i fella.
Men jeg foretrekker i grunnen andre materialer.

Utlogget tvb_86

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 35
  • Lykkelig gift og mamma:)
    • Vis profil
« Svar #24 på: 11 November 2008, 12:17:50 »
Her er noen ting man kan gjøre som jeg fant på nettet nå faktisk:)

Dyrerettighetsorganisasj onen NOAH mobiliserer alle dyrevernere til en større markering mot pelsindustrien onsdag 13. november. I Oslo holdes den største aksjonen i form av et fakkeltog mot pels. I tillegg holdes markeringer i flere norske byer.

I Oslo er flere samfunnsdebattører invitert til å holde appeller under fakkeltoget og det oppfordres sterkt til å delta, for å vise at motstanden mot norsk pelsdyroppdrett er sterk.

Den Norske Dyrevernloven av 1974, § 2 sier: "Det skal farast vel med dyr og takast omsyn til instinkt og naturleg trong hjå dyret så det ikkje kjem i fåre for å lida i utrengsmål." i årevis har dyr|evernorganisasjonene fremholdt at pelsdyroppdrett er sterkt i strid med denne loven. Med den nye "Dyrevelferdsloven" på trappene, blir det ikke mindre kritikkverdig å videreføre pelsdyroppdrett: Den nye loven legger vekt på at dyr "har egenverdi, og ikke kun nytterverdi".  Pelsdyrene lider for å dekke et unødvendig luksusbehov. Hvis ikke dyrenes egenverdi skal telle mer enn marginale profittformål og luksusbehov så er den nye lovens formuleringer er meningsløse, uttrykker NOAH i sammenheng med planlagte markeringene.

Ta del i protestene

Oslo: Møt opp ved Youngstorget klokken 19.00
Bergen: Møt opp ved Marken ved jernbanestasjonen klokken 19.00
Stavanger: Møt opp ved Arneageren klokken 17.30
Trondheim: Møt opp utenfor Gätzschmann, Dronningens gate 9 klokken 17.00. Facebook-event
Arendal: Møt opp på Sam Eydes plass klokken 16.00. Facebook-event