Hei,hei. Gratulerer så mye med å få være første oppdretter i Norge av Savannha. Det har nok ikke vært lett å komme hit du er i dag tror jeg. Jeg var inne å tittet litt på hjemme siden din. Jeg må si jeg falt veldig for ene hannen din tror jeg det var. Den Sorte. Fikk frysninger her jeg satt. Har i mange år egentelig vært veldig interisert og betatt av disse hybridene bode Bengal, Savannha, og Chaussie ? tror det skrives sånn. Blir spennende å følge med på.
Det er noen ting jeg lurer på da så klart. Med Bengal kattene så var det jo slik en periode og noen driver vel fortsjatt med det enda at de etter så å så mange generasjoner bengaler, så parer de de med en tilig generasjons bengal for å bevare noe av pelskvaliteten og slik hvet jeg. Hvordan er det da med Savannha ? hvordan har du tenkt oppdrettet ditt fremover ?
Jeg hvet de er veldig inteligente, men lurer liksom på hvor inteligente de egentelig er ? Med Bengalen så er det jo endel som har lært de opp til å gå på meneske do blandtannet. Hvordan løser de ting i hverdagen ?
Dette er jo en type "hybrid" så de har vel endel av det ville i seg enda ? Hvordan blir det da med innstinktene dems ? hvor fremtreden er innstinktene ?
Helse hvordan er helsen dems ? hvordan er det med nedarvende helse problemer ? Og hvor lang leve tid har de sånn ca egentelig ?
Sånn. Det var mange "vanskelige" spørsmål det. Huff.
Kos fra phantera
Takk for det var veldig stas med det første kullet med Savannahkatter som er født i Norge.
Da skal jeg prøve og svare på spørsmålene dine så godt jeg kan.
Tilbakekryssning for og beholde pelskvaliteten kan ikke vi gjøre her i Norge. Den første generasjonen som er lov her er F5. En annen grunn som også gjør det litt vansklig er at hanner i generasjonen F1-F4 er sterile. Det finnes noen få F4 hanner i verden som er fertile men disse er det få av. Våre planer er og velge ut de mest rasetypiske kattene og avle videre på disse. Ny katter som vi importerer blir også valgt ut fra slike kvaliteter. For oss er Rase trekkene som store ører, lange ben også videre viktigere en pelsen. Det hjelper dårlig med en Savannah som ligner på hva som helt men med fin pels. Vi vil selvfølgelig fokusere på pelskvaliteten også, vi har derfor bestilt den Melanistiske hannen som du syntes var så fin. Den vil nok videreføre de sorte prikkene slik at de fortsetter og være sorte og ikke lysebrune som mange Savannah katter har i senere generasjoner. Pelsen til Savannahkattene kan ikke sammenlignes med Bengalen, den har en helt annen tekstur og er mye kortere å veldig tykk.
Hvor inteligent en Savannahkatt er tja det er et vansklig spørsmål har ikke utført noe inteligens test på de akkurat.

Men de er smarte, hvis du søker på utube så finner du videoer med Savannahkatter som går på menneske do også, nå ha ikke vi trent de til de selvom det hadde vært utrolig praktisk til tider. Våre katter oppsøker oss for og leke, mannen min lærte den ene kattungen vår og hoppe på komando når den var 10 uker gammel. Han er ikke noe mindre smart nå, vansklig og forklare inteligens.
Instinkter, nå har jo vi ikke kattene løse ute for og teste hvor gode jegere de er osv da de er innekatter. Men de har arvet med seg noen instinkter fra Servalen, de dypper alltid labben i vannet før de skal drikke. Det gjør de fra første gangen de opplever vann. En annen ting de har arvet med seg er hopping, Servalen hopper rett opp i luften nå den jakter det gjør Savannahkatter også. Et instinkt som er med fra fødselen av og blir praktisert i lek og når kattungene jakter på hverandre.
Men noen mannevonde villkatter er de ikke, de har et fantastiskt godt gemytt og er snille,kjælne og tillitsfulle. De elsker og ligge på fanget og følger etter deg hele dagen som en hund.
Helse. Siden rasen er så ny er det ikke så mye informasjon enda om eventuelle genetiske helseproblemer, men det dukker sikkert opp noe med tiden.De er som andre katter helsemessig, kan få akkurat de samme sykdommene og skal ha samme behandling. Ikke noe mystiskt der. Antatt levealder på Savannah er 20 år. De forutsetter selvfølgelig at katten blir fulgt opp skikkelig med vaksiner, helsesjekk, kvalitetsfor osv. Vi anbefaller i tillegg kokt kylling til kattene 2-3 ganger i uken. Det gjør vi selv, spesielt viktig de første leveåret.
Da håper jeg du fikk svar på det du lurte på, hvis noe er uklart så spør igjen.