Skrevet av Emne: SavannahNorway  (Lest 3226 ganger)

Utlogget SavannahNorway

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • SavannahNorway
SavannahNorway
« på: 12 Desember 2008, 03:04:30 »
Som oppdretter så passer det kaskje best og presentere seg her inne.
Jeg heter Camilla bor på gård i Vestfold sammen med mannen min Frank. Ved siden av katter så er jeg veldig hagegal og bor i den så lenge sesongen varer.  Ellers har vi saltvannsakvarier, hund, høner,3 vanlige huskatter og en Bengal på 4 år og Savannahkatter. Jeg er det som i gamledager ble kalt husmor/gårdskone så jeg er hjemme med dyrene hele dagen.

SavannahNorway oppdrettet vårt er meg og mannen min Frank. Vi er Norges første oppdretter av rasen Savannah og er ganske nystartede som oppdrettere. Vi er opptatt av og oppdrette rasetypiske Savannah katter i de senere generasjonene. Godt gemytt er også noe vi setter meget høyt.
Her er noen bilder av pusene våre:

A1Savannahs Dakota

SavannahNorway Angus

SavannahNorway Alba Rose

SavannahNorway August og Alba Rose

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • Kjønn: Kvinne
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
Sv: SavannahNorway
« Svar #1 på: 12 Desember 2008, 03:50:28 »
Jeg kan gjerne innrømme at jeg ikke vet så mye om Savannah, men mener det er en hybridkatt av en rase- og tamkatt...Når jeg prøver å finne ut noe på hjemmesiden din om rasen, som er så ukjent, hadde jeg håpet på litt mer informasjon om rasen.

Jeg antar den vil få/har samme restriksjoner til utstillinger som bengal - man kan ikke stille ut katter lavere enn F5 generasjon, eller er det feil?
Fortell, jeg vil gjerne lære..
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Hope

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 105
    • Vis profil
« Svar #2 på: 12 Desember 2008, 07:17:16 »
Det står jo at siden er under konstruksjon...

Nydelige katter.  :nisseglis:

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 329
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
« Svar #3 på: 12 Desember 2008, 10:15:23 »
 :flirt: så flotte katter...elegante  :love:

Velkommen hit skal du være...gleder meg til å følge med på oppdrettet ditt  :icon_smile:

Og det er bare å legge ut bilder av alle de andre dyra dine også...pluss hagen selvfølgelig  :biggrin:

Utlogget swimzy

• slave for 3 katter og 1 hund
  • Rasekatt - moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 134
  • RIP Frøya,Diesel, Snoopy og Rampus!! Savner dere!
    • Vis profil
    • swimzys katteblogg
« Svar #4 på: 12 Desember 2008, 12:46:17 »
Åhh så nydelige puser :flirt: :flirt:

Velkommen hit og gratulere så masse med oppdrettet!! Gleder meg til å følge med fremover!!  :nisseglad:

Utlogget Scotchy

• Kattepratpuser
  • Kattunge
  • Birka, American Bombay.
    • Vis profil
    • DeviantART
« Svar #5 på: 12 Desember 2008, 13:04:08 »
Er ikke Savannah en krysning mellom serval (mellomstort kattedyr) og tamkatt?

Servalen er yndligsdyret mitt, I alle fall blant mine toppfavoritter.
Så gøy at det er blitt opprettet et oppdrett av denne eksotiske katterasen i Norge også nå!

Gleder meg til å følge med! :love:
Når du har tilbrakt lengre tid med svarte katter som en del av familien, blir du automatisk fritatt fra alt som har med overtroisk ulykke å gjøre.

Utlogget SavannahNorway

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • SavannahNorway
« Svar #6 på: 12 Desember 2008, 17:08:50 »
Tusen takk for hyggelig velkomst. :mellow:

Savannah er en hybrid rase slik som Bengalen er men har Serval som utgangspunkt. Det er fortsatt en ny rase og er derfor fortsatt under utvikling. Hjemmesiden vår er under konstruksjon derfor mangler det fortsatt endel sider blant annet om rasen, men det kommer.Nå i julestria har hjemmesiden ikke hatt topp prioritet. Har derimot skrevet litt om historien til rasen som ligger på hjemmesiden her: http://www.savannah.no/savannahnorwayinfoside1.html

Som med alle hybrid katter i Norge er det ikke lov og importere tirligere generasjoner, første lovlige generasjon tillatt importert av Direktoratet for naturforvaltning er F5.
Savannah er en godkjent rase i TICA, den er ikke godkjent av FiFe eller NRR og kan derfor ikke stilles i deres katteutstillinger. Den kan stilles i TICA shows og hos noen independent klubber. Siden rasen er såpass ny kan den ikke bli Champion i TICA enda, da må det bli oppdrettet flere senere generasjoner katter først helst SBT.  Den første TICA utstillingen i Norge er neste sommer vi har da selvfølgelig tenkt og stille ut katter der. :icon_smile:
Savannah er en aktiv rase slik som Bengalen, men våre Savannahkatter er så langt noe roligere en vår Bengal. De har et godt gemytt og er veldig sosiale og kosete. Tror de hadde bodd på fanget mitt hvis de hadde muligheten. Savannah er en mellom stor til stor rase, da rasen forsatt er under utvikling varierer størrelsen fortsatt endel fra individ til individ. Håper selvfølgelig og få stabilisert det med tiden. Er det noe dere lurer på er det bare og spørre så skal jeg svare så godt jeg kan. :mellow:

Katrine bilder av hagen ligger på den samme hjemmesiden under Syverud Gårds hage hvis du har lyst til og kikke. :icon_smile:

Utlogget marimus

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 121
  • Mamman til Nils, Ariel og Ramona
    • Vis profil
« Svar #7 på: 12 Desember 2008, 17:15:48 »
Hei og velkommen hit  :icon_wink:

Det var noen nydelige puser  :flirt:

Utlogget Zita

• Mamma
  • Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 109
    • Vis profil
« Svar #8 på: 12 Desember 2008, 18:25:17 »
For noen herlige skapninger!!! :love:

Utlogget Linda_83

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 7
  • Nytt år, nye muligheter :)
    • Vis profil
« Svar #9 på: 13 Desember 2008, 23:48:53 »
Hei  :happy:

Velkommen hit. Nydelige puser!!  :love:
Gleder meg til å følge med på oppdretten deres, og lære mer om Savnnah  :jippi:

Utlogget dyrehuset

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 256
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14 Desember 2008, 00:13:02 »
Heisan, og velkommen.  Herlige puser dere har da.  :nisseglad:

Utlogget Echelon

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 20
    • Vis profil
    • !
« Svar #11 på: 14 Desember 2008, 03:24:22 »
Velkommen.  :neie:

Virkelig flotte katter!
Nothing is permanent in this wicked world - not even our troubles.

Utlogget Phantera

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #12 på: 17 Desember 2008, 21:55:35 »
Hei,hei. Gratulerer så mye med å få være første oppdretter i Norge av Savannha. Det har nok ikke vært lett å komme hit du er i dag tror jeg. Jeg var inne å tittet litt på hjemme siden din. Jeg må si jeg falt veldig for ene hannen din tror jeg det var. Den Sorte. Fikk frysninger her jeg satt. Har i mange år egentelig vært veldig interisert og betatt av disse hybridene bode Bengal, Savannha, og Chaussie ? tror det skrives sånn. Blir spennende å følge med på.

Det er noen ting jeg lurer på da så klart. Med Bengal kattene så var det jo slik en periode og noen driver vel fortsjatt med det enda at de etter så å så mange generasjoner bengaler, så parer de de med en tilig generasjons bengal for å bevare noe av pelskvaliteten og slik hvet jeg. Hvordan er det da med Savannha ? hvordan har du tenkt oppdrettet ditt fremover ?

Jeg hvet de er veldig inteligente, men lurer liksom på hvor inteligente de egentelig er ? Med Bengalen så er det jo endel som har lært de opp til å gå på meneske do blandtannet. Hvordan løser de ting i hverdagen ?

Dette er jo en type "hybrid" så de har vel endel av det ville i seg enda ? Hvordan blir det da med innstinktene dems ? hvor fremtreden er innstinktene ?

Helse hvordan er helsen dems ? hvordan er det med nedarvende helse problemer ? Og hvor lang leve tid har de sånn ca egentelig ?

Sånn. Det var mange "vanskelige" spørsmål det. Huff.

Kos fra phantera

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 270
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #13 på: 17 Desember 2008, 23:19:25 »
Velkommen  :icon_wink:

Det er noen fantastisk vakre katter du har  :love:

Utlogget EnKatt

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 18 Desember 2008, 12:42:47 »
Velkommen hit!  :icon_wink:

så spennende med ny rase! ønsker dere lykke til videre :x-fingre:

kattene var jo dritt-lekre da!  :flirt:  :dobbellove:

Utlogget SavannahNorway

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • SavannahNorway
« Svar #15 på: 20 Desember 2008, 03:29:28 »
Hei,hei. Gratulerer så mye med å få være første oppdretter i Norge av Savannha. Det har nok ikke vært lett å komme hit du er i dag tror jeg. Jeg var inne å tittet litt på hjemme siden din. Jeg må si jeg falt veldig for ene hannen din tror jeg det var. Den Sorte. Fikk frysninger her jeg satt. Har i mange år egentelig vært veldig interisert og betatt av disse hybridene bode Bengal, Savannha, og Chaussie ? tror det skrives sånn. Blir spennende å følge med på.

Det er noen ting jeg lurer på da så klart. Med Bengal kattene så var det jo slik en periode og noen driver vel fortsjatt med det enda at de etter så å så mange generasjoner bengaler, så parer de de med en tilig generasjons bengal for å bevare noe av pelskvaliteten og slik hvet jeg. Hvordan er det da med Savannha ? hvordan har du tenkt oppdrettet ditt fremover ?

Jeg hvet de er veldig inteligente, men lurer liksom på hvor inteligente de egentelig er ? Med Bengalen så er det jo endel som har lært de opp til å gå på meneske do blandtannet. Hvordan løser de ting i hverdagen ?

Dette er jo en type "hybrid" så de har vel endel av det ville i seg enda ? Hvordan blir det da med innstinktene dems ? hvor fremtreden er innstinktene ?

Helse hvordan er helsen dems ? hvordan er det med nedarvende helse problemer ? Og hvor lang leve tid har de sånn ca egentelig ?

Sånn. Det var mange "vanskelige" spørsmål det. Huff.

Kos fra phantera

Takk for det var veldig stas med det første kullet med Savannahkatter som er født i Norge.

Da skal jeg prøve og svare på spørsmålene dine så godt jeg kan.
Tilbakekryssning for og beholde pelskvaliteten kan ikke vi gjøre her i Norge. Den første generasjonen som er lov her er F5. En annen grunn som også gjør det litt vansklig er at hanner i generasjonen F1-F4 er sterile. Det finnes noen få F4 hanner i verden som er fertile men disse er det få av. Våre planer er og velge ut de mest rasetypiske kattene og avle videre på disse. Ny katter som vi importerer blir også valgt ut fra slike kvaliteter. For oss er Rase trekkene som store ører, lange ben også videre viktigere en pelsen. Det hjelper dårlig med en Savannah som ligner på hva som helt men med fin pels. Vi vil selvfølgelig fokusere på pelskvaliteten også, vi har derfor bestilt den Melanistiske hannen som du syntes var så fin. Den vil nok videreføre de sorte prikkene slik at de fortsetter og være sorte og ikke lysebrune som mange Savannah katter har i senere generasjoner. Pelsen til Savannahkattene kan ikke sammenlignes med Bengalen, den har en helt annen tekstur og er mye kortere å veldig tykk.

Hvor inteligent en Savannahkatt er tja det er et vansklig spørsmål har ikke utført noe inteligens test på de akkurat. :mellow: Men de er smarte, hvis du søker på utube så finner du videoer med Savannahkatter som går på menneske do også, nå ha ikke vi trent de til de selvom det hadde vært utrolig praktisk til tider. Våre katter oppsøker oss for og leke, mannen min lærte den ene kattungen vår og hoppe på komando når den var 10 uker gammel. Han er ikke noe mindre smart nå, vansklig og forklare inteligens.

Instinkter, nå har jo vi ikke kattene løse ute for og teste hvor gode jegere de er osv da de er innekatter. Men de har arvet med seg noen instinkter fra Servalen, de dypper alltid labben i vannet før de skal drikke. Det gjør de fra første gangen de opplever vann. En annen ting de har arvet med seg er hopping, Servalen hopper rett opp i luften nå den jakter det gjør Savannahkatter også. Et instinkt som er med fra fødselen av og blir praktisert i lek og når kattungene jakter på hverandre.
Men noen mannevonde villkatter er de ikke, de har et fantastiskt godt gemytt og er snille,kjælne og tillitsfulle. De elsker og ligge på fanget og følger etter deg hele dagen som en hund.

Helse. Siden rasen er så ny er det ikke så mye informasjon enda om eventuelle genetiske helseproblemer, men det dukker sikkert opp noe med tiden.De er som andre katter helsemessig, kan få akkurat de samme sykdommene og skal ha samme behandling. Ikke noe mystiskt der. Antatt levealder på Savannah er 20 år. De forutsetter selvfølgelig at katten blir fulgt opp skikkelig med vaksiner, helsesjekk, kvalitetsfor osv. Vi anbefaller i tillegg kokt kylling til kattene 2-3 ganger i uken. Det gjør vi selv, spesielt viktig de første leveåret.

Da håper jeg du fikk svar på det du lurte på, hvis noe er uklart så spør igjen.

Utlogget (N)Angric

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #16 på: 20 Desember 2008, 19:53:22 »
Hei, Jeg hadde i utgangspunktet aldri sett en Savannah katt før, men må jo bare medgi at dette er usedvanlige vakre katter. Synd de ikke er godkjent i NRR og FIFE, for det hadde vært utrolig intresant å ta denne rasen nermere i øyesyn. Hvor og når skal denne TICA utstillingen være i sommer. Jeg tenkte dette kunne være en intresant utsilling å besøke  :nod:  Lykke til med oppdrettet ditt videre  :nod:

Utlogget SavannahNorway

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • SavannahNorway
« Svar #17 på: 20 Desember 2008, 20:44:20 »
Man kan jo ta rasen i nærmere øyensyn selv om den ikke er godkjent av NRR eller FiFe. :whistling:

TICA utstillingen er den 20-21 juni 2009 i Porsgrunn`s området, er ikke sikker på akkurat hvor enda. Utstillingen er i regi av NORticats så mere informasjon om utstillingen vil nok komme på nettsiden deres etterhvert.
Gleder meg veldig til den utstillingen. :mellow:

Utlogget Phantera

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #18 på: 20 Desember 2008, 21:13:56 »
Takk for at du svarte på alle de "rare" spørsmålene mine.

Sikkert en litt spesiell pels de har da siden den er tykkere. Har sett endel savannha katter på nett og sånn, men få som har så mye sort i seg egentelig.

Hvor inteligente de er var nok ett vanskelig spørsmål ja. Siden det liksom ikke går ann å forklare ordentelig kan jeg tenke meg. Det går jo som du sier ikke ann å iq teste de akkurat. Å lære en katt til å gå på do er nok praktisk, men det er jo grenser for hva en vill lære en katt også da. Artig å høre at den ene kattungen lærte å hoppe på komando.

Innstinkter ja. Regnet ikke med at de var ute katter akkurat. Eller at de var noen mannevonde katter  :fnis:. Da hadde en vel ikke avlet videre på de akkurat. Noen katter er jo en manns katter andre ikke. Noen vil ha mer stabile forhold på alle måter og reagerer veldig på bode flytting av møbler ukjente på besøk, noen som er syke osv. Hvor stabilt vil de ha det ?
 Min egen katt er en en manns katt. Han har bestandig vært slik. Det er kun meg han hopper på fanget til å som han stoler 100 prosent på. Han liker ikke mannfolk noe særlig. En annen katt jeg kjenner er veldig følsom av seg så han reagerer når noen blir litt høylytte, eierene er for lenge borte, eierene er syke eller annet, så blir han usikker. katter er forsjellig som vi menesker.

Antatt leve alder på 20 år ja. Det er lenge. Så får en bare  :x-fingre: og håpe det ikke kommer noen nedarvede sykdommer og slik.

Lykke til videre. Fortell hvordan det går da.

Kos fra phantera og pusen.

Utlogget SavannahNorway

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • SavannahNorway
« Svar #19 på: 20 Desember 2008, 22:37:16 »
Bengalen vi har er enmannskatt, den liker stort sett bare mannen min og meg, men mest mannen min. Det er hans katt også så det har nok også noe med saken og gjøre.
Savannahkattene våre like så langt alle, gjester blir nesten overfalt av de her i huset. Nytt menneske ny muligheter til mere kos tror jeg filosofien er. Vi har papegøye som bråker noe voldsomt og de har ikke reagert på han. Når det gjelder sykdom så har jeg migrene rett som det er de har ikke reagert negativt på det heller. Vi renoverer også huset her, så det er hamring,banking og møbelflytting ingen spesielle reaksjoner på det. Selfølgelig er det jo sikkert individuelle forskjeller men generelt så syntes jeg de er veldig harmoniske og fine i gemyttet. Det eneste jeg har funnet ut som de ikke liker det er støvsugeren, den er skikkelig farlig. :catgrins:

Utlogget (N)Angric

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #20 på: 21 Desember 2008, 03:11:12 »
Man kan jo ta rasen i nærmere øyensyn selv om den ikke er godkjent av NRR eller FiFe. :whistling:

Sant nok, men jeg tenkte mer på å se rasen Live. Jeg vet ikke om så mange som driver oppdrett på denne rasen, men det kan godt være at det finnes noen på Toten som driver med det, uten at jeg har fått det med meg. :geipe: men vakre er de nå uansett da, selv om jeg foretrekker å avle på Mainecoon og trives med det :catgrins: Skal bli spennende å følge med på utviklingen til din katterase videre.

Utlogget SavannahNorway

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • SavannahNorway
« Svar #21 på: 21 Desember 2008, 04:32:21 »
Å se rasen Live lar seg sikkert ordne.  :mellow: Vi skal i allefall ha med katter på den TICA utstillingen, så de som kommer dit får tatt rasen i nærmere øyensyn.

Tviler på at det er en oppdretter på Toten med Savannahkatter, så vidt jeg vet er vi de eneste som er aktive oppdrettere av Savannah i Norge. Kan jo tenkes det har lurt seg inn noen som jeg ikke vet om da.

Mainecoon syntes jeg er flotte,nydelige katter. Så jeg forstår godt at du trives med det. :mellow:

Utlogget Phantera

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #22 på: 22 Desember 2008, 02:59:28 »
Bengalen vi har er enmannskatt, den liker stort sett bare mannen min og meg, men mest mannen min. Det er hans katt også så det har nok også noe med saken og gjøre.
Savannahkattene våre like så langt alle, gjester blir nesten overfalt av de her i huset. Nytt menneske ny muligheter til mere kos tror jeg filosofien er. Vi har papegøye som bråker noe voldsomt og de har ikke reagert på han. Når det gjelder sykdom så har jeg migrene rett som det er de har ikke reagert negativt på det heller. Vi renoverer også huset her, så det er hamring,banking og møbelflytting ingen spesielle reaksjoner på det. Selfølgelig er det jo sikkert individuelle forskjeller men generelt så syntes jeg de er veldig harmoniske og fine i gemyttet. Det eneste jeg har funnet ut som de ikke liker det er støvsugeren, den er skikkelig farlig. :catgrins:

Tror egentelig det er relativt ofte at Bengaler er enmanns puser.

Synes jeg ser pusene kommer løpende opp til gjestene deres for å få kos  :fnis: Papegøye å ja. Da er det nok livelig hos dere kan jeg tenke meg. Migrene har jeg også så jeg hvet godt hvordan det er. Godt på en måte at pusene ikke reagerer på det da. Høres ut som de er harmoniske, utadvente og fulle av selvtillit.
Den farlige støvsugeren er nok skremmende. Pusen min blir redd for støvsugeren og når noen skal vaske,men bare hvis det er andre enn meg som gjør det. Når jeg støvsuger eller vasker så kan han godt finne på å legge seg midt forran støvsugeren. han hvet vel så godt at jeg ikke vil gjøre han noe vel å ser sitt snitt i å få mer oppmerksomhet. De er rare de pusene.

Flott at du har svart på alt jeg har lurt på her. Har liksom fått dannet meg ett ordentelig bilde av hvordan de er nå. Du er heldig du som har så mange fine puser. Lykke til videre da.

Kos fra phantera og pusen Charlie.

Utlogget SavannahNorway

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
    • SavannahNorway
« Svar #23 på: 28 Januar 2009, 14:28:47 »
Da har jeg endelig fått oppdater hjemmesiden vår og fått lagt ut mere info om rasen for de som etterlyste det.
Håper dere syntes rase infoen er OK og gir et litt mere utfyllende intrykk av rasen Savannah. Har sikkert glemt noe i farten så hvis det er noe dere syntes mangler så gi meg et pip om det. :mellow:

Utlogget lillemjau

• Katteelsker og katteslave!
  • Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 7
  • :)
    • Vis profil
« Svar #24 på: 28 Januar 2009, 22:50:32 »
Så fine katter! Og fin hjemmeside, var nettopp innom og så litt :) Kunne gjerne ha tenkt meg en sånn pus jeg også, men her i huset blir det ikke flere katter på en stund. Men det er jo lov å drømme litt, hehe.

Skulle gjerne sett en i levende live jeg også. Vakre var de i alle fall!  :flirt: