Skrevet av Emne: Idiopatisk cystit hos katt- en studie  (Lest 1087 ganger)

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • Kjønn: Kvinne
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
Idiopatisk cystit hos katt- en studie
« på: 02 Januar 2009, 23:56:46 »
Jeg legger ut denne linken her jeg, i tillfelle noen vil lese om FIC. Bakteriefri cystitt for å forklare det fort.
Dette er en studie gjort av en svensk veterinærstudent. Mye tips og info for dem som evnt skulle trenge det en gang :)

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00000911/01/ExamensarbeteFIC.pdf

Utlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 595
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
Sv: Idiopatisk cystit hos katt- en studie
« Svar #1 på: 03 Januar 2009, 00:00:11 »
Flott Miss.
Setter den som prioritert emne.

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #2 på: 03 Januar 2009, 00:02:19 »
Flott Miss.
Setter den som prioritert emne.

Ja, flott =)

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #3 på: 03 Januar 2009, 00:18:02 »
Supert, leste gjennom den for en tid tilbake.  :icon_smile:

Mange veterinærer som ikke kjenner til dette.

Men jeg fant ikke noe om arvelighet der, vet man noe om det? I følge de veterinærer som jeg har snakket med er det ikke arvelig, men det tviler jeg sterkt på..

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 Januar 2009, 13:50:42 »
Supert, leste gjennom den for en tid tilbake.  :icon_smile:

Mange veterinærer som ikke kjenner til dette.

Men jeg fant ikke noe om arvelighet der, vet man noe om det? I følge de veterinærer som jeg har snakket med er det ikke arvelig, men det tviler jeg sterkt på..

Jeg har ikke lest om noe om arv- har lest uendelig mye om FIC på diverse utenlandske sider også, men ikke kommet over noe jeg kan huske.
Har du prøvd søke på arv og FIC på engelske sider?

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #5 på: 03 Januar 2009, 14:41:38 »
Jeg har søkt en del, ja. Hadde en kattunge i forrige kull (sommer -07) som i sommer ble diagnostisert med FIC, etter å ha vært plaget i mange mnd.
Jeg spurte da flere vet. om dette var arvelig, men det var det ikke. Så jeg tok kombinasjonen en gang til, og endte også i kullet fra sommer- 08 opp med en kattunge med akkurat det samme....
Så enten er det maks uflaks, eller så er det noe i kombinasjonen som trigger det. Ingen av foreldre, søsken, halvsøsken, tanter, onkler eller besteforeldre osv har dette, og det var helt ukjent for meg fram til i høst. Jeg tar ikke den kombinasjonen igjen, samme hvor mye vet. forsikrer om at det bare opptrer helt vilkårlig.

Forøvrig virker det som de er mildt rammet. Den i første kullet slet en del, men etter at det ble diagnostisert, og han ble kastrert og behandlet med steroider i en uke så har han ikke hatt tilbakefall ( siden mai-08). Han jeg fortsatt har her hjemme har kun hatt ett anfall (med urinstopp og innlagt i fire dager), men etter kastrering og mer væske i maten ser det ut som også han kanskje er anfallsfri.(siden oktober-08)  :x-fingre: 

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #6 på: 03 Januar 2009, 15:05:40 »
Jeg har søkt en del, ja. Hadde en kattunge i forrige kull (sommer -07) som i sommer ble diagnostisert med FIC, etter å ha vært plaget i mange mnd.
Jeg spurte da flere vet. om dette var arvelig, men det var det ikke. Så jeg tok kombinasjonen en gang til, og endte også i kullet fra sommer- 08 opp med en kattunge med akkurat det samme....
Så enten er det maks uflaks, eller så er det noe i kombinasjonen som trigger det. Ingen av foreldre, søsken, halvsøsken, tanter, onkler eller besteforeldre osv har dette, og det var helt ukjent for meg fram til i høst. Jeg tar ikke den kombinasjonen igjen, samme hvor mye vet. forsikrer om at det bare opptrer helt vilkårlig.

Forøvrig virker det som de er mildt rammet. Den i første kullet slet en del, men etter at det ble diagnostisert, og han ble kastrert og behandlet med steroider i en uke så har han ikke hatt tilbakefall ( siden mai-08). Han jeg fortsatt har her hjemme har kun hatt ett anfall (med urinstopp og innlagt i fire dager), men etter kastrering og mer væske i maten ser det ut som også han kanskje er anfallsfri.(siden oktober-08)  :x-fingre: 

Håper det går bra og at han blir frisk :)
Så dem er mener det er FIC når de har urinstopp i tillegg? Er det pga urinsten, struvite, at han har hatt urinstopp? Så det var altså før kastreringen han også fikk det? Tisser han blod før når han får anfall?

Utlogget addi

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 31 Oktober 2011, 15:27:23 »
jeg har også en lenke som handler om FIC i forbindelse med kattefôr. Her bli det ganske tydelig hvor skadelig tørrfôr er for kattene!

http://www.hillsvet.com/media/_refacing/USARG/generalContent/vet/confProceedings/en/pdf/flutd_AreYouChoosingtheRightTherapy.FIC_en.pdf

***meet me in a land of hope and dreams***