Skrevet av Emne: Rød/Oransje jente kattunge ønskes !!!  (Lest 2453 ganger)

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Rød/Oransje jente kattunge ønskes !!!
« Svar #25 på: 27 Januar 2009, 18:50:24 »

Heyyy, han er miiiiiiiin!!!!!! :geipe:
[/quote]

Unnskyld at jeg bryter inn i tråden, men skal dere ha en katt til, Bemyself?   :whhat:

Veldig skjønn pus :flirt:
[/quote]

Betine, nei, skal ikke ha en katt til, men jeg har veeeldig lyst på denne, men Ole er mer fornuftig enn meg, sier nei! IKke har vi penger til en heller nå.
Men han der er så herlig! Gaute kaller jeg han, siden han ligner en Gaupe.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #26 på: 27 Januar 2009, 20:32:23 »

Heyyy, han er miiiiiiiin!!!!!! :geipe:

Unnskyld at jeg bryter inn i tråden, men skal dere ha en katt til, Bemyself?   :whhat:

Veldig skjønn pus :flirt:
[/quote]

Betine, nei, skal ikke ha en katt til, men jeg har veeeldig lyst på denne, men Ole er mer fornuftig enn meg, sier nei! IKke har vi penger til en heller nå.
Men han der er så herlig! Gaute kaller jeg han, siden han ligner en Gaupe.
[/quote]

Ja, jeg tror nok Ole er en fornuftig mann  :catgrins:

Utlogget sæterkatta

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 7
  • det er for få Europê og Singapura i Norge
    • Vis profil
« Svar #27 på: 29 Januar 2009, 11:00:26 »
Simba stod på finn.no i dag, sjekk ut anonse fra Sandnes...http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=16205942&WT.svl=Link

Utlogget Jula

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #28 på: 30 Januar 2009, 13:05:24 »
Tussen, tussen takk alle sammen!  :bigarmhug:  Jeg har fint min pus, skal vente tre uke: hun er for liten nå, men der er i orden  :icon_rolleyes:  :icon_wink:

Utlogget delfin

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #29 på: 29 Juli 2011, 00:30:48 »
Hei så at du var ute etter en rød /oransje jente kattepus. Har du fått tak i en enda hvis ikke så har jeg en hvis det er av interesse. D en er leveringsklar i slutten avaugust. Mor er langhåret skogskatt og faren er korthåret. Den er utrolig fin.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #30 på: 29 Juli 2011, 00:35:54 »
Veldig gammel tråd dette, så jeg vil nok tro at de har fått tak i pusen sin nå.
Hi, hi....må pirke litt jeg da....er mammaen til pusen Skogkatt (m/stamtavle) eller en langhåret huskatt? Vet det er pirk, men begrepet blir så ofte brukt feil og i de tilfellene så blir det fort misforståelser :biggrin:

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget delfin

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #31 på: 29 Juli 2011, 00:47:55 »
ja jeg så det nå at den var gammel ja :).Den har ingen stamtavle nei så da er det kanskje en langhåret huskatt. Fin er a nå lell.

Utlogget Jula

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #32 på: 08 August 2011, 18:16:09 »
Hei :) Ja, jeg har fått min pusen leeenge siden, og to guter til etarpå, så nå er det fult komlekt i huset  :morsomt: Lukke til med din lille, håper du finer en god hjem til henne  :x-fingre:

Utlogget delfin

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #33 på: 08 August 2011, 22:05:27 »
Hei igjen og ja jeg håper at jeg finner et godt hjem til henne jeg også. :nod: Takk for det.

Utlogget bomull

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 7
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #34 på: 08 August 2011, 22:10:46 »
Veldig gammel tråd dette, så jeg vil nok tro at de har fått tak i pusen sin nå.
Hi, hi....må pirke litt jeg da....er mammaen til pusen Skogkatt (m/stamtavle) eller en langhåret huskatt? Vet det er pirk, men begrepet blir så ofte brukt feil og i de tilfellene så blir det fort misforståelser :biggrin:

her sier vi skogskatt til langhårete huskatter, mens rasekatten er skogkatt

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #35 på: 08 August 2011, 22:13:09 »
Det er riktig at rasekatten heter skogkatt uten s. Men jeg tror ikke det er så mange som kjenner den forskjellen. Jeg er selv vokst opp med at alle langhårskatter ble kallt skogskatter. Og det er mange misforståelser ute og går når det gjelder begrepene her.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 16
  • Hanne
    • Vis profil
    • Hjemmesiden min :)
« Svar #36 på: 17 August 2011, 17:50:47 »
Hvis Norsk Skogkatt er natur rase og var vanlig huskatt til man tok utvalgte katter og begynte og avle bevist på dem, hvorfor kan man ikke kalle langhåra huskatter i norge skogkatter ? Slutta de plutselig å være anerledes bare fordi vi valgte og gjøre dette til en katt med stamtavle?

Alle spørr om Mikkel er skogkatt, han er huskatt, men for det enkelte menneske så ser de på huskattene med lang pels som skogkatter, ikke selve rasen :S Nå er jo Norske skogkatta veldi annerledes som egen rase, hvorfor er det? Fordi de blir avlet bevist på nå, og nå har de jo vært avlet på en stund også :)

Jeg skjønner ikke det hvorfor man må være så pirkete med dette? Jeg lurer for de fleste er ikke inne på stort flere raser enn perser virker det som

Om dette ikke hører hjemme her kan jeg vel skape tråd om det

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #37 på: 17 August 2011, 18:42:26 »
Tråden er jo veldig gammel, så jeg regner ikke med at det gjør noe.
Her er slik jeg oppfatter og har lest utviklingen av Norsk Skogkatt.

På ett vis så kan man si at Norsk Skogkatt kommer fra langhåret huskatt, men samtidig så er ikke det helt riktig heller. Norsk Skogkatt er en "type" katt som har utviklet seg i vårt klima og tilpasset seg det. Man antar at langhårsgenet kom til Skandinavia med katter som vikingene tok med seg hjem.
Gjennom tidene som kom så utviklet det seg en katt som etterhvert ble veldig godt tilpasset vårt klima. Jeg tilhører ikke dem som tror at Norsk Skogkatt har levd som en ekte villkatt, men kattehold var nå en helt annen ting tilbake i tid enn det vi snakker om i dag.
Uansett så utviklet det seg da en katt som på alle måter var godt tilpasset å leve her i Skandinavia. Nesten hvert eneste karaktertrekk på skogkatten kan forklares med funksjon.

På begynnelsen av 1900 tallet så mente man dog at denne katten holdt på å bli utryddet. Nye katter kom inn og blandet seg opp med skogkatten som fantes fra før. Noen Entusiaster begynte å blir redde for at den skulle forsvinne helt og det var nok riktig at det var det som var i ferd med å skje. Så den spede begynnelse var at noen entusiaster startet avl på skogkatten for å ivareta den katten som holdt på å forsvinne.
To verdenskriger kom jo og arbeidet ble i stor grad stoppe av det. Derfor tok det lang tid innen de kom så langt at det kunne være snakk om godkjennelse av rasen. Men en stund etter 2.verdenskrig tok arbeidet seg opp igjen. Til slutt ble altså den jobben som ble lagt ned kronet med at Norsk Skogkatt ble godkjent som egen rase på midten av 70-tallet. I mangen år jaktet entusiaster land og strand rundt etter katter som hadde trekkene til skogkatten. Katter som de mente holdt i forhold til dette måtte deretter godkjennes som noviser. Stambøkene var "åpne", noe som vil si at en kunne få godkjent nye noviser, fram til tidig på 90-tallet. Da mente de at genpoolen var stor nok til at stambøkene kunne stenges for nye novise godkjennelser, selv om det også da var entusiaster som mente at det fantes stammer av skogkatter som aldri var blitt funnet. Disse ønsket at stambøkene skulle åpnes igjen.

Så selv om Norsk Skogkatt kan sies å være en ivaretagen av langhårshuskatten, så var det ikke enhver langhårshuskatt, men det var den langhårskatten som hadde utviklet seg spesielt her i Skandinavia. At det fremdeles i dag finnes langhårs huskatter som nok kunne fått en novisgodkjenning i de dager der stambøkene er åpne, det gjør det nok helt sikkert.

Men en skal være klar over at de fleste karaktertrekk på Norsk Skogkatt ikke er noe man har "utviklet", men noe de mente at den opprinnelige skogkatten hadde. F.eks skal Norsk Skogkatt ha en lang rett profil. Dette er veldig formålstjenlig i vårt klima der det er svært kaldt deler av året. Ett langt neseparti gjør at luften får varmet seg opp på sin vei ned i lungene. Skogkatten skal også ha den spesielle todelte pelsen som skal være på nær vedlikeholdsfri. De ytre dekkhårene fungerer som en ypperlig beskyttelse mot regn og snø. Om man har sett en skogkatt med god pelskvalitet som har vært ute i regnet, så ser en veldig godt hvordan denne pelsen fungerer. Under denne dekkpelsen som består av lange, grove og glatte hår, så er det ett lag av underull. Også ganske naturlig i vårt klima og selvsagt en perfekt isolasjon. Det skal også være stor forskjell på sommer og vinterpels.
I tillegg skal skogkatten ha lange hår i ørene. Igjen tilpasset ett kaldt klima og virker som en beskyttelse av øret mot kulde og også en måte å holde regn og fukt ute fra øret. Skogkatten skal også ha snøsko. Det vil si at der er ganske mye hår mellom trædeputene. En fullpelset skogkatt, har faktisk ofte VELDIG mye hår under bena. En god beskyttelse av de sårbare trædeputene i forhold til kulde og skarp snø og is.

Så det er altså noen ting som er veldig forskjellige fra Norsk Skogkatt og de fleste langhårede huskatter. Nå var nok mange av de novisene som ble godkjent av litt varierende kvalitet, men det var katter som en mente hadde de viktigste karaktertrekkene eller som de visste opphavet på og visste at de sansynligvis bar på de egenskapene.

Jeg er selv vokst opp med at enhver langhårskatt ble kalt skogkatt. Tror særlig på bygdene så var og er dette vanlig.
Som nevnt tidligere, så tror jeg enda det finnes langhårshuskatter som helt klart har disse trekkene og som kunne vært godkjent som noviser, men det absolutte flertall stemmer ikke. Personlig så synes jeg at det er viktig for vår nasjonalrase at vi selv forstår at den ikke er det samme som enhver langhåret huskatt. Den er faktisk noe vi bør være stolt av. Det er en katt som er tilpasset akkurat det klimaet vi bor i. En katt som gjennom flere hundre år har tilpasset seg dette. Derfor er det noen ganger litt viktig for meg å påpeke at Norsk Skogkatt er en anderledes katt en de fleste langhårede huskatter, selv om det finnes unntak.
Så må også vi som driver oppdrett av Norsk Skogkatt være vårt ansvar bevisst, ut fra min personlige mening, at vi faktisk jobber for å bevare den herlige katten og ikke faller for fristelsen for å gå mer og mer mot det ekstreme, noe som fort gjør at vi endrer rasen.

Håper du skjønner hva jeg vil fram til i mitt laaaaaange innlegg :biggrin:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #38 på: 17 August 2011, 19:36:58 »
Hm, Skjønner det på en måte, og du aner ikke hvor glad jeg er for at du sier du tror at det kan dukke opp vanlige huskatter som kunne være noviser, for jeg tror det også. På slutten av 80 tallet i hjembygda til pappa så var det en liten koloni av utrolig flotte skogkatter, og han sier at her snakker han ikke om en vanlig langhåret huskatt, men det her var skikkelige skogkatter, de levde rundt fiskebruket og holdt rottene unna, de var godt likt, og inteligente.

Til og med kattungene var helt utrolig smarte, han klarte nesten og fange en, noe som var synd at den smatt unna, for kommunen kom inn på høsten og skøt alle som en av dem :( Da det skjedde så kom rottene og musene og de ble utrolig plaget. Men var så synd at den lille kattungen akkurat kom seg unna, for da hadde jeg fått meg kattunge nemlig  :hihi2:

Det som er, er at pappa som elsker hunder og katter, har ikke store peilinga på katteraser, selv ikke vår kjære nasjonall rase, men han beskrev kattene og de hadde flere av trekkene som er i rasen, så værtfall da, og det er jo utrolig mange katter som har kommet og gådd siden slutten av 80 åra, så var det skogkatter rundt om :)

Når du også sier at skogkatta skal være inteligent så tror jeg jo enda mer at dette her var ikke bare vanlige huskatter, men nettopp de kattene som har tilpasset seg klimaet her til lands :)

Syns det var utrolig spennende lesning og syns ikke det gjør noe at det ble langt, det er et tema som intereserer meg veldig :) Drømmer jo om å ha en flott NFO hanne i fremtiden  :love:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #39 på: 17 August 2011, 19:57:18 »
Jeg har jo ikke selv direkte viten om det, men noen av de som har vært med på å jobbe med skogkatten lenge hevder at disse koloniene fantes det flere av rundt om. Har til og med hørt at de på sett og vis var litt spesielle med at de levde i flokker til tross for at det ikke egentlig var noe grunn til at de måtte gjøre det. Enkelte hevder at skogkatten er mer tilpasset å leve i en flokk en katter flest.
Men må innrømme at jeg ikke vet helt hva som stemmer her. Tror det fort oppstår noen myter også :biggrin:
Men intelligente er de uten tvil, selv om det selvsagt er individuelle forskjeller på de også.

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!

Utlogget Miss Heike

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Hanne
    • Vis profil
« Svar #40 på: 17 August 2011, 20:16:55 »
Ja, selv om det er en rase så betyr det jo ikke at alle kattene oppfører seg likt  :morsomt:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #41 på: 17 August 2011, 20:18:46 »
Ja, selv om det er en rase så betyr det jo ikke at alle kattene oppfører seg likt  :morsomt:

He, he....nei individer er de definitivt :morsomt:

Hilsen Gunborg
Vi har kattunger!!