Skrevet av Emne: Huskatthold  (Lest 323 ganger)

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
Huskatthold
« på: 20 Januar 2009, 13:14:36 »
Som mange vet har huskatten en lav status når det gjelder kjæledyrhold. Den gis vekk gratis - gjerne 6-8 uker gammel, forsømmes ofte, forlates og avlives over en lav sko.

Er det ikke noe man kan gjøre for å fremme lovforslag som kan sikre huskatten og høyne statusen dens litt?

Hva om katteklubbene eller NRR gikk inn for et lovforslag som krevde at alle huskattunger skulle selges MED førstegangsvaksine og helsesjekk i uke 11, for eksempel - og at katten skulle få et anheng til å henge i halsbåndet som bevis (a'la det hundene får når de registreres). De som holdt katter uten et slikt bevis på vaksinering (anheng) kunne risikere bot på la oss si 5000 kroner - det samme med dem som ga vekk kattunger uten helsesjekk/vaksine.

Huskattungene ville da fått en pris på seg tilsvarende verdien av helsesjekken, når de skulle selges - altså vil den være "verd noe" økonomisk for de som kjøper den. Det er ikke bare at noen går på besøk til naboen som har kattunger og så synes de er sååå søte - men når de begynner å markere overalt så er de ikke verd noe mer, og dras til dyrlege for avlivning. De må tenke seg om før de bestemmer seg, fordi kattungen nå mest sannsynlig vil koste noe.

Jeg tror et slikt lovforslag vil føre til at flere passer på å sterilisere pusiene sine, eller husker på å gi dem p-pillen, for at kattunger plutselig fører til noe mer ansvar - også økonomiske utgifter- enn de gjorde før.

Hva mener dere?

Utlogget s_hansen

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
Sv: Huskatthold
« Svar #1 på: 20 Januar 2009, 13:21:54 »
synes dette er en god idè, og er helt enig med deg i at man burde få gjort noe med situasjonen i dag. Men er litt usikker på hvor høyt prioritert dette er for politikken.....?

Utlogget Gunnar

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 27
  • Livet er godt!
    • Vis profil
    • Smykke og puseblogg
« Svar #2 på: 20 Januar 2009, 14:30:31 »
Jeg er så enig så enig.

Ikke alt du nevnte her fulgte jeg slavisk da vi skulle selge kattunger i høst, men jeg tok 200 kr stk som vi ga til dyrebeskyttelsen her. For det fikk de nye eierne kattungene da de var 12 uker, ferdig førstegangsvaksinert og sjekket av dyrlege. Tok litt lenger tid å finne interesserte eiere, men jeg har fortsatt litt kontakt med dem og vet at de små skjønne pusene våre har fått gode og varige hjem! Det var så viktig for meg og jeg skjønner meg helt ærlig ikke på dem som gir dem bort gratis, og da som du sier gjerne ved 6-8 uker.

Utlogget RagDoll

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
« Svar #3 på: 20 Januar 2009, 14:38:45 »
Enig! Det trengs definitivt en forandring/ny lov for dette!

Hunder kommer når man roper på dem. Katter noterer seg det man sier og kommer eventuelt tilbake til saken.

Utlogget sæterkatta

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 7
  • det er for få Europê og Singapura i Norge
    • Vis profil
« Svar #4 på: 20 Januar 2009, 15:04:53 »
Huskatten kan koste det det koster å vaksinere dem, helsesjekke og chippe dem, som rasekatter. Og så kan de leveres med kjøpekontrakt slik at de registreres i NRR, og med anbefaling om kastrasjon, at kjøper binder seg til revaksine etc.selger kan jo ikke sjekke det, men kjøper kan føle en moralsk plikt når han/hun signerer.... etc.
Det blir min kommende huskatt, kontrakt, navn, etc, men den kommer fra oppdretter (tjuvparring med pågående utpåkar),

Før i tiden fantes det ikke påbud om kontrakt for leie av hybel, regulering av husleie, salg av brukte mopeder osv, men flere og flere bruker nå standardkontrakter  :rules:for slikt OG  det er jo Lov å vedta at det skal stå i Loven.
hvis kjøper fikk 'noe' for pengene sine, følelsen av at katten kommer fra et godt omsorgsfullt hjem, som beholder katten til den er 12 uker, som ser ann sine kjøpere, og som tar betalt for å vaksinere etc.
det blir vel født altfor mange kattunger, så det er vi som skaffer huskatt som må kreve å bli tatt alvorlig, og som må kreve bevis for at katten kommer fra et hjem som vet hva kattehold vil si. vi må se det som et gode at 1000 kr går med til vaksine etc så vi får en frisk katt,og en chippet katt som er lettere å finne.
Da jeg lette etter framtidig huskatt nå, kom jeg i kmontakt med folk som ville gi meg kattunger ned til 4 ukers alder, pr. telefon :hjelphvaharjeggjort: (ungene elsket tanken....nettopp forde de er unger selv)
I sverige derimot  (søta bror har sett lyset) får mann ikke slengt katt etter seg. der tar de litt vel av noen ganger (krever halv pris for en tjuvparret 25% rasekatt) men på andre siden, mange flere leverer etter 12 ukers alder, og vet hvorfor de skal kreve et beløp .
dette ble langt...jeg ble hus(katt)varm og engasjert....
trist at vi lever i en verden der liv blir veid i kjøpspris, men .. ok nok nå:icon_wink:

Utlogget Maja Elise

• Ironfist in a velvet glove
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 43
    • Vis profil
    • Startkatt.no
« Svar #5 på: 20 Januar 2009, 15:24:57 »
å ha bevis i form av anheng kan vel egentlig fungere litt dårlig for enkelte. Spesielt med tanke på hvor flinke enkelte katter er til å "miste" halsbåndene sine. Ville det ikke da være bedre med chip og merket "id" i øret. Selv om chippen kanskje vandrer seg på utkanten en gang, så er i det minste tatoveringen der for å bevise at dette er en registrert katt.
Startkatt.no - Kattebutikk på nett

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #6 på: 20 Januar 2009, 15:32:10 »
Denne ideen har vært luftet og debattert i alle variasjoner, uten at noen har klart å få noe til.  Det eneste man ikke har diskutert, er om det skulle være forbud mot fertile katter å få gå ute fritt.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget (N)Zam Zam

• Koseklumpen
  • **
  • Lykkelig eier av vakker huspus!
    • Vis profil
« Svar #7 på: 20 Januar 2009, 15:54:55 »
Huskatten kan koste det det koster å vaksinere dem, helsesjekke og chippe dem, som rasekatter. Og så kan de leveres med kjøpekontrakt slik at de registreres i NRR, og med anbefaling om kastrasjon, at kjøper binder seg til revaksine etc.selger kan jo ikke sjekke det, men kjøper kan føle en moralsk plikt når han/hun signerer.... etc.
Det blir min kommende huskatt, kontrakt, navn, etc, men den kommer fra oppdretter (tjuvparring med pågående utpåkar),

Hm, ja det kan kanskje bli i mest overveldende laget, kanskje. Men eierne kan jo få et bevis fra veterinær ilag med anhenget, slik at de kan ta beviset med seg og gå og kjøpe nytt, dersom de mister det. Det ansporer egentlig bare til å investere i et skikkelig anheng, da ;)

Det blir kanskje litt tungvint å håndheve et forbud mot å la fertile huskatter få lov å gå ute, men med litt enkle grep - som helsejekk og vaksine ved 11 ukers alder med (nummerert?) anheng til halsbåndet med skriftlig dokumentasjon til (nummeret skrevet ned i helsesjekk-papirene?) - med trussel om bot - kan man få til en økt bevissthet ift huskattholdet  OG de fertile damene som løper rundt i det fri. Tror jeg.

Men hvilke kanaler kan man bruke for å få politisk bevissthet og oppslutning for denne saken? Noen som sitter /kjenner folk i ledende posisjoner i katteorganisasjoner? Samarbeid med Dyrebeskyttelsen? Natur og Ungdom?