Huskatten kan koste det det koster å vaksinere dem, helsesjekke og chippe dem, som rasekatter. Og så kan de leveres med kjøpekontrakt slik at de registreres i NRR, og med anbefaling om kastrasjon, at kjøper binder seg til revaksine etc.selger kan jo ikke sjekke det, men kjøper kan føle en moralsk plikt når han/hun signerer.... etc.
Det blir min kommende huskatt, kontrakt, navn, etc, men den kommer fra oppdretter (tjuvparring med pågående utpåkar),
Før i tiden fantes det ikke påbud om kontrakt for leie av hybel, regulering av husleie, salg av brukte mopeder osv, men flere og flere bruker nå standardkontrakter :rules:for slikt OG det er jo Lov å vedta at det skal stå i Loven.
hvis kjøper fikk 'noe' for pengene sine, følelsen av at katten kommer fra et godt omsorgsfullt hjem, som beholder katten til den er 12 uker, som ser ann sine kjøpere, og som tar betalt for å vaksinere etc.
det blir vel født altfor mange kattunger, så det er vi som skaffer huskatt som må kreve å bli tatt alvorlig, og som må kreve bevis for at katten kommer fra et hjem som vet hva kattehold vil si. vi må se det som et gode at 1000 kr går med til vaksine etc så vi får en frisk katt,og en chippet katt som er lettere å finne.
Da jeg lette etter framtidig huskatt nå, kom jeg i kmontakt med folk som ville gi meg kattunger ned til 4 ukers alder, pr. telefon

(ungene elsket tanken....nettopp forde de er unger selv)
I sverige derimot (søta bror har sett lyset) får mann ikke slengt katt etter seg. der tar de litt vel av noen ganger (krever halv pris for en tjuvparret 25% rasekatt) men på andre siden, mange flere leverer etter 12 ukers alder, og vet hvorfor de skal kreve et beløp .
dette ble langt...jeg ble hus(katt)varm og engasjert....
trist at vi lever i en verden der liv blir veid i kjøpspris, men .. ok nok nå:icon_wink: