Skrevet av Emne: Arv til db horten/tønsberg :)  (Lest 2166 ganger)

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
  • En Dronning og en Diva..
    • Vis profil
Arv til db horten/tønsberg :)
« på: 16 Mars 2009, 00:25:15 »
Ser i årsberetningen til db i horten/tønsberg at de har fått en arv på hele 2 329 536,71 kr i fjor  :jippi:

Jeg ble utrolig glad nå, og jeg vet at disse pengene kommer godt med for dyra der borte  :icon_smile:

Vet dere om flere som har fått store gaver den siste tida?

Utlogget RagDoll

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 26
    • Vis profil
Sv: Arv til db horten/tønsberg :)
« Svar #1 på: 16 Mars 2009, 00:31:21 »
Det var litt av en gave ja!!  :jippi: :jippi: Så godt at det finnes sånne folk! De pengene kommer nok godt med ja, og til noen som virkelig trenger det!

Hunder kommer når man roper på dem. Katter noterer seg det man sier og kommer eventuelt tilbake til saken.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 126
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #2 på: 16 Mars 2009, 09:53:28 »
Gud så herlig :happy: :jippi:

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #3 på: 16 Mars 2009, 14:13:46 »
Så flott altså.   :icon_smile:

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 221
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #4 på: 16 Mars 2009, 14:29:29 »
Ettersom vi ikke har barn, har vi sagt at FOD skal arve oss. 

Men så er det vel slik da at så lenge vi har foreldre/ søsken/ nieser og nevøer så har vi rett og slett ikke lov til å testamentere slik vi vil.  Snakker om skrullete regelverk.   :icon_neutral:

Tror jeg skal starte en egen tråd om dette emnet....   :klø seg:

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 194
    • Vis profil
« Svar #5 på: 16 Mars 2009, 14:32:42 »
Det er der jeg jobber  :jippi:
Det synes at de har penger til å hjelpe dyrene, det er jo så flott der både for mennesker og dyr  :love:

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 16 Mars 2009, 16:57:15 »
Næh, så gøy S.G.S :) Nå så jeg at du bor i Andebu også.

Er du foringsvakt eller noe`?

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 16 Mars 2009, 17:27:06 »
Ja jeg er foringsvakt, visste ikke at det var flere her fra Andebu  :savle:

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 16 Mars 2009, 18:16:17 »
Jeg formulerte meg litt feil, men jeg er fra Tønsberg  :fnis:

Når vi kjøper oss hus en gang blir det nok litt nærmere db, så da håper jeg at jeg kan bidra litt som foringsvakt selv :)

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #9 på: 16 Mars 2009, 18:22:47 »
Jeg vet ikke om du kjører bil, men for meg så tar det en halv time å komme dit med bil.
Håper du blir forvakt en gang i fremtiden, det er jo så mange sørgelige skjebner som trenger stell og kos  :icon_smile:

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 16 Mars 2009, 18:33:16 »
Det er ikke grusomt langt nei, men det er litt mye med studier om dagen. Men hvor ofte er du foringsvakt da? Om jeg ikke kan hver uke så kan jeg sikkert hver 14 dag. Bortsett fra når jeg er i praksis da.. Er litt sånn opp og ned hos meg hvor mye jeg kan stille opp!

Jeg har jo veldig lyst da...  :love:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #11 på: 16 Mars 2009, 18:43:27 »
Du kan selv bestemme hvor ofte du kan jobbe der, en mnd så har jeg 4 vakter og en annen mnd har jeg 2 vakter.
Du kan jo dra dit for å kose med kattene også, det er jo koselig å bare være der uten å jobbe  :love:
Gleder meg til våren for da er det så koselig å sitte ute i hagen der, har du vært der borte?

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #12 på: 16 Mars 2009, 19:19:02 »
Jepp, både Blissy og Kitty er adoptert derfra  :flirt: Så jeg har vært der to ganger. Men da har jeg ikke vært der så veldig lenge av gangen da.

Jeg skal se det ann litt fremover, men det hadde vært veldig koselig :)

Vet du om de har noen konkrete planer med pengene de arvet? Må være utrolig godt å kunne ha litt kapital i bakhånd når man driver med sånt arbeid!

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #13 på: 16 Mars 2009, 19:32:46 »
De pengene regner jeg med at jeg får  :icon_lol:
Nei jeg vet ikke hva de pengene går til annet enn driften der, det er jo ikke lite det koster  :wink:
Kansje vi sees der til sommeren da  :savle:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #14 på: 16 Mars 2009, 19:46:00 »
Ettersom vi ikke har barn, har vi sagt at FOD skal arve oss. 

Men så er det vel slik da at så lenge vi har foreldre/ søsken/ nieser og nevøer så har vi rett og slett ikke lov til å testamentere slik vi vil.  Snakker om skrullete regelverk.   :icon_neutral:

Tror jeg skal starte en egen tråd om dette emnet....   :klø seg:

Kan man ikke slette folk fra testamentet og skrive eget testamente altså?

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #15 på: 16 Mars 2009, 19:52:27 »
Du får nok din lønn i himmelen... er det ikke det de sier da?  :c066:

Når jeg får gjort unna litt praksis og eksamen så skal jeg ta meg en tur :) Jeg kan jo gi lyd fra meg når jeg har tenkt meg en tur da vet du!

Angående det med arv så tror jeg da ikke at søsken osv har noen rett på arven din selv om du ikke har barn? Trodde ihvertfall man sto fritt til å testamentere bort det som var ditt da jeg men, jeg skal ikke si noe 100% sikkert altså. Syns bare ikke det hørtes logisk ut  :klø seg:i

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #16 på: 16 Mars 2009, 20:32:11 »
Nei, det er nok ikke slik.  Slekt i live har arverett, så man gjør ikke som man vil med egne penger nei.  Helt sykt!   

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #17 på: 16 Mars 2009, 20:35:37 »
Jeg trodde at du har lov til å skrive eget testamente, og testamentere til hvem du vil. Men testamentet må være godkjent. Hvis du ikke skriver testamente blir det fordeling på de nærmeste

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #18 på: 16 Mars 2009, 20:49:28 »
Nå måtte jeg inn på testament.no for å sjekke  :c066: der sto det følgende:

I utgangspunktet kan du testamentere bort alt du vil, med det viktige unntak at du ikke kan gjøre ektefelle og livsarvinger (barn, barnebarn, oldebarn osv.) arveløse.

Slik jeg tolker det da så har ikke andre slektninger noen arverett hvis man har testamentert vekk formuen til en organisasjon.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #19 på: 16 Mars 2009, 21:23:02 »
Jeg trodde at du har lov til å skrive eget testamente, og testamentere til hvem du vil. Men testamentet må være godkjent. Hvis du ikke skriver testamente blir det fordeling på de nærmeste

Ja, slik har jeg også alltid trodd det var, vertfall om man ikke har barn eller ektefelle!

I utgangspunktet kan du testamentere bort alt du vil, med det viktige unntak at du ikke kan gjøre ektefelle og livsarvinger (barn, barnebarn, oldebarn osv.) arveløse.

Slik jeg tolker det da så har ikke andre slektninger noen arverett hvis man har testamentert vekk formuen til en organisasjon.

Ja, slik jeg tolker det også.. Hmm, jeg synes det blir litt dumt om man ikke kan fraskrive feks en bror man aldri har kjent sin arv og heller gi det til noen man har hatt nær feks.. Si en venn som mer var som en søsken, og dermed endre det slik.

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #20 på: 16 Mars 2009, 22:07:54 »

Ja, slik har jeg også alltid trodd det var, vertfall om man ikke har barn eller ektefelle!

Ja, slik jeg tolker det også.. Hmm, jeg synes det blir litt dumt om man ikke kan fraskrive feks en bror man aldri har kjent sin arv og heller gi det til noen man har hatt nær feks.. Si en venn som mer var som en søsken, og dermed endre det slik.

Jeg spurte en advokat, og han sa at slekt (dvs foreldre, søsken og søskens barn og deres barn igjen osv) må ha gjort noe kriminelt for å kunne unngås.  Ektefelle kan godskrives med 6 x grunnbeløpet, men verdier utover det går som pliktarv, osv osv.  Må innrømme at jeg ikke skjønte alt, for her er det mange ting å forholde seg til.  Men hans konklusjon var at mye kunne testamenteres, men ikke alt.  Iflg arveloven.  Men at man kan sitte i uskifte bo med ektefelles slektninger til man dør selv, man trenger altså ikke løse de ut med en gang.  Det er allikevel deres arv.  Du kan derfor ikke testamentere dette til andre. 

Men han sa også at det var endringer på gang, kanskje noe har skjedd?  Hadde ikke gjort noe! 

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #21 på: 16 Mars 2009, 22:20:14 »
Nå lurer jeg litt på om du kan ha misforstått litt tante, for jeg finner ikke dette skrevet noe sted. Dette fant jeg om pliktarv:   "Pliktarv" innebærer at barn, barnebarn og ektefelle ("pliktarvinger") etter arveloven er sikret en viss del av avdødes bo ("pliktdelsarv"). Det blir ikke nevnt foreldre og egne søsken.

Det må isåfall være hvis den avdøde ikke har testamentert vekk arven til noe annet formål at det kan fungere slik du sier :)

Men du snakker også om arvinger til ektefellen og det er en litt annen sak. Men i bunn og grunn er det ektefelle og dine eventuelle barn som har rett på en viss andel av arven, slik _jeg_ har forstått det.

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #22 på: 16 Mars 2009, 22:36:14 »
Ja, jeg vet at pliktarv var feil ord å bruke.  Og jeg påstår ingen ting.  Men som sagt, opplysningene jeg fikk er at hvis du ikke har livsarvinger (barn/barnebarn) går foreldre/ søsken og deres barn inn som arvinger.  Og at man altså kan testamentere bort mye til f.eks. ektefelle, men ikke alt.  Jeg vet ikke mer enn det.  Men vi skal ordne papirer snart, og da må jeg vel få ordentlig beskjed. 

Har også vært inne og lest litt, men jeg synes den ene paragrafen slår den andre ihjel.  Et sted står det at man kan testamentere bort alt, et annet sted at man ikke kan frata slektninger deres arv ved testamente såfremt de ikke har utført kriminelle handlinger.

Som jeg har sagt før, dette er en urskog som jeg tror vanlige dødelige ikke er ment å forstå....   Jeg forstår det ihvertfall ikke.  Men nå har jeg ikke studert så nøye heller da.   :didndoit:

Utlogget Blissy

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #23 på: 16 Mars 2009, 22:47:53 »
Ja det er vel en grunn til at jeg ikke skal bli jurist  :fnis:

Jeg håper at jeg slipper å tenke på denne problemstillingen selv da, men hvis det absolutt skulle være krise så kan man vel gi vekk mye når man fortsatt er i live. Er vel ingen som kan nekte en det  :icon_frown:

Utlogget Herapus

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 11
    • Vis profil
« Svar #24 på: 16 Mars 2009, 22:55:21 »
Arverett er et komplekst fag, men skal forsøke å forklare.

Det er viktig å skille mellom hvem som arver etter loven, og hvem som har rett til å arve. Sistnevnte på tross av testamente, førstnevnte kan overstyres av testamente. De som arver på tross av testamente er de i første arvegangsklasse samt ektefelle.

Ektefeller er i en særstilling, og prioritert opp til 4g (ektefelles minstearv). Første arvegangsklasse er livsarvingen, det vil si direkte etterkommere - barn, barnebarn og oldebarn. I andre arvegangsklasse kommer foreldre, søsken og søskens livsarvinger. I tredje arvegangsklasse kommer besteforeldre, tanter, fettere og kusiner. Kun første arvegangsklasse og ektefelle har rett på arv til tross for testament. Man kan altså gjøre andre og tredje arvegangsklasse arveløse gjennom testament.

Pliktdelsarven er begrepet som beskriver denne arven som ikke kan testamenteres bort. Dine livsarvinger/første arvegangsklasse har rett på 2/3 av arven, begrenset oppad til 1 MNOK til hvert barn, eventuelt hvert barns gren. Det vil si at all arv som overstiger 1 million ganger antall barn kan testamenteres bort. Er man gift arver ektefelle automatisk 25%, men minimum 4g grunnbeløpet. Har du livsarvinger (barn/barnebarn/oldebarn) arver disse 75% (eller mindre da ektefellen må ha minimum 6g grunnbeløpet). Andre og tredje arvegangsklasse arver kun dersom man ikke har skrevet testamente.

Tante - slik jeg forstår din situasjon står du fritt til å testamentere bort hele din arv, med unntak av arv til ektefelle. Jeg finner det noe rart at en advokat har sagt noe annet. Men nå er min spesialitet aksje- og skatterett, så arv har jeg ikke alltid stålkontroll på. Men jeg ville absolutt fulgt opp muligheten for å skrive testamente og hvilke rettigheter du har, dersom det er dette du ønsker.