Arverett er et komplekst fag, men skal forsøke å forklare.
Det er viktig å skille mellom hvem som arver etter loven, og hvem som har rett til å arve. Sistnevnte på tross av testamente, førstnevnte kan overstyres av testamente. De som arver på tross av testamente er de i første arvegangsklasse samt ektefelle.
Ektefeller er i en særstilling, og prioritert opp til 4g (ektefelles minstearv). Første arvegangsklasse er livsarvingen, det vil si direkte etterkommere - barn, barnebarn og oldebarn. I andre arvegangsklasse kommer foreldre, søsken og søskens livsarvinger. I tredje arvegangsklasse kommer besteforeldre, tanter, fettere og kusiner. Kun første arvegangsklasse og ektefelle har rett på arv til tross for testament. Man kan altså gjøre andre og tredje arvegangsklasse arveløse gjennom testament.
Pliktdelsarven er begrepet som beskriver denne arven som ikke kan testamenteres bort. Dine livsarvinger/første arvegangsklasse har rett på 2/3 av arven, begrenset oppad til 1 MNOK til hvert barn, eventuelt hvert barns gren. Det vil si at all arv som overstiger 1 million ganger antall barn kan testamenteres bort. Er man gift arver ektefelle automatisk 25%, men minimum 4g grunnbeløpet. Har du livsarvinger (barn/barnebarn/oldebarn) arver disse 75% (eller mindre da ektefellen må ha minimum 6g grunnbeløpet). Andre og tredje arvegangsklasse arver kun dersom man ikke har skrevet testamente.
Tante - slik jeg forstår din situasjon står du fritt til å testamentere bort hele din arv, med unntak av arv til ektefelle. Jeg finner det noe rart at en advokat har sagt noe annet. Men nå er min spesialitet aksje- og skatterett, så arv har jeg ikke alltid stålkontroll på. Men jeg ville absolutt fulgt opp muligheten for å skrive testamente og hvilke rettigheter du har, dersom det er dette du ønsker.