Huffameg, det grusomt ekkelt og trist å høre. Merkelig også på en måte. Prøver å sammenligne med hvordan folk her hjemme behandler dyr som generelt blir sett på som skadedyr. Rotter, mus og duer f.eks. Mange sier "æsj" når duene flakser rundt dem. Rottegift er vanlig, og mus er skadedyr og skal taes av dage ifølge mange. Likevel er det ikke normal mentalitet og akseptert at man sparker til, bevisst skader og/eller plager disse dyrene. Noen gjør det sikkert, men jeg vil tro det er få sammenlignet med hvordan grekerne tilsynelatende behandler hunder og katter. Jeg er nok litt idealistisk preget og ønsker ikke å tro at enkelte folkeslag eller nasjonaliteter har et grunnleggende hat for dyr, som er genetisk betinget. Jeg ser jo, at der i ekstremt fattige land og områder kan råde hat, overlevelsesinstinkter, fortvilelse og andre faktorer som gjør at dyrene dessverre blir et direkte offer, men dette er jo langt fra tilfellet for Rhodos og Kreta!? Det må da være noe kulturelt betinget som er mulig å snu? Nei, nå fabler jeg ivei. Kan bare ikke begripe dette fenomenet og har så lyst å håpe på at det kan forandre seg. Helst umiddelbart!
Har du noen gang fått en forklaring på hva dette kommer av, hva det bunner i at grekerne har dette synet på dyrene? Jeg vet jo at mange turister reagerer med avsky, prøver å hjelpe, viser tydelig hva de synes og sier ifra. Det har tydeligvis ingen innvirkning...
Nå blir jeg kanskje ekstrem, men jeg tenker at det kun er reinspikka psykopater og ekstremt syke mennesker som kan sparke til en uskyldig hund, eller bevisst kjøre på en katt i gaten. Blir så eitrende forbanna når jeg ser og hører om slik mentalitet!
Skulle ønske vi kunne få hele Skandinavia til å boikotte disse landene til de tar ansvar og ordner opp i dyrevelferden på en skikkelig måte. Tenker det ville lagt litt press på dem, ja...
Blir kanskje ekstrem og usaklig nå. Har egentlig lovet meg selv å ikke rable på nett når jeg er veldig sint eller frustrert, men dette måtte ut.
Det er så lett å sitte her på den andre siden og synes og mene... DU derimot tar ansvar og ofrer hele deg for disse dyrene. Om bare alle var som deg, meg selv inkludert. Legger meg langflat igjen og beundrer deg sånn for at du er den du er og gjør det du gjør.

fra høstvåte Bergen.