Skrevet av Emne: starte oppdrett  (Lest 2605 ganger)

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
  • Takket: 1
    • Vis profil
starte oppdrett
« på: 15 Mai 2009, 19:25:37 »
Hvordan går jeg frem for å starte et oppdrett? Jeg har hatt katter i 2 år nå, og har tenkt å begynne å lese å forberede meg på å starte eget oppdrett, men utenom lesing vet jeg ikke helt hvordan jeg går frem:)

Hvilken rase er det lettest å starte et oppdrett med i forhold til gode avlskatter?

Utlogget LisaKatt

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
  • Meg å min katt alltid!
    • Vis profil
Sv: starte oppdrett
« Svar #1 på: 16 Mai 2009, 07:59:26 »
Jeg kan nok ingenting med oppdretter ting å gjøre  :catsad:
Meen jeg ønsker deg lykketil !  :jippi:

Utlogget Catzerine

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 13
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • www.ravnkroken.no
« Svar #2 på: 16 Mai 2009, 09:33:05 »
Meg bekjent fins ingen "enkle raser", alle har sine utfordringer ...

Siterer meg selv fra [url http://www.katteprat.com/forum/index.php/topic,23336.0.html]en annen tråd[/url]:

Hehe, dette temaet er det mye å si om, så jeg gir deg noen lenker:

Å velge: www.rasekatter.no/for_nybegynnere/aa_velge_den_rette_katten.php

Synes denne er fin å tenke gjennom: www.kimburu.net/no-kattunger_oppdretter.htm

Anbefaler internettkurset PawAcademy til alle som går med oppdrettsdrøm i magen: www.pawpeds.com/pawacademy/courses/g1/g1info_se.html

For å lære kan det være en god ide at din første rasekatt blir en forkatt, så kan du lære masse gjennom oppdretteren og kattens første kull før eierskapet overføres til deg. Søk på "forvert" burde gi deg noen hint.

Sykdommer varierer litt fra rase til rase - å spørre oppdrettere du vurderer å kjøpe fra kan gi deg en pekepinn på dennes kunnskap og vilje til å dele informasjon med deg.

Lykke til!

Og enda et par lenker til: http://www.rexunited.com/varauppfodare.html
http://www.pawpeds.com/pawacademy/beginnerscorner/breedingalitter/introduction_no.html

C+

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18 Mai 2009, 16:53:08 »
Ok:) jeg er enda litt usikker på hvilken rase jeg isåfall skal starte med. Nå har jeg en Hellig Birma og en bengal. Er veldig glad i gemytten til Birmaen. Han er rolig, kosesyk og jeg kan løfte og styre på han som jeg vil. Bengalen er også kosesyk, men mye mer fart i henne og hun vil ikke bli løftet på. Og det syns jeg er litt dumt.

Så ønsker katter jeg kan dulle med og som ikke er helt over vegger og tak. Ikke altfor mye pelsstell heller ønsker jeg.  :nod: Noen forslag?

Utlogget Maja Elise

• Ironfist in a velvet glove
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 43
    • Vis profil
    • Startkatt.no
« Svar #4 på: 18 Mai 2009, 17:14:01 »
Du tror ikke det er bedre å velge en rase som du har en genuin interesse for ekslusivt, istedetfor å velge den som er mest "low maintenance" ?

Personlig syntes jeg det er for få Russian Blue oppdrettere.
Startkatt.no - Kattebutikk på nett

Utlogget silher

• Koseklumpen
  • **
  • Takket: 3
    • Vis profil
    • (N)Fossegrimen
« Svar #5 på: 18 Mai 2009, 17:16:20 »
jeg personlig syns du starter i helt feil ende.

jeg syns man bør finne en rase man brenner for og elsker og så kanskje vurdere muligheten for avl.

hvorfor vil du begynne med avl, når du ikke engang vet hvilken rase du vil avle? det er mye å tenke på, mye å vurdere innenfor hver enkelt rase.

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #6 på: 18 Mai 2009, 17:54:11 »
Ja, hvorfor vil du starte oppdrett??
Det du må være klar over, er at oppdrett som regel gjør at man må stille ut en del, for å "bli kjent" innen kattemiljøet. Og avlshunner klarer sjelden å hevde seg både på utstilling og i avl, så man nå ta valg om hva man kan stille ut. Det kan ta tiår før man kommer ordentlig inn i det, og det koster stort med penger. Da vi bodde i bergen fra 2000-2006, snakket vi med en oppdretter, som mente at det kostet kr 75 000 å få en katt til europachampion ( 21 cert,5 svenske).
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 18 Mai 2009, 18:00:35 »
Det var da veldig mye skeptiske folk her. Jeg syns ikke det er å begynne i feil ende å finne ut hvilken katt jeg ønsker oppdrett av. Og jeg må jo velge den katten jeg selv ønsker å avle frem. Det sier seg selv.

jeg har drevet med oppdrett før av andre dyr og er veldig interessert i dette med avl og genetikk. Og ønsker å bidra med noe. Jeg er klar over at man burde stille ut også og det er noe jeg ønsker.

Utlogget silher

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
    • (N)Fossegrimen
« Svar #8 på: 18 Mai 2009, 18:12:00 »
det er jo kjempeflott at interessen for genetikk og utstilling er der, da syns jeg du skal lese deg opp generellt, og ta valget av rase som det kommer.

når du finner den rasen du brenner ordentlig for, så kan du begynne å sette deg inn i rasens særegenheter, fordeler, bakdeler, sykdommer, farger og linjer.

min skepsis kom av at det virket ikke som du var interessert i alt som lå rundt, om jeg tok feil beklager jeg.

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 Mai 2009, 18:20:57 »
Skjønner veldig godt det. Selv vært i et oppdrettermiljø hvor det kommer nye inn som kanskje virker litt useriøse. :wink:

Genetikk og avl har alltid interessert meg veldig. Og hele tanken på å være med på å skape noe bra for katterasen jeg velger gir meg en god følelse. Har spurt litt rundt og det jeg har hørt er at jeg først burde velge en rase som jeg kunne tenke meg å jobbe med. En rase som har de kvalitetene og sidene som jeg ønsker. Derfor jeg stilte spørsmålet :nod:
Har lest litt om de rasene som høres interessange ut og må si det er noe spennende med alle. De kattene jeg har nå blir ikke de jeg skal bruke, for det er kosekatter. Ikke kvalifisert til avl. men har jo da lært meg det at jeg ønsker å drive med katter som ligner på Birmaen i gemytt.

Men så tenker jeg jo også på det at kanskje det er mer bruk for en oppdretter av en annen rase. Så derfor jeg lurer

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 329
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
« Svar #10 på: 18 Mai 2009, 18:39:37 »
Vil bare ønske deg masse lykke til i valg av katt og oppdrett jeg... :x-fingre:

Har ikke peil på alt som skjer rundt oppdrett og genetikk....derfor har jeg ikke noen råd å komme med, annet enn å ikke høre på alt det negative som blir sagt ;)  tror man må være ganske sterk og sta for å holde ut i oppdrettmiljøet... :icon_frown:
Så stol på deg selv.... :icon_smile:

Jeg syntes Birma og Ragdoll er herlige raser.... :love: rolige, myke og gode....for ikke å snakke om snille og tillitsfulle... :love:

LYKKE TIL  :bigarmhug:

Utlogget silher

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
    • (N)Fossegrimen
« Svar #11 på: 18 Mai 2009, 18:41:13 »
alle raser trenger jo engasjerte oppdrettere, jeg tror ikke du vil trives med å vie deg til en rase som ikke er midt i blinken for deg, så velg heller utifra preferanse enn "hva markedet krever" for det forandrer seg fra time til time omtrent  :nod:

jeg var heldig, jeg fant drømmerasen i min første rasekatt og nå sitter jeg med mitt første kull, kunne ikke valgt mer rett!

masse lykke til  :mellow:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18 Mai 2009, 18:56:03 »
Å, hvilken rase ble det? :nod:

Ja det er ikke lett. Syns Birmaen min er kjempe tillitsfull og kosete og får et veldig tett bånd med han. Samtidig så er Bengalen min utrolig spennende. Hun overakser meg hele tiden. Utrolig arti personlighet, men jeg savner det å kunne løfte på henne og slikt. Hun vil alltid velge selv når hun skal ha kos.

Hørte av oppdretteren hennes at det er vanlig hos Bengale. Er det slik i flere raser ?

Utlogget silher

• Koseklumpen
  • **
    • Vis profil
    • (N)Fossegrimen
« Svar #13 på: 18 Mai 2009, 19:59:28 »
jeg forelsket meg i sphynx jeg  :flirt:

det er helt klart store forskjeller på raser, derfor er rasekatter så spennende syns jeg, du kan få en som er skreddersydd til dine behov og preferanser, selv om det selvfølgelig er individuelle forskjeller innad i en rase også.

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 18 Mai 2009, 20:10:51 »
Jeg liker katter med hår jeg :c066: :biggrin: hehe, men de er søte de:)

En annen ting jeg kom på er det at Bengalene har jeg hørt har overfølsom mage. Flere raser som har dette?

Utlogget shelenek

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 14
    • Vis profil
« Svar #15 på: 18 Mai 2009, 20:22:46 »
Sibirkatt anbefaler selvfølgelig jeg!!! Rolig, kosete, lettsetelt pels.

Det er mye å sitte seg inni når man driver oppdrett.
Etter min mening bør man sitte seg inn i avl, genetikk, adferd, kunne rasen man driver med, har stor interesse, sykdommer og defekter bør man kunne en del om osv. Jeg syns oppdrettere har ansvar for å sitte seg inn i hva det vil si å drive med avl.  Man bør vite hva man liker og hvilke linjer/utseende man vil avle på osv.... Være klar over at man gjerne ikke når sine mål før etter mange års arbeid osv osv...
Jeg tror mange får seg en overraskelse over kostnadene med dette også...

Men... Jeg digger kattemiljøet, særlig det gode samholdet vi har i sibirverden. Det er utrolig artig og givende å "jobbe" med dyr - noe jeg har ønsket siden jeg var liten pike.

Så om man har given, interessen, gløden for dette, så anbefaler jeg å starte..

Jeg hadde sibirkatt i 1,5 år før jeg søke om oppdrettsnavn, hadde navn i 1 år før jeg parret. Føler jeg brukte lang tid på å bestemme meg før jeg satte i gang. Vil ikke være døgnfluge eller lage kosekatter. Jeg ønsker at alle oppdrettere har et skikkelig MÅL med arbeidet sitt.

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 32
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #16 på: 18 Mai 2009, 21:19:33 »
Supert at du har grunnleggende interesse og kunnskap om avl og genetikk. Det er ett veldig godt utgangspunkt. Ellers er jeg enige med alle de her som sier at du bør velge rase ut fra hva du brenner for.

For min egen del stjal skogkatten hjertet mitt, så valg av rase sa seg selv :catgrins:

Nå er jeg så heldig at mitt første kull forhåpentligvis er på vei. Så jeg er ikke kommet lenger enn det. Men jeg har en plan for hvor jeg ønsker å komme. Personlig synes jeg det er viktig.

Uansett, LYKKE TIL. Det blir gøy å høre hva du kommer fram til.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har kattunger!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Rebekka

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 21
    • Vis profil
    • Gooseberry
« Svar #17 på: 19 Mai 2009, 09:30:29 »
Må nesten si noe om Egyptisk Mau jeg da. Det er en veldig sjelden rase, så her må man til utlandet for å hente. Jeg skal selv til USA å hente hankatt til høsten.

Mauen er utrolig leken og veldig kosesyk. Mens jeg skriver dette innlegget har min Mau vært hos meg allerede to ganger for å få kos. Kort prikkete pels som bengalen, men den er ikke like aktiv som bengalen =) VELDIG flott katt.. synes selvfølgelig jeg da  :morsomt:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 på: 19 Mai 2009, 14:39:43 »
Ser på nrr sine sider at det er en stund til det er noen utstilling i nærheten av meg. Kanskej det kunne vært en ide å kommet på besøk til noen oppdrettere av den typen jeg er interessert i. Har litt lyst å dra til noen som har Siameser og Ocicat i nærheten av Oslo. Noen som vet om noen?

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #19 på: 19 Mai 2009, 17:47:29 »
Alt er relativt. Nær Oslo, mener jeg at vi bor, en times kjøretur unna.
Du er hjertelig velkommen til å komme å hilse på siameseroppdrettet vårt i Askim.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 på: 19 Mai 2009, 21:03:27 »
Det hadde vært kjempe fint om vi kunne det :nod: :biggrin: Blir en helt annen ting å få oppleve dem enn å lese om dem :nod:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #21 på: 20 Mai 2009, 00:15:14 »
Bare send meg en pm, så avtaler vi tid.
Skal prøve å svare på de spørsmålene du har, men jeg er langtfra utlært. Det tror jeg man aldri blir...

Utlogget Stinamor

• Cand Vimse
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 19
    • Vis profil
    • NO*Curiosa's
« Svar #22 på: 20 Mai 2009, 16:21:08 »
...og jeg sitter jo med tre Oci's her.... syv mil nord for Oslo   :biggrin:

Utlogget *Kittycat*

• Fin pus
  • **
    • Vis profil
« Svar #23 på: 20 Mai 2009, 17:17:17 »
Hvor da? Da kan jeg jo bare ta runden :biggrin:

Utlogget Stinamor

• Cand Vimse
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 19
    • Vis profil
    • NO*Curiosa's
« Svar #24 på: 20 Mai 2009, 19:16:13 »
Jeg bor på Eidsvoll. Er rimelig nybegynner selv, og kan nok ikke komme med råd og veiledning! - men hilse på Ocicat's, det går an     :nod:

Libitum Odin i yndlingsposityr   :morsomt:  Dårlig billedkvalitet på dette  -  ble tatt med mobilen...