Skrevet av Emne: Lån av avlshanne  (Lest 1140 ganger)

Innlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
Lån av avlshanne
« på: 31 August 2009, 09:28:31 »
Når lillejenta mi blir stor skal hun få treffe en fin en! :)

Men jeg lurer på, slike avtaler, hva er vanlige vilkår?

noen som kan gi meg eksempler ?

Dette dreier seg om ragdolls.

-Susanne

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Sv: Lån av avlshanne
« Svar #1 på: 31 August 2009, 11:15:59 »
Det er en sak som varierer fra oppdretter til oppdretter og ikke minst fra rase til rase.

Først setter man som et utgangspunkt at du er registrert oppdretter og at katten er på stamklasse 1, og at begge kattene er testet negativt på FIV og FELv og noen også på chlamydia.
Parringsavgiften er gjerne to-delt, der del en er en sprangavgift, betaling for at hunnkatten din besøker hannkatten noen dager. (det gjøres oftest slik, men det varierer) Deretter kommer en avgift pr kattunge ved 3-5 ukers alder. Når den siste avgiften betales skal hannkatteieren underskrive stamtavlerekvisisjonen på kattungene. Er kattene i avl for første gang må det også sendes med helseattester på kattene, som ikke er eldre enn 6mnd.

Hvis katten ikke blir drektig, eller det blir født kun en kattunge har man ofte egne punkter i avtalen som regulerer dette, feks gratis omparring eller redusert avgift. Men det varierer som sagt.
Prisene varierer også veldig, men et lite utgangspunkt er vel at hannkattprisen stort sett ikke bør overstige salgsprisen på en kattunge.

Innlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 31 August 2009, 11:29:28 »
Hun er klasse 1 og skal til vetrinær og sjekkes for full pakke om ikke så lenge :)

Kattene bak henne er dna testet og N/N så dette er en frist katt så vidt jeg vet. hun har også vært på sjekk før jeg fikk henne så det eneste det står på er om hun har HCM selv om dnatesten ikke tilsier at det et stor sansynlighet for å få det (den er jo ikke 100%)

Men vi får se :)

Setter pris på flere svar slik at jeg vet hva jeg forvente. (siden det er flere måter man gjøre dette på )

-Susanne

Utlogget Hege 31

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 September 2009, 20:20:54 »
Jeg vet at hannkatteiere gjerne vil vite feks blodtype, at hun står i stambok 1, at vaksinasjonsprogrammet er fulgt, helseattest, at katten er idmerket, står i pawped feks.. Det er opp til hver enkelt egentlig hva de krever.

Jeg har ikke betalt for selve parringen, men bet 1000 kr for hver levende kattunge enten etter 5 uker eller ved registrering.

Jeg vet også at det ikke trenger å være lett å få lånt seg hannkatt, og at det derfor er lurt å knytte kontakter i miljøet. Da er det enklere å få lånt seg en hannkatt.

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #4 på: 06 September 2009, 23:10:09 »
så det eneste det står på er om hun har HCM selv om dnatesten ikke tilsier at det et stor sansynlighet for å få det (den er jo ikke 100%)
-Susanne
Det er vel for tidlig å si om katten har HCM eller ikke, hvis det er noe hjertesykdom i familien, bør denne katten holdes utenfor avl. DNA-testen viser bare èn av 40 ulike genmutasjoner som kan gi HCM, og det kan komme etter en stund.
"Evig eies kun et dårlig rykte" verserer i katteverden, og blir du kjent som "hun som driver oppdrett med HCM-positive katter", ødelegger du for deg selv, kanskje før du har startet.

Jeg har selv hatt far og datter med HCM, som ikke ble oppdaget før datteren var nærmere 4 år, og faren 8. Avkommene etter hannen går heldigvis ikke i avl, bortsett fra en som er testet frisk ved 1 års alder g som jeg eier selv, men det var vanskelig nok å få solgt ungene etter at det ble oppdaget, og en av mine katter var drektige - med nettopp denne hannen. Selv om ultralydscanning forteller om negative resultater ved 1 års alder, betyr ikke det at katten likevel kan ha sykdommen, derfor bør man teste risikokatter 1 gang i året, eller før hver parring, som vet'en sier til meg.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Innlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #5 på: 08 September 2009, 12:05:25 »
Har sjekket litt rundt omkring på internett, har ikke funnet noen som har hatt hcm, og alle jeg har funnet som har vært testet har vært N/N. Har intrykk at at jeg har fått en frist katt med frisk bakgrunn. Men man har jo ingen garantier.

Har vært heldig og funnet en opdretter jeg har veldig god kontakt med og hun har send meg diverse informasjon om slekten til pusen min + + + + + Tviler ikke i det heletatt på at hun jeg har kjøpt katten av har gjort det hun kan for å drive med friske katter :)

Jeg kan mene at katten min er så frisk jeg bare vil, men jeg skal også passe på å ha papirene i orden før det skjer en parring :)

Jeg har ingen interesse av å avle katter hvis jeg vet at de har ting med seg som ikke er ønskelig, då får jeg heller vente litt og finne en ny en. (selv om jeg syns pusen min er verdens flotteste :flirt:) Man kan jo produsere kattunger og selge som kosekatter, men det er liksom ikke det jeg har satt som mål. Når jeg først går inn i dette skal jeg gjøre det skikkelig! :) Jeg vet at pusen min har sine svakheter, men mener også at hun har mange fine kvaliteter! :) blir spennende når vi skal på utstilling i november :x-fingre:

Nå skal jeg få tilsendt kopier av dnatester på nærmeste slekt, faren og besteforeldrene på morsiden, så får jeg se om jeg eventuelt trenger å ta noen ekstra hvis det er noe som ikke er dekket. tenkte først å bare ta alt selv men det blir litt dyrt, fikk ett prisoverslag hos ventrinæren på omkring 2000,-

Har planlagt å ta en sjekk til neste år når det begynner å nærme seg, på et tidspunkt det passer litt bedre å barbere henne :S + sjekke felv og fiv etc.

Men risikokatt, tror jeg kan si at hun egentlig ikke er det på bakgrunn av slekten (da tenker jeg ikke bare på mor far og besteforeldre har sjekket litt mer her og der) :)
Men skal passe på uansett :)

Innlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #6 på: 08 September 2009, 12:25:12 »
Jeg har ikke betalt for selve parringen, men bet 1000 kr for hver levende kattunge enten etter 5 uker eller ved registrering.

Hvilken rase var det ?

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #7 på: 08 September 2009, 13:37:16 »
hun har også vært på sjekk før jeg fikk henne så det eneste det står på er om hun har HCM selv om dnatesten ikke tilsier at det et stor sansynlighet for å få det (den er jo ikke 100%)
-Susanne

Unnskyld at jeg blander meg i tegnsettingen din, men om duskal  hadde satt et og annet komma i denne stningen, ville den ikke være til å misforstå.
Hvis du har en frisk katt fra friske forsldre, som veterinærene har skrevet ut godkjente attester på, hvorfor begynne å diskutere om katten muligens har HCM??
Andre sykdommer som er like farlige, er immunsviktsykdommer og PKD, skal du teste for dette også??
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Innlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 08 September 2009, 17:21:22 »
Ok jeg ordla me kansje på en litt klønete måte, jeg mente egentlig bare at jeg ville teste bare for å ha papirene i orden. Jeg trodde det var helt vanlig å bare ha det testet selv om man ikke tror katten har det. Jeg kommer nok ikke til å teste for absolutt alt, men ut fra info jeg har lest på diverse sider er det hcm det har vært mest fokus på i forhold til ragdoll. Kansje dette er noe som er det bare er mest fokus på akkurat nå ikke vet jeg, jeg er fortsatt ny og kan kun basere det jeg gjør på den informasjonen jeg finner :)

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #9 på: 08 September 2009, 18:37:51 »
Jeg må beklage hvis jeg ordla meg på en måte som kunne virke veldig nedlatende :icon_frown:, men jeg siden jeg har gjennomlevd marerittet ved å ha 2 katter med dødlig hjertesykdom, ble jeg veldig provosert da jeg forsto det dit hen at du hadde en HCM-positiv katt som skulle avles på. Jeg ser at det virke ufint og frekt å uttale seg på den måten jeg gjorde, men heldigvis tok du det i beste mening :biggrin:

NRR krever ikke at man skal teste kattene for alt mulig, jeg tror ingen andre organisasjoner heller gjør det, for man vet sjelden hva man skal lete etter. Det eneste som kreves, er at mammakatt og pappakatt har en helseattest som forteller at deres allmenntilstand er tilfredsstillende.  At du som ny oppdretter ønsker å teste ut katten din for ulike sykdommer, bryr ikke NRR seg om, så lenge hjertelyden er uten anmerkninger på attesten. Hvis det skulle vise seg at en bilyd dukker opp senere i livet, og du allerede har parret katten, vil du ikke få "normale" stamtavler på ungene, de vil få avlsforbud og komme på kl. 3.
Men jeg ser for meg at det kan bli et helvete om man oppdager bilyd på hjertet fra 2-3 års alder, og katten allerede har kattunger som er solgt til avl.
Mitt råd er derfor, har en av foreldrene- besteforeldrene  testet positivt på HCM, etter at en kattunge er solgt/kjøpt fra oppdretter,  (hvis feks pappaen til din katt tester postivit ved 4 års alder), kan du, hvis du er veldig redd for å gjøre feil ifht alt du ikke vet, kan det være en ide å sette ungene på stambokklasse 2. Som oppdretter kan du når som helst forandre fra kl 2, til 1.Det er umulig å forandre fra kl.1 til kl.2. 

Innlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 09 September 2009, 07:32:54 »
Regnet med at det var var derfor jeg "fikk den" :) Så alt i orden

Utlogget Hege 31

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #11 på: 11 September 2009, 18:34:28 »

Hvilken rase var det ?

Det er Hellig birma..