Skrevet av Emne: "Halvveis" urinveisinfeksjon?  (Lest 365 ganger)

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
"Halvveis" urinveisinfeksjon?
« på: 02 Desember 2009, 09:25:04 »
I natt var Pollux på do mange ganger. Etter en diaréepisode nylig ble jeg bekymret for griseri og måtte bare stå opp og sjekke. Men det var ikke det. Der i kassa var 3-4 klumper med urin på størrelse med en plomme. Nå, det er uvanlige dorutiner, samtidig er urinvolumet ikke så lite heller.

Kan det være en mild urinveisinfeksjon (UVI) forårsaket av kuldeperioden vi har i Trondheim nå? Og da havner jeg på samme diskusjon som i februar: når man vet at ca. 1-3% av UVI er bakterielle, er det kanskje bare å vente og se?

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • Kjønn: Kvinne
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
Sv: "Halvveis" urinveisinfeksjon?
« Svar #1 på: 02 Desember 2009, 11:25:02 »
Du kan prøve å få i Pullux maasse væske- feks i form av ett bra våtfor :)  Væske er det som hjelper aller best om det skulle være noe med urinveiene =) Dessuten kan dem får det etter en feks stresset periode. Har det skjedd noe spesielt de siste dagene?

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #2 på: 02 Desember 2009, 11:40:47 »
Han drikker godt selv. Jeg ser/hører ham ofte. Men han kan få litt våtfôr i kveld.

Men ville dere tenkt på uriveisinfeksjon ut fra dobruken, eller bare tenkt at "sånn er det i dag"?

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 221
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #3 på: 02 Desember 2009, 11:59:26 »
Jeg tror jeg ville fulgt med litt om dette fortsetter, men ikke bekymret meg nevneverdig.  F.eks. Vesla her er litt sånn, noen dager er hun på kassa flere ganger (hun er en kinagraver, og det kan ikke unngås å legge merke til at hun har vært der - sand utover hele gangen), mens andre dager holder det med en gang eller to.  Og når jeg tenker etter så er jeg faktisk slik selv også....   :didndoit:

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 02 Desember 2009, 12:27:42 »
Selv om det ser ut som han drikker bra, så er det den ekstra væske mengden som er bra og som kan hjelpe på en evnt sår blære....

Jeg ville passet veldig godt med, og om det fortsetter så ville jeg kontaktet dyrlegen.

Utlogget SpOtS

• Sjefskatt
  • **
  • Takket: 10
    • Vis profil
« Svar #5 på: 02 Desember 2009, 12:36:16 »
kjøp tranebær flytende på apoteke å en målesprøyte eller blande i mat å gi pollux, gav jeg til nemi da jeg mistenkte urinveisinfeksjon.
Mistanken gikk i vertfall over.
Å flere ting sa at han ikke hadde det lengre, gav 4 ml 2 ganger daglig.

Utlogget kirsti

• Kattepratpuser
  • Spretten katt
  • Takket: 8
    • Vis profil
« Svar #6 på: 03 Desember 2009, 00:30:49 »

Jeg har bra erfaring med Imacillin-har en hannkatt som har hatt dette problemet lenge.
ca 2g i året begynner han å tisse ofte-om han får Imacillin raskt så går det over-om det drøyer må han stakes opp.

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #7 på: 03 Desember 2009, 13:08:10 »
Dessuten kan dem får det etter en feks stresset periode. Har det skjedd noe spesielt de siste dagene?
Vi har flyttet en skjenk to meter bortover og satt inn planter i stedet. Han må nå tåle det... I går kom vi fra IKEA med en del pakker (og en LUDDE). Så det ble litt pappesker her og der og han virket kanskje litt skvetten. Men det var altså etter at problemet begynte.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03 Desember 2009, 13:11:44 »
Dessuten kan dem får det etter en feks stresset periode. Har det skjedd noe spesielt de siste dagene?
Vi har flyttet en skjenk to meter bortover og satt inn planter i stedet. Han må nå tåle det... I går kom vi fra IKEA med en del pakker (og en LUDDE). Så det ble litt pappesker her og der og han virket kanskje litt skvetten. Men det var altså etter at problemet begynte.

Ja, det MÅ han vell tåle :P
Er han bedre eller?

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #9 på: 03 Desember 2009, 13:11:51 »
F.eks. Vesla her er litt sånn, noen dager er hun på kassa flere ganger (...), mens andre dager holder det med en gang eller to.  Og når jeg tenker etter så er jeg faktisk slik selv også....   :didndoit:
:fnis: Ja, det er vi alle. Men vi har kanskje mer varierte liv enn kattene våre. De får (samme) mat til fast tid, vann er tilgjengelig. De er ute og inne til fast tid, osv.

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 03 Desember 2009, 14:44:40 »
Er han bedre eller?
Det kom flere urinklumper i plommestørrelse. Så ingenting i natt. Da tenkte jeg at enten er han frisk eller så er det full stopp! Men overflaten på sandkassa var uberørt, hvilket antyder at han ikke prøvde å gå på do heller. Da er ikke blæra full og det er i hvert fall bra. Men etter morgenmaten gikk han og tissen "en plomme".

Alt i alt synes jeg ikke det virker så alarmerende. Da Pus fikk problemet forrige vinter var det urinklumper på størrelse med en ert. Jeg gir Pollux friskt vann ofte og våtfôr (Hill's Tender Chunks in Gravy har ekstra væske). Han har matlyst og leker normalt. Det blir to døgn i kveld. Synes dere jeg undervurderer problemet?

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #11 på: 03 Desember 2009, 20:51:05 »
 :jippi: Hurra! Stor tisseklump i kassa! Jeg måtte sjekke med én gang jeg kom hjem. Da jeg så klumpen ble jeg usikker et øyeblikk om det kunne ha vært Castor som nettopp hadde gått inn. Jeg var så desperat at jeg tok rett på urinklumpen for å kjenne om den var varm. Og det var den ikke ergo det var Pollux sin! Da er det bare å følge opp. Jeg tror jeg gir ham litt mer våtfôr i noen dager til.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #12 på: 03 Desember 2009, 20:55:58 »
:jippi: Hurra! Stor tisseklump i kassa! Jeg måtte sjekke med én gang jeg kom hjem. Da jeg så klumpen ble jeg usikker et øyeblikk om det kunne ha vært Castor som nettopp hadde gått inn. Jeg var så desperat at jeg tok rett på urinklumpen for å kjenne om den var varm. Og det var den ikke ergo det var Pollux sin! Da er det bare å følge opp. Jeg tror jeg gir ham litt mer våtfôr i noen dager til.

FLOTT  :jippi: Våtfor er ett must for urinveier ;) fortsett med det noen dager til du  :bigarmhug: