Skrevet av Emne: "Hold katten inne i fire uker når den flytter"  (Lest 423 ganger)

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Sykepleierstudent og happy katteeier
    • Vis profil
"Hold katten inne i fire uker når den flytter"
« på: 18 Februar 2010, 16:29:45 »
Hei, og først og fremst, nå synes jeg selv at jeg har postet mange innlegg her på forumet på kort tid, så håper jeg roer meg snart :morsomt:

Det er nå 6 dager siden Rambo flyttet inn hos oss. Han har altså gått inne i seks dager i strekk, og nå i dag merker jeg godt at han har blitt veldig husvarm og veldig rastløs! Hvis han ikke hopper over alt på møblene, sitter han og stirrer lengselsfult ut vinduet (knuser jo hjertet mitt, naturligvis :icon_neutral:) Han er Veldig ivrig på lek for å få ut energi, og ja, han er rett og slett over alt. Selv om jeg selvfølgelig synes det er fint at han leker, synes jeg også det er litt trist at han "lengter" sånn etter å ut igjen. Han har jo vært mye ute før, så det er vel stort sett det han er vant til.
I følge diverse tips så bør vi holde Rambo inne i tre uker til. altså 21 dager  :hjelphvaharjeggjort: Synes skikkelig synd på ham - sola skinner ute og det er kjempefint her! Jeg har altså ingen planer om å slippe ham ut "før tiden", men har tenkt litt på muligheten med å kjøpe bånd til ham. Tror dere det ville gjort ham godt å få ut i bånd litt, sammen med meg? Vil de andre kattene i nabolaget kanskje bli dominante hvis jeg har katten i bånd, slik at han kanskje kommer i slagsmål når han får være ute alene? Hva tror dere?

Og et lite tilleggsspørsmål: Han går og gnir seg mot alt og alle, og jeg begynner nå sakte men sikkert å få et "aha"-øyeblikk. Driver han og "markerer" med lukten sin? Jeg trodde jo han var "sååå kosete" i begynnelsen, men han går jo knapt gjennom dørstokken uten å gni seg mot den. Støvsugere, resirkuleringseske, kjøleskap, kjøkkenskap, bordbein, og våre føtter... Er det for at han skal kjenne igjen sin egen lukt, og bidrar det dermed til at dette omsider blir "hjemme"?

Tusen takk for all hjelp, dette er et kjempebra forum! :icon_wink:

Utlogget s_hansen

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
Sv: "Hold katten inne i fire uker når den flytter"
« Svar #1 på: 18 Februar 2010, 16:41:24 »
Jeg tror du godt kan ta ham med ut i bånd. Det vil nok være fint for han hvis han er vant med å være ute fra tidligere.  :nod: Det har nok ingenting å si mtp nabokattene, tror ikke de bryr seg om det

Angående at han gnir seg mot alt og alle er et godt tegn. Det tyder nok på at han trives. Katter har jo sånne luktekjertler i ansiktet som gjør at han setter fra seg lukten sin på alt, men tror nok det kan være like mye kos og trivsel som et forsøk på å gjøre det til "hans" hjem   :)

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 25
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #2 på: 18 Februar 2010, 16:50:17 »
hei, og velkommen hit! :)

Jeg tror nok det stemmer det du sier om "markering" med tanke på å gni seg på ting - jeg mener ihvertfall jeg har lest om det før - sikkert her inne det også;) Men jeg tror de også bruker det som den over sier - som kos og kjeling - Min pus ELSKER å gni ansiktet sitt mot meg - og ikke minst børsten sin - og det kan da ikke bare være for å sette "sin" lukt på meg og børsten?  :o

Jeg ville nok ventet ihvertfall tiden de sier og kanskje litt til også før jeg slapp pusen ut.. jeg er nok litt ekstra hønemor og holdt min pus inne unødvendig lenge - fikk henne da hun var 3 mnd, og hadde henne ute i bånd innimmellom, men hun var over året da jeg tok mot til meg og slapp henne ut uten bånd...  :blushes:  men - jeg VET det ikke hadde vært nødvendig å vente så lenge - så mener ikke å si at du bør holde ham inne så lenge altså - men jeg ville nok satset på den greie regelen "better safe than sorry" .

Jeg ville absolutt investert i en sele hvis du føler han er utålmodig etter å gå ut - såvidt jeg husker fra en annen tråd var han vel 6-7mnd? det burde ikke være noe problem å venne ham til å gå i bånd da... det går sikkert fort og greit, og da kan du ihvertfall ta ham med ut litt. Men når det er sagt - det kan være litt av en tålmodighetsprøve å lufte en katt i bånd - jeg kunne ihvertfall ikke "gå tur" med min pus - hun skulle jo aller helst inn i busker og naboene sine hager og andre steder jeg ikke kunne være med  :fnis:
Jeg tror egentlig ikke nabokattene vil reagere spesielt på om pus er i bånd eller ikke... Det eneste er at hvis de kommer for å "hilse på" mens han er i bånd, så vil båndet kanskje hindre ham i å vise "riktig" kroppspråk, evnt løpe og gjemme seg eller ta et oppgjør med dem. Men så lenge du er ute sammen med ham og følger med, så ser du sannsynligvis den mulige situasjonen før det skjer, slik at du da kan ta pus med inn, eller jage bort den andre pusen, eller noe...

Men altså - kjøp en ordentlig sele og ikke bare bånd til halsbånd eller en "lettversjon" av sele, ellers kan pus lett vri seg ut av selen...  :didndoit:

Utlogget dyrehuset

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 256
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #3 på: 18 Februar 2010, 16:56:52 »
Ja, du bør ha pus inne i alle fall 3 uker før du slipper ham ut alene.  Men selvfølgelig kan du ta ham ut i bånd før den tida.  Fin måte å la ham bli kjent med sitt nye på.

Han merker tinga sine  :fnis:  Bare så ingen skal være i tvil om hvem som eier det/dere  :humre:

Forresten, glemte jo helt detta:

:kyss2: :welcomesign: :dance: :blomst: :blomst:

Lykke til.  Og er det noe du lurer på, så selvfølgelig skal du bare spør.  Her er det MANGE som kan hjelpe.  Og vi hjelper så gjerne  :neie:

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #4 på: 18 Februar 2010, 17:16:38 »
Jeg må smile av det du skriver. Jeg kjenner meg så godt igjen når du skriver at du har så lyst til å slippe ut pus. Faren er at pus leter etter sitt forrige hjem og dermed mister han hvis du slipper han ut for tidlig. Det ville være forferdelig synd.

Jeg flyttet en gang med min tidligere katt, Sverre. Da det var gått 3 - 4 dager, begynte han å bli ganske desperat på å komme ut og begynte bla å skrape på den lukkete katteluken. Jeg syntes så synd på han. Nå bor vi veldig landlig og med mye åpen natur, så det er ganske lett å følge med (trodde jeg :biggrin:). Så bare etter en uke, så "orket" ikke jeg mer, og jeg gikk ut med han. Jeg ville selvfølgelig fotfølge han overalt. Jøje meg, hvordan det gikk. Sverre halvt gikk, halvt løp, var forvirret og snuste overalt. Han gikk mellom busker og kratt og langt opp til et nabohus under trappen. Jeg var ikke særlig høy i hatten der jeg snek rundt huset til naboen og i hagen deres :Sukker: Jeg ble oppskrapet av busker. Da jeg fikk lokket Sverre til meg, så turde jeg ikke å slippe han igjen. Så jeg bar han og jeg gled og falt og slo ryggen så det gjorde ganske vondt. Likevel klarte jeg heldigvis å holde fast Sverre. Etter den episoden så turde jeg ikke å slippe han ut før det var gått en uke til. Da var jeg også forberedt på å måtte gå etter han mellom busker og kratt. Jeg hadde tatt på meg fjellsko og treningstøy  :biggrin: Heldigvis denne gangen gikk det lettere. Jeg er visst ganske sprø. Anbefaler absolutt å holde pus inne 3 - 4 uker i nytt hjem. Eller i bånd, hvis du vil det.

Jeg er ganske sikker på at Sverre lette etter kjente lukter og steder fra sitt forrige hjem. At det var derfor han var overalt da jeg første gang slapp han ut. Ellers hver gang jeg har sluppet ut en katt for aller første gang (katten har aldri vært ute før), så har de holdt seg i nærheten av sitt hjem de første dagene, og utvidet område gradvis.

At han gnikker seg mot alt, betyr at han trives og har det trygt og godt. De setter også sin lukt. Kjempe koselig å se at de gjør det. Særlig min ene katt, Eva, gjør det når hun viser at hun er glad når vi kommer :love:

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 18 Februar 2010, 17:32:18 »
hei, og velkommen hit! :)

Jeg tror nok det stemmer det du sier om "markering" med tanke på å gni seg på ting - jeg mener ihvertfall jeg har lest om det før - sikkert her inne det også;) Men jeg tror de også bruker det som den over sier - som kos og kjeling - Min pus ELSKER å gni ansiktet sitt mot meg - og ikke minst børsten sin - og det kan da ikke bare være for å sette "sin" lukt på meg og børsten?  :o

Jeg ville nok ventet ihvertfall tiden de sier og kanskje litt til også før jeg slapp pusen ut.. jeg er nok litt ekstra hønemor og holdt min pus inne unødvendig lenge - fikk henne da hun var 3 mnd, og hadde henne ute i bånd innimmellom, men hun var over året da jeg tok mot til meg og slapp henne ut uten bånd...  :blushes:  men - jeg VET det ikke hadde vært nødvendig å vente så lenge - så mener ikke å si at du bør holde ham inne så lenge altså - men jeg ville nok satset på den greie regelen "better safe than sorry" .

Jeg ville absolutt investert i en sele hvis du føler han er utålmodig etter å gå ut - såvidt jeg husker fra en annen tråd var han vel 6-7mnd? det burde ikke være noe problem å venne ham til å gå i bånd da... det går sikkert fort og greit, og da kan du ihvertfall ta ham med ut litt. Men når det er sagt - det kan være litt av en tålmodighetsprøve å lufte en katt i bånd - jeg kunne ihvertfall ikke "gå tur" med min pus - hun skulle jo aller helst inn i busker og naboene sine hager og andre steder jeg ikke kunne være med  :fnis:
Jeg tror egentlig ikke nabokattene vil reagere spesielt på om pus er i bånd eller ikke... Det eneste er at hvis de kommer for å "hilse på" mens han er i bånd, så vil båndet kanskje hindre ham i å vise "riktig" kroppspråk, evnt løpe og gjemme seg eller ta et oppgjør med dem. Men så lenge du er ute sammen med ham og følger med, så ser du sannsynligvis den mulige situasjonen før det skjer, slik at du da kan ta pus med inn, eller jage bort den andre pusen, eller noe...

Men altså - kjøp en ordentlig sele og ikke bare bånd til halsbånd eller en "lettversjon" av sele, ellers kan pus lett vri seg ut av selen...  :didndoit:

Jeg var nettopp på dyrebutikken og kjøpte sele.. Satte den på, og åpnet døren. Han var livredd for å ut! Når jeg til slutt fikk ham med meg, gjemte han seg rett bak døren, ved naboens vedkubber:P Så kom ikke en, ikke to, ikke tre men fire katter bort til oss, og redde Rambo, i selen, hveste og freste. Jeg jaget bort de andre kattene, men fra da var det "gjort" så det ut til, han hveste, så da jeg løftet ham opp og slapp ham inn pilte han inn i stua og stilte seg *DAM DAM DAM* ved vinduet og stirret ut... :p
Jaja, jeg vet tydeligvis lite om hvordan man venner pus til selen, så jeg må vel lese meg opp på dette og i tilfelle bare la selen ligge til jeg omsider kaster den! Haha. Nå er gutten tilbake i leken, hopper rundt og triller med ballen sin. :c066:

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #6 på: 18 Februar 2010, 17:40:15 »
Felicity sitter mye og ser ut vinduet nå også, selv om hun stort sett får gå ut når hun vil... så det at han ser ut vinduet trenger ikke bety at han heller ville vært der ute  :fnis:
Særlig nå når det er vinter og litt snø og "ekkelt" ute er det ofte Felicity heller sitter i vinduet enn å gå ut... hun kan sitte i døråpningen og snuse rundt, før hun bestemmer seg for at inne er best, og går tilbake til vinduet  :biggrin:

Utlogget s_hansen

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #7 på: 18 Februar 2010, 17:41:26 »
er nok ikke noe å bekymre seg over. Det er jo et nytt sted, så da kan ting være litt skumle. Etter tre-fire turer ut i sele så tror jeg ting er litt mindre skumle  :nod:

Gikk han med sele uten problemer? jeg husker når vi skulle ha sele på den ene katten vår, Kira. Hun bare sank sammen og nekta å røre seg så lenge selen var på  :icon_biggrin:

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #8 på: 18 Februar 2010, 17:48:03 »
Gikk han med sele uten problemer? jeg husker når vi skulle ha sele på den ene katten vår, Kira. Hun bare sank sammen og nekta å røre seg så lenge selen var på  :icon_biggrin:

Sånn var pusen til mamma også - ikke tale om å flytte seg noe sted med den ekle greien på seg  :fnis:

Men Felicity reagerte knapt på den i det hele tatt, så der er nok en ting de elskede dyrene vår er veldig individuelle på! :)

Utlogget s_hansen

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #9 på: 18 Februar 2010, 17:53:07 »
Gikk han med sele uten problemer? jeg husker når vi skulle ha sele på den ene katten vår, Kira. Hun bare sank sammen og nekta å røre seg så lenge selen var på  :icon_biggrin:

Sånn var pusen til mamma også - ikke tale om å flytte seg noe sted med den ekle greien på seg  :fnis:

Men Felicity reagerte knapt på den i det hele tatt, så der er nok en ting de elskede dyrene vår er veldig individuelle på! :)

Det var visst ikke bare det at hun ikke VILLE gå med den.. du så liksom bare all livsglede og håp forsvinne ut av øynene hennes idet hun sank sammen, og så lå hun der bare med et tomt blikk helt til vi tok den av.. Så ut som hun tenkte "uff da.. nå dør jeg........"  :le:

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #10 på: 18 Februar 2010, 17:56:19 »

Det var visst ikke bare det at hun ikke VILLE gå med den.. du så liksom bare all livsglede og håp forsvinne ut av øynene hennes idet hun sank sammen, og så lå hun der bare med et tomt blikk helt til vi tok den av.. Så ut som hun tenkte "uff da.. nå dør jeg........"  :le:

:le: :le: :le:

Utlogget bmy

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 40
    • Vis profil
« Svar #11 på: 18 Februar 2010, 18:52:08 »
Hei og velkommen hit :icon_wink:

Ja jeg føyer meg i rekken til de andre her, 3 til 4 uker..  :nod: inne. Selv om det ikke er lett når pus stirrer lengselsfulgt ut av vinduet :Sukker: Hvor gammel er pusen din,  :icon_question: er han under 8 månder ville jeg ha holdt ham inne en god stund over 4 uker.

Sele er topp, jeg brukte det på mine puser når jeg slapp dem ut i begynnelsen, etterhvert så hatet de selen :hihi2:

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 18 Februar 2010, 19:34:13 »
Hei og velkommen hit :icon_wink:

Ja jeg føyer meg i rekken til de andre her, 3 til 4 uker..  :nod: inne. Selv om det ikke er lett når pus stirrer lengselsfulgt ut av vinduet :Sukker: Hvor gammel er pusen din,  :icon_question: er han under 8 månder ville jeg ha holdt ham inne en god stund over 4 uker.

Sele er topp, jeg brukte det på mine puser når jeg slapp dem ut i begynnelsen, etterhvert så hatet de selen :hihi2:

Åh, han er bare 7 mnd. Må jeg holde ham inn enda lenger en 3-4 uker da? Ringte dyrebeskyttelsen, og både de og vet. sa 4 uker... :S Han har så mye energi så det er nesten litt skummelt å ha han inne hele dagen vettu, hvis man går over gulvet risikerer man å bli angrepet av typen "JEG VIL LEKE"-biting i føttene...  :hmmmm: Har vært så aktiv i dag at jeg har nesten ikke visst hva jeg skulle gjøre. Setter seg ved sofaen og STIRRER på meg. Hvis jeg ser bort hopper han halvveis opp i sofaen så jeg ser på ham igjen, også STIRRER han på meg:p

Utlogget dyrehuset

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #13 på: 18 Februar 2010, 19:40:08 »
4 uker rekker sikkert.  Men det er også litt avhengig av været ute da.  Snø og sånn ute gjør nok at han ikke går så veldig langt, og det kan være en stoooooooor fordel den første tida.

Nå mens han er inne, krever det masse masse leking.  Og at du må delta også.  Du må sørge for action, action og atter action  ;D ;D  Klatrestativ og andre leker må han ha.  En snor med en papirbit eller sånn i enden kan brukes til å brenne av noe av energien hans  :hihi2: :hihi2:  Bare du flytter den fort nok  :icon_smile:

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: 18 Februar 2010, 19:51:29 »
4 uker rekker sikkert.  Men det er også litt avhengig av været ute da.  Snø og sånn ute gjør nok at han ikke går så veldig langt, og det kan være en stoooooooor fordel den første tida.

Nå mens han er inne, krever det masse masse leking.  Og at du må delta også.  Du må sørge for action, action og atter action  ;D ;D  Klatrestativ og andre leker må han ha.  En snor med en papirbit eller sånn i enden kan brukes til å brenne av noe av energien hans  :hihi2: :hihi2:  Bare du flytter den fort nok  :icon_smile:

Jeg merker det krever leking ja! Første gangen han hogg tak i føttene mine skvatt jeg skikkelig - det har han aldri gjort før! Det var jo veeeldig forsiktig da, fikk absolutt ikke vondt eller noe sånt, det var jo bare ment som et "hint", men jeg skvatt like fælt uansett. Heldigvis vet han hva "nei" betyr :fnis:
Han har klatrestativ, men leken blir så voldsom at han velter det overende hele tiden! Jeg står halvveis med foten inne i stativet for å holde det på plass mens han hugger tak og kaster seg! :angst: Håper ikke han klarer å skade seg med det!
Jeg har kjøpt sånn "fiskestang"-leke som slo ann hos ham. Ellers har yndlingsleken i dag vært en liten, rosa ball. Har vært å hentet den under sofaen mange ganger. "Mjaaau" sier han når han har mistet ballen, så er det bare å finne den frem igjen. :morsomt:

I forhold til at jeg er ute i praksis og gjerne skulle gjort mer skolearbeid gleder jeg meg litt til han får utløp for litt energi ute også. Da blir han kanskje litt roligere mot føttene mine når jeg er hjemme på dagtid;)

Utlogget dyrehuset

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #15 på: 18 Februar 2010, 19:59:10 »
Her har vi leker over hele huset, selv om det å renske hyller og bord ser ut til å være det morsomste  :shockeed:

Har til og med leker hengende fra dører, selvfølgelig sikra så kattene ikke kan skade seg.  Henger det slik at de må hoppe litt får å få tak.  Klorebrettet henger også litt høyt, så de må henge der for å bruke det  :fnis:  Kan du ikke legge noe tungt inni klatrestativet hans så han ikke kan velte det?

Vær oppfinnsom, så finner du ut av det.  Mange måter å gjøre det på slik at han aktiviserer seg selv en del av dagen.

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #16 på: 18 Februar 2010, 20:27:37 »
Han har iværtfall blitt tryggere på meg - i kveld (han pleier å være helt utkjørt om kveldene) har han lagt seg i samme sofa som meg, ikke motsatt sofa eller hyllen i boden o.l. :mellow: koselig å vite at han liker meg da - ligger heeeeeeelt inn mot foten min med hele kroppen :fnis:

Ja, det må vel bli flere leker etter hvert. Nå har han ei lekemus, en ball, et klatrestativ, en lekemus på fjær (som var gøy den første dagen) og ei fiskestang.

Utlogget dyrehuset

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #17 på: 18 Februar 2010, 20:35:43 »
Om du kjøper leker, så har de mye til en rimelig penge på europris vet jeg.

Ellers så bruk fantasien.  En tom brusflaske f.eks.  Bruskorker er også populære her.  Snor med papirbit i + + + +   Du finner sikkert på mye med det du har.  Moro for pus trenger ikke koste, fantasien er gratis vet du

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 Februar 2010, 20:42:02 »
Han liker veeeldig godt garn. Han er ikke sånn at han pleier å "sutte", men hvis man har på ull-genser så elsker han å sleike på den. Dermed en stor lidenskap for garn, og siden jeg er en ivrig strikker passer jo det seg. Det første han gjorde da vi slapp ham inn var å bite av tråden jeg skulle bruke til å feste ull-sokken jeg hadde strikket;) :whistling:

Utlogget dyrehuset

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • ALT FOR DYRA
    • Vis profil
« Svar #19 på: 18 Februar 2010, 20:47:17 »
 :icon_smile: :icon_smile: :icon_smile:  Flink pus det  :le: :le: :le: