Skrevet av Emne: Utekatter og utetid?  (Lest 223 ganger)

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Sykepleierstudent og happy katteeier
    • Vis profil
Utekatter og utetid?
« på: 10 Mars 2010, 20:32:22 »
Hei!
Har et lite spørsmål til alle dere andre som har utekatter... Rambo har begynt å være ute, jeg var med en god stund men til slutt klarte jeg ikke å holde følge, så da får han heller tjone alene;-)
Hvis han er innen rekkevidde kommer han alltid når jeg roper på ham, så det har egentlig gått over all forventning. Han liker virkelig å være ute! Jeg blir helt overrasket, for det er så vått ute nå (riktignok ikke kaldt, 7+, men svææært vått), men ute vil han være.
Min mor synes det er så rart at han ønsker å være så mye ute, da han er kastrert. Jeg svarer at han løper jo ikke langt, han bare trives ute, og at det sikkert ikke har noe med hvorvidt han er kastrert eller ikke. Stemmer dette? Gjerne vil han være ute mesteparten av tiden, kommer hjem for litt mat, lek og kos, gjerne en lur i fanget, også stiller han seg ved døren igjen og lager "mrrr"-lyden sin.

Jeg er ikke så glad i å slippe ham ut sent, det er mørkt og jeg får nok panikk hvis jeg ikke får ham inn til kvelden. Selv om han kommer hvis han hører meg kan han jo være utenfor rekkevidde også, og jeg vil ikke at han skal sitte på trappa og fryse og ville inn mens jeg ligger å sover. Tror ikke jeg ville klart å sove heller.

Men spørsmålet mitt: Hvor ofte/lenge er deres utekatter ute pr. dag? Føler at jeg nesten aldri ser pusen min :fnis:

Utlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
Sv: Utekatter og utetid?
« Svar #1 på: 10 Mars 2010, 20:36:01 »
Noen katter er mye ute ja :)

Min katt vil ut hele tiden, men hun kommer stort sett hvis jeg roper på henne.
Tror vel at det er noen godbiter på gang.

Hun er inne hele natten, vi slipper henne ut når vi står opp, og hvor lenge hun er ute varierer.
Hvis vi er borte elns, hender det hun er ute i 3 timer, men hvis vi skal være lenger borte enn det, lar vi henne være inne.
Har ikke katteluke her, og vil ikke risikere at hun sitter ute og fryser! Da er det bedre om hun er inne og lengter ut en stund.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #2 på: 10 Mars 2010, 21:24:26 »
Nå vinterstid er de ute ca 3 - 5 timer i løpet av en dag, kanskje litt mer noen ganger. De er mange ganger inn og ut katteluken. De tar seg ofte rundt 2 timer ute om morgenen (men hopper inn flere turer innimellom), kommer inn og sover noen timer, så går de ut senere på dagen og er ute omkring 1 time, kommer inn og sover, og går ut igjen på ettermiddagen, kveld 1 - 2 timer. Så er de ganske utslitte og trøtte, og sover til neste morgen. Vi hører de begynner å romstrere kl 5.00, 5.30, og venter på at jeg står opp kl 6.00.

Om våren og sommeren er Eva ofte ute nesten døgnet rundt. Men hun tar flere småturer inn for å spise. Og hun vil ha litt kos også, men det skal være på hennes premisser, og hun har ikke så mye tid for det om sommeren, men litt blir det da, heldigvis :) Pinot er også mer ute om våren og sommeren, men han holder seg mye der hvor vi er. Så hvis vi er inne, så er ofte han det også  :) Om sommeren er han nok en del ute på natten. Her vi bor føler jeg det er trygt om natten, og de kan jo gå inn og ut som de vil.

Innlogget bomull

• Sjefskatt
  • Takket: 7
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10 Mars 2010, 21:26:31 »
mine katter er ute noen ganger mens jeg er på jobb, å da er de ute i 9-10 timer. Men som oftest er de inne mens jeg jobber, men da er de ute på natta å kommer inn iløpet av natten ell når e drar på jobb

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 1
  • Sykepleierstudent og happy katteeier
    • Vis profil
« Svar #4 på: 10 Mars 2010, 21:31:18 »
Noen katter er mye ute ja :)

Min katt vil ut hele tiden, men hun kommer stort sett hvis jeg roper på henne.
Tror vel at det er noen godbiter på gang.

Hun er inne hele natten, vi slipper henne ut når vi står opp, og hvor lenge hun er ute varierer.
Hvis vi er borte elns, hender det hun er ute i 3 timer, men hvis vi skal være lenger borte enn det, lar vi henne være inne.
Har ikke katteluke her, og vil ikke risikere at hun sitter ute og fryser! Da er det bedre om hun er inne og lengter ut en stund.

Hehe, fint at jeg ikke er alene da! I dag var han for første gang ute mens vi var på jobb, det har vært så varmt, 7 grader, så tenkte å prøve det. Ropte på ham da vi kom hjem, og da kom an løpende for å spise. Spiste litt, og ville ut igjen. Så kom han inn til "middag", altså våtfor, også da ropte jeg på ham. Spiste litt, så sprang han ut. Var ute i... Tja, 4 timer da også, ropte på ham et par ganger uten at han svarte. Så kom han sånn halv ni, og var inne en liten kjapptur før han stakk ut igjen da jeg gikk med søppelet. Fant han på et gjerde sammen med en annen katt, så ut som de koste seg, så jeg lurer litt på om han rett og slett storkoser seg med andre katter. Er mange nabokatter her, så!
Nå er det såpass sent at han får ikke ut igjen, men det første som kommer til å skje er vel at han vil ut i morgen tidlig. Dette blir mange timer i løpet av en dag :shockeed:

Når det er kaldt ute er han kun ute når vi er hjemme, slik at han får komme inn når han vil:-)

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #5 på: 10 Mars 2010, 21:37:37 »

Det er veldig forskjellig om hvor glad pusene er å være ute. Alle de kattene jeg har hatt har vært veldig glad i å være ute, men Pinot har vært litt anderledes. Han liker godt å være ute, men han trives veldig godt med å være inne også, og han vil helst ut hvis jeg er med  :morsomt:

Ukastrerte katter vil gjerne være ute i lengre tid av gangen, og ofte kan de gå langt vekk da de leter etter andre katter som de kan pare seg med. Men min erfaring er at kastrerte katter elsker å være ute, men har ikke det behovet for å gå langt, og holder seg mer i nærheten, er kosete og harmoniske.

Men som sagt, min kastrerte Eva, er helt vill på å være ute når det er godt vær, og hun elsker å jakte, kan sitte lenge ute på en sten hvor hun ser ned i jorden og ørene vibrerer for hun lytter etter lyder, kanskje en mus  :)

Utlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #6 på: 10 Mars 2010, 21:56:45 »
Det kan bli noen timer etterhvert ja :) Er nok mye spennende ute.
Hender jeg ser min katt sammen med nabokatter, det hender til og med at hannkatten til naboen kommer og lokker på henne  :le:
Står utenfor og skriker. "Kommer du ikke uuut? Mao"

Jeg er mye hjemme, så det blir mange ut-og-inn-turer i løpet av en dag :-) Spise litt, så ut.
Så inn og sove litt. Så ut og leke med nabokattene :)

Lurt at dere lar ham være inne når det er for kaldt ute og dere ikke er hjemme :)

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #7 på: 11 Mars 2010, 08:46:31 »
Castor og Pollux er mye ute. Jeg prøver å holde det til ca. 12 timer ute og 12 timer inne. Det er bra for dem å springe og få frisk luft. De har en varmestue å gå til hvis de vil så vi er ikke redde for at de fryser. Slipper dem ut i løpet av frokosten (Castor maser fort, mens Pollux prøver å gå i ett med det grå badegulvet så vi glemmer ham der...)

Vi har vært litt "harde" på det. De kan vegre seg akkurat når de går ut døra, men de blir rastløse og lei hvis de blir inne hele dagen. Det er litt som oss. De kan være litt tiltak å komme seg ut i marka, men vi er så glad når vi er der! Vi gjør unntak de få dagene i året det er ordentlig kaldt (kaldere enn 12-15 minus).