Skrevet av Emne: Skal Ludde og Mia få bli utekatter?  (Lest 345 ganger)

Innlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 93
  • Kjønn: Kvinne
  • Jessheim, 30 år
    • Vis profil
Skal Ludde og Mia få bli utekatter?
« på: 07 Mars 2010, 18:55:16 »
Jeg jobber for tiden hardt med meg selv, og prøver å vurdere muligheten for at Ludde og Mia skal kunne bli utekatter når vi flytter.
Selvsagt skal jeg holde dem inne i starten, men jeg snakker om sånn etter hvert.
Vi flytter til bakkeplan og jeg ser en stor utfordring i forhold til at alle vinduer må være igjen hele tiden og at vi må være forsiktige med terassedøren og alt sånt hvis vi skal ha innekatter. Samtidig så ser jeg at området vi flytter til er perfekt tilrettelagt for utekatter. Det er ikke all verdens biltrafikk. En drøy kilometer til nærmeste hovedvei, og det ligger rett ved skauen med gode lekemuligheter for pusene.
Jeg tenker også at det må være veldig koselig for oss og kunne være ute sammen med pusene. Bare en sånn liten ting med at de kan være med oss ut i hagen hvis vi sitter ute om kveldene.

Samtidig er jeg livredd for å slippe dem ut.
Jeg klarer ikke å unngå å tenke på alt som kan skje. Jeg er redd for at de skal bli påkjørt. Jeg er redd for at noen skal være slemme med dem, eller at de skal bli tatt av andre dyr eller havne i slosskamp med nabokattene.
Jeg innser at hvis jeg slipper dem ut så blir det akkurat det samme som å gi slipp på mye av kontrollen jeg har hatt over dem, og at det innebærer en viss risiko for at dem aldri kommer hjem igjen.

Men stort sett kommer vel disse utekattene hjem igjen også (?)

Jeg ønsker å ha innekatt fordi jeg synes det er tryggest og det gir meg mest kontroll over dem. Da vet jeg til en hver tid hvor dem befinner seg, og jeg er trygg på at de har det bra.
Men jeg er usikker på hvor mye av livet mitt jeg kan la kattene få styre. Det vil bli et STORT hensyn å ta hvis jeg skal innrette hele huset for at kattene ikke skal kunne kommet ut via dører eller vinduer. Ekstra utfordrene vil det bli om noen år da det trolig er små barn i huset som kanskje til og med har med venner hjem.

I tillegg har kanskje kattene det aller best ved å være ute.

Klatringen til Mia bekymrer meg en del. Tenk om hun klatrer opp i et tre igjen og ikke klarer å komme ned?
 :skjelveleppe:  :skjelveleppe: Hun har gjort det før, og jeg føler meg ikke trygg på at det ikke kan komme til å skje igjen.

Hvis kattene mine blir utekatter blir det det på deltid. Jeg vil ikke ha kattene ute mens jeg er på jobb, og heller ikke mens jeg sover. Ludde kommer alltid når jeg roper på han, så han blir det ikke noe problem å få inn igjen, men Mia kan være litt mer utfordring. Hun hører meg, og registrerer nok at jeg roper, men hvis hun holder på med noe annet er det ikke ikkert hun gidder å respondere. Jeg ser for meg at kattene kanskje ikke får komme ut hver dag, men i allefall litt i helgene og sånt.

Jeg tror livet vårt blir mye enklere og litt mer avslappet hvis jeg slipper kattene ut.
Samtidig er jeg livredd for å miste de to englene mine. De betyr alt for meg!

Ingen avgjørelse blir tatt før vi flytter inn. Kattene skal uansett holdes inne i flere uker etter at vi flytter, og jeg kan bruke de ukene på å vurdere mulighetene for og imot kattegård.

Hva er deres tanker rundt dette? Bør jeg beholde dem som innekatter? Eller gjør jeg muligens rett i å slippe dem ut?

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
Sv: Skal Ludde og Mia få bli utekatter?
« Svar #1 på: 07 Mars 2010, 19:24:54 »
Det er selvfølgelig noe du må finne ut av selv, men jeg synes du skal slippe dem ut :)

Skjønner hvordan du har det, når vi slapp ut min katt for første gang, var jeg kjempebekymret.
Tenk om osv.

Men de har det fint ute, får løpt fra seg og virkelig vært katter! Jaktet og klatret i trær, de har det nok kjempefint hvis de er ute.

Og jeg har tenkt slik at hvis Bamse blir påkjørt eller noe, så dør hun i hvertfall lykkelig (med mindre hun ikke dør med en gang da :( )

Men du får se det an :) Hvis du bare går rundt og bekymrer deg konstant når de er ute, blir det jo ikke sunt for deg..

Innlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #2 på: 07 Mars 2010, 19:31:29 »
Jeg har det så godt med å se kattene kose seg ute, bruke mye energi, bruke deres sanser der de sitter og lytter, snuser, kjenne vinden, fly etter blader, rulle på gresset, at jeg ikke kunne tenke meg det annerledes. Selv om jeg faktisk er en person som bekymrer meg veldig for dem. Jeg tror gjerne mer enn de fleste, og mer enn det som er sunt for meg. Jeg må faktisk jobbe med de tingen, for noen ganger blir jeg helt tulle rusk fordi jeg er redd for dem. Likevel veier det opp, synes jeg, å se hvor glad de er ute.

Jeg hadde bestemt latt kattene få gå ute, men jeg forstår også om du velger å ikke gjøre det. Kattene kan ha det fint inne også, men det kreves mer aktivisering og stimulering fra eierne.

Så flott at det er mye natur og lite trafikk der dere skal flytte :happy:

Ååååå det er så fint å sitte ute om sommer kveldene og ha glade katter som går omkring oss og er full oppmerksom på alle lyder og ting som skjer. :happy: :happy: :happy:

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 07 Mars 2010, 20:08:14 »
Om du lar de bli utekatter så bruk lang tid på å gradvis la dem blir det, siden de er vante å være innekatter. Er de vant med å være ute i band eller er de kun innekatter?
Slik jeg gjør det med feks Leon på sommeren, når vi bor på landet (bruker bo på landet i flere mnd på sommeren), er at han får løpe ute fritt når JEG er ute :) Når jeg ikke er ute så har han kattegården eller er inne :) Da får vi begge på en måte ja takk begge deler =) Det er superkos å ha de ute samme med seg, så du kan jo begynne med å ha dem ute på deltid- at du er sammen med dem og slik- for å se hvordan det går :) De venner seg som regel fort til rutiner om de feks får være ute i helgene når du er hjemme med dem :)

Er det i bolighus dere flytter eller er det i ett sameie/borettslag?

Utlogget ollie-cat

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 28
  • ollie THE Cat
    • Vis profil
« Svar #4 på: 07 Mars 2010, 20:51:33 »
Jeg ville så absolutt la kattene få være ute/inne katter, Ollie har alltid måtte være inne når jeg er på jobb og når jeg sover men ellers får han gå ut og inn nesten som han selv vil, liker best å ha ham inne når det er mørkt.  Dette finner han seg i uten å klage men om han hadde bare vært inne katt hadde han krøllet seg sammen for å dø - han hadde mistrives forferdelig.  Småttisene har jo nettopp begynt å få gå ut bitte litt men du kan se på dem hvor spennede de syns det er (selv om all den snøen er ekkel) , kommer der noe "nifst" springer de rett inn igjen hvor det er trygt - det vil nok dine gjøre også. Det morsomme er at når Mouse og Eddie er ute så holder Ollie seg rundt dem, det er som om han også passer på at de ikke gjør noe dumt  :morsomt:
Lær kattene dine at det er lurt å komme når du plystrer/roper på dem, alltid gi dem noe extra godt når de kommer så lærer de fort! Det høres jo ut som stedet du skal flytte til er perfekt for katter, og du kommer nok til å slappe av mer etter en stund de har vært ute.  Særlig med mulige barn er det nesten umulig å alltid være sikker på at alle dører og vinduer er lukket eller kattesikret .
Lykke til med flyttingen dere får det sikkert helt supert både to og firbeinte !

Utlogget Pusemia

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 23
    • Vis profil
« Svar #5 på: 07 Mars 2010, 21:05:06 »
Man får mere bekymringer når kattene får være ute, men man får også en veldig stor glede ved å se hvordan de storkoser seg ute.
Min MIa får være ute, men på natten eller når vi ikke er hjemme er hun inne.
Ting kan skje med kattene ute, og jeg slapper ikke 100% av før hun er inne igjen, men dette tenker jeg  får være mitt problem, ikke hennes.
Hun er lykkeligst når hun får gå ut og inn som hun selv vil, og det er det viktigste.

Du finner nok ut hva som blir mest riktig for deg og dine katter  :klemmer:

Innlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Jessheim, 30 år
    • Vis profil
« Svar #6 på: 07 Mars 2010, 21:51:09 »
Men jeg har jo inntrykk av at kattene mine er svært lykkelige som innekatter også.  :)

Miss: Sånn det er nå er kattene ute på terassen hver dag. Vi bor i andre etasje, og rekkverket på terassen består i runde aluminiumsrør så de tør ikke å hoppe ned eller å balansere på rekkverket. Derfor har de kunnet gå ut og inn som de har villet igjennom terassedøra eller soveromsvinduet (som går ut til samme terasse) Så nei, de er ikke vandt med bånd. Men hvis de skal bli utekatter må de nok tåle å bruke sele i starten sammen med meg.  :)

Vi flytter til en halvdel av en tomannsbolig. Det er forsåvidt et form for sameie med boligen vegg i vegg, men jeg tror ikke det skal bli noe problem.    :)

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #7 på: 09 Mars 2010, 23:45:16 »
Jeg synes du skal la dem komme ut. Jeg vedder på at Mia slutter med å klore alt. Og hun er nok for gammel for å gidde klatre helt til tops uten å komme ned nå! Så har hun sin erfaring. Og du får katter som slapper av inne på en helt annen måte fordi de får stimulert seg ute, bruke sine instinkter. Ikke minst får de strammere mage og mere muskler og bedre kondis. Det er helsegevinst! Og du slipper passer på unger og dører og vinduer hele tiden. Jeg liker også å ha kattene inne når jeg ikke er hjemme. Litt kontroll skal man ha selv om de er ute.

Men ta ting i ditt tempo, se an når dere er kommet i hus hvordan dere vil ordne ting! Jada, katter trives inne også, men jeg tror de trives aller best ute. Det er jo det som er mest naturlig!

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 24
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #8 på: 10 Mars 2010, 00:08:09 »
Jeg synes du skal gjøre det som føles mest riktig for deg... du kjenner kattene dine best, og du har nok en ganske god feeling på hvorvidt de vil trives bedre som utekatter eller ikke...
Det er jo uansett en stund til det blir aktuelt å slippe dem ut, så jeg ville tatt tiden til hjelp og kjent etter hva som føles "rett" når dere har kommet i hus og "funnet roen".
Jeg var en stund usikker på om jeg skulle holde Felicity som innekatt - men det har gått over all forventning å la henne være ute... og spesielt på sommeren er det helt klart en fordel å kunne ha dører/vinduer åpne... Felicity var over året før hun fikk gå ut uten å være i bånd, det bare "passet" aldri å slippe henne alene... men for det aller meste så går hun ikke langt, og hun kommer (nesten) alltid når jeg plystrer på henne. Huseier sin pus har fått gå ute fra før han strengt tatt var gammel nok, og han streifer nok mer rundt og henger også mer hos naboer enn hva Felicity gjør. Det kan selvfølgelig være helt tilfeldig og ha med personligheten deres å gjøre, men jeg ser ikke bort ifra at en lang og sakte tilvenning til utelivet er litt av grunnen til at hun holder seg såpass nært...

Jeg foretrekker også å ha henne inne når jeg ikke er hjemme, men på våren/sommeren og når det er bra temperatur/vær synes jeg egentlig det kan være greit om hun er ute på dagen når jeg er på jobb - da får vi litt tid sammen når jeg kommer hjem fra jobb og hun trenger ikke være ute hele kvelden heller. Jeg har henne alltid inne om natten - får ikke ro i meg om jeg må legge meg uten at pus er hjemme!

Innlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Jessheim, 30 år
    • Vis profil
« Svar #9 på: 10 Mars 2010, 10:40:24 »
Og hun er nok for gammel for å gidde klatre helt til tops uten å komme ned nå!

Jeg håper du har rett!
:)

Jeg vedder på at Mia slutter med å klore alt.

Dette har jeg glemt å oppdatere dere på.
Kloringen til Mia har blitt nesten helt borte. Nå hender det bare en sjelden gang i blant.
 :shockeed:

Det er som dere sider mange uker til dette uansett er aktuelt, men jeg vet at jeg kommer til å trenge litt lang forberedelsestid for å kunne slippe dem ut. Men jeg har begynt å jobbe med meg selv, og jeg tror det kan bli en aktuell løsning. I såfall kommer vi nok muligens til å sette inn en katteluke i terassedøra slik at de kan komme INN hvis de er ute. Men jeg tviler på at denne luka kan brukes til å gå ut med. Jeg vil nok ha litt kontroll over når de går ut.  :)

Utlogget ingunns

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 14
  • <3 Lucas <3 Lucifer <3
    • Vis profil
« Svar #10 på: 10 Mars 2010, 15:07:37 »
jeg har veldig god erfaring med å la lucas bli utepus.. han var inne i 2 år før han ble utekatt.. han storkoser seg og har lagt av seg alle uvanene han hadde før ( stort sett rampestreker.. sikkert fordi han kjeda seg.. )  han går også endel på do ute...

han er blitt mye mer kosen, og roligere når han først er inne.... og han har fått mange gode venner ;) har ikke opplevd en g at han har slåss med noen.. han har vært utekatt siden august ca ;)

lykke til med avgjørelsen...   :icon_smile:

ps: lucas har alltid på seg refleksbånd når han er ute, hjelper på trygghetsførlelsen min :)

Innlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Jessheim, 30 år
    • Vis profil
« Svar #11 på: 10 Mars 2010, 17:45:19 »
Ludde har tidligere vært utekatt.
Han hadde alltid på seg halsbånd ute, men han mistet det ca annenhver gang han var ute.
Men det er en kostnad man bare får ta i såfall  :)
 :nod:

han går også endel på do ute...

Det er noe av det jeg ser på som litt negativt. Jeg liker best at kattene går på do inne. Da har jeg mer kontroll på det i forhold til å kunne følge med på helsetilstanden dems, samtidig som jeg slipper å tenke på at det kanksje ikke er så populært at de tisser i naboen blomsterbed/sandkasse.

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #12 på: 10 Mars 2010, 18:32:59 »
Ludde har tidligere vært utekatt.
Han hadde alltid på seg halsbånd ute, men han mistet det ca annenhver gang han var ute.
Men det er en kostnad man bare får ta i såfall  :)
 :nod:

han går også endel på do ute...

Det er noe av det jeg ser på som litt negativt. Jeg liker best at kattene går på do inne. Da har jeg mer kontroll på det i forhold til å kunne følge med på helsetilstanden dems, samtidig som jeg slipper å tenke på at det kanksje ikke er så populært at de tisser i naboen blomsterbed/sandkasse.

Det at kattene tisser her og der, tror jeg ikke folk bryr seg så mye om.
Har i hverfall aldri hørt om det :)
Verre hvis kattene driter på verandaen til folk :P
(har selv opplevd at katter har gjort det på verandaen vår da jeg bodde hjemme - ikke særlig morsomt!!)

Utlogget fanta

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 10
  • R.I.P Fanta, Sisqò og Pusur.
    • Vis profil
    • Siden til alle dyra mine.
« Svar #13 på: 11 Mars 2010, 12:55:46 »
Min erfaring:
Jeg slapp ut kattene i fjor høst. Det var en vedlig tung avgjørelse akuratt da. Var så veldig redd for de. Men fant ut det var eneste løsninga på å få de fornøyde og slutte å slåss med hverandre.Prrøvde feeliway , det virka ikke.  Begynte med å bli med de ut i hagen et par timer for dagen og utdvida etter hvert.
Det angrer jeg ikke på i det hele tatt for nå er de glade og fornøyde når de kommer inn.. Lite med krangel mellom kattene. De storkoser seg ute, går aldri langt for alle kommer når jeg roper på de. De får ikke lov til å være ute om kvelden og natta enda. Pleier å teipe eller sette noe forrann luka i 18 tida. Det godtar de. hedligvis er de redde både folk og biler. Har også snakka med oppdretter til Tuz og det var greit å ha han ute noen timer for dagen på dagtid.

Men jeg tror også at innekatter kan ha et kjempe fint liv med masse aktivisering.