Skrevet av Emne: Hva gjør man med disse kattehaterne?  (Lest 3432 ganger)

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 112
  • Kjønn: Kvinne
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
Sv: Hva gjør man med disse kattehaterne?
« Svar #125 på: 11 Mars 2010, 14:47:19 »
Veldig bra, miss. Du har så vidt jeg kan se fått med det vesentligste her. :icon_smile:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #126 på: 11 Mars 2010, 14:55:41 »
Veldig bra, miss. Du har så vidt jeg kan se fått med det vesentligste her. :icon_smile:

Ja, tror bare jeg mailer det over da :)

Utlogget Kirakatt

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 36
    • Vis profil
« Svar #127 på: 11 Mars 2010, 15:36:16 »

Ja, tror bare jeg mailer det over da :)

:icon_smile:  :icon_smile:  :icon_smile:

Utlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 595
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #128 på: 11 Mars 2010, 16:28:24 »
Flott Janne    :icon_smile:

De har trykket den e-posten som jeg også sendte.
De har ikke skrevet navnet mitt under, bare  K M.

(Det er 2 K M, men det er det som står sammen med Janne og Lillerosin sitt innlegg)

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 265
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #129 på: 12 Mars 2010, 10:41:29 »
Dagens eneste innlegg:

Jeg tror denne saken kommer til å renne ut i sanden, og ingenting blir gjort... akkurat som før.
Må bare si at jeg er dritskuffa over at DB aldri kom på banen, ikke et eneste lite pip har man hørt fra dem. Jeg hadde faktisk forventa at de skulle engasjere seg i denne saken, og være pådrivere for at noe blir gjort fremover. Veldig dårlig av dem!
Ikke et ord har man hørt fra noen av dyreklinikkene heller, ang. kastreringskampanjer eller generell info.

Dette blir nok bare lesere mot lesere, og så dør det ut av seg selv  :Sukker:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #130 på: 12 Mars 2010, 11:03:30 »
Ja, det er kjempesynd at ikke DB har tatt tak i saken. Hvor er de liksom?? Jeg har vertfall sendt innlegg fra meg, blir vell eneste foreningen som har tatt tak i det da- for jeg skrev under med navn og Kattens SOS.

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #131 på: 12 Mars 2010, 11:19:46 »
jeg er nok også redd for at dette bare "koker bort i kålen". Det er jo det som pleier å skje.

Men denne DB Nordland virker det ikke som det er mye tak i, og det er fryktelig synd, for er de ikke i stand til å engang ytre en mening om dette, så kan man jo tenke seg hvor handlekraftige de vil være i andre saker.

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #132 på: 12 Mars 2010, 11:24:26 »
Jeg har ikke tro på at denne "nye" avdelinga blir noe bedre enn det våset vi har hatt før. Beklager om jeg virker negativ, men hvor ER de liksom?

Hadde det vært litt tak i dem, så hadde de brukt denne anledningen til å gå ut i avisa og fortalt om arbeidet for å gi hjemløse katter trygge og gode hjem, og samtidig hadde de startet en dialog med dyreklinikkene ang. å få igang kastreringskampanjer. Det blir for dumt om enkeltpersoner som meg skal ringe og trygle dyrlegene her om å kastrere billig, det er ikke sånn det skal fungere.

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #133 på: 12 Mars 2010, 11:33:49 »
Hvis det er de samme personene som står for det, og dette er personer som mer "drømmer om" å få gjort noe men ikke er i stand til å handle, så blir det jo ikke noe bedre.

Innlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
« Svar #134 på: 12 Mars 2010, 17:50:22 »
Jeg jobber iherdig med og få ting gjort i db nord, men det stopper liksom på mail når jeg prøver og nå tak i de andre der. De får omplassert dyr, men noe mer? Nei. Alt som skjer i "kulissene" skjer ikke virker det som. Nei, gå inn på Facebook gruppa og si akkurat hva dere mener, kanskje de tar det til seg. Man kan jo håpe.

Jeg har lett frem alt de trenger for og registrere seg som frivillig organisasjon, grasrotandelen etc etc. Tips til hva de kan gjøre for og få støtte, hjelp og flere aktive, men det skjer liksom ikke noe. Jeg tørr nesten ikke og kontakte dem noe mer nå, fordi jeg "maser" sånn.
Jeg har faktisk tenkt tanken på og gå bak ryggen på dem, og starte opp Db avd Bodø, men vil jo unngå det. Alle som vil hjelpe skal jo få hjelpe, men få nå litt struktur i det.

Nok negativt fra meg nå :angst:

Jeg er bare så utrolig skuffet over dem, i tillegg til at jeg er en slik person som helst ville ha gjort alt i går om det gikk.

Man får det man ber om, alltid!

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #135 på: 12 Mars 2010, 18:54:08 »

Jeg har faktisk tenkt tanken på og gå bak ryggen på dem, og starte opp Db avd Bodø, men vil jo unngå det. Alle som vil hjelpe skal jo få hjelpe, men få nå litt struktur i det.

du og Busta hadde vært perfekte =)

Innlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #136 på: 12 Mars 2010, 19:00:05 »
Hehe, takk for tillitten. Jeg har iallefall ikke noe imot og ta på meg et slikt arbeid. Tid har jeg også i og med at jeg bare jobbe 70% i uka og klarer meg fint med det.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #137 på: 12 Mars 2010, 19:06:01 »
Hehe, takk for tillitten. Jeg har iallefall ikke noe imot og ta på meg et slikt arbeid. Tid har jeg også i og med at jeg bare jobbe 70% i uka og klarer meg fint med det.

hihi, dere kan starte avd for Kattens SOS i Bodø :P

Innlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #138 på: 12 Mars 2010, 19:06:43 »
Det hadde kanskje vært noe?

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #139 på: 12 Mars 2010, 19:11:47 »
Det hadde kanskje vært noe?

Ja, bare at vi har jo ikke noe støtte å "GI" slik som DB Norge har - slik at man har jo mere "støtte" om man er gjennom DB enn det man får ved å starte eget.  Det blir mere som Kattens Vern, de startet jo først i Bergen, så har de en liten avd i Molde og en ett annet sted.
Så da måtte det jo blitt Kattens SOS avd Bodø feks med eget orgnr som en egen organisasjon :) Vet ikke, bare tenker høyt ;)
Vi har ett styre på 5 stykker med en vara, og kun fosterhjem, og er jo ganske små og nyoppstartet.

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #140 på: 12 Mars 2010, 19:13:48 »

hihi, der kan starte avd for Kattens SOS i Bodø :P

Det hadde vært noe ja, Bodø-avdeling av Kattens SOS   :happy:

Mitt problem er at jeg er syk og tvunget til å jobbe 100%, og jeg bruker all fritiden min på å sove og lade batterier til neste arbeidsdag.
Hadde jeg vært frisk, så hadde jeg tatt tak i dette med en gang. Det er jo denne type ting jeg ønsker å bruke tiden min på, det har alltid vært min største drøm.

Jeg tror at vi kunne fått til langt mer enn DB nordland noensinne kommer til å klare, fordi vi VIL noe.
Bare jeg kommer meg litt mer i form, så er jeg med  :nod:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #141 på: 12 Mars 2010, 19:16:56 »

hihi, der kan starte avd for Kattens SOS i Bodø :P

Det hadde vært noe ja, Bodø-avdeling av Kattens SOS   :happy:

Mitt problem er at jeg er syk og tvunget til å jobbe 100%, og jeg bruker all fritiden min på å sove og lade batterier til neste arbeidsdag.
Hadde jeg vært frisk, så hadde jeg tatt tak i dette med en gang. Det er jo denne type ting jeg ønsker å bruke tiden min på, det har alltid vært min største drøm.

Jeg tror at vi kunne fått til langt mer enn DB nordland noensinne kommer til å klare, fordi vi VIL noe.
Bare jeg kommer meg litt mer i form, så er jeg med  :nod:

Men er jo noe dere kan ha i tankene. Vet at du er syk og jobber 100 % så vet hvor vanskelig det blir for deg på nåværende tidspunkt. Hadde virkelig likt å hatt deg og virrus på laget ;)

Innlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #142 på: 12 Mars 2010, 19:19:41 »
Jeg er i tenke boksen, men vil se først hvordan det ligger ann med Db Nordland.

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #143 på: 12 Mars 2010, 19:26:04 »
Jeg kunne egentlig tenkt meg å starte opp Kattens SOS Bodø UAVHENGIG av hva som skjer med DB Nordland, for det gjør ingen ting om man er to "konkurrerende" organisasjoner. Jo flere, jo mer hjelp til kattene. Er jo mange byer som har både FOD og DB f.eks.

Jeg har faktisk tenkt på dette før miss, men var litt usikker på hva dere tenkte om å få flere "på laget".

Vi får ha det i tankene ja, jeg synes det hørtes ut som en fornuftig ide.
Og hvis jeg f.eks skulle bli sykemeldt igjen etterhvert, så får jeg jo tid nok  :wink:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #144 på: 12 Mars 2010, 19:29:24 »
Jeg har faktisk tenkt på dette før miss, men var litt usikker på hva dere tenkte om å få flere "på laget".
Jeg hadde blitt stolt over å fått med en som deg på laget  :klemmer: Og Virrus :)  :klemmer:

Innlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #145 på: 12 Mars 2010, 19:30:25 »
Hehe, jeg har ringerunde nå, jeg :icon_smile:
Miss, gjerne send meg en PM med litt mer utfyllende info.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 111
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #146 på: 13 Mars 2010, 06:53:08 »
Så spennende det høres ut med utvidelse av Kattens SOS  :happy:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #147 på: 13 Mars 2010, 15:12:48 »
Så spennende det høres ut med utvidelse av Kattens SOS  :happy:
Ja, det er jo bare på pratestadiet som begynte i går da, så det må jo tas opp med de andre som startet opp sammen med meg også :) Så får man se.

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 203
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #148 på: 15 Mars 2010, 12:40:36 »
Jeg har i dag sendt et leserinnlegg til avisa.

Etter at jeg trykket på send-knappen kom jeg på at jeg burde latt dere se det først, for å se om jeg har skrevet dumt, feil, uforståelig osv.   :icon_neutral:

Men det er jo mulig det fortsatt kan endres på ting der hvis man kontakter avisa, f.eks. sende et nytt og be om at de sletter det gamle?

Jeg legger det ihvertfall ut, og blir kjempeglad om noen gjør meg oppmerksom på evt blødmer jeg har begått. 

*  *  *  *  *

Jeg har fulgt saken/ diskusjonen etter innlegget om bruk av rottegift for å avlive katter.  En sak som avisen forteller opprørte så mange mennesker, og som de beklaget sin egen rolle i. 

Men hva har skjedd?  Ingen ting.  Saken dør ut.  Jeg så for meg at dette var en sak som kunne brukes til informasjon og søkelys på den enorme dyretragedien som vårt samfunns syn på katter er.  Og jeg er veldig skuffet over at dette ikke har skjedd.

Først og fremst er jeg skuffet over de som det hadde vært mest naturlig kom på banen først, nemlig Politiet, Mattilsynet og Dyrebeskyttelsen.  Jeg hadde forventet at disse ville reagere på et slik innlegg som det som startet diskusjonene.  Det er de to førstnevnte som har ansvaret for at Dyrevernloven følges og at brudd på den straffes.  Og Dyrebeskyttelsen som er en helt frivillig organisasjon, drevet av ildsjeler, man kan lure på hvor engasjementet er når heller ikke de har noen uttalelse å komme med.

Men jeg er også skuffet over denne avisa som lar Politiet og Mattilsynet fortsette å sitte på sine kontorer med skylapper på og bomull i øra.  Det kan se ut som de ansatte i disse etater ikke har empati nok til å se på dyremishandling som et problem, men de er faktisk ansatt for å påse at lovverket vårt følges.  Dette gjelder også dyrevernloven.  Om de ikke ser dette selv burde kanskje avisa fortelle dem det? 

Hvordan skal man kunne forvente at folk skal se på dyremishandling som annet enn en bagatell når ikke Politiet og Mattilsynet gjør det?  Hvordan skal man kunne forvente at folk skal kjenne til dyrevernloven når Politiet og Mattilsynet ikke gjør det?  Og når pressen sitter rolig på sidelinjen gir det også signaler om at sånn skal det være.  Når andre yrkesgrupper ikke gjør jobben sin blir det da virkelig slått opp? 

Jeg synes det er skremmende å leve i dette samfunnet.  Man vet godt at mennesker som er voldelige begynner med dyr, for så å overføre det på mennesker.  Så lenge Politiet og Mattilsynet gir signaler om at det er greit å bryte loven når det er dyr som er skadelidende vil nok ikke problemet bli mindre.  Når et innlegg i avisa der det innrømmes flere lovbrudd blir forbigått i stillhet er det et problem.  Har Politiet og Mattilsynet hørt om holdningsskapende arbeid?  Eller signal-effekt?  Det har vært flere stygge saker med katter og deres eiere de siste årene, som er henlagt/ oversett. 

Jeg vil gjerne ha svar fra både Politiet og Mattilsynet, hvor det begrunnes hvorfor katter er mindre prioritert enn andre dyr.  Jeg vil også gjerne få forklart hvorfor det skal anmeldes når naboens sykkel stjeles og ødelegges, men at det er veldig vanskelig å få levert en anmeldelse når naboens katt stjeles og avlives?   

Til sist litt om kattens status i samfunnet vårt.  Det snakkes om at det er dyrt å kastrere og å avlive hos veterinær.   Jeg lurer på hvor mange leserinnlegg som blir skrevet om at valper koster penger?  Eller marsvin, pinnedyr og akvariefisk?  Katten er faktisk det eneste dyret som gis bort gratis.  Har man ikke råd til å kjøpe seg en hund eller en kanin, vel da får man tak i en gratis katt. Hva er det i vårt samfunn som har gjort katten til sisteprioritet?  Men det koster faktisk ganske mye penger å gi en katt et godt liv.  Har man ikke økonomi til å ha en hund, vel da har man ikke økonomi til å ha en katt heller.  Det er faktisk ikke en menneskerett å eie et dyr.  Jeg ser fram til den dagen da man må betale for å få en katt, den dagen vil kattens liv kanskje bli tatt på alvor.  Og den dagen det å ha katt innebærer at man faktisk må ta vare på den.  Og den dagen man blir straffet for brudd på dyrevernloven.

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #149 på: 15 Mars 2010, 13:00:25 »
KJEMPE BRA innlegg Tante, Send det! Virkelig BRAA! Dette håper jeg de trykker!!!!!!!!!!!!!  :icon_smile_pray: