Skrevet av Emne: Hva gjør man med disse kattehaterne?  (Lest 3631 ganger)

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
Sv: Hva gjør man med disse kattehaterne?
« Svar #50 på: 08 Mars 2010, 20:55:16 »
Har startet en debatt inne på Facebook gruppa til Dyrebeskyttelsen Nordland.
Gjerne legg inn synspunkter der, slik at de kanskje reagerer litt mer.

http://www.facebook.com/?ref=logo#!/topic.php?uid=187932614600&topic=12692

Man får det man ber om, alltid!

Utlogget Bustie

• Fin pus
  • **
  • Takket: 5
  • Forbarmet meg over to hjemløse katter.
    • Vis profil
« Svar #51 på: 08 Mars 2010, 20:56:21 »
Hvordan skal vi få vite om ting som skjer uten at noen forteller oss det? Mulig avisa heller skulle laget en sak med negativ vinkling på det i stedet, men å ikke skrive det blir sensur for offentligheten og vi som katteeiere fortjener å få vite at ting som dette pågår. Som sagt, bor selv på mørkved og hadde ingen anelse om at det var noen i nabolaget som la ut rottegift.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #52 på: 08 Mars 2010, 20:58:49 »
Det kom nå vel ikke som noen overraskelse at noen bruker rottegift for å ta livet av katter?
Det er noe som er gjort i alle de år.

Og det gjøres like godt i Bodø som andre steder i landet.

Utlogget ane

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 47
    • Vis profil
« Svar #53 på: 08 Mars 2010, 21:13:25 »
Det som jeg så av denne avisartikkelen, oppfattet ikke jeg som ment som folkeopplysning.
Medier har et ansvar og de skaper holdninger. Derfor er det så ille at det vinkles sånn at det er
denne mannen som har et problem med katter..  Det hadde vært bedre om avisen istedet hadde laget artikkelen
slik at han ble fremstilt som et skrekkeksempel på hvordan noen behandler katter, og heller påpekt manglene som vi har
her i landet med alle de hjemløse kattene og hva hver enkelt og ikke minst mybdighetene kan gjøre for å bedre situasjonen.

Utlogget Ulla

• Administrator
  • Skravlepus 4
  • Takket: 602
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #54 på: 08 Mars 2010, 21:18:04 »
Ja det er slik jeg også ser det Ane.
De burde grepet tak i problematikken og heller drevet med positiv holdningsskapende journalistikk.

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
« Svar #55 på: 08 Mars 2010, 21:35:30 »
Kjenner jeg blir så eitrende forbanna på folk som skriver leserinnlegg o.l i lokalavisene og ikke tør å skrive under med fult navn!! Skjønner jo hvorfor denne fyren ikke gjør det, med tanke på at han mishandler dyr. Men er man tøff nok i trynet nok til å skrive slike innlegg, må man jammen være mann (eller dame) nok til å skrive under med fult navn. Og dette burde jo ALLE aviser slått hardt ned på. Skal man skrive innlegg, skal det være under fult navn! Er flere aviser i Buskerud som ikke trykker innlegg om man ikke har fult navn. Dårlig presseetikk fra både denne avisen og andre å ikke kreve fult navn!

Kan du ikke engasjere den nye DB Nordland (?) i saken da det gjerne er lettere å komme i kontakt med lokalavdelingene fremfor hovedkontoret? Og hva med de andre dyrevernorgansiasjonene, ikke bare de som stort sett jobber for kattene? Lever en anmeldelse, så får iallefall politiet blit oppmerksom på at dette faktisk foregår i bygda di og skriv et gjennomtenkt "motangrep" uten fare for å bli kalt den usaklige crazy catwoman.

FORBANNA IDIOT!   :icon_mad:
Jeg skulle likt å sett han bli kastrert med nøtteknekker og skalldyrbestikk ja!

Utlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 114
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #56 på: 08 Mars 2010, 21:38:32 »
N har jeg lest hele tråden, og må bare si at jeg ikke er altfor optimistisk med hensyn til hvor mye det nytter å anmelde hverken avis eller han som har tringt inn.
Men det er er forsøk værdt, og kan man få mattilsynet til å reagere på saken så hadde det blitt litt mer tyngde i det.

Mannen har helt klart brutt loven, hva avisen angår er jeg mer usikker, men jeg er veldigg enig med Ulla i at de burde ha klart å tatt tak i dette og vinklet det noe mer vettugt.

Men kan de ta tak i en slik "hallo avisen" oppringing og lage en sak av det når innringer ikke vill stå fram med navn?

Utlogget Bustie

• Fin pus
  • **
  • Takket: 5
  • Forbarmet meg over to hjemløse katter.
    • Vis profil
« Svar #57 på: 08 Mars 2010, 22:23:24 »
det kom faktisk som en overraskelse på meg som ny katteeier, og dermed velger jeg å tro at det var andre som også ble sjokkert. Vi kan krysse fingrene å håpe på at dette bare er en uttalelse fra noen som vil skremme folk til å holde kattene sine inne. Tror heller ikke så mye på at det kommer til å skje s¨å mye ved anmeldelse, men det er verdt et forsøk.

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
« Svar #58 på: 08 Mars 2010, 22:35:57 »
Det er lokalavdelingen som er kontaktet ang saken, ikke hovedkontoret.

Man får det man ber om, alltid!

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 270
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #59 på: 09 Mars 2010, 00:26:10 »
Mannen kan anmeldes selv om dere ikke har hans navn.  Han har begått et lovbrudd.  Det blir politiets oppgave å finne ut hvem han er, og det får de fra avisa.  Jo flere som kontakter politiet om denne saken, jo vanskeligere er det for dem å henlegge.  Jeg vurderer også å sende en anmeldelse.

Å anmelde avisa er det nok lite nytte i, de har ikke brutt noen lov.  Presse-etikk derimot mangler de tydeligvis, men det er ingen politisak. 

Jeg tror at hvis man får med Mattilsynet på en anmeldelse, de sitter på lovverket og er en statlig instans, det vil veie tungt.  En telefonsamtale dit kan nok vise seg nyttig. 

Jeg skal prøve å få snakket med noen pål Mattilsynet i morra (jeg har en sjef som er i konstant lynsjestemning for tiden, men jeg skal nok få lurt meg til å ta noen telefoner), og så blir det en tur på politistasjonen for å anmelde. Får se om det kommer noen respons på Facebook, for jeg vil gjerne ha med noen fra DB.

Jeg synes godt du kan anmelde du også tante, og det gjelder også alle andre som tenker det samme. Selv om man kanskje ikke kommer noen vei, så har vi ihvertfall sagt fra at dette IKKE er greit. Og jo flere, jo bedre.

Du har sikkert rett i at man ikke kommer langt med å anmelde avisa, men jeg skal ihvertfall sende dem en mail og forklare hva slags holdninger de skaper blant folk. Oppfordrer ALLE her til å gjøre det samme. Får de en haug med mail, så skjønner de kanskje noe til slutt.
Og så kan man alltids klage til presseforbundet, bare for å ha det gjort liksom.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #60 på: 09 Mars 2010, 00:33:39 »
Jeg kommer også til å sende mail til avisen. Få høre når du har snakket med mattilsynet om saken.

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 221
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #61 på: 09 Mars 2010, 10:56:39 »
Jeg sendte i går kveld en mail til avisa.  I dag har jeg fått 2 svar.  Et svar fra en journalist som spør om jeg kan forklarer litt nærmere.   :icon_neutral:  Og et svar fra redaktøren.  Det var et godt svar.  Hun kan fortelle at de har fått mange reaksjoner på akkurat dette innlegget.  Hun forklarer om deres rutiner, plikter og rettigheter osv.  Og hun inviterer meg til å skrive et innlegg i avisa, hva slags innlegg osv var visst opp til meg.  Jeg skulle bare ta kontakt så skulle noe bli ordnet.  Hun forteller også at de virkelig har fått noe å tenke på og diskutere etter reaksjonene. Hun sier at dette innlegget er på kanten av hva de trykker.

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #62 på: 09 Mars 2010, 10:59:15 »
Så flott av deg, tante. Kjempe bra  :icon_smile_pray: :icon_smile_pray: :icon_smile_pray:

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #63 på: 09 Mars 2010, 11:30:31 »
Kjempeflott tante  :icon_smile:

Jeg har snakket med Mattilsynet, men det var et bomskudd. De kunne ikke være med på noen anmeldelse, siden det ikke var en konkret sak. Jeg skjønner jo at dette er litt spesielt, men hadde håpet på mer hjelp.
Ihvertfall fikk jeg telefonnummeret til en mann i Dyrevernsnemda. Har ikke fått ringt enda, for sjefen min er over meg som en hauk  >:(

Her er noen av dagens avisinnlegg:

Utlogget ane

• Kattepratpuser
    • Vis profil
« Svar #64 på: 09 Mars 2010, 12:13:15 »
Heter avisen Avisa Nordland? Skal sende mail jeg og, men vil være sikker på at jeg sender til riktig avis..

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #65 på: 09 Mars 2010, 12:35:23 »
Jepp, det er Avisa Nordland  :nod:

Jeg vil tro det er lurest å sende mail til redaksjonen@an.no

(var det den du brukte, tante?)

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #66 på: 09 Mars 2010, 12:53:23 »
Ja, det var den jeg brukte.

Nå har jeg akkurat pratet med Mattilsynet Hedmark om denne saken.  For det første sa vedkommende jeg pratet med at det er helt forkastelig at ikke Mattilsynet i Bodø kunne hjelpe til i denne saken.  Men hun sa også at det var bortkastet energi å gå mer på dem.  Hun anbefalte i stedet å politianmelde direkte.  For det er helt klart snakk om et lovbrudd her.  Hun ga meg noen paragrafer osv som kan brukes.  Nå har jeg ringt politiet i Bodø, men han jeg må snakke med er ute til 12, så jeg skal ringe tilbake.

Her driver jeg og blander meg i en sak jeg egentlig ikke har noe med, langt unna som jeg sitter.  Men samtidig blir jeg så opprørt av slike ting at jeg ikke klarer å slippe heller.  Og som sagt, får politiet flere anmeldelser av samme sak så må det da være vanskeligere å henlegge? 

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #67 på: 09 Mars 2010, 13:12:12 »
Jeg synes det er kjempeflott at du blander deg, tante. Dette er en sak som alle kattevenner har noe med, uansett hvor vi bor i landet  :nod:

Jeg har nå prøvd å ringe lederen for dyrevernsnemnda diverse ganger, men fikk ikke svar hos han. Får gi det et nytt forsøk etter lunsj.

Så hun fra Mattilsynet mente det var bedre å gå direkte til politiet? Det var det jeg hadde tenkt igår. Hvis vi er en hel gjeng som anmelder samme forholdet, så burde de ihvertfall ta oss alvorlig.

Blir spennende å høre hva han hos politiet har å si. Du kan bare hilse han og si at vi er flere som kommer til å plage han :rules:

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #68 på: 09 Mars 2010, 13:21:44 »
Tror jeg ødela mitt eget innlegg ved å poste to etter hverandre, men bla tilbake, jeg satte inn lenker til vær varsom-plakaten. Viser man til den, er enhver anstendig redaktør nødt til å reagere. De kunne trykke en beklagelse for eksempel.

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #69 på: 09 Mars 2010, 13:47:46 »
Jeg har nevnt "vær varsom-plakaten" i min mail til avisa, og jeg har bedt dem om både å beklage at de trykket innlegget OG å skrive at de tar avstand fra den type dyremishandling.

Utlogget tante

• Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #70 på: 09 Mars 2010, 14:28:40 »
Jeg har nå snakket med politiet i Bodø.  Jeg vinklet saken som miljøkriminalitet først, uten å fortelle hvilken sak det gjelder, og det ble tatt seriøst.  Politimannen jeg snakket med ba om litt tid å undersøke litt ettersom han ikke kunne mye om dette, for så å ringe meg tilbake.  Og jo da, etter kort tid ringte han meg, hadde da snakket med jurist.  Det er absolutt en sak som skal anmeldes når noen legger ut gift i åte, det er farlig og forbudt.  Det er i Norge i nyere tid faktisk gitt fengsel opp til 2 1/2 år for utlegging av gift i åte.  Da jeg etter hvert kom fram til hvilken sak dette gjaldt ble han nok litt mer lunken, men han kunne jo ikke gå fra sitt eget ord.  Så nå skal jeg levere anmeldelse.  Antagelig blir det gjort gjennom Lensmannen på Tynset (han anbefalte det, for personlig frammøte er bedre enn brev).  Så da blir det ikke i dag.  Men så fort det er mulig blir det gjort.  Jeg kommer til å anmelde for flere forhold.  Miljøkriminalitet, det er forbudt å legge ut gift i åte, faren for å forgifte annet enn tiltenkt mål - f.eks. barn, Dyrevernloven §12 om avliving av dyr, og bevisst skade på annen manns eiendom.  Så får vi se om det hjelper, da... 

Utlogget Busta

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #71 på: 09 Mars 2010, 14:35:58 »
Supert tante!

Du var lur som viklet det på den måten, det tenkte ikke jeg på  :c066:

Jeg har snakket med dyrevernsnemnda nå, men det blir til at vi går rett til politiet her også.

Utlogget Sommerpiken

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 93
  • <3 Ludde & Mia
    • Vis profil
« Svar #72 på: 09 Mars 2010, 14:45:01 »
Så utrolig bra at dere tar tak i dette.
Det er alt for mange som leser sånt og blir sinna uten å gå noe videre med det.
Inmari bra at det blir en sak ut av sånt.
Man vet jo ikke sikkert om han som skrev dette faktisk har lagt ut noe gift, eller om det er noe han bare skriver,
men noe sånt kan ikke trykkes i avisen uten at det må få konsekvenser.

Utlogget ane

• Kattepratpuser
    • Vis profil
« Svar #73 på: 09 Mars 2010, 14:48:00 »
Så bra at dere gjør dette!! Jeg har sendt mail til avisa og bl a henvist til Vær Varsom-plakaten

Utlogget rips

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 6
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #74 på: 09 Mars 2010, 15:11:54 »
Det har også en signaleffekt om at det ikke er akseptert i vårt samfunn å behandle dyr slik. Det igjen er med på å forme holdinger, spesielt blant de yngre.