Skrevet av Emne: Hva gjør man med disse kattehaterne?  (Lest 3436 ganger)

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
Sv: Hva gjør man med disse kattehaterne?
« Svar #100 på: 10 Mars 2010, 11:49:18 »
Noe som skuffer meg ekstremt i denne saken, er at Dyrebeskyttelsen her i byen, ikke har sagt et knyst ang saken! Det blir for dårlig mener jeg..

Man får det man ber om, alltid!

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 265
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #101 på: 10 Mars 2010, 11:59:19 »
Noe som skuffer meg ekstremt i denne saken, er at Dyrebeskyttelsen her i byen, ikke har sagt et knyst ang saken! Det blir for dårlig mener jeg..

Der tok du ordene ut av munnen på meg. Jeg er også kjempeskuffet over DB, de burde jo vært på banen med en gang. Ikke engang et stakkars lite innlegg har de klart å forfatte, og det sier vel litt om hvor lite de bryr seg  :Sukker:

Utlogget Virrus88

• Lettere forvirret
  • Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 8
    • Vis profil
    • Min alt mulig blogg, supermat, helse og kosthold, dyra osv.
« Svar #102 på: 10 Mars 2010, 12:06:53 »
Mhm, har veldig lyst til og kommentere det på siden til dem, men er litt usikker.
Synes det er trist og leit at de ikke har sagt et knyst!

Edit: Har vært inne og kommentert det under en link som Janne har lagt ut om saken.

Man får det man ber om, alltid!

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 112
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #103 på: 10 Mars 2010, 12:18:27 »
Hva med å benytte denne anledningen til å få dem til å trykke den artikkelen miss har skrevet, og be dem kjøre litt stoff på kattehold og holdninger til det å ha katt.

Etter en slik sak vil dette kansje få mer oppmerksomhet.

Innlogget subrosa

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 165
  • Surrehodet
    • Vis profil
« Svar #104 på: 10 Mars 2010, 12:35:50 »
Det var smart, Sijoka.  :icon_smile:
Jeg følger med på saken, men jeg er syk, og klarer ikke å skrive, eller tenke, så mye.
Det er kjempebra det dere gjør  :klemmer:

Utlogget Kirakatt

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 36
    • Vis profil
« Svar #105 på: 10 Mars 2010, 12:36:13 »
Så bra at avisen trykket denne i dag, -og at de tar selvkritikk!!
Takk for at du scannet inn her Busta  :icon_smile:

Vet heller ikke om det har noe hensikt å anmelde nå.. men det kommer i hvertfall frem at slike innlegg/slike handlinger ikke går upåaktet hen!!! :icon_mad:
-Man kan jo håpe at denne mannen ble litt skremt selv av alle de sterke reaksjonene..

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #106 på: 10 Mars 2010, 12:41:53 »
Sjekk kommentaren fra denne idioten av en leser, som har funnet ut at kastrering er ulovlig  :icon_biggrin:

"I henhold til loven om Dyrevelferd (jfr. Kap. 1, § 9) så er det faktisk ikke uten videre grunn lov til å kastrere dyr: “Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. …. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.” Denne loven er dog “sovende” i den forstand at katter uten videre kan kastreres av veterinær. Dette gjelder muligens også hunder, men det er jeg usikker på.

Rulle
"

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #107 på: 10 Mars 2010, 12:52:31 »
Sjekk kommentaren fra denne idioten av en leser, som har funnet ut at kastrering er ulovlig  :icon_biggrin:

"I henhold til loven om Dyrevelferd (jfr. Kap. 1, § 9) så er det faktisk ikke uten videre grunn lov til å kastrere dyr: “Det skal ikke gjøres operative inngrep eller fjernes kroppsdeler på dyr uten at det foreligger forsvarlig grunn ut fra hensynet til dyrets helse. …. Avhorning og kastrering er tillatt når det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd eller av andre særlige grunner.” Denne loven er dog “sovende” i den forstand at katter uten videre kan kastreres av veterinær. Dette gjelder muligens også hunder, men det er jeg usikker på.

Rulle
"

JA; og loven om kastrering av katter er sovende nettopp fordi: det er nødvendig ut fra hensynet til dyrevelferd

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #108 på: 10 Mars 2010, 12:57:58 »
Hva med å benytte denne anledningen til å få dem til å trykke den artikkelen miss har skrevet, og be dem kjøre litt stoff på kattehold og holdninger til det å ha katt.

Etter en slik sak vil dette kansje få mer oppmerksomhet.

Ja, avisinnlegg hadde nok vært fine å satt inn i avisen i kjølvannet av dette :) Helt klart!

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #109 på: 10 Mars 2010, 13:21:29 »
Tullinger finnes det over alt, bare synd at de fleste skal bo her i Bodø  :Sukker:

"Katter er noe svineri. En død katt er en god katt. Men avlivingen skal skje på en skikkelig og human måte. Sett opp kattefelle bak garasjen, da kan man ha godt tilsyn med den, avliv dem så med skudd på kort hold – gjerne med lyddemper, da forstyrrer man ingen. Rottegift burde ikke være lovlig handelsvare.
Terje P.
"

Nå skal jeg ikke inn på den diskusjonen og lese mer, jeg blir bare enda mer forbanna.
Vi får heller fokusere på det gode, og dette er absolutt tiden for å få trykket en fornuftig artikkel. Miss, tar du jobben?  :wink:

Jeg husker ikke hva som har vært på trykk i Avisa Nordland før, men vi klarte jo å få gjennom ganske mange innlegg etter den Kåre-episoden. Prøvde å lete frem den gamle tråden, men jeg fant den ikke. Jeg skrev så mange innlegg at avisa til slutt boikotta meg, tror de trykker delete-knappen bare de ser navnet mitt  :icon_rolleyes:

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #110 på: 10 Mars 2010, 13:27:02 »
Jeg har nettopp sendt en mail til avisredaksjonen og foreslått at de avslutter denne saken med å kjøre en opplysningskampanje på kattehold, oppfordre veterinnærklinikkene til å kjøre kastreringskampanjer, og jeg har henvist til miss
og sagt at hun har skrevet en utmerket artikkel som de sikkert kan få hvis de ikke allerede har den.

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #111 på: 10 Mars 2010, 13:30:18 »
Tullinger finnes det over alt, bare synd at de fleste skal bo her i Bodø  :Sukker:

"Katter er noe svineri. En død katt er en god katt. Men avlivingen skal skje på en skikkelig og human måte. Sett opp kattefelle bak garasjen, da kan man ha godt tilsyn med den, avliv dem så med skudd på kort hold – gjerne med lyddemper, da forstyrrer man ingen. Rottegift burde ikke være lovlig handelsvare.
Terje P.
"

Nå skal jeg ikke inn på den diskusjonen og lese mer, jeg blir bare enda mer forbanna.
Vi får heller fokusere på det gode, og dette er absolutt tiden for å få trykket en fornuftig artikkel. Miss, tar du jobben?  :wink:

Jeg husker ikke hva som har vært på trykk i Avisa Nordland før, men vi klarte jo å få gjennom ganske mange innlegg etter den Kåre-episoden. Prøvde å lete frem den gamle tråden, men jeg fant den ikke. Jeg skrev så mange innlegg at avisa til slutt boikotta meg, tror de trykker delete-knappen bare de ser navnet mitt  :icon_rolleyes:

OMG for en J.... som skrev den kommentaren. Man skal virkelig ikke føle seg trygg for kattene sine med slike folk rundt omkring :(

Ja, jeg kan skrive- MEN har litt sånn fulle dager fremover nå. Så får neppe tid i dag- skal ut på hjemmebesøk til to fosterhjem nå for å ta bilder og med medisin til ene katten som har diare. Også må jeg jobbe EM og kvelden, men skal prøve å få skrevet noe i løpet av morgendagen. Jeg kan vinkle sammen artikler jeg har skrevet slik at de passer inn til det som har skjedd.
Eneste er om avisa nordland er slik at kun lokale folk får ha innlegg?? Men jeg prøver.

Kåre epiosden vet jeg ikke om jeg har fått med meg.

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #112 på: 10 Mars 2010, 13:32:54 »
Jeg har nettopp sendt en mail til avisredaksjonen og foreslått at de avslutter denne saken med å kjøre en opplysningskampanje på kattehold, oppfordre veterinnærklinikkene til å kjøre kastreringskampanjer, og jeg har henvist til miss
og sagt at hun har skrevet en utmerket artikkel som de sikkert kan få hvis de ikke allerede har den.

Er det kastrering av katt- en investering av hjemløshet, eller katteungesesongen er i full gang igjen- artikkelen du mener? :)  Den siste er litt mere om kattehold, mens første er om kastrering. Den siste er om kastrering også, så spørs om den kanskje passer best. Jeg skal vertfall skrive ned noe og endre litt så det passer inn.

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #113 på: 10 Mars 2010, 13:38:23 »
Miss: Neida, det er ikke bare lokale som får ting på trykk. Sist måtte jeg få Karin til å sende inn for meg, for da var jeg svartelista  :fnis:

Jeg tenkte ikke at du skulle bli sittende og skrive nå, tenkte også på alle de gode artiklene du allerede har skrevet. Særlig den du skrev om viktigheten av kastrering, og som forklarte hvordan 1 katt plutselig blir til maaaange. Du skriver så godt, og så lett forståelig for de som må ha ting inn med skje (og som dere skjønner, det er mange av dem her i byen).
Så om du kan bruke flere artikler og slå den sammen til en, sånn at det blir "litt av alt" som er viktig... så er jo det supert.

Det har ingen hast, denne diskusjonen kommer til å pågå i lang tid fremover.

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #114 på: 10 Mars 2010, 13:40:13 »
Jeg tenkte vel helst på den første, som jeg antok at det var stor sannsynlighet for at du tidligere hadde sendt dem, men begge er vel aktuelle.
La oss se hva de gjør nå. Jeg oppgav bare navnet ditt, og at du var en av driverne av kattens SOS, så da finner de deg nok hvis de gidder bry seg.
Tenk om vi kunne få noen aviser til å ta litt tak i dette, og ikke bare kjøre et leserinnlegg en dag, men kjøre en kampanje over noen dager som folk legger merke til og kan komme med innspill og spørsmål til.

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #115 på: 10 Mars 2010, 13:46:36 »
Jepp, jeg skal ta det "beste" ut av begge artiklene og få noe ut av det :) Må stikke nå, men er på saken =)

Utlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 46
    • Vis profil
« Svar #116 på: 10 Mars 2010, 14:26:25 »

Terje P.
"

Slike avstumpede mennesker har en tendens til å krype frem fra gud vet hvor i enhver sammenheng hvor de har
mulighet til å ytre seg anonymt :icon_mad:

Gleder meg å se at avisen iallefall tar litt selvkritikk,kanskje de tenker seg om før de trykker noe sånt neste gang.
Det kom ikke som noen overraskelse at rottemannen feiger ut, men skulle gjerne sett at han ble påtalt iallefall.
Håper at han iallefall er blitt såpass skremt at han ikke tør å legge ut mere gift til kattene, bare det hadde vvært en seier!

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #117 på: 10 Mars 2010, 15:46:43 »
Sijoka skriver hva jeg også tenker :biggrin:, ingen tid er bedre enn nå, for å ta kontakt med veterinærene for å få dem til å kjøre en kastreringskampanje, samt en utfyllende artikkel om hvor viktig det er at man tar ansvar for dyret man har anskaffet seg, ved å kastrere  før det slippes ut. Kanskje avisa kan gi gode tilbud på annonser til veterinærer som vil avertere??
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Innlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #118 på: 10 Mars 2010, 16:07:10 »
Det er jo også på denne tiden at kattene gjerne begynner å lage kattunger i haugevis, så slik sett er også tiden veldig fin.

Blir spennende å se om de gjør noe ut av dette, jeg har ikke fått noe svar på mailen.

Utlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 595
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
« Svar #119 på: 10 Mars 2010, 19:09:43 »
Ja det var innlysende at avisen hadde gjort noe som de ikke burde gjort.
Det var jeg helt overbevist om fra første stund.
Jeg sendte følgende e-post til avisen:

Hei.
Jeg vil med dette gi uttrykk for at jeg synes det er begått et skikkelig overtramp av avisen å trykke en forspørsel fra en person som ber om tips til en mer lettvint måte på å drepe katter enn å legge ut rottegift.
Dette er jo rett og slett videreformidling av en kriminell handling, og det synes jeg ikke er en avis sin oppgave.

Kanskje burde avisa heller ha vinklet denne saken som en holdningsskapende sak der det ble tatt avstand fra kriminelle handlinger som dette, og dermed vist respekt for andre levende vesener?
Det er jo stygge signaler som sendes ut her, og som kan virke slik at Avisa Nordland står inne for.

Håper at dere journalister har såpass respekt for eget yrke, at dere trykker en beklagelse for at dette i det hele tatt kom på trykk.

Med vennlig hilsen

og så skrev jeg full navn og adrsse

MEN jeg skal ikke være snauere enn at jeg også skal sende en ny e-post der jeg gir de honnør for at de
faktisk tok denne saken videre. Ros er like viktig som ris.

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #120 på: 10 Mars 2010, 20:19:26 »
Ja det er helt sikkert like viktig,det vil de
huske en annen gang.

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #121 på: 11 Mars 2010, 11:12:09 »
Idag sto Miss sitt innlegg på trykk:

... og Ulla sitt:

Kjempebra!  :icon_smile:

Dette sto også, og det kan man jo mene hva man vil om...
Jeg for min del lurer på hva slags "dyrevernmessig akseptebel måte" denne personen håndterer problemkatter på  :icon_question:

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #122 på: 11 Mars 2010, 11:25:42 »
Å nei- det der er jo SINT innlegget jeg skrev til redaktøren FØR beklagelsen som jeg aldri tenkte skulle ut på nett- jeg leste jo over etterpå-og det er jo skrivefeil i det- skrev det superfort  :c066:  :o Også poenkterte jeg det med barn veldig for avisen, men tenkte ikke det der ut :P jaja ;) Ehm, slik de har skrevet under bildet av kattene- så ser det ut som om jeg ikke bryr meg om at kattene skulle spise giften  :grine: Noe JEG GJØR!!! Men det vet vell alle  :klemmer:
Jeg har jo ikke begynt på det skikkelige innlegget mitt enda- Men jeg kan vell komme med kastreringsinnlegget mitt fordet nå??  :klø seg:  Kastreringsinnlegget kan være som svar til de som klager på for mange katter sist der også :) Det kommer, jeg må bare få unne en drøss av kontrakter.

Innlogget Busta

• Medlem av Kesamen
  • Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Buster´s hjemmeside
« Svar #123 på: 11 Mars 2010, 13:46:19 »
Avisa har bare godt av å få SINT-innlegg, sånn som de har dumma seg ut!  >:(

Ja klart du kan komme med kastreringsinnlegget ditt likevel. Denne rottemannen ville jo ha igang en diskusjon om at det er for mange katter, og det skal han få. Det er ingen som har skrevet noe om kastrering enda, merkelig nok, så det er tydelig at uvitende Bodøværinger trenger å få dyttet litt info inn i hodet.

Klart du bryr deg om at katter skal spise giften, og det skjønner vi alle sammen. Bare den teite avisa som er utrolig flinke til å ta ting ut av sammenhengen og lage sine egne overskrifter/bildetekster... men forventer vi egentlig noe bedre av dem?   :icon_biggrin:

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #124 på: 11 Mars 2010, 14:37:12 »
Nå har jeg tatt kastreringsinnlegget mitt og endret pittelitt på det- har bare rett og slett lagt til det jeg skriver om naboer (siden det kan være smart i denne diskusjonen)- også tok jeg bort noe om for som jeg ser på som urelevant. Også tok jeg med det om 60.000 katter fødes etc.
Det ser vell okei ut?

For mange katter? Har du tatt ansvar og kastrert katten din?

Det finnes alt for mange hjemløse katter i Norge. Hjemløse katter sliter vondt, spesielt på vinterstid. Menneskeskapte årsaker gjør at de lider en langsom og pinefull død av sult, kulde og sykdommer. Det finnes ikke villkatter i Norge, bare hjemløse katter som en gang var noens kjæledyr og deres avkom.
Som ansvarsfull katteeier kan du være med på å senke antallet hjemløse katter med å kastrere katten din. Både hunn- og hannkatten din bør kastreres.

En kjønnsmoden ukastrert hunnkatt og en ukastrert hannkatt vil, hvis de får gå fritt ute, produsere gjennomsnittlig 12 unger i løpet av et år. Året etter vil disse 14 kattene kunne produsere 84 kattunger. Innen 10 år ville man kunne ende opp med over 89 millioner katter. Dette skjer ikke i virkeligheten, men det illustrerer hvilken enorm formeringsevne katter har.

I tillegg til å redusere katters hjemløshet er det mange flere fordeler med å kastrere katten sin. Ukastrerte katter er ofte stressede med en konstant jakt etter det motsatte kjønn og de kan ofte vise uønsket atferd. De urin- markerer territoriet sitt og rømmer gjerne i jakten etter partnere. De fleste katter som har løpetid skriker også høyt og ustanselig, noe som for eksempel kan være irriterende for naboer. Som ansvarlig katteeier har man ett ansvar også for folk i nabolaget, og ved å kastrere katten din tar du også hensyn til dem. 
Kastrerte katter er mindre i kontakt med andre katter og dermed mindre utsatt for smittsomme sykdommer. Katten blir dessuten roligere, den slåss mindre og holder seg mye mer hjemme enn de ukastrerte. En kastrert katt er en fornøyd katt.
Kastrering av hunnkatter reduserer dessuten risikoen for jursvulster, samt at faren for livmorbetennelse elimineres.

Noen synes det er dyrt med kastrering, men dette er noe må man ta i betraktning før man påtar seg ansvaret med å være dyreeier. Har man ikke råd til en kastrering bør man heller vente til man vet at man har råd til det slik at man kan gi katten det livet de faktisk fortjener. Det fødes faktisk ca 60.000 katter hvert år i Norge. Kun 20.000 av disse får seg ett hjem. Hva tror du skjer med resten?

Med å kastrere katten din er du i tillegg med på å øke kattens status; det blir mindre katter i Norge og dermed vanskeligere å få tak i en katt- dette vil igjen gjøre katter mer eksklusive.

Vær en ansvarsfull katteeier du også - Kastrer katten din.