Skrevet av Emne: Ang. sterilisering, vente til anbefalt alder eller reise lengere..  (Lest 560 ganger)

Utlogget Pernille:)

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
    • Vis profil
Har en hunn pusunge på 7 mnd som skal steriliseres/kastreres. Men ingen i området vil gjøre det og det anbefales og vente til hun er 11-12 måneder.

Men hvis vi reiser litt lengere så tilbyr de sterilisering i tidligere alder(1 t fra Trondheim bor vi).

Så nå vet vi ikke helt hva vi skal gjøre. Hun er ikke vandt til å være ute enda(er ute noen ganger i uken under oppsyn bare snakk om noen minutter). Og samtidlig har hun løpetid i hytt og gevær. Har nå hatt to perioder i løpet av 3-4 uker. Med masse mjauing, klaging og ikke minst en trang for å prøve seg på gamlepus som er en kastrert hannkatt.  :icon_rolleyes:

Hva er riktig og galt? Hører jo om de som steriliserer allerede når de er 6 mnd. og så får vi servert at vi burde vente til høsten.

Og jeg kvier meg til åpne dører rundt våren, katt med løpetid og ikke vandt med å være ute/dårlig rettningssans.

Utlogget PingleSara

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • ♥ Stella Marina og Chester ♥
    • Vis profil
    • Stella Marina's hjemmeside
Har en hunn pusunge på 7 mnd som skal steriliseres/kastreres. Men ingen i området vil gjøre det og det anbefales og vente til hun er 11-12 måneder.

Hvorfor vil de vente så lenge? Er hun veldig liten for alderen?  :klø seg:

Tror ikke det skal være noe problem for en seriøs veterinær å kastere en 7 mnd gammel katt.

Stella Marinas hjemmeside: http://stellamarina.webs.com

Innlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Utrolig at de ikke kastrerer ved 7 mnd alder når forskning har vist at det er mange fordeler med tidlig kastrering + at det ikke går utover vekst og utvikling som man trodde før. Dette burde jo være vel kjent hos alle dyreklinikker.

Jeg hadde kjørt til en dyreklinikk som gjorde dette, selv om det var 1 times kjøring.

Jeg har kastrert alle kattene jeg har hatt da de var rundt 6 mnd. Jeg hadde ikke vært i den minste tvil om å få henne kastrert dersom katten opplever ofte løpetid.

Du bør (jeg har lyst til å skrive MÅ) ikke slippe ut katten på egen hånd dersom hun har løpetid. Hun kan da lett forsvinne for en tid og veldig lett bli gravid.

Utlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 46
    • Vis profil
Dette er jo bare tull. Vet at man tidligere mente at katter måtte hatt minst en løpetid eller ett kattungekull
før de ble sterilisert,men nå trodde jeg alle veterinærer visste bedre :o
De fleste nå kastrerer/steriliserer når katten er 6 mnd :nod:

Innlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Jeg har hørt veterinærer som mener det er fordel å kastrere før katten blir kjønns moden.

Utlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 46
    • Vis profil
Jeg har hørt veterinærer som mener det er fordel å kastrere før katten blir kjønns moden.
Det samme har jeg hørt :nod:

Innlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 595
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
Det samme har jeg hørt :nod:

Vet dere begrunnelsen for dette?

Innlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Ulla, fordi hvis katten blir kastrert etter den er kjønnsmoden, så er det sjanse for at katten "husker" hvordan det var å være kjønnsmoden, og at da, når det gjaldt hankatter, var en større sjanse for at han ville markere og sloss selv etter kastrering. Jeg mener også å huske at det var større risiko for bla livmorskreft for hun katter dersom de hadde hatt løpetid. Dette skal jeg ikke si sikkert.

Skal se om jeg finner noe dokumentasjon for det. Men du kan jo høre hva din dyrlege sier. Har inntrykk av at han er veldig flink og kan mye.

Innlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
Takk Betine.

Veterinæren som jeg bruker til kattene mine vil ikke kastrere før rundt
7 måneders alderen, eller at katten har oppnådde 70% av sin normale voksne vekt.

Katter som løper og løper og ikke blir parret kan ofte få livmorbetennelse vet jeg.
Og så kan det være at skvettlapper fortsetter å skvette hvis de først har begynt     :fnis:

Jeg regner med at Ben snart må ta seg et besøk hos veterinæren.
Han blir 7 måneder den 16. mars.   

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Hvis katten har kraftige og hyppige løpetider ville jeg vurdert sterkt å få henne kastrert ganske snart. Det blir en plage for både dere og katten å måtte gå over sommeren på den måten.

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
Hun er ei helt normal kattefrøken. Ganske rund og bollete. Nydelig pels og veier rett under 3kg :)

Da blir det helt sikkert så vi reiser. Orker ikke flere våkne netter altså. Hun er helt rabiat under løpetiden. Og utrolig trøtt og sliten etter en uke.
Hun er ganske redd for å være ute da og løper oss ikke ned når vi åpner dørene.

Hadde vært supert med noe dokumentasjon.

Innlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Her står det om fordeler med tidlig kastrering. Det står ikke her om at katten kan lettere "huske" sin tidligere kjønnsmodne atferd når den kastreres etter kjønnsmoden alder. Jeg fant ikke dokumentasjon på det. Men det var en veterinær på Bergen Vest dyreklinikk som sa det til meg. Hun sa at det var noen hankatter som fortsatte med de tillærte kjønnsmodne vanene som å markere og sloss hvis de ble kastrert etter kjønnsmoden alder.

Har også hørt det inne på norskskogkattforum.

http://norskhuskattforening.net/kastrering.htm

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
Takk for linker.  ;D

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
Vi har fått kastrert hunnkatter helt ned til 3 mnd alderen. Uten problemer. Såret grodde superfort og katten kom seg veldig fort. Dyrlegen har kun hatt gode erfaringer med det også.
Hvis hunnkatter kastreres før første løpetid kan man redusere faren for jursvulster med 90%. 

OG:

Svulter i jurene står får 30% av alle svulstene sendt inn i Norge (hund og katt), mens tilsvarende tall i England bare er 8%. Forskjellen kan forklares ved at katter og hunder i England som regel blir kastrert ved en tidlig alder. Ved kastrering før første løpetid, er sjansen for jursvulst estimert til 0,05%. Hvis katten kastreres etter andre løpetiden, er sjansen for at den får jursvulster ca 25%, sammenlignet med ukastrerte dyr.
link: http://www.dyrehelse.no/Kreft2.php

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
Men for sikkerhets skyld, bør du ikke kastrere henne når hun løper, da kan hun henge seg opp i løpetiden, iallefall om hun bare blir sterilisert. (ved kastrering fjerner de både livmor og eggstokker).
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/

Veterinæren som jeg bruker til kattene mine vil ikke kastrere før rundt
7 måneders alderen, eller at katten har oppnådde 70% av sin normale voksne vekt. 

forskning har vist at dette er direkte feil. Har lest en del om dette, i enkelte land er det normalt å kastrere både han og hunkatter omkring 12-14 ukers alder, dette er jo normalt opdrettere som gjør med dyr de ikke ønsker skal avles på.

Årsaken til at vetrinærer helst vil vente, som er forståelig, er at det er ikke like lett å oppere på en så liten kropp. Samt at en litt eldre katt er kansje litt sterkere i fall det skulle skje noe.

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
Men Tranquil, hvis veterinæren ikke vil, kan du ikke påstå at det er direkte feil. Enten så vil vet'en, eller så vil h*n ikke.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
Men Tranquil, hvis veterinæren ikke vil, kan du ikke påstå at det er direkte feil. Enten så vil vet'en, eller så vil h*n ikke.

Det jeg mente var feil, er at katten ikke oppnår normal vekt fordi at den er sterilisert/kastrert. Det var kun vekst delen jeg refererte til.

Hva vetten vil eller ikke vil er jo en annen sak selvfølgelig :)

Innlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
Det jeg mente var feil, er at katten ikke oppnår normal vekt fordi at den er sterilisert/kastrert.

Jeg tror du misforstod litt. Han mente ikke at katten ikke ville oppnå sin normalvekt.
Han ville ikke kastrere før katten allerede hadde oppnådd 70% av sin normalvekt.   

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
Det jeg mente var feil, er at katten ikke oppnår normal vekt fordi at den er sterilisert/kastrert.

Jeg tror du misforstod litt. Han mente ikke at katten ikke ville oppnå sin normalvekt.
Han ville ikke kastrere før katten allerede hadde oppnådd 70% av sin normalvekt.   

ahhhh. Beklager. Misforstod. :didndoit: