Skrevet av Emne: Angående Karinamus...  (Lest 744 ganger)

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 1
  • Kjønn: Kvinne
  • Sykepleierstudent og happy katteeier
    • Vis profil
Angående Karinamus...
« på: 22 Mars 2010, 13:54:13 »
Har ikke funnet karinamus på noen dyrebutikker i nærheten, så tenkte jeg skulle bestille på nettet. Det jeg da lurer på er om "urten" i Karinamusen holder seg slik at jeg kan kjøre flere om gangen og introdusere dem for katten litt etter hvert? Eller går de ut på dato, eller noe?

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Sv: Angående Karinamus...
« Svar #1 på: 22 Mars 2010, 14:15:16 »
Ofte kommer de innpakket i plast, slik at lukten holder seg. Dess mer lufttett de ligger innpakket, dess lenger holder lukten seg.  :icon_wink:

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 22 Mars 2010, 14:19:47 »
Okei, vet du av noen nettbutikker hvor de pakker dem godt inn da? Har kun funnet karinamus på http://www.stargate.nu/, ellers så har de såkalte "stinkemus" på andre nettbutikker men jeg bestilte derfra en gang og disse har ikke vært skikkelig godt pakket inn (www.mypetshop.no) Jeg ønsker egentlig at det skal være litt størrelse på musene... Rambo ble så ivrig at han spiste av halen på den første, og jeg var nesten redd han skulle sluke den hel:P

Utlogget Alette

• Administrator
  • Skravlepus 1
  • Takket: 107
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #3 på: 22 Mars 2010, 14:54:00 »
Jeg har bestilt fra Stargate for lenge siden, da var de pakket godt inn, men i vanlig størrelse.
Ellers vet jeg desverre ikke, pleier å kjøpe på katteutstillinger, der finnes det ofte i litt forskjellige størrelser.

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 33
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #4 på: 22 Mars 2010, 17:36:09 »
Går også ann å strikke kattemus selv også. Jeg har strikket mus til mine sine flere ganger. Å når vi har kattunger så har dem fått med seg en hver når dem flytter. Å har også gitt bort slike som jeg har lukt på og inni.
Randi

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 22 Mars 2010, 18:36:28 »
Går også ann å strikke kattemus selv også. Jeg har strikket mus til mine sine flere ganger. Å når vi har kattunger så har dem fått med seg en hver når dem flytter. Å har også gitt bort slike som jeg har lukt på og inni.

Dette liker jeg. Er glad i å strikke så det kunne jeg fort ha gjort. Det finnes tusenvis av oppskrifter på å strikke små dyr på internett, men jeg vet jo ikke hvilken urte jeg må skaffe meg for å skape den samme effekten som med karinamus. Catnip er jo tydeligvis ikke like effektivt, og det var SÅ koselig å se Rambo kose seg med den forrige "stinkemusa" si.

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #6 på: 22 Mars 2010, 18:44:38 »

Dette liker jeg. Er glad i å strikke så det kunne jeg fort ha gjort. Det finnes tusenvis av oppskrifter på å strikke små dyr på internett, men jeg vet jo ikke hvilken urte jeg må skaffe meg for å skape den samme effekten som med karinamus. Catnip er jo tydeligvis ikke like effektivt, og det var SÅ koselig å se Rambo kose seg med den forrige "stinkemusa" si.
Je kjøpte tørket catnip på zoo og det funket fint. Å så kjøpte jeg catnip spray og spayet musene og det funket veldig fint. Pakk dem inn i plast en stund pga da får dem trekk godt inni dem.
Randi

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #7 på: 22 Mars 2010, 18:51:29 »

Je kjøpte tørket catnip på zoo og det funket fint. Å så kjøpte jeg catnip spray og spayet musene og det funket veldig fint. Pakk dem inn i plast en stund pga da får dem trekk godt inni dem.

Tørket catnip har kanskje mye større effekt enn catnip-spray? for Rambo bryr seg fint lite om sprayen jeg kjøpte... Så da bør helst de urtene være litt sterkere, altså;-)

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #8 på: 22 Mars 2010, 19:29:59 »
Det er både og mine katter liker catnip spray. De musene jeg har laget har jeg hatt tørket catnip i + også dynket musene med spray og pakket dem inn i plast og latt dem ligge en stund så det får trekke inn i musene.
Randi

Utlogget BenteR

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 22
  • Et liv uten dyr er et tomt liv
    • Vis profil
« Svar #9 på: 22 Mars 2010, 19:34:30 »
Børre bryr seg ikke i det hele tatt om sprayen, men blir helt alldeles rullende tussete av tørket catnip.

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #10 på: 22 Mars 2010, 20:09:59 »
Børre bryr seg ikke i det hele tatt om sprayen, men blir helt alldeles rullende tussete av tørket catnip.

Hurra! Da er dette definitivt verdt å lage selv! Hoho, har nettopp blitt ferdig med en mus nå.. Rambo blir jo gal UTEN catnip, fordi han er en skikkelig tilhenger av garn... Sprang rundt som en gal, hoppet opp i sofaen, suttet litt på teppet sitt og nå snorker han fint du:P

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #11 på: 22 Mars 2010, 20:53:48 »
Kan du legge ut linken hvor du fant de musene så hadde det vert fint. Mine leker ikke med garn synes ikke det er noe. Til og med de små liker det ikke.
Randi

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: 22 Mars 2010, 21:05:27 »
Kan du legge ut linken hvor du fant de musene så hadde det vert fint. Mine leker ikke med garn synes ikke det er noe. Til og med de små liker det ikke.

Her selges det karinamus: http://www.stargate.nu/shop/.

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #13 på: 22 Mars 2010, 21:22:59 »

Trodde du hadde funnet en link på oppskrifter på mus jeg.
Randi

Utlogget BenteR

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #14 på: 22 Mars 2010, 21:36:29 »

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #15 på: 22 Mars 2010, 22:31:23 »
Heklemus synes jeg ikke noe om.
Randi

Utlogget BenteR

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #16 på: 22 Mars 2010, 22:54:32 »

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #17 på: 22 Mars 2010, 23:08:50 »
Eller denne strikka hvalen
http://simpleknits.blogspot.com/2007/01/whale-cat-toy-pattern.html
eller denne lille humla
http://www.christinelandry.com/?p=3
Den hvalen var veldig liten. Nei takk da bruker jeg den mønstra som jeg har laget meg selv. Må vel strikke noen så de fire her får med seg når dem flytter om noen uker.
Randi

Utlogget maja89

• Fin pus
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #18 på: 23 Mars 2010, 02:09:22 »
aner jo ikke hvor du bor, men i Oslo selger de karinamus på zoo i kirkeveien.
her er kattene helt gale etter dem, oppfører seg som små junkier som har vært uten dop i flere uker :le:

Utlogget Kater&Ich

• tyggertyggis
  • Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 75
    • Vis profil
« Svar #19 på: 23 Mars 2010, 06:29:44 »
]

"Urten" heiter Valeriana Officinalis på fint og Legevendelrot på norsk.
Den vokser ved norske veikanter og rundt omkring. Den kan sikkert også skaffes av apotek.
Du bruker roten av planten.

Planten likner på planter frå skjermplantefamilien og der finns det ein del giftige planter. Du må med andre ord være sikker på at du plukker den rette planten.
Det som funker utmerket som kjenneteikn er den søte kvalmende litt ekkle lukten som du kjenner av Karinamus. Grav opp roten og lukt.

Samboer kjøpte en urtete for en stund siden, den heitt eit eller anna med nattro. Og kattene blei pinagalen kvar gong samboer lagde seg en kopp te. Til slutt kom eg på å sjekke ingredienslisten på denne kveldsteen:
Jo, Valeriana officinalis (blant andre urter). Hos mennesker virker den søvndryssande og beroligande. For katter har det tydeligvis en litt motsatt effekt...
  :morsomt:

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #20 på: 23 Mars 2010, 10:59:15 »

Trodde du hadde funnet en link på oppskrifter på mus jeg.

Da misforsto jeg spørsmålet ditt, bare! :-)

Kropp: Legg opp 9 m fordelt på 3 strømpe-p og strikk rundt i omg i glattstr r.
Etter 1 omg økes det med 1 maske på slutten av alle pinenne hver følgende omg, til det er 8 (11) m på hver p =24 (33) m.
 Strikk 3 (5) cm rett opp. Stopp kroppen ut med bomull.
Strikk så de 2 siste m på hver av de 3 p r sm i hver omg til det er 4 m igjen på hver p.
 Stopp resten av kroppen godt ut. Fortsett med felling som før, men kun i hver 2. omg til det er 2 m igjen på hver p.
Trekk tråden gjennom m og fest den.
Ører: Legg opp 5 (7) m og strikk frem og tilbake i rettstr. Etter 6 p tas 1 m inn i begge sider av hver p til det er 3 m igjen.
Trekk garnet gjennim m.
Sy ørene på kroppen, broder øyne og hekle 10 (20) lm med db garm til hale. Sy halen fast og   ferdi!!

Dette er den oppskriften jeg brukte, men i stedet for å sy på ører og hale i etterkant strikket/heklet jeg de rett inn i oppskriften.

Håper dette hjalp! Det ble en fin størrelse på musen, men Rambo har allerede spist opp halen.. Jeg tenker, det er vel ikke bra for katter
å spise ull, så jeg burde antageligvis ikke lage flere "haler" og "ører":p

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #21 på: 23 Mars 2010, 11:02:34 »
Takk skal du ha Khati.
Det er omtrent slik jeg gjør det men jeg lager ikke ører på mine mus, men jeg syr øyne på og hekler en hale på mine mus.
Randi

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #22 på: 23 Mars 2010, 11:09:40 »
Takk skal du ha Khati.
Det er omtrent slik jeg gjør det men jeg lager ikke ører på mine mus, men jeg syr øyne på og hekler en hale på mine mus.

Ang. at du hekler hale, du opplever ikke at halen plutselig er... borte? Det er ett eller annet med Rambo og garn, for han SPISER det faktisk, og da tør jeg ikke lage haler o.l.

Utlogget Nynaeve

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 25
    • Vis profil
    • Hobbies and Passions
« Svar #23 på: 23 Mars 2010, 11:22:46 »
Takk skal du ha Khati.

Ang. at du hekler hale, du opplever ikke at halen plutselig er... borte? Det er ett eller annet med Rambo og garn, for han SPISER det faktisk, og da tør jeg ikke lage haler o.l.

Har du prøvd med ulike typer garn? Virker som om min pus helt klart foretrekker ullgarn... så kanskje en hale i bomullsgarn eller noe holder lenger?  :didndoit:

Utlogget Khati

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #24 på: 23 Mars 2010, 11:37:23 »
Takk skal du ha Khati.

Har du prøvd med ulike typer garn? Virker som om min pus helt klart foretrekker ullgarn... så kanskje en hale i bomullsgarn eller noe holder lenger?  :didndoit:

Der har du et poeng! har noe bomulls babygarn liggende som jeg kan prøve. Det blir litt mer kompakt og sikkert mindre fristende å sette tenna i! ;-)