I katteverdenen er det vel ingen fysiske prestasjoner forbundet med cert og championat.
jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke vet hvordan disse reglene er for andre hunderaser som ikke er brukshunder.
Katter får cert på bakgrunn av hvor nært opp til en standard for den aktuelle rasen de ligger. Dess høyere opp i klassene man kommer dess strengere er kravene for å oppnå cert. Alle katter må være over 10 mnd for å kunne ta cert. Dette er reglene i Norge:
Champion, klasse 9 = 3 cert (katten må ha minimum 93 av 100 poeng, dette øker jo høyere opp man kommer)
International Champion, klasse 7 = 3 cert (min et i et annet land)
Grand Int Champion, klasse 5 = 8 cert (min 1 i annet land)
Supreme Champion, klasse 3 = 12 cert (min 1 i annet land)
Katter som er Supreme Champion deltar i klasse 1 og tar ikke cert, men får HP, Hederspris.
Så for å nå høyest opp på "stigen" må man delta på minimum 26 utstillinger. Samme regler for kastrete katter (Premier-kl 10, Int Premier-kl 8 , Grand Int Premier-kl 6 og Supreme Premier-kl 4, HP- kl 2.)
Det deles kun ut et cert i klasse/rase/farge. Så hvis feks to hunnkatter, siamesre, brunmasket og i klasse 5 stiller, får kun den beste av dem certet.
Det var vel utstillingscert i korte trekk, hvis jeg holdt tungen rett i munnen.