Skrevet av Emne: Hvilke resultater blir registrert eller offentliggjort?  (Lest 754 ganger)

Utlogget LK

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hvis en katt blir BIS f.eks., vil det bli registrert noe sted? Hvis det blir det, må man selv sørge for at det blir gjort eller gjør arrangør eller dommer dette?  :icon_neutral:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • Kjønn: Kvinne
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
Sv: Hvilke resultater blir registrert eller offentliggjort?
« Svar #1 på: 22 Mai 2010, 23:52:13 »
Ja, klubbene som arrangerer utstillinger, fører resultatlister, som bla annet sendes til NTT og utregner for Årets katt i NRR.
Men man kan selv skrive BIS på bed. seddelen, for å huske det til senere.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget LK

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 23 Mai 2010, 11:43:57 »
Ja, klubbene som arrangerer utstillinger, fører resultatlister, som bla annet sendes til NTT og utregner for Årets katt i NRR.

Så det er ingenting man trenger å sende inn eller noe som helst, enten det er BIS eller CAP eller hva det er? Takk for svar.

:zcrazy:

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #3 på: 23 Mai 2010, 12:53:25 »

Så det er ingenting man trenger å sende inn eller noe som helst, enten det er BIS eller CAP eller hva det er? Takk for svar.

:zcrazy:

Det eneste du må sende til klubben din er de gule bedømmelseseseddelene med navn og adr bakpå og reg på katten, når den har tatt tittel.

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #4 på: 23 Mai 2010, 13:45:16 »
Mega-skrivefeil, det skulle stå NRR, selvsagt.
Når resultatlistene er ferdige, sendes og listene, sammen med katalog til alle klubber som har hatt utstillere der. Men om man ønsker å få premie i klubbkattkonkurranse internt i sin egen klubb, må man av og til sende kopi av bed. sedlene med påført resultat selv, til sektretæren, men de ulike klubber opplyser på sine hjemmesider om hva slags system de ønsker å bruke, de aller fleste bruker listene fra NRR, og da trenger man ikke tenke mer på det.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget LK

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #5 på: 23 Mai 2010, 16:03:57 »
Takk, takk til begge to :)

Utlogget PingleSara

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 1
  • ♥ Stella Marina og Chester ♥
    • Vis profil
    • Stella Marina's hjemmeside
« Svar #6 på: 26 Mai 2010, 13:29:57 »
Jeg er medlem i Berak, på hjemmesiden deres står det at alle cert skal sendes til utstillingssekretæren.

Og på utstillingsinnbydelsen til Hansakatten står det Husk å forevise cert på mulige tittelkatter om morgenen.

Hva er egentlig cert?  :c066:

Stella Marinas hjemmeside: http://stellamarina.webs.com

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #7 på: 26 Mai 2010, 13:41:29 »
Jeg er medlem i Berak, på hjemmesiden deres står det at alle cert skal sendes til utstillingssekretæren.

Og på utstillingsinnbydelsen til Hansakatten står det Husk å forevise cert på mulige tittelkatter om morgenen.

Hva er egentlig cert?  :c066:

Cert er sertifikater som kattene kjemper om på utstilling. Nederst på bedømmelsesseddelen noterer dommeren certet katten har fått (om den får cert). Når du har samlet opp nok cert til en tittel sender du den gule kopien på bedømmelsesseddelen inn til den i klubben din som skal ha den. 
Kommer du på en utstilling og katten din mangler bare et cert på å ta en tittel, skal du på morgenen forevise alle certene du har til denne tittelen til sekretariatet på utstillingen, slik at katten får tittelen sin når den evt mottar certet hos dommeren senere på dagen. (husk: man kan ikke ha samme dommer to ganger på samme tittel da må man varsle sekretariatet om at man vil trenge kontrasignatur av en annen dommer.)   :icon_wink:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #8 på: 26 Mai 2010, 14:01:11 »
husk: man kan ikke ha samme dommer to ganger på samme tittel da må man varsle sekretariatet om at man vil trenge kontrasignatur av en annen dommer.   :icon_wink:

Alette og jeg diskuterte det en del på utstillingen i helgen, og tok det opp med sjefen der, som sa at det er utstillernes ansvar å se på hvilke dommere som er invitert om man skulle trenge kontrasignatur. Man må altså se på certene man allerede har, se etter dommernavnene, og forsikre seg om at det finnes andre dommere som kan dømme den rasen man stiller, før man melder på.

Utlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 112
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #9 på: 26 Mai 2010, 14:18:03 »
Jeg skjønner at det ikke fungererer slik i katteutstillingsverdenen som det gjør for jakthunder. Det kommer vel av at i den hundeverden jeg kjenner er  et cert avhengig av at hunden er jaktpremiert, og et
utstilingschampionat ( cert hos tre forskjellige dommere, hvor minst et må være tatt etter fylte 2 år og minst ett må være tatt på en NKK-utstilling eller en utstilling som er blitt "autorisert" til å dele ut kennel cert eller storcert som det populært kalles)
kun kan oppnås hvis hunden har 1. premie på jaktprøve.

I katteverdenen er det vel ingen fysiske prestasjoner forbundet med cert og championat.

jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke vet hvordan disse reglene er for andre hunderaser som ikke er brukshunder.

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #10 på: 26 Mai 2010, 14:29:54 »

I katteverdenen er det vel ingen fysiske prestasjoner forbundet med cert og championat.

jeg må beskjemmet innrømme at jeg ikke vet hvordan disse reglene er for andre hunderaser som ikke er brukshunder.
Katter får cert på bakgrunn av hvor nært opp til en standard for den aktuelle rasen de ligger. Dess høyere opp i klassene man kommer dess strengere er kravene for å oppnå cert. Alle katter må være over 10 mnd for å kunne ta cert. Dette er reglene i Norge:
Champion, klasse 9 = 3 cert (katten må ha minimum 93 av 100 poeng, dette øker jo høyere opp man kommer)
International Champion, klasse 7 = 3 cert (min et i et annet land)
Grand Int Champion, klasse 5 = 8 cert (min 1 i annet land)
Supreme Champion, klasse 3 = 12 cert (min 1 i annet land)
Katter som er Supreme Champion deltar i klasse 1 og tar ikke cert, men får HP, Hederspris.

Så for å nå høyest opp på "stigen" må man delta på minimum 26 utstillinger. Samme regler for kastrete katter (Premier-kl 10, Int Premier-kl 8 , Grand Int Premier-kl 6 og Supreme Premier-kl 4, HP- kl 2.)

Det deles kun ut et cert i klasse/rase/farge. Så hvis feks to hunnkatter, siamesre, brunmasket og i klasse 5 stiller, får kun den beste av dem certet.

Det var vel utstillingscert i korte trekk, hvis jeg holdt tungen rett i munnen.  :fnis:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #11 på: 26 Mai 2010, 14:40:25 »
[
Det deles kun ut et cert i klasse/rase/farge. Så hvis feks to hunnkatter, siamesre, brunmasket og i klasse 5 stiller, får kun den beste av dem certet.

Det var vel utstillingscert i korte trekk, hvis jeg holdt tungen rett i munnen.  :fnis:
Her skal stå" Det deles kun ut et cert i klasse/rase/farge/kjønn".

Utlogget sijoka

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 112
  • RIP Pan
    • Vis profil
    • sikadilla
« Svar #12 på: 26 Mai 2010, 16:59:33 »
Jobbige greier, skjønner jeg :humre:

Finnes det noe som heter CACIB for katter? Det er en anbefaling til internasjonal utstilling, tror jeg det heter, og en og samme hund kan få både cert og cacib på samme utstilling.
Det er noe med så og så mange Cacib og deltakelse internasjonalt når det går videre til nordisk og internasjonalt championat. og det har vi aldri prøvd oss på.

Innenlands er det samme som for katter når det gjelder certutdeling. Flere kan få CK - altså championat kvalitet, som betyr at de er ganske nært opptil rasestandard.
Den beste av dem får cert hvis den er jaktpremiert. Det forgår i praksis gjerne slik at først plukker dommer ut de beste og rangerer dem i rekkefølge, og gjør seg også opp en mening om hvorvidt noen av dem holder CK-kvalitet,
 og så blir de jaktpremierte bedt om å ta ett skritt fram.
Den beste av de som får ck og som også er jaktpremiert får da certet. Bare to cert for hver rase i hver utstilling, og de går til beste jaktpremierte tispe og hannhund, men det kan også hende at det ikke utdeles hverken CK eller cert
dersom dommer mener at de beste ikke er bra nok i henhold til standarden.

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #13 på: 26 Mai 2010, 17:33:08 »
Ja, det finnes cacib også
I kl 9/10 får man CAC/CAP om man vinner certene
i klasse 7/8 får man cacib, etter 3 cacib er katten Int. ch/int. premier.
i klasse 5/6 får man cagcib,og i kl. 3/4 får man cace/cape, muligens det har bytta navn, ettersom det nå ikke heter Europachampion, men supremechampion.
Jeg er ikke oppdatert lengre på de høyeste titlene, fordi det ligger så langt unna... :fnis:

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #14 på: 26 Mai 2010, 17:56:00 »
Supreme Champion = cacs
Supreme Premier = caps

Utlogget PingleSara

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #15 på: 26 Mai 2010, 21:43:36 »
Når du har samlet opp nok cert til en tittel sender du den gule kopien på bedømmelsesseddelen inn til den i klubben din som skal ha den. 
Kommer du på en utstilling og katten din mangler bare et cert på å ta en tittel, skal du på morgenen forevise alle certene du har til denne tittelen til sekretariatet på utstillingen, slik at katten får tittelen sin når den evt mottar certet hos dommeren senere på dagen.

Takk for alle svar.

Så jeg trenger ikke sende inn noe som helst før Stella har fått cert 3 ganger?
Og er CAP=cert ??  :c066:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #16 på: 26 Mai 2010, 22:56:26 »
Når du har samlet opp nok cert til en tittel sender du den gule kopien på bedømmelsesseddelen inn til den i klubben din som skal ha den. 
Kommer du på en utstilling og katten din mangler bare et cert på å ta en tittel, skal du på morgenen forevise alle certene du har til denne tittelen til sekretariatet på utstillingen, slik at katten får tittelen sin når den evt mottar certet hos dommeren senere på dagen.
Og er CAP=cert ??  :c066:

Ja, bestemann i rekken vil få ex1, deretter ex2 osv.

Utlogget PingleSara

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #17 på: 10 Juni 2010, 10:54:34 »

Cert er sertifikater som kattene kjemper om på utstilling. Nederst på bedømmelsesseddelen noterer dommeren certet katten har fått (om den får cert). Når du har samlet opp nok cert til en tittel sender du den gule kopien på bedømmelsesseddelen inn til den i klubben din som skal ha den. 

Stella Marina har fått sin første tittel nå (Premier). Må jeg sende inn de gule kopiene til klubben min?
Hva skjer hvis jeg glemmer det?  :shockeed:
Er det ikke allerede registrert et sted?

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #18 på: 10 Juni 2010, 13:07:46 »
Nei, det blir ikke offesielt registrert før klubben har mottatt alle de gule sedlene, og levert inn rapport til NRR om tittelstatus.
Da jeg var utsti.sekretær i BErak, var det nøye med å skrive reg.nr på katten, samt eiers navn og adr bakpå, måtte ringe mye rundt for å finne ut av ting innen jeg sendte de til NRR.

Utlogget PingleSara

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #19 på: 10 Juni 2010, 16:15:30 »
Da jeg var utsti.sekretær i BErak, var det nøye med å skrive reg.nr på katten, samt eiers navn og adr bakpå, måtte ringe mye rundt for å finne ut av ting innen jeg sendte de til NRR.

Må jeg skrive noe bakpå? Eller gjør utstillingssekretæren det?  :shockeed:

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #20 på: 10 Juni 2010, 16:24:13 »
Må jeg skrive noe bakpå? Eller gjør utstillingssekretæren det?  :shockeed:

Ja, du må skrive reg.nr. på katten (som står i stamtavla), samt ditt navn og adresse, men ikke legg de gule lappene oppå hverandre når du gjør det, for de er laget av gjennomslagspapir, og alt blir kopiert, på forsiden av neste gul lapp. Ta altså ut en av de 3 gule lappene og skriv bakpå, hekt dem deretter sammen. Utst. sekretæren kan ikke gjøre den jobben for deg.

Utlogget PingleSara

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #21 på: 10 Juni 2010, 17:06:48 »
Ja, du må skrive reg.nr. på katten (som står i stamtavla), samt ditt navn og adresse, men ikke legg de gule lappene oppå hverandre når du gjør det, for de er laget av gjennomslagspapir, og alt blir kopiert, på forsiden av neste gul lapp. Ta altså ut en av de 3 gule lappene og skriv bakpå, hekt dem deretter sammen. Utst. sekretæren kan ikke gjøre den jobben for deg.

Tusen takk for hjelpen!  :winky: