Skrevet av Emne: Ultralyd  (Lest 658 ganger)

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
  • Takket: 10
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Ultralyd
« på: 05 Juli 2010, 20:09:54 »
Noen som vet hva ultralyd av katt koster? Dakota har lært seg å låse opp og åpne døra så hun kom seg ut før hun var verken sterilisert eller chip-merka.  :shockeed:

Hun har fått litt stor mage og den er ganske hard. Hun løp rundt her og mjaua før idag, og hun spiser utrolig mye.  :whistling:

Vil ikke ha kommentarer om at jeg burde ta abort på henne eller noe. Hun skal steriliseres etter første kull og jeg skal finne bra hjem til ungene om det så tar 10 år.

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 36
    • Vis profil
Sv: Ultralyd
« Svar #1 på: 05 Juli 2010, 20:29:58 »
Priser hos veterinær varierer veldig, så det beste er å ringe dem som er nær du bor og høre.

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
« Svar #2 på: 05 Juli 2010, 20:38:42 »
Som Pusur sier så varierer det voldsomt fra en veterinær til neste. Alt fra 500-2000 er nok vanlig.

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 Juli 2010, 21:19:42 »
Husk å ikke kastrere katten din med en gang etter fødselen da :nod:

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 Juli 2010, 21:28:09 »
Hvis den kastreres med sidesnitt er det ikke noe problem å kastrere når ungene er helt små.

Utlogget Lillerosin

• CrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 63
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 Juli 2010, 21:28:27 »
Lykke til  :bigarmhug:

Puma Belle Pingla Uro

Only when the last tree has died and the last river been poisoned
and the last fish been caught will we realise we cannot eat money.

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 Juli 2010, 21:30:27 »
Hvis den kastreres med sidesnitt er det ikke noe problem å kastrere når ungene er helt små.

Jøss, trodde fjerning av livmor osv gjorde at hormonene forsvant og at melkeproduksjonen stoppet. :icon_biggrin:..

Og er det ikke veldig dumt å la små kattunger være alene imens kattemor er hos veterinæren i mange timer?

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 Juli 2010, 21:32:32 »
Jøss, trodde fjerning av livmor osv gjorde at hormonene forsvant og at melkeproduksjonen stoppet...
Har ei kattemor i fosterhjem her som er nykastrert(onsdag) og ho tar seg godt av 2 unger og har masse melk. Ikke er det hennes egne unger heller, men ho var drektig da ho ble kastrert.

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #8 på: 05 Juli 2010, 23:25:53 »
Tror ikke jeg gjør det før ungene er noen uker gamle.  :) 

Lurer på en ting til, hvor tidlig kan ungene kastreres?

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #9 på: 05 Juli 2010, 23:33:49 »
Tror ikke jeg gjør det før ungene er noen uker gamle.  :) 

Lurer på en ting til, hvor tidlig kan ungene kastreres?
De kan kastreres før de forlater moren altså før 12 uker, men en del veterinærer vil ikke kastrere tidlig.

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #10 på: 05 Juli 2010, 23:47:45 »
Jeg skjønner ikke helt hvorfor du ønsker UL på henne. Om du ønsker å se hvor mange babyer som er der, kan du gjøre det på røntgen etter uke 7 i svangerskapet. Ul'en vil fortelle deg om det finnes hjerteslag der eller ikke, ikke noe annet, med mindre katten din har andre problemer som må diagnostiseres ved hjelp av UL.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #11 på: 06 Juli 2010, 00:24:46 »
Jøss, trodde fjerning av livmor osv gjorde at hormonene forsvant og at melkeproduksjonen stoppet...
Har ei kattemor i fosterhjem her som er nykastrert(onsdag) og ho tar seg godt av 2 unger og har masse melk. Ikke er det hennes egne unger heller, men ho var drektig da ho ble kastrert.
Men jeg tror fortsatt det er dumt å f.eks ta med kattemor til dyrlegen 7 dager etter fødsel og la de være alene hjemme i kanskje 5 timer uten melk?
Man kan jo ha morsmelkerstatning på lur, men jeg vil tro kattemormelk er det beste.

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #12 på: 06 Juli 2010, 00:31:05 »
Vil ta UL på henne for å finne ut hvor mange unger det er og om de lever.  :geipe:

*litt off topic*
Skal chip-merke henne og vaksinere henne også, lurer på om det går greit å vaksinere når hun er gravid?
Lurer også på om det er noe jeg kan/burde gjøre dersom Dakota ikke vil ta vare på f.eks den ene ungen eller om hun får mer enn hun kan ta vare på, burde jeg prøve å gi ungen(e) flaske ol. eller la naturen gå sin gang? Hva burde jeg ha klart til hun skal føde? Hva er viktig i tiden når hun er gravid?

Lurer på enda en ting, hvor tidlig kan man se at magen begynner å bli større?

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #13 på: 06 Juli 2010, 00:38:20 »
Men jeg tror fortsatt det er dumt å f.eks ta med kattemor til dyrlegen 7 dager etter fødsel og la de være alene hjemme i kanskje 5 timer uten melk?
Man kan jo ha morsmelkerstatning på lur, men jeg vil tro kattemormelk er det beste.
Kattungen kan være med til veterinæren og ligge ved kattemor selv om hun sover. Selve inngrepet tar som regel ikke mer ennen knapp time.

Men er selvfølelig greit å vente litt etter fødsel før kastrering.

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #14 på: 06 Juli 2010, 00:42:36 »
Kattungen kan være med til veterinæren og ligge ved kattemor selv om hun sover. Selve inngrepet tar som regel ikke mer ennen knapp time.

Men hvis kattungene skal ha melk, går ikke bedøvelsen ut i melken da?
Det er vel ikke bra?
Når jeg har kastrert kattene mine, har det tatt 3-4 timer...

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #15 på: 06 Juli 2010, 00:56:18 »
Det er vel ikke bra?
Kattungene jeg har i fosterhjem lekte på gulvet hos veterinæren mens kattemor var under kniven etter å ha pattet lenge mens kattemor sovnet og sov en stund før alt var helt klart(ho sovna mye raskere enn forventet så alt var ikke klargjort).

Du mener vel ikke at kattene har vært under kniven i 3-4 timer for en vanlig kastrering, da regner du vel tiden fra du leverer katten til du henter den.
Jeg har vært tilstedes ved flere kastreringer av hokatt og tror ikke noen lå en time på operasjonsbordet.

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #16 på: 06 Juli 2010, 01:20:45 »
Vil ta UL på henne for å finne ut hvor mange unger det er og om de lever.  :geipe:

*litt off topic*
Skal chip-merke henne og vaksinere henne også, lurer på om det går greit å vaksinere når hun er gravid?
Lurer også på om det er noe jeg kan/burde gjøre dersom Dakota ikke vil ta vare på f.eks den ene ungen eller om hun får mer enn hun kan ta vare på, burde jeg prøve å gi ungen(e) flaske ol. eller la naturen gå sin gang? Hva burde jeg ha klart til hun skal føde? Hva er viktig i tiden når hun er gravid?
Lurer på enda en ting, hvor tidlig kan man se at magen begynner å bli større?

Ja, du kan vaksinere så lenge parringen nettopp har funnet sted.
Du får ikke greie på antall unger via UL, kun om de(n) lever. Jeg håper du merket deg datoen da hun fikk kommet seg ut av huset og løp ut for å parre seg, da har du en omtrentlig dato å gå ut ifra. I tiden hun er drektig er det viktg at hun får kattungemat, og de 2 siste ukene før hun skal føde bør du holde henne konsekvent inne.
Jeg er i gang med å skrive en fødselshjelper til folk som trenger litt info om hva man skal ha klart inne en fødsel, men får ikke gjort det på noen dager ennå.
Magen blir gjerne større ved 4-5 ukers drektighet.

Nå tar vi drektigheten først, så kommer vi tillbake til hva-hvisomattedersom ang. ungen litt senere.. :mellow:

Hvis dette er katten du fikk i april, er hun utrolig ung til å få kull, så du bør lese hva du kan om førstegnagsfødene pusemødre... Stort kull blir det nok ikke,  til det er hun  nok for ung.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #17 på: 06 Juli 2010, 01:23:52 »

Det er vel ikke bra?
Kattungene jeg har i fosterhjem lekte på gulvet hos veterinæren mens kattemor var under kniven etter å ha pattet lenge mens kattemor sovnet og sov en stund før alt var helt klart(ho sovna mye raskere enn forventet så alt var ikke klargjort).

Du mener vel ikke at kattene har vært under kniven i 3-4 timer for en vanlig kastrering, da regner du vel tiden fra du leverer katten til du henter den.
Jeg har vært tilstedes ved flere kastreringer av hokatt og tror ikke noen lå en time på operasjonsbordet.
Nei, katten har bare vært borte så lenge. De skjærer ikke i kattene så lenge vel :morsomt:
Men hva med bedøvelsen, går ikke den ut i melken?   :shockeed:
Kattene mine har vært helt dopa i mange, mange timer etterpå...

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #18 på: 06 Juli 2010, 03:32:25 »
Jeg husker ikke når hun kom seg ut, men det er noen uker siden.. Tenkte ikke så mye over det der og da. Og ja, hun er utrolig ung, håper alt går bra.  :redd:   

Det er positivt om det blir et lite kull da. Har hatt en katt før som var 6 mnd når hun fikk 7(!!!) unger, det gikk bra for moren men 6 av ungene var døde innen 3 uker.  :Sukker: 

Innlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
« Svar #19 på: 06 Juli 2010, 13:28:13 »
Ja, små , unge kattekropper klarer ikke den belastningen, så da gjelder naturens lov - "strongest of the fittest".
Bamse og Pusur, kan ikke dere  klippe vekk de innleggene dere ikke svarer på og "sitat fra", sånn at man slipper denne oppramsingen av navnenen deres "oppat og oppat".

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
« Svar #20 på: 06 Juli 2010, 23:58:28 »
At det er ett lite kull trenger ikke å være en god ting (har jeg lest). Et kull med få kattunger kan gi store fine kattunger. Bakdelen med dette er at dette kan gjøre at lille pusemor får en problematisk fødsel med tanke på det å få de ut. Det er mye som kan skje. Slik jeg har forstått dette med UL eller røntgen krever begge delene noe timing hvis man vil vite hvor mange, og for røntgen går dette også på sikkerheten for kattungene.

Pass på å ha tlf til vetrinær på lur i tilfelle det skulle skje noe, det ligger mye informasjon på internett om hva som er normalt, og hva du bør se etter med tanke på å vurdere å kontakte vetrinær for hjelp.

Her ligger det videoer om det å ta imot kattunger som jeg syns var nyttige.

http://www.youtube.com/user/SacredCats

Utlogget Nochan

• Koseklumpen
    • Vis profil
« Svar #21 på: 10 Juli 2010, 02:37:19 »
At det er ett lite kull trenger ikke å være en god ting (har jeg lest). Et kull med få kattunger kan gi store fine kattunger. Bakdelen med dette er at dette kan gjøre at lille pusemor får en problematisk fødsel med tanke på det å få de ut. Det er mye som kan skje. Slik jeg har forstått dette med UL eller røntgen krever begge delene noe timing hvis man vil vite hvor mange, og for røntgen går dette også på sikkerheten for kattungene.

Pass på å ha tlf til vetrinær på lur i tilfelle det skulle skje noe, det ligger mye informasjon på internett om hva som er normalt, og hva du bør se etter med tanke på å vurdere å kontakte vetrinær for hjelp.

Her ligger det videoer om det å ta imot kattunger som jeg syns var nyttige.

http://www.youtube.com/user/SacredCats

Har sett det nå, uff som jeg gruer meg! Håper alt går bra..

Noen som har en liste over ting jeg trenger og hvor mange av hver ting? f.eks 5 håndklær osv