Skrevet av Emne: ID-merking av katter fra DB  (Lest 1058 ganger)

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 70
  • Kjønn: Kvinne
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
ID-merking av katter fra DB
« på: 21 Juli 2010, 18:48:03 »
Er det ikke normalt at alle katter skal merkes før lokalavdelingene i DB adopterer de vekk til nye hjem?
Dette gjøre iallefall i min lokalavdeling, og de av kattene som ikke er gamle nok for kastrering skal bli både det og merket da de er modne nok for det.

En i styret i min lokalavdeling gikk faktisk så langt og sa at ID-merking var like viktig, om ikke viktigere enn kastrering for å fohindre hjemløshet. Med chipp kan man alltid spore tilbake en eier og konfrontere den, selv om eieren har dumpet pus.

Innlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 203
  • RIP Vesla
    • Vis profil
Sv: ID-merking av katter fra DB
« Svar #1 på: 21 Juli 2010, 18:53:49 »
Vi omplasserer ingen som ikke er chippet.

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
« Svar #2 på: 21 Juli 2010, 19:01:57 »
Det er nemlig ei i en lokalavdeling som sier at de ikke chipper sine katter før adopsjon, men de oppfordrer alle til chippe kattene sine på hjemmesiden til denne lokalavdelingen det er snakk.
Jeg trodde det var en policy fra DB Norge om chipping før noen katt går ut for adopsjon.

Innlogget Pusemia

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 23
    • Vis profil
« Svar #3 på: 21 Juli 2010, 19:05:14 »
Det var ei dame innom jobben i dag som skulle kjøpe diverse utstyr til en katt på 4 mnd som hun skulle hente hos dyrebeskyttelsen i dag. Den var ikke chippet, men hun sa den skulle bli det når den ble litt eldre, og det skulle visst dekkes av DB.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #4 på: 21 Juli 2010, 19:16:22 »
Det er nemlig ei i en lokalavdeling som sier at de ikke chipper sine katter før adopsjon, men de oppfordrer alle til chippe kattene sine på hjemmesiden til denne lokalavdelingen det er snakk.
Jeg trodde det var en policy fra DB Norge om chipping før noen katt går ut for adopsjon.

.

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
« Svar #5 på: 21 Juli 2010, 22:35:31 »
Det var ei dame innom jobben i dag som skulle kjøpe diverse utstyr til en katt på 4 mnd som hun skulle hente hos dyrebeskyttelsen i dag. Den var ikke chippet, men hun sa den skulle bli det når den ble litt eldre, og det skulle visst dekkes av DB.

Mange har kontrakter hvor kattungene som blir adoptert bort skal kastreres og chippes når den blir gammel nok, men vedkommende avdeling hadde visst ikke dette i sin kontrakt, slik jeg forstod det.

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 34
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 31 Oktober 2010, 11:37:42 »
Det går fint å chippe ved vaksinering, ingen av kattene våre reagerte i det hele tatt på det. Sikkert best å gjøre ved første vaksine, da er det gjort. Hva med litt bedriftsøkonomi i DB, slå seg sammen og kjøpe chip i store partier, da blir de sikkert billigere.

Tingeling

• Gjest
« Svar #7 på: 31 Oktober 2010, 11:40:43 »
Her vaksineres og chippes de med en gang. Kastreres også samtidig om det ikke er små kattunger.

Utlogget RaraAvis

• TheCrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 338
  • Meeko er alltid med oss <3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 14 November 2010, 09:44:15 »

nå er jeg ikke 100% sikker, men når jeg adopterte fra DB Bergen, så chippa jeg kattene samtidig som jeg kastrerte dem, på DB B sin regning..
men jeg vet DB H chipper sine puser før de adopteres ut
<br />How you behave toward cats here below determines your status in Heaven. ~ Robert A. Heinlein<br />Dyrebeskyttelsen Norges lokalavdelinger

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Takket: 78
    • Vis profil
« Svar #9 på: 14 November 2010, 12:28:39 »
DB Bergen chipper alle voksne katter før de kommer i nytt hjem ( evnt. har en avtale om det ). Små kattunger skal chippes når de kastreres, det tror jeg står i kontrakten også.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #10 på: 14 November 2010, 12:42:54 »
Nå er ikke vi DB, men vi chipper og kastrerer ALLE katter før de får nye hjem. (+ vaksine seff). Også kattunger.

Innlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 46
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14 November 2010, 17:42:11 »
Høres merkelig ut at ikke alle DB-avdelinger chipper katter før de omplasseres.
På FOD chippes alle katter samtidig med vaksinering, voksne katter kastreres og får og ID-merking i øret i samme slengen.
Hvis det er kattunger som er veldig unge, venter vi med ID-merking til de skal kastreres,
for at katten skal slippe å dopes ned 2 ganger.
Hvis den skulle bli omplassert før den er kastret, står det i kontrakten at ny eier skal kastrere og øremerke
den når den er gammel nok.

Utlogget Lillerosin

• CrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 63
    • Vis profil
« Svar #12 på: 14 November 2010, 17:46:52 »
Vi chippa, kastrerte og øremerka etter Uro og Pingla kom til oss  :icon_wink:

Puma Belle Pingla Uro

Only when the last tree has died and the last river been poisoned
and the last fish been caught will we realise we cannot eat money.

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 36
    • Vis profil
« Svar #13 på: 14 November 2010, 18:09:09 »
Hvis det er kattunger som er veldig unge, venter vi med ID-merking til de skal kastreres,
Men kattene trenger jo ikke dopes for å bli chippet, så det kunne jo iallefall blitt gjort ved første anledning.

Innlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #14 på: 14 November 2010, 18:13:06 »
Men kattene trenger jo ikke dopes for å bli chippet, så det kunne jo iallefall blitt gjort ved første anledning.

Nei, de er sant. Men de må dopes ned for å få tatovert ID-merke iøret. Vi både chipper og øre-merker de :nod:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #15 på: 14 November 2010, 18:19:58 »
Å chippe små kattunger er ihvertfall ikke noe problem. I forbindelse med en gentest så ble det ene av kullene mine chippet når de var mellom 5 og 6 uker. Jeg var litt skeptisk, men som vet sa, de samme chippen blir av og til satt på undulater. I forhold til det er en 5-6 uker gammel kattunge stor:) Har ikke hatt problem med noen av chippene på kattungene mine. Pleier å chippe sammen med første vaksine i 10-12 ukers alder.
Skjønner at det er litt mer problematisk om de også skal tatoveres i øret samtidig, men det må da være en fordel om katten i det minste er chipmerket fra starten og at en evt kontrakt sier at øremerking skal gjøres samtidig med kastrering.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi venter kattunger i Mars!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Innlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
    • Vis profil
« Svar #16 på: 14 November 2010, 18:33:36 »
Sant :icon_smile:
Dette praktiseres sikkert litt forskjellig, men det kan være lurt å øre-merke i tillegg til chipping.
Det gjør det lettere hvis katten skulle komme bort, da er det lett å se at katten har en eier og at
det er mulig å finne eier :nod:

Innlogget Surita

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 18
  • Stolt pusemamma
    • Vis profil
    • Diasur
« Svar #17 på: 03 Desember 2010, 12:39:45 »
Hmm... hvis det blir mer og mer vanlig at katter får ship så bør virkelig sånne folk som han jeg ringte på Falken opplyses om at VANLIGE huskatter får chip nå også. Jeg fikk nesten kjeft for at jeg ringte å spurte om vi kunne komme og lete etter chip på katten jeg fant utenfor her. Første han spurte meg om var om det var en rasekatt. Da jeg sa at det var en huskatt så vidt jeg kunne se så ble han fryktelig tverr.. Nei det var absolutt ingen vits i å sjekke etter chip fordi folk kostet aldri på å betale en dyr chip til en helt vanlig huskatt. Jeg fikk DEN talen før jeg brøt inn og sa litt syrlig at jeg har nå iallefall merket mine to huskatter.  :icon_rolleyes: Han ble helt stum en stund så det var tydelig at han ble litt overrasket over at kattene mine hadde chip. Hehe... men det tyder jo på at sånne som han faktisk ikke vet hvor vanlig det har blitt å merke kattene sine. Det er jo ikke bra når folk ringer for å få sjekket katter de har funnet. Da vil jo all jobbingen for å spre det der om merking være forgjeves hvis folk får beskjed om at det ikke er noen vits i å sjekke engang.  :icon_neutral:

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #18 på: 03 Desember 2010, 13:57:02 »
Hmm... hvis det blir mer og mer vanlig at katter får ship så bør virkelig sånne folk som han jeg ringte på Falken opplyses om at VANLIGE huskatter får chip nå også. Jeg fikk nesten kjeft for at jeg ringte å spurte om vi kunne komme og lete etter chip på katten jeg fant utenfor her. Første han spurte meg om var om det var en rasekatt. Da jeg sa at det var en huskatt så vidt jeg kunne se så ble han fryktelig tverr.. Nei det var absolutt ingen vits i å sjekke etter chip fordi folk kostet aldri på å betale en dyr chip til en helt vanlig huskatt. Jeg fikk DEN talen før jeg brøt inn og sa litt syrlig at jeg har nå iallefall merket mine to huskatter.  :icon_rolleyes: Han ble helt stum en stund så det var tydelig at han ble litt overrasket over at kattene mine hadde chip. Hehe... men det tyder jo på at sånne som han faktisk ikke vet hvor vanlig det har blitt å merke kattene sine. Det er jo ikke bra når folk ringer for å få sjekket katter de har funnet. Da vil jo all jobbingen for å spre det der om merking være forgjeves hvis folk får beskjed om at det ikke er noen vits i å sjekke engang.  :icon_neutral:

Såpass du.. Burde jo ett rundskriv til Falken om dette fra Dyreidentitet. Vet du hva, dette kunne du ha meldt til dyreidentitet?

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 34
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #19 på: 03 Desember 2010, 18:05:34 »
Viktig å få frem at kattene kan være chippet selv om de ikke er øremerket, av våre 12 er det bare en som er øremerket i tillegg. Øremerking krever narkose, chippen kan enkelt settes inn ved vaksinering. Det må da kunne forventes at veterinærer, politiet og Falken har chipleser, og Mattilsynet.
Men veldig mange går utifra at om katten ikke har halsbånd er det ingens, og i hvertfall om den ikke er øremerket.

Innlogget Surita

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 18
  • Stolt pusemamma
    • Vis profil
    • Diasur
« Svar #20 på: 03 Desember 2010, 20:34:16 »
Viktig å få fram at huskatter kan være chip merket i det heletatt... Hehe... den mannen jeg snakket med hadde null peiling og satt der og skulle fortelle meg at det var ingen vits i å sjekke så lenge det var en huskatt for da var det garantert ikke noe chip mente han. Det var for dyrt å merke dyrene sine med chip så det gjør man bare når det er rasekatter som er verdt flere tusen sa han.  :icon_neutral: Han ble som sagt litt stum da jeg fortalte at mine to helt vanlige huskatter er merket med chip. Det svaret tror jeg ikke han hadde ventet seg.  :fnis:

Kanskje jeg skal ta kontakt med de på dyreidentitet og be de om å sende et skriv til de på Falken der jeg snakket med denne gretne mannen? Eller få et skriv jeg kan ta med selv og levere og fortelle at det er viktig at de tar folk på alvor når de kommer med dyr for å få sjekka etter chip uansett om det er snakk om et dyr som noen har betalt flere tusen for eller et man har fått gratis noe sted. Noen folk tar faktisk ansvar for dyrene sine uansett prislapp.