Skrevet av Emne: Hva gjør du når dyr lider  (Lest 620 ganger)

Innlogget Ulla

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 595
  • Kjønn: Kvinne
  • Ulla 8.8.1995-25.7.2009 Ulrik 8.8.1995-21.1.2012
    • Vis profil
    • Hjemmesiden til Ulla og Ulrik
Hva gjør du når dyr lider
« på: 26 Juli 2010, 21:47:10 »
Informasjonsbrosjyre fra Mattilsynet.

Hvorfor skal du ringe Mattilsynet og dyrevernnemdene?

Mattilsynet og dyrevernnemdene skal sikre dyrenes velferd
og har myndighet til å gripe inn i saker hvor dyr lider.

• Tips fra publikum er den viktigste årsaken til at Mattilsynet og dyrevernnemdene hindrer dyretragedier

• Med din hjelp kan vi hindre at dyr lider

• Alle har et moralsk ansvar for at dyr har det godt Mattilsynet og dyrevernnemdene følger opp meldinger om dyr som lider.

• Vi oppsøker plassene du gir tips om.
Det blir gjort en vurdering av om dyret blir utsatt for unødvendig lidelse. Ved alvorlig brudd
på dyrevernloven kan dyreholder bli fratatt dyrene, og forholdet kan bli politianmeldt.

Når skal du kontakte Mattilsynet og dyrevernnemdene?
I situasjoner der du ser eller hører om:
• Vold mot dyr

• Dyr som hindres i å utøve naturlig atferd

• Dyr som åpenbart er avmagret

• Dårlig stell av dyr

• Dyr som lever under uhygieniske forhold

• Dyr som ikke får nødvendig tilsyn

• Dyr som ikke får vann og mat

• Eier som ikke tar ansvar for dyrets behov

• Dyr som er skadd og/eller syke

• Kontakt Mattilsynet og dyrevernnemdene på felles telefon 06040.
• Du trenger ikke oppgi ditt navn når du ringer oss.

Utlogget Karamella

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 8
    • Vis profil
Sv: Hva gjør du når dyr lider
« Svar #1 på: 27 Juli 2010, 09:28:00 »
Jeg lider med dyrene, jeg er helt håpløs. Dessuten har jeg opplevd flere ganger at mattilsynet ikke gidder å bry seg. Sist jeg ringte dem var det ang en skadd svane i vinter, da fikk jeg beskjed om å ringe politiet, politiet sa jeg skulle ringe viltnemda, men viltnemda sa jeg skulle ringe politiet osv.. det endte med at inge gjorde noesom helst, bare ga alle andre ansvaret.

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 36
    • Vis profil
« Svar #2 på: 27 Juli 2010, 11:21:13 »
Jeg lider med dyrene, jeg er helt håpløs. Dessuten har jeg opplevd flere ganger at mattilsynet ikke gidder å bry seg. Sist jeg ringte dem var det ang en skadd svane i vinter, da fikk jeg beskjed om å ringe politiet, politiet sa jeg skulle ringe viltnemda, men viltnemda sa jeg skulle ringe politiet osv.. det endte med at inge gjorde noesom helst, bare ga alle andre ansvaret.
Svane er vilt så det ligger ikke under Mattilsynets ansvarsområde, der er det viltnemda som har ansvaret. Og siden svaner er freda så er det jo veldig rart at dem ikke gjorde noe, selv om ingenting overrasker meg når det kommer til sike ting lenger.

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 34
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #3 på: 27 Oktober 2010, 18:38:50 »
Vurderer du at dyret er så dårlig at det må avlives kan du kontakte Mattilsynet. Den eneste hjelpen de har er døden. Mattilsynet har valgt bort oppstallingsmulighetene, bruker ikke penger til behandling og synes at avlivning er et helt grei alternativ for dyrene. Og synes forøvrig at gamle, syke, skadde og syke katter bør avlives uansett. Dyrevernnemnder er underlagt Mattilsynet og har ingen egen vilje mere.
Jeg skrev et brev til Landbruks-og Matdepartementet og Mattilsynet

Innlogget Firfirsla

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 9
    • Vis profil
« Svar #4 på: 27 Oktober 2010, 18:46:01 »
Kan man melde folk man vet gir fra seg kattunger som er for unge til å forlate moren sin?

Inger-M, Amira Chanel og Ariel Bianca

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 233
    • Vis profil
« Svar #5 på: 27 Oktober 2010, 19:20:11 »
Vet ikke.  Men jeg hadde i alle fall kontakta mattilsynet og nærmeste DB

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #6 på: 27 Oktober 2010, 19:52:35 »
Fikk litt "tekniske" problemer med innlegget mitt, så det ble en halv setning for mye.
Dyrevernsnemder, som de en gang var, er borte, prøvde å linke til Mattilsynets sider, men klarte det ikke. Jeg har den vedtatte instruksen om noen skulle være interessert, ellers går det å søke på MT nettside, "med instruks for dyrevernnemnd", får bare opp høringsutgaven, men de er nokså like.
Skrev et surt brev til Mattilsynet om katter (9 sider), men får ikke linket det heller her, men om noen vil lese den kan jeg maile den.
Som jeg skrev tidligere ser Mattilsynet avlivning som et helt greit alternativ for kattene, men om en spurte kattene kunne svaret bli annerledes. Kattene er nokså glade i alle de ni livene sine.
Har ikke mailaddressen på profilen min, skal prøve å forandre det, men her er den pirkko-r@online.no

Utlogget Bemyself

• Meeko, Knerten, Mimzy, Peico og Lissy.
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 146
    • Vis profil
« Svar #7 på: 27 Oktober 2010, 21:44:57 »
Mye rart som skjer på Mattilsynet. Masse klager får de. Masse ting som absolutt burde vært bedre.
Men gir vi dem opp, slutter å ringe, ikke prøver å bruke dem, så blir de i alle fall ikke bedre.... Verken for de lidende dyrene eller forbedringer hos Mattilsynet.

Hørt rykter om det det blir gjort forandringer i mattilsynet også fremover! Så håper på stor forbedring!

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #8 på: 27 Oktober 2010, 22:07:34 »
Håper at det blir forbedringer hos MT ja, for det trengs. Men der også er det forskjeller hos distriktskontorerene, noen gjør en ekstra innsats og har et godt samarbeid hos dyrevernorganisasjoner, andre ikke.
Men Mattilsynet har IKKE oppstallingsmuligheter og dermed ingen steder å ha dyr som de eventuelt henter, de kan ikke kastrere/sterilisere siden de ikke har noe sted å ha dyrene, de kan ikke behandle syke dyr av samme grunn og de er ikke ivrige til å kontakte dyrevernorganisasjoner.
Så hva skulle de gjøre med dyrene? Dette er svaret jeg har fått da jeg har klaget over avlivninger av friske katter. Det eneste alternativet de har er døden, og de har faktisk klart å overbevise mange om at kattene vil ha det best av å bli avlivet.
Men å påstå at kattene helst vil bli avlivet er faktisk ganske sykt.