Skrevet av Emne: Kan man stille ut "gatemixer"?  (Lest 448 ganger)

Ozzy

• Gjest
Kan man stille ut "gatemixer"?
« på: 01 August 2010, 22:49:06 »
Man kan jo ikke stille ut blandingshunder.. men kan man stille vanlige huskatter/"gatemixer"? 

Og hvordan foregår en utstilling?

Utlogget Pusur07

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 36
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Sv: Kan man stille ut "gatemixer"?
« Svar #1 på: 01 August 2010, 22:51:27 »
Ja, kastrerte huskatter kan stilles, jeg leker med tanken å stille Pusur en gang.

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 90
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #2 på: 02 August 2010, 08:19:08 »
Klart du kan stille ut huskatter!!  Begge mine to huskatter har blitt BIS (Best In Show) "stolt" - Mons to ganger faktisk.
De kan til og med bli det vi kaller SW (altså Scandinavian Winner, mulig også WW - World Winner) og får tittelen tilført sitt registrerte navn.  ;D

Huskattene konkurrerer i to grupper, langhår og korthår.  For å kunne stille ut en huskatt må du først melde deg inn i en katteklubb, og så må du få registrert katten din i NRRs register over huskatter.  Det gjøres via din klubbs utstillingssekretær.  OG, er den over 10 måneder må den være kastrert.  Og så må du få deg en lekker burpynt - og her på forumet er det jo så flinke sydamer  :icon_smile_pray: at det er den aller enkleste biten!

Det hadde vært så morro om dere stilte ut kattene deres!  Alle som stiller ut huskatter er med på å gi disse flotte kattene våre høyere verdi!

Men katten må ha et gemytt som tåler utstilling altså. Den bør være trygg og stødig, den må tåle å bli håndtert av fremmede og ikke bli livredd av bråk.  Nå er katteutstillinger som regel ganske rolige, men det er alltid støy når masse mennesker er samlet på samme sted, masse publikum og det hele. 

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #3 på: 02 August 2010, 16:59:05 »
Ja, og hvordan det foregår?

Vel, jeg har stilt dette spørsmålet du stiller før, og jeg fikk inntrykk av at det legges mest vekt på gemyttet og helsen fremfor utseendet?

For hvis den dommer skal dømme en huskatt etter utseende, blir det jo en veldig subjektiv dømming, noe som jeg ikke synes noe om :)
Og jeg regner med at mange er enige i at det blir vanskelig, siden man har jo ikke en rasestandard man dømmer etter.
Huskatter ser jo så forskjellige ut! :D
Men jeg vet ikke om de dømmer etter utseendet jeg, synes i hverfall at det hadde vært veldig rart.

Jeg kommer ikke til å stille ut mine huskatter, men det er bla.a fordi jeg vet at de ikke hadde likt det i det hele tatt. De hadde blitt stresset.
Bamse godtar å bli båret i ca 10-20 sekunder av gangen. Sassy spreller og hater alle andre mennesker enn meg og samboeren min, så  :humre:

Men hvis man har en katt som elsker oppmerksomhet, som liker andre mennesker og er rolige, er det kanskje mulig å gjøre noe sånt ja  ;D

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 90
    • Vis profil
    • Mariskogens
« Svar #4 på: 02 August 2010, 17:47:28 »
Noen dommere er virkelig dårlige til å dømme huskatter, andre er virkelig veldig flinke!

De ser på pelsen (blank og fin), pelsens møster (klart og tydelig), harmonien i katten (halelengde og benlengde i forhold til kropp f.eks.), altså katten skal være harmonisk - i balanse med seg selv.  Det er absolutt ikke en fordel  likne en rasekatt, det bør være en skikkelig huskatt har jeg hørt flere dommere si.  Og selvsagt er gemyttet viktig.  Jeg synes det er så flott at det er mulig å vise frem huskattene, at de er akkurat like mye verd som en rasekatt.  Spesielt i forhold til publikum som kommer på en utstilling synes jeg dette er veldig verdifullt!

Ozzy

• Gjest
« Svar #5 på: 02 August 2010, 18:11:42 »
Tror nok ikke jeg skal stille ut Freddy, men hadde vært artig med en seinere katt :)  Fredrik har jo hatt en veldig hard start på livet, hater fremmede og er veldig asosial, så tror ikke jeg hadde fått så god kritikk på han, og han hadde bare mistrives. Og det vil jeg ikke. 

Men er litt gøy å leke med tanken at jeg kanskje kan stille ut neste katt  :didndoit:

Utlogget Lyndis

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • NO* Burcantiks
« Svar #6 på: 03 August 2010, 11:19:28 »
Standard for huskatt:

Huskatten er en stor katt, såfremt den ikke er en liten katt. Eller en middels stor katt.
Dens pels er kort myk og glinsende, bortsett fra når den er lang og rufsete, eller litt av hvert.
Den er svart, hvit, rød eller grå. Eller en kombinasjon av disse fargene. Den er ensfarget såfremt den ikke har render eller prikker, eller medaljong,vest, støvler eller flekker.
Dens hale er lang og tynn, hvis den ikke er kort og tykk. I blant er det ingen hale.
Ingen feil gis for variasjoner av overstående standard.

Hentet fra Trønderkattens katalog

Innlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #7 på: 03 August 2010, 13:10:02 »
Tuller du, Lyndis?  :morsomt:

Jeg ble litt usikker på om det faktisk var sant  :humre: ?

Utlogget Pusemia

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 23
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03 August 2010, 13:19:16 »
Ja der skulle det meste være dekket  :icon_lol:

Utlogget Lyndis

• Fin pus
  • Takket: 0
    • Vis profil
    • NO* Burcantiks
« Svar #9 på: 03 August 2010, 14:21:17 »
Jeg vet ikke hvem som har skrevet det, men den er jo morsom!  ;D

Jeg har tidligere stilt huskatt, og det var kjempegøy!! Hun var en type som sjarmerte dommern med masse kos. Tapte BIS`n på loddtrekning....  :)