Skrevet av Emne: Sjalusi?  (Lest 249 ganger)

Utlogget IngKogni2

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
Sjalusi?
« på: 05 August 2010, 16:26:00 »
Jeg har to katter. Kastrert mons på ca 1 år og 3-4 mnd ("Lurifacz" eller bare "Facz"), og ny-sterilisert (02/08-10) pusi på ca 8 mnd ("Tiqila" eller bare "Tiqu)).

Lurifacz har bodd sammen med to andre katter og en hund tidligere, men ble alenekatt i slutten av januar 2010. Han dreiv på i ei uke ca og lette etter dem, og jeg fikk meg derfor en kattunge i ca midten av februar. Den første uka så var Tiqu veldig skeptisk på Facz (sikkert helt normalt at kattunger er skeptisk på fremede katter), men det ordna seg. Da Facz ble alenekatt bynte han å sove i sengen min om natta (varmeflaske :biggrin:), men så snart Tiqu kom i hus og ho kom klattrene opp i senge for egen hjelp, så har ikke Facz satt sine ben i senga etter det. Tiqu har fast plass på siden av hodeputen...

Dette funka bra ganske lenge, men i midten av Juni ca, så bynte Facz å frese mot Tiqu innimellom, og dette har bare blitt værre og værre. Han slår på henne om hun kommer for nært, eller at hun sitter i en døråpning eller annen trang plass der han har tenkt seg forbi. Tiqu gjør det ikke noe bedre ved at hun jakter på Facz, og jo sintere han blir, jo mere på jakt blir hun. Om Facz går ut, så vil også Tiqu ut. Får hun ikke det så er det rop og skrik i 2-3 minutter, og så går hun og finner på noe annet. Om jeg er feks på badet med lukket dør, så sitter hun uttafor og roper...

I går så satte jeg meg i gangen med Facz og lukka døra inn til stua, slik at Tiqu satt og ropte på andre siden av døre. Jeg tok Facz på fanget og koste med han. Han setter veldig pris på det. Han kan også komme i fanget om jeg ser på TV, og Tiqu ikke er i nærheten (feks ligger i klorestativet og sover). Hvis hun våkner og kommer gående, så hopper Facz ned mens han freser og går til døra og vil ut.

Den siste uken har han blitt værende ute lenger og lenger for hver gang. Han er veldig hyppig innom matfatet til vanlig, så han har ikke brukt å være ute mer enn 2-3 timer om gangen. Før så fikk han komme ut om mårningen før jeg dro på jobb, men kom springene så snart han forsto at det var siste sjangs til å komme inn før jeg dro. Etter midten av Juni er det blitt helt vanlig at han er ute mens jeg er på jobb, men at han kommer løpene når han hører bilen komme hjem. I det siste kommer han ikke alltid når han hører bilen heller... (dette kan jo selvfølgelig ha noe med at det frister mer å være ute når det er sommer). De siste to ukene ca har han bynt å være noen netter ute også. Vil helst ha dem inne om natta da det er både rev og biler og masse andre katter i området.

For meg virker det som om han er sjalu på Tiqu. Hun er ganske pågående for å få oppmerksomhet. Facz er ikke like pågående, og han går unna om dem får blautmat en skjelden gang fra samme skål. Virker som om han er feigere rett og slett. Har prvd å gi ham mere oppmerksomhet i det siste, men han klarer ikke å slappe av når Tiqu er i nærheten. Kan være nokk at hun sitter på 5 meters avstand og ser på ham for at han skal bli sint...

Noen som har noen formening om hva jeg skal foreta meg?
Kan det være at Tiqu vil bli mere moden og ikke erte og terge han etter hvert?

IngKogni2

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • Kjønn: Kvinne
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
Sv: Sjalusi?
« Svar #1 på: 05 August 2010, 17:01:48 »
Han høres litt sjalu ut ja, hvordan gikk han med de andre kattene som var med ham før?
Det går også mye på kommunikasjon katter i mellom. Jeg har en katt som ikke går godt sammen med de andre, dvs; jeg har 5 katter- der to bor i lheten med meg og de 3 andre bor på landet hos mine foreldre (kort avstand). På sommertid bor vi alle på landet, da er det en av kattene som ikke er god mot de andre og som er sjalu. Han bor i lheten til vanlig og er da sammen med kun en katt, da er han bedre men heller ikke da er han "snill" med den andre hele tiden. Men han freser aldri og er liksom den som skal ta, så blir nesten omvendt- at han er Tiqu. De andre kattene blir selvsagt sint på den som hele tiden skal bosse og plage de andre, så de unngår ham.

Angriper Tiqu noen ganger Facz?

Kan du prøve å ha alenetider med Facz inne, slik at Tiqu feks er på rommet og Facz får være alene sammen med dere?
Jeg tror kanskje Facz føler seg oversett og at han kom i andre rekke da Tiqu kom..

Utlogget IngKogni2

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #2 på: 05 August 2010, 18:36:27 »
De andre kattene hadde han ingen problemer med, og han hadde heller ikke noen problemer med Tiqu i bynelsen...
I sta var han ute, og da holdt jeg Tiqu inne. Når han kom inn etter ca 1 time ute, så bestemte jeg at Tiqu skulle ut. Da var han inne i ca 30 min før han masa om å gå ut igjen. Jeg slapp han ut etter en stund, og da satt Tiqu på trappa. Da var det ikke noen problemer så det ut som. De hilste snute mot snute og lukta i pelsen på hverandre. Så var dem ute ei stund, og jeg hadde døra åpen for ikke å renne bort. Så kom jeg på at jeg hadde glemt å handle noe på butikken. Så jeg prøvde å få dem inn slik at dem ikke følger etter meg (traffikert vei etc). Da satt begge ilag uttpå gresset uttafor her jeg leier (lite hus på nedlagt gård) og snuste i vinden. Så kom nabo-hunden (den er på feriebesøk hos naboene og er vant til katter) gående, og begge kattene blåste seg opp. Hunden stoppa på 20 meter avstand og satt og fulgte med. Etter en stund med stand-off, så tussla begge kattene til trappa. Hunden kom nærmere og erta på seg Facz. Facz sprang under et gammelt stabbur og gjemte seg, og vi fikk tak i hunden og sendte ham "hjem". Hunden er veldig grei og vill bare hilse.

I sta når dem (kattene) kom inn så la Facz seg på gulvet ved vannskåla og drakk vann (tror han var sliten), og Tiqu la seg i et hjørne på gulvet. Nå ligger Tiqu i gangen og Facz på sofaen, og dem har holdt fre seg i mellom til nå...

Men virker ikke som det stikker dypere enn at dem er på samme lag når det gjaldt hunden. Virka nesten som om Facz skulle beskutte Tiqu...

Nei, Tiqu har ikke angrepet Facz som jeg har sett/hørt, annet enn at hun har et veldig instinkt på jage på alt og alle. Halen til Facz er fint mål synest hun... Ellers er fluer, mygg etc poppulært.

Skal prøve å ha dem inne en om gangen innimellom en periode og se om det hjelper...

IngKogni2

Innlogget miss

• Tidygirl
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 240
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #3 på: 06 August 2010, 12:09:29 »
Okei, det kan være at Facz bare trenger litt tid og ro alene med deg slik som før :) De er ganske søte disse dyrene.
Det er godt de ikke angriper hverandre. da blir det straks værre.

Jeg ville også prøvd å gitt dem godbiter når de er sammen, liksom belønne dem hvis de er tett ved hverandre og snille med hverandre. Feks en frysetørket sei.

Ellers ville jeg kanskje prøvd å fått Facz til å være i sengen om natten igjen, kanskje uten Tiqu? Kanskje hver sin natt eller noe ibegynnelsen. Jeg har kun den ene katten sammen med meg om natta, det var hun som kom først og først fikk plassen i senga :)

Det er bra de spiller på lag når de så hunden, det er jo ett godt tegn ;) 

Utlogget IngKogni2

• Kattunge
  • *
    • Vis profil
« Svar #4 på: 05 September 2010, 10:38:06 »
Nå har jeg sett det ann siden forige innlegg og prøvd litt forskjellige virkemidler (godbiter etc). Den 22 Aug reiste jeg bort for å gå på skole i 4 mnd. Mine foreldre og lillesøster ser til kattene i uka mens jeg er borte, og jeg er hjemme stort sett hver helg. Allerede første helga (for en uke siden) merka jeg stor forskjell på kattene. Dem er pærlevenner... Aner ikke hvordan det har skjedd, men dem var ikke sånn kjempegode venner da jeg reiste i allefall. Denna helga er dem blitt enda bedre kompiser, og i natt lå begge oppå dyna mi (ble ganske varmt, ja).

Rare dyr dette :biggrin:

IngKogni2

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 203
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 September 2010, 11:02:16 »
Det høres helt normalt ut dette.  En kattunge som skal bli voksen må gjennom mange stadier, og de stadiene er ikke alltid like lett å takle for en voksen katt.  Det er nødt til å bli noen konfrontasjoner underveis.  Så bra at de til slutt fant tonen.   :icon_smile:

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.