Skrevet av Emne: flytte til England med katten trenger info  (Lest 417 ganger)

Utlogget Fernie

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
flytte til England med katten trenger info
« på: 10 August 2010, 09:04:06 »
Hei vi flytter til England snart med katten.  Hun har fått alt hun trenger med rabis vaksine og blodprøve og skal bli ferdig til å reise i januar.  Hvordan kan hun reise?  Kan hun reise med meg med vanlig fly?  Kansje det er noen som er erfaring med dette??  :x-fingre:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 111
  • Kjønn: Kvinne
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Sv: flytte til England med katten trenger info
« Svar #1 på: 10 August 2010, 16:08:47 »
Du må sjekke med flyselskapet og hør samtidig om hun skal i bur eller veske.
Katter kan ikke reise uten ledsaker.

Utlogget Catzerine

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 13
    • Vis profil
    • www.ravnkroken.no
« Svar #2 på: 10 August 2010, 16:23:03 »
Til/fra England skal kattene visstnok være i lasterommet uansett, ergo trenger katten godkjent reisebur.
Det går fint å sende katt "cargo", men det er ofte MYE dyrere enn at katten reiser samtidig med et menneske.

Innlogget ollie-cat

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 28
  • ollie THE Cat
    • Vis profil
« Svar #3 på: 10 August 2010, 17:40:15 »
Reiser du med katt/hund går den som ekstra bagasje, men alltid i egen del av lasterommet.  Der kan bare reise ett dyr om gangen.  Jeg sendte 2 hunder og en katt til England for mer enn 30år siden, da fikk de reise med samme fly da karantene kennelen måtte hente dem, de ordnet med det.  Nå er det vel ingen karantene med PetPass.  Da hunden min kom andre veien, var der ingen problemer verken på Gatwick eller Flesland, de er godt vant med dyrebehandling særlig på Gatwick .  Gamlepusen min ble fløyet hit med privatfly.....   (høres flott ut men exmannen har fly og gjorde det gratis  :morsomt:)

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #4 på: 10 August 2010, 23:55:11 »
Hvis du vil ha katten i kabinen, kan det lønne seg å reise via tyskland. Stadig færee flyselskaper tillater katt i kabin, jeg vet at Norwegian ikke frakter dyr, men noen europeiske seksakper som KLM tillater det.
mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #5 på: 11 August 2010, 11:08:53 »
Hvis du vil ha katten i kabinen, kan det lønne seg å reise via tyskland. Stadig færee flyselskaper tillater katt i kabin, jeg vet at Norwegian ikke frakter dyr, men noen europeiske seksakper som KLM tillater det.

Jeg mener da at jeg har hørt om flere som har hatt katt med seg på Norwegian sine ruter. Kanskje bare innenriks da. Det er jeg ikke sikker på.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har spennende planer for 2012!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget Marit

• Rasekatt - moderator
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #6 på: 11 August 2010, 12:44:32 »

Jeg mener da at jeg har hørt om flere som har hatt katt med seg på Norwegian sine ruter. Kanskje bare innenriks da. Det er jeg ikke sikker på.
Nei, Norwegian frakter ikke dyr.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #7 på: 11 August 2010, 13:39:28 »

Nei, Norwegian frakter ikke dyr.

Har akkurat sjekket på Norwegian sin hjemmeside. De akspeterer frakt av dyr, men ikke til England og noen andre destinasjoner. Så i dette tilfellet er det jo ikke aktuelt.
Det som står er følgende:

Norwegian aksepterer kun transport av hund og katt. Norwegian tillater ikke dyr i kabinen på våre utenlandsdestinasjoner.

Alle reiser som inkluderer dyr må reserveres samtidig med billetten og minimum 48 timer før avgang. Dette kan kun gjøres hos vårt kontaktsenter på telefon 815 21 815 taste valg 2.

Slik transport er begrenset til fire dyr per flyavgang, og disse kan kun lastes i separat IATA-godkjent bur/kennel, stålbur tillates ikke. Buret må være laget i et solid materiale, og dessuten være vanntett og rent. Buret må være så stort at dyret kan stå oppreist , snu seg rundt og ligge i en naturlig posisjon. Maksimum dimensjon på bur er 101x81x89 cm.

Under sterk kulde kan det i perioder bli aktuelt å innføre restriksjoner på slik transport fra/til Nord-Norge.

Mindre hunder og katter kan også fraktes i kabinen (PETC) under spesielle betingelser, men også her gjelder regelen om maksimum to dyr per flyavgang i separat IATA-godkjent bur/kennel.

Maksimum vekt for slikt bur/kennel er brutto åtte kilo med maksimum dimensjoner på 43 x 31 x 20 cm.

Verken dyr i lasterommet eller i kabinen er tillatt til eller fra Storbritannia, Serbia, Bosnia, Kosovo, De Forente Arabiske Emirater, Tyrkia, Marokko, Russland og Bulgaria.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi har spennende planer for 2012!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com