Skrevet av Emne: Nå trenger jeg virkelig noen gode råd her ...... ang lillepusen :(  (Lest 1152 ganger)

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 329
  • Kjønn: Kvinne
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
Har havnet i en situasjon jeg IKKE trodde jeg skulle havne i jeg nå....uff...naboen under her har sikkert hørt litt mjauing osv, og har da sagt i fra til huseier at vi har katt her. For i går fikk jeg nemlig en streng beskjed om at katten måtte vekk innen helga  :angst: :Sukker:

Så i går sendte jeg ett par mailer til Dyrebeskyttelsen i Halden og Fredrikstad, og spurte de om hjelp. Men her var svaret jeg fikk fra det ene stedet var dette

Hei!

Hvor gammel er katten?
Vi er KUN for de hjemløse dyrene, og vi har dessverre laange ventelister.

Og vi har et budsjett å forholde oss til som er strengt. Så her er det ikke rom for menneskelige følelser for å si det sånn.

For hver katt vi tar inn så må katten først til veterinær for helsesjekk, vaksinering, kastrering/sterilisering og idmerking. Dette koster penger, men vi får ikke tatt inn mer enn x antall katter i mnd pga økonomi.

Håper du skjønner at vi kan ikke risikere smittsomme sykdommer som rammer hele besetningen, slik at vi må kanskje avlive alle for så å få en kjemperegning...

Men, det går ann å "kjøpe seg plass". Det vil si den summen det koster hos veterinær. Da går du utenom ventelisten.

Hvis du ønsker å donere penger for å få katten inn på Hjelpesenteret så hjelper du katten til et liv og et nytt kjærlig hjem og Dyrebeskyttelsens videre drift av Hjelpesenteret.

Har ikke fått noe svare fra de andre dessverre....så nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre her...spurte hvor mye det evnt ville koste, men det har jeg ikke fått noe svar på heller.

I dag har jeg spurt alle på joben om de har lyst på eller vet om noen som ønsker seg en liten søt katt, men dessverre, ingen hell der heller. :grine:

Regner jo med at det vil koste endel får å få hjelp fra dyrebekyttelsen, og de pengene har jeg ikke mulighet til å skaffe heller....HJÆÆÆÆLP....merker jeg får skikkelig dårlig samvittighet her og følelsen av å ha tatt meg vann over hode. Men jeg regna jo ikke med at huseier ville oppdage at vi hadde en katt her for en stund.. :shockeed:

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 203
  • RIP Vesla
    • Vis profil
Du har dessverre havnet i en situasjon som mange har vært i før deg.  Dyrebeskyttelsen, FOD osv har ikke lett for å finne nye hjem til kattene på sommeren, og det hoper seg inn og ventelistene vokser.  Dette er fryktelig vanskelig ettersom man må avvise alt som ikke er "øyeblikkelig hjelp" dvs kattunger som ikke har hjem.  Jeg tror dette er første prioritet hos alle.  Så kommer skadete hjemløse katter, så andre hjemløse.  Neste på lista er omplassering pga sykdom og død.  Så kommer de veterinærene ringer om som er levert inn til avliving. Du aner ikke hvor mange fortvilte mennesker som ringer hver dag, med enten katter de har tatt til seg (som deg), kattungekull de ikke klarer å finne ny hjem til, flytting til sted hvor det ikke er lov å ha katt osv.  Og å sitte og ikke kunne hjelpe dem er en skrekkelig belastning.  Når man i tillegg stort sett får kritikk og kjeft fordi man sier nei, da er det nesten så man gir opp.... 

Dette hjelper ikke deg, men jeg fikk bare lyst til å forklare hvordan det fungerer.  Slik at ikke mottakssentrene skal sitte igjen som den store stygge ulven som de vanligvis gjør i slike saker. 

Ved å overta katten tok du også på deg eierskapet, og katten er ikke hjemløs eller i fare for å bli avlivet - og den er ihvertfall ikke skadet.  Jeg har hatt vondt mange ganger når jeg har måttet avvise folk som har gjort som deg, forbarmet seg over en stakkar, og sitter igjen med bare problemer fordi de var snille.  For det er veldig mange slike historier.  På grunn av den store mengden katter i samfunnet vårt, og mangelen på hjelpere/ hjelpesentere/ penger er det lite trolig at man kan få hjelp når man havner i en sitasjon som din.

Jeg håper du finner en løsning, både for din og kattens skyld.  Men jeg vet alt for godt hvor vanskelig det er å få "vanlige mennesker" til å overta en voksen katt.  Men jeg ønsker deg lykke til! 

Og du skal ihvertfall ha takk for at du prøver å hjelpe denne nydelige skapningen.   :bigarmhug:

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
 :bigarmhug:

Jeg skjønner godt hva du mener tante...og jeg forstår at de ikke har kapasitet til å hjelpe alle.  Men jeg er bare så irritert over at jeg ikke har klart å finne ett sted til denne pusen, pluss at det irriterer meg grenseløst at naboene har "sladra" om at vi har en pus her....søren heller, de har ikke bodd her mer enn en mnd engang jo...kunne jo iallefall ha snakka med meg først syntes jeg, Så kunne jeg forklart de hvorfor pusen er her, også hadde vi kanskje sluppet dette tullet her nå.... :Sukker:

Men hva skal jeg gjøre da, hvis jeg ikke finner ett sted til Spinni i løpet av uka.....blir for dumt å "avlive" ei jeg har reddet fra å bli avlivet liksom....nei...orker ikke tenke den tanken engang jeg altså.  :angst:

Litt kaos i toppen her nå merker jeg  :icon_frown:

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 233
    • Vis profil
Vet hva du "sliter" med.  Det gjør diverse DB-avdelinger også  :nod:  Og dessverre må noen ta den harde vonde avgjørelsen om hvordan prioriteringa skal være.  Den prioriteringa kan mange ganger virke urettferdig.

:bigarmhug: :bigarmhug:

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
det var egentlig ganske "dumt" av med å redde denne pusen da....har jo feila skikkelig her nå  :grine:

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 28
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
Du vil nok troig få samme tilbakemelding, men du kan jo ta en telefon til Kattehuset i Moss også.

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi venter kattunger i Mars!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
Det er det jeg synes er det verste med å være tilknyttet dyrebeskyttelsen.  Man må stadig "lære" folk at det ikke lønner seg å være snill - ihvertfall ikke mot katter....  Verst er det med veldig unge folk, du gir dem en "livsvisdom" som er helt feil.  

Det er så fortvilet at det skal være sånn.  Og det er derfor jeg blir stadig hardere  mot folk som ikke kastrerer kattene sine, som lar katten sin få kattunger fordi ungene har lyst til det, som ikke vil ha en voksen katt fordi kattunger er så søte osv.  Norge (og verden) flommer over av katter, og jeg må innrømme at det koker i meg for hvert kattungekull jeg hører om blir født.  

Sorry at jeg kupper tråden din, men jeg synes det passer her.  For denne saken viser hvordan det er på grunn av kattungeproduksjonen, og den viser også hvordan det kunne vært hvis katten ikke hadde vært uten status, gratis og overprodusert.  Da hadde det ikke vært så mange hjemløse, for ikke å snakke om alle de dumpede kattungene, og hjelpesentrene kunne tatt imot slike som Spinni....  

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
det var egentlig ganske "dumt" av med å redde denne pusen da....har jo feila skikkelig her nå  :grine:

Katrine, jeg føler med deg, og det er slett ikke lett det der. Man vil jo bare at helst alle katter skal bli reddet og få det godt. Men uff, ja, jeg synes ikke at man skal redde de kattene som blir levert inn til veterinæren for å bli avlivet. Det mener jeg rett og slett fordi det dessverre er altfor mange katter som har det vondt og som man da heller kan redde. Flommer over av katter  :grine:  Forferdelig trist at det skal være sånne situasjoner, men katter som blir avlivet på en ordentlig måte hos veterinæren, er heldigere stilt enn hjemløse fortvilte katter som lever en grusom skjebne. Uff, jeg snakker om å prioritere liv. Men slik er det, dessverre. Jeg vil at flest mulige skal få en sjanse.

Håper du får omplassert pus og at pus får et godt hjem. Ellers håper jeg den får sovne inn hos en veterinær.

Jeg har levert inn en hjemløs kattunge til avlivning hos veterinær. Det var fælt. Veterinærene forsto, og vi fylte ut et skjema til mattilsynet og de betalte regningen.

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 70
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
Du kan jo høre med Dyrebeksyttelsen Drammen og Omland,
og Dyrebeskyttelsen Oslo og Akershus.

De var begge veldig behjelpelige med Minus, den voksne innekatten som kom i krisehjem hos Ane her inne, for en tid tilbake.

Utlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms
Du kan ikke få lånt pengene de trenger til dette da? Så vil de overta ansvaret for katten, og katten blir ikke avlivet pga penger.

Hvis de har avtaler med en veterinær, så bør ikke dette bli mer enn 2000,-. Avliving koster jo også..
Du har vært snill som har tatt deg av henne  :klemmer: , og naboene dine virker jo helt  :icon_neutral:

Utlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 111
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
Kan vi ikke ta kronerulling da..?

Utlogget dennis

• Koseklumpen
  • Takket: 2
    • Vis profil
Bor du i borettslag eller leier du privat?

Jeg søkte om å få ha innekatt før jeg skaffet meg Maxima.(Gamlepusen vår bodde hele livet hos foreldrene mine,så han hadde jeg ikke med hit) Fikk avslag på den søknaden,men da jeg før jul ifjor sendte en ny mail til styret i borettslaget der jeg la ved linker fra bl. dyrevernsloven fikk jeg ok med en gang. Dette pga at de da ikke hadde gode nok argumenter å komme med for å forby meg å ha innekatt...vil jeg tro:)

Tror du det hjelper å ta en prat med huseier igjen,om du leier privat da?

Huff,trasig situasjon dette ja...Krysser fingrene for happy ending :x-fingre:

Utlogget Kirakatt

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 36
    • Vis profil
Kan vi ikke ta kronerulling da..?

:nod:

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
Skal ringe å høre om de kan hjelpe meg jeg Miss Mjau... :icon_frown:

Leier privat, men huseier er nok ganske så bestemt i sin sak dessverre....sukk  :Sukker:

Og jeg vil helst ikke komme i klammeri med de, så lenge Joakim (min sønn) skal fortsette å leie her i årene fremover....krysser fingrene selv jeg, får at jeg klarer å fikse dette på en eller annen måte  :x-fingre:  gir ikke opp enda iallefall  :rules:

Utlogget Lillerosin

• CrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 63
    • Vis profil
Huff da for en kjedelig knipe  :icon_sad:

Kronerulling var lurt  :icon_smile: Alt for å slippe å avlive pus  :klemmer:

Puma Belle Pingla Uro

Only when the last tree has died and the last river been poisoned
and the last fish been caught will we realise we cannot eat money.

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
snakker med ei venninne nå, som har ett par venninner som er kattemennesker...krysser fingrene for at de kanskje kan hjelpe til ...men er jo ikke sikkert. Hadde jeg bare funnet noen som kunne ha henne til vi fant ett nytt hjem så hadde jo alt gått bra....for jeg er sikker på at noen vil ha denne snuppa her, bare vi får litt tid på oss....men tiden min har jo rent ut pga disse naboene  :icon_mad:

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
Jeg kjenner ei ekte kattedame/ dyrevenn i Moss.  Jeg har satt henne på saken jeg - tok meg den frihet....    :icon_idea:   Hun har dessverre fullt og litt til, men hun kan jo høre litt rundt kanskje. 

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
 :happy: det er jo helt supert tante...setter pris på all den hjelp jeg kan få jeg nå altså  :bigarmhug:

Prøver å få tak i Ramona også...hun som har vært her inne før...Nova var vel navnet her hehe...kanskje hun vet om noen som kan hjelpe også  :x-fingre:

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
blir helt stressa av å sitte å vente på evnt svar jeg hehe....hjelpes meg altså..har iallefall sendt en mail til dyrebeskyttelsen i Oslo/Akershus...leste litt på hjemmesiden til de i Drammen og der sto det jo med store bokstaver at de IKKE omplasserte private katter...så da er det vel liten vits i å maile de egentlig  :icon_frown:

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
De omplasserer (som nesten alle andre) ikke katter som kommer fra ett hjem. MEN de er veldig forståelsesfulle og prøver å hjelpe om man kommer i en situasjon ala det du har kommet i. Snakker av erfaring. Det skader ikke å sende en mail til de og forklare saken fra start av. Den som intet prøver........

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • RIP Vesla
    • Vis profil
Jeg tenkte det jeg også.  Dette er jo ikke din katt, men en katt du har reddet.  Tror kanskje det kan forandre saken.  Ta en telefon til DB, det er ofte bedre enn mail.  Heidi i Moss lurte på om du hadde snakket med kattehuset der?  Du må som sagt legge vekt på at dette ikke er din katt som du ikke kan ha lenger, men en katt du har reddet men ikke har mulighet til å beholde.

Jeg prøver å få tak i en gammel kollega som har flyttet til Moss....   

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
intet vinner .....  :winky:

Da sender jeg en mail, så har jeg gjort det iallefall.....tusen takk for støtte her altså  :bigarmhug:

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
Jeg tenkte det jeg også.  Dette er jo ikke din katt, men en katt du har reddet.  Tror kanskje det kan forandre saken.  Ta en telefon til DB, det er ofte bedre enn mail.  Heidi i Moss lurte på om du hadde snakket med kattehuset der?  Du må som sagt legge vekt på at dette ikke er din katt som du ikke kan ha lenger, men en katt du har reddet men ikke har mulighet til å beholde.

Jeg prøver å få tak i en gammel kollega som har flyttet til Moss....   

Jeg har tenkt å ta en ringerunde fra jobben i morgen...jeg skrev det i mailen også..at det ikke er min katt osv osv...har vært 100% ærlig å fortalt det som det er iallefall.  :icon_frown:

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
Om du skriver til DB Drammen, kan du jo bare si at du fikk tipset fra meg ( Gry Eilen). De kjenner til meg og jeg var senest hos de for noen uker siden med en del ting de kan selge på stands. De er veldig ålreite ja  :nod:

Ta også kontakt med lederen i Norsk huskattforening, kjempekoselig dame som mye mulig kan hjelpe deg!

Utlogget Katrine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Sarpsborg....37 år
    • Vis profil
    • Katrines hjemmeside
 :bigarmhug: tusen takk MissMjau...det skal jeg også gjøre  :biggrin: