Skrevet av Emne: Hvor langt skal man gå for å redde alle?  (Lest 1306 ganger)

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 70
  • Kjønn: Kvinne
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
Hvor langt skal man gå for å redde alle?
« på: 13 August 2010, 06:38:46 »
I går ble det publisert en artikkel om 25 katter som var dumpet utenfor en klinikk.
http://www.agderposten.no/article/20100811/LOKAL8/708119982/1001/ABONNEMENT

Artikkelen er kort og mangelfull, men noen ganger går jeg følelsen av at enkelte dyrevenner går med skylapper for å redde alt som kryper og går. Uansett tilstand, økonomi o.l etter en diskusjon på Facebook med Dyrebeskyttelsen Hordaland.

Til en viss grad er jeg faktisk enig i at enkelte av disse kattene har det best ved å slippe, dersom de er så dårlig stelt som det kommer frem i artikkelen. Hvem har råd til å ta regninga for veterinærutgiftene? Hvem har mulighet til å påta seg ansvaret og oppgaven det er å temme veldig sky katter i disse dumping-dager? Det er smekkfult i alle kattehjemmene landet over, så hvor skulle disse 25 blitt satt for å bli friske og tamme? Det er ekstremt mye jobb å temme en sky katt, og det veit de fleste som har litt peiling på katt.
Det er uansett trist at friske katter (om noen av disse 25 var det) blir avlivet, men vi klarer ikke å redde alle selv om vi så gjerne vil det. Når det er sagt, skal det ikke være mulig at en person som dumper 25 katter på et sted har gått usett. Håper noen som har sett dette, tipser Mattilsynet og Politiet og at saken blir fulgt opp.Vis mer

Hvor langt mener dere vi skal gå for å redde alle landets katter? Skulle feks disse 25 kattene kommet først i køen av alle de hjemløse som går ute for lut og kaldt vann, de som står på venteliste for å komme inn og gjerne haar gjort det i lang tid? Jeg føler at man blir sett på som en "mishandler" og lite støttende om man ikke stemmer for å redde alle dyrene vi kommer over, men det hjelper ikke bare å redde de der og da. De må også ha et tilbud etter bahandlingen. Det er rett og slett ikke plass til så mange katter på så kort tid, men vil vi se den siden av problemet?

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Sv: Hvor langt skal man gå for å redde alle?
« Svar #1 på: 13 August 2010, 07:10:11 »
Jeg synes man kan se det på den måten at man faktisk redder disse kattene ved å avlive dem på en ordentlig måte.
  :icon_cry: :icon_cry: :icon_cry:

Du peker på mange fornuftige riktige ting, MissMjau. Jeg synes det er så flott at du tar det opp. Jeg føler at jeg blir sett litt ned på av noen av dyreelskere når jeg snakker om at jeg er for avlivning i mange tilfeller. Jeg er virkelig en dyre elsker, og har svært vondt for å avlive, men allikevel synes jeg det er det mest fornuftige, dessverre, i noen tilfeller   :grine:

Men det viktigste av alt er at FOLK HADDE TATT ANSVAR OG KASTRERE !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ÅÅÅÅåååååååå  :icon_mad:  det er kvalmt, avskyelig og forferdelig at det skal være overflod med katter pga ansvarsløse respekløse mennesker.

Utlogget ollie-cat

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 28
  • ollie THE Cat
    • Vis profil
« Svar #2 på: 13 August 2010, 09:23:19 »
HELT enig med du,Betine.

Utlogget bmy

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 37
    • Vis profil
« Svar #3 på: 13 August 2010, 09:42:16 »
Signerer Betine også :icon_smile: Det er SÅ trist med folk som bare anskaffer seg katt til ungen sin for det jo gratis osv. Og, så er det jo bare en katt :icon_mad: Mange gidder heller ikke å kastrere eller sterilisere sine katter heller. På den måten blir det bare mange, mange og mange. På en måte så skulle jeg gjerne ha reddet alle sammen, men når man ser flere syke og dårlige puser, fulle av aids, katte pest osv, så mener jeg at det beste er at de skal få slippe å lide mere, og smitte andre. Noen puser er jo ikke så ville og kan omplasseres. Nei, jeg mener at det burde vært forbudt å ha katt uten at de blir kastrert, med mindre man kan dokumentere at de blir brukt i avl. Og , så burde det vært forbudt å gi bort kattunger gratis. På den måten, på lang sikt, så ville det bli mindre katter. De som fikk seg katt, måtte betale, og da får man kanksje bort feriepusen, og kattungen til ungene i huset. :nod:

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #4 på: 13 August 2010, 09:49:40 »
Så godt å høre, Ollie-cat og Bmy. Virkelig godt å høre, for det er så  gruuuusomt å snakke om avlivning.

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
« Svar #5 på: 13 August 2010, 15:53:02 »
Jeg har fått en del pepper for denne diskusjonen på Facebook, det er INGEN der som ser det fornuftige og vanskelige valget ved å avlivet et så stort antall katter. Jeg vil faktisk kalle det skylapper når man går inn for å redde hver eneste katt man kommer over. Verden er ikke slik i dag, at man kan redde alt og alle selv om det er vår høyeste drøm  :nod:

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #6 på: 13 August 2010, 16:34:40 »
Så synd, MissMjau

Utlogget tante

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 203
  • RIP Vesla
    • Vis profil
« Svar #7 på: 13 August 2010, 17:20:48 »
Som jeg har sagt mange ganger før:  Grensa mellom kjærlighet til dyr og dyremishandling er hårfin.  Og som Betine sier, hvis man prater åpent om avliving som et beste alternativ i noen tilfeller, da er man både hjerterå og det som verre er.  Nå etter at jeg begynte som frivillig i Dyrebeskyttelsen har jeg måttet bli enda mer forsiktig med mine uttalelser, det er livsfarlig å i det hele tatt nevne avliving. Jeg vet det er en del lokalavdelinger som nærmest blir ødelagt av rykter om at man avliver dyrene.  Jeg tror ikke disse avdeligene avliver flere dyr enn andre avdelinger, de har bare ikke lært seg å holde kjeft om det.  Jeg tror det kun er mennesker som er oppriktig engasjert som evner å se at avliving av og til er nødvendig når man jobber for å redde katter, og at man daglig står overfor det vanskelige valget om hvem som skal få leve og få en sjanse til et bedre liv, og hvem som er sjanseløse.  Dette er nok ikke en enkel oppgave for noen lokalavdeling, men det er uunngåelig.  Alle vil vi jo egentlig så gjerne redde alle.  Men jeg mener faktisk at det er hjerterått og lite gjennomtenkt å kjempe for å holde liv i en katt som aldri kan få et verdig liv.  Så er spørsmålet hva som er et verdig liv for en katt.  Det kan jo variere mye.  En halvvill katt som får mat jevnlig kan ha et godt liv, mens en menneskekjær katt som får det samme tilbudet vil lide.  Å la en katt leve med sykdommer og skader som reduserer deres livskvalitet alvorlig er i mine øyne dyremishandling.  Jeg mener mange går alt for langt for å redde dyr.  Og jeg påstår at det er egoisme og ikke kjærlighet til dyret som styrer.  Man klarer ikke tanken på å la dyret slippe, orker ikke takle sorgen.  Dette blir i mine øyne helt feil.  Når det gjelder friske dyr er det selvfølgelig mye vanskeligere.  Men det er en kjensgjerning at så lenge det bare er en håndfull mennesker her i landet som engasjerer seg, så er det ikke mulig å gi alle katter et verdig liv.  Selv om det absolutt ikke føles riktig så kan man ikke redde alle.  Det er bare sånn det er.  Det er jo egentlig noe alle vet.  Det er bare så vanskelig å si det høyt....   

Katter kan med matematisk nøyaktighet beregne hvor de skal sitte for å være mest mulig i veien til enhver tid.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #8 på: 13 August 2010, 17:36:54 »
Så godt innlegg du har skrevet, Tante. Du får sagt tingene på en fin og forståelig måte, tusen takk for det.

Man vil gjerne holde sånne synspunkter for seg selv, nettopp av den grunn at man kan bli oppfattet som hjerterå ol. Men faktisk akkurat fordi grensen mellom kjærlighet til dyr og dyremishandling er hårfin, burde man snakke høyt om det så flere kunne tenke over det og se det slik.

Utlogget Lillerosin

• CrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 63
    • Vis profil
« Svar #9 på: 13 August 2010, 18:44:13 »
Men jeg mener faktisk at det er hjerterått og lite gjennomtenkt å kjempe for å holde liv i en katt som aldri kan få et verdig liv.

Kunne ikke ha sagt det bedre selv.

Skal vi redde alle, for vår del, eller avlive katter som ikke får et godt liv uansett, for katten sin del?
Jeg velger det siste. Trist er det uansett. Trist for alle kattene som blør for vår ignoranse.

Puma Belle Pingla Uro

Only when the last tree has died and the last river been poisoned
and the last fish been caught will we realise we cannot eat money.

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
« Svar #10 på: 13 August 2010, 20:06:58 »
Jeg kan jo bare snakke for meg selv, og har nevnt flere ganger at hvis det er friske katter som avlives er det synd, men at det kanskje var det beste i denne saken da 25 katter er en umulighet å omplassere i krisehjem i disse tider. Artikkelen er mangelfull og sier lite, derfor må man anta både det ene og det andre osv.

Det er synd at det er tabu å snakke om avliving når man jobber med hjemløse katter. Avliving er ikke ensbetydende med dyremishandlere. Men jeg synes det er utrolig dumt at enhver dyreverner i feks DB skal leve med mottoet at ALLE katter skal få leve uansett.

Utlogget millis

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #11 på: 14 August 2010, 18:50:18 »
Jeg er 100% enig i det som er skrevet over her.
Man kan ikke redde alle og for noen er det beste å la de få slippe.

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 34
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #12 på: 07 November 2010, 15:45:27 »
Om Grimstadkattene, gå til Agderposten.no og søk med "katter" på søkefelt, klikk på "Måtte avlive 31 katter og se på bildet. Synes ikke at kattene i buret ser særlig syke eller redde ut jeg, hun fra SPCA Norge som ble intervjuet i avisen hadde ikke sett kattene selv.
Men ALLE kattene som blir avlivet av Mattilsynet er "syke og skye" og avlivning er den eneste hjelpen fra dem. Noen ganger virker det som de prøver gi intrykk av at kattene helst ville bli avlivet. Katter er meget glade i alle de ni livene sine :x-fingre:. De har ikke muligheter for oppstalling, dvs de  har valgt ikke å ha muligheter for det. Og hvorfor det, penger selvfølgelig.
Nå er det internasjonal aksept at f.eks å prøve å utrydde hjemløskattkolonier med avlivning fungerer ikke. Se ASPCA=SPCA USA og søk på "feral cats",
mange Europeiske land praktiserer det samme.
Nå er jeg fullt klar over "livets harde virkelighet" når det gjelder katter, men en bør ikke se avlivning som en grei måte å løse problemer på, men som en absolutt siste utvei.
Og mener egentlig at det var på tide å finne nye løsninger på problemet, men hva, nei det har jeg ikke svar på, men kanskje er de dyrevernorganisasjoner som unngår å avlive på riktig vei.
Har sett på disse grusomme bildene fra pelsdyroppdrett, og håper det blir slutt på denne dyreplagingen, men samtidig tenker jeg på at det finnes sikkert like mange katter her i landet som har det like ille, men hvor er avisoppslagene og TV-bildene. :icon_cry:

Innlogget BenteR

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 19
  • Et liv uten dyr er et tomt liv
    • Vis profil
« Svar #13 på: 07 November 2010, 16:17:58 »
Jeg er såpass kynisk at jeg mener ar det går ikke an å redde alt som kryper og går.
Det er ikke bare katter som lider, det er mange dyr ut i faunaen vår som lider fælt i løpet av en hard vinter.
Dyrevernere går ikke av skaftet over det, men enkelte mener det er nesten kriminelt å avlive et rådyr som er påkjørt :klø seg:
Jeg ser på meg selv som en dyre-elsker, men jeg kan ikke redde alle. :Sukker:
Når det gjelder katter, så vet vi alle at det blir født enormt for mage katter hvert år. Skal man kunne redde flest mulig av disse, så er det rett og slett ikke hjem nok til alle de "kasserte" kattene som folk rett og slett dumper når de er lei av dem :shockeed: Tragisk, men sånn er det altså i dag, dessverre.
En gang i fremtiden vil det kanskje ikke bli født så sinnsykt mange katter og vi vil kanskje få kontroll over problemet, men det er langt frem!
Etter mitt vett skulle det vært ulovlig å eie noe som helst dyr med mindre man har giddet få seg et "sertifikat" og der alle dyr er registrert. Om man da plutsekig har "mistet" 25 katter, burde man fått en kjempemulkt både for å skremme andre, men også for å få inn penger til å hjelpe disse "mistede" kattene, enten med et nytt hjem eller med avliving.
Det er helt tragisk at det i 2010 skulle være nødvendig å fange inn så sinnsykt mange katter som fryser, sulter eller er syke.  :nusse:
Vi bruker enorme summer på kjæledyrene våre, men vi klarer altså ikke å ta vare på dem....
Ingen dyr fortjener å lide, så jeg støtter avliving. Det er MYE bedre enn å la dyrene sulte, fryse og ha vondt fordi vi mener det er galt å avlive.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #14 på: 07 November 2010, 16:21:05 »
Godt sagt, BenteR

Innlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
    • Vis profil
« Svar #15 på: 07 November 2010, 16:40:46 »
Avliving er fortsatt tabu, enda vi er i 2010. Selv om det ikke er det vi ØNSKER å gjøre for de hjemløse kattene, så er det gjerne det beste med tanke på overfloden av katter, mangel på kattehjem, mangel på foster- og permanente hjem osv. Det betyr jo ikke at vi ikke bryr oss og ønsker å hjelpe. Men vi er realistiske og ser at vi kan ikke redde alle kattene i dette landet.

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #16 på: 07 November 2010, 17:54:15 »
Avlivning har blitt brukt lenge som bestandsregulerende middel her i landet, men har det hjulpet, har situasjonen blitt bedre? Har det blitt færre hjemløse katter, svaret er vel heller nei. Dermed hjelper det ikke om en avliver noen katter nå, de får det kanskje "bedre", men tror ikke det var så  mange som valgte døden om de fikk velge mellom å leve videre eller bli "humant" avlivet. Og det blir ingen forandring, etter en viss tid må en avlive nye katter og nye katter, samtidig som kattebestanden bare øker. :icon_neutral:
Alternativet å ikke gjøre noe er ikke bedre, sier ikke det, ikke å gi opp heller.
Men det finnes alternativer som virker, TNR fra ASPCA =omsorgsmodellen fra dyrebeskyttelsen eller helt enkelt, kastrering. Innfanging, kastrering og utsetting, "Dette systemet er evaluert mange steder, og erfaringene er positive iallfall der det også etableres et system for fôring av kattene" "Det er mye som tyder på at en modell med kastrering gir langvarig effekt, i motsetning til aksjoner der katter avlives". Et par sitater fra fagfolk disse.
Så det finnes et "tredje alternativ", mere human, som virker, men mere må til, myndighetene må på banen, masse opplysningsarbeid, og "ris bak speilet" for slappe katteeiere. Kunne tenkt meg noe sånt som at alle katter som ikke er merket kan fritt kastreres, på eierens regning vel å merke, om en greier å finne de da.
Mattilsynet må istedetfor sine avlivningsorgier heller begynne å bruke pengene til å kastrere (de bruker oftest private dyrleger) og la dyrevernet overta kattene med litt lommepenger. :x-fingre:
Det er billigere å kastrere en katt enn avlive ti etterkommere.

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 233
    • Vis profil
« Svar #17 på: 07 November 2010, 18:13:10 »
Å fange inn en hjemløs katt og avlive den på en human måte, er MYE bedre enn å "gi faen" og la den sulte og fryse ihjel!!!!!

Fakta er at det IKKE er hjem til alle katter som settes til verden hvert år  :grine:  Om folk hadde brydd seg mer om dyra sine, og tatt skikkelig vare på dem, så hadde vi ikke hatt det problemte med hjemløse katter.  DET er fakta.

Å la alle friske katter leve for enhver pris fordi man ikke er tilhenger av avliving, ja det er i mine øyer misforstått dyrevern.  Hvem skal ta seg av dem?

Misforstå meg rett nå.  Jeg er IKKE tilhenger av avliving, men av og til må fornuften seire  :skjelveleppe:  Mitt hjerte blør virkelig for alle som må avlives.  Men vi kan bare ikke hjelpe og redde alle, ikke engang i år 2010.

Innlogget BenteR

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 19
  • Et liv uten dyr er et tomt liv
    • Vis profil
« Svar #18 på: 07 November 2010, 19:34:51 »

Alternativet å ikke gjøre noe er ikke bedre, sier ikke det, ikke å gi opp heller.
Men det finnes alternativer som virker, TNR fra ASPCA =omsorgsmodellen fra dyrebeskyttelsen eller helt enkelt, kastrering. Innfanging, kastrering og utsetting, "Dette systemet er evaluert mange steder, og erfaringene er positive iallfall der det også etableres et system for fôring av kattene" "Det er mye som tyder på at en modell med kastrering gir langvarig effekt, i motsetning til aksjoner der katter avlives". Et par sitater fra fagfolk disse.

Om det er tamkatter som er blitt dumpa av eieren; de er magre, fryser og kanskje syke/skada, så er det etter mitt vett helt feil å kastrre for så å slippe dem, slik at de kan fryse og sulte videre.
Er det derimot katter som tydeligvis skaffer sin egen mat, har pels til det og ikke er syke, så KAN det være rett og kastrere og slippe dem.
Her på høyfjellet der jeg bor, tror jeg likevel de fleste katter ville ha et relativt miserabelt liv om de skulle måtte klare seg selv hele vinteren med snø, is og sprengkulde.
Mange av kattene som dumpes er veldig kortpelsa, og tydeligvis ikke "kledd" for å leve i tjue minus ller sludd, vind og et par minus.
Når man i tillegg tar i betraktning at tamkatten er en innført art så vil beskatningen på småfugler bli stor om vi skal ha flokker med dumpede katter som skal livnære seg av dem.

Innlogget villhund

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • hærjehunder
    • Vis profil
« Svar #19 på: 07 November 2010, 19:42:56 »
Virkeligheten er at folk IKKE tar bedre vare på kattene sine og derfor har vi alt for mange katter. Spørsmålet er hva skal man gjøre? Og hvem skal ta vare av alle de overflødige kattene.
Tror at de alle fleste lag som redder katter jobber meget hardt, bruker ofte egne penger og MYE av sin fritid, lusker rundt i mørket og fanger katter, sitter om natten og passer på kattefødsler, stapper ormekur og antibiotika i mildt sagt motvillige dyr. Og temmer hvesende kattunger med alle klør ute, navn som Poff og Fresia sier vel sitt. :)
Siden det finnes en del dyrevernorganisasjoner som greier i praksis ikke å avlive nesten en eneste katt, har hørt om flere, så må det være mulig både ikke å avlive og ta vare på hjemløse kattene. De har vist det i praksis.
Det er også disse lagene som kan rapportere om nedgang i antall hjemløse og kattunger som blir født ute, ofte i løpet av noen få år.
Hva gjør de da for å få det til. De fanger inn kattene, kastrerer og gir ormekur og vaksinerer, de som virker tamme blir forsøkt å omplassere, de som har vært hjemløse for lenge eller er født ute blir sluppet ut i reviret sitt igjen, med mat og ly. Kattungene blir hentet inn så tidlig at de fortsatt lar seg temme og blir omplassert som kosekatter. Og antall hjemløse katter raser nedover. Så enkelt er det.
Kastrerte katter markerer ikke, hyler ikke og slåss mye mindre, og blir derfor tolerert mye bedre i nærmiljøet, dette er vel det som folk for det meste klager over.

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #20 på: 07 November 2010, 20:03:39 »
For de av oss som jobber i dyrevernorganisasjoner (jeg er en av dem) har døgnet ofte for få timer  :skjelveleppe:  Det går enormt mye tid daglig til å redde/temme så mange som mulig.  Mang en nattesøvn er gått tapt og mange tårer felt.  Mange turer til legevakta etter å ha blitt både bitt og klort.  Men jeg gir ikke opp for det.  På det meste har jeg hatt 18 katter og 2 hunder her, det er inkludert våre egne dyr.  Jeg har jobb, en helse som skranter, hus og familie. I tillegg tar jeg meg av noen hjemløse utenfor huset her.  Har jeg noe liv?  Ja, jeg har faktisk det.  DYRA er mitt liv. 

Har du noen gang prøvd, villhund?  Tror du virkelig det er såååå enkelt bare å kastrere/sterilisere og slippe ut igjen? Hvem skal mate dem som blir sluppet ut igjen?  Hvem skal betale den maten?  Hvem skal betale turene til legevakta når du blir bitt og klort når kattene kaster seg over maten?  Hvem skal betale veterinærene?  Hvem skal betale all medisinen de skal ha?  Tror du virkelig det er så enkelt å få tak i folk til å hjelpe?

Bortsett fra veterinærregningen på de som ikke er våre private dyr, så betaler vi alt til de dyra som bor her hos oss til de får et nytt hjem.  De blir behandla som våre så lenge de bor her.  Vi har økonomi og kapasitet til det.  Men tror du alle har det da?  Kunne bedt DB om både mat og sand, men det er ytterst sjelden vi gjør.  Syns de pengene kan brukes der det er større behov.

Innlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 46
    • Vis profil
« Svar #21 på: 07 November 2010, 20:03:59 »
Har ikke avliving av hjemløse katter vært praktisert lenge nok nå uten at problemet er blitt mindre?
For meg virker det som vi hele tiden fjerner toppen av et isfjell, mens selve isfjellet vokser for hvert år.
Alle de hjemløse kattene er et menneskeskapt problem som vi lar kattene betale prisen for.

Er enig med Villhund, at kastrering av "ville" katter,samt forestasjoner er mye mere humant og vil ha
bedre virkning mht til å minske bestanden.
Vet om en frivillig organsisasjon som driver med dette, de reddeste kattene er kastrert og har tilgang til en
låve med mat og varme hvor de kan komme og gå som de vil.
Syns vi skal ta vare på de kattene som allerede er født, så godt som overhode mulig, og istedet
fokusere på kastrering av de, og i tillegg legge forholdene ltil rette for de for at de skal få et litt bedre liv.

Jeg mener det ikke bidrar til å bedre kattens status at avliving er det eneste vi  kan tilby
av hjelp til de hjemløse. Det gjenspeiles også i det faktum at det på en måte godtas at
katter er det eneste husdyret/kjæledyret som i stor skala går hjemløse uten tilsyn i Norge.

Mulig jeg høres litt "soft" og naiv ut nå, det får så være. Jeg har store problemer med å godta avliving av friske
katter. De fleste hjemløse katter har like stor livsvilje som andre, til tross for et miserabelt liv.
Kanskje er det på tide å tenke litt nytt, ikke alle kan omplasseres, men allikevel kan det ordnes
slik at de kan få et mere verdig liv?

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #22 på: 07 November 2010, 20:09:26 »
Vi må få de som dumper katter til å slutte med det.  Og vi må få folk til å sterilisere/kastrere i stedet for hele tida å la dem sette bebiser til verden.  Bebiser det ikke er hjem til (i mange tilfeller).

Ja, problemet er menneskeskapt, men hvor mange mennesker er villig til å stille opp og bruke tid og penger til å løse problemet?

Innlogget ane

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 46
    • Vis profil
« Svar #23 på: 07 November 2010, 20:12:57 »
Er så enig med deg Dyrehuset :icon_smile:
Men sålenge dette ikke virker og problemet stadig blir større, må vi kanskje tenke litt nytt også?

Utlogget dyrehuset

• Moderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #24 på: 07 November 2010, 20:18:36 »
Masse masse gode idèer til løsning ute og går.  Men så lenge staten, mattilsyn og mange katteeiere gir faen (unnskyld banninga), så blir det ingen løsning. 

Dem jeg er fòrvert for, gjør en super jobb.  Og bedre går det ikke an å gjøre det så lenge de nevnt ovenfor ikke er med på laget.