Det er en ufyselig handling denne damen har gjort, og vi er alle enige om at det hun gjør er helt forkastelig.
Så freser og skjeller vi og ønsker damemennesket alt vondt, selvfølgelig?
Selvfølgelig ?????????
Stopp opp litt nå og tenk litt over dette. I dette tilfellet ble ugjerningen filmet, og damens identitet ble kjent. Hvor ofte skjer det?
Hun har nok fått og kommer til å få straff for dette i lang tid framover, selv om ikke politi og påtalemyndigheter løfter en finger.
Men det jeg vil fram til er følgende:
Hva er dert egentlig vi gjør når vi utmaler for oss selv og hverandre hva som skulle vært gjort med mennesker som mishandler eller vansteller dyr, noe vi stadig hører de mest hårrreisende eksempler på.
Jo - egentlig så trekker vi oss selv ned til deres nivå ved å reagere som vi gjør. Vi nedsenker oss til det mest primitive i oss, er vi da så mye bedre selv?
Nå mener ikke jeg at vi ikke skal reagere, og jeg blir selvfølgelig akkurat like sint, lei meg, oppgitt og uendelig bedrøvet over at menneskeslekten kan synke så dypt som alle dere andre.
Og jeg er akkurat like skuffet og forbannet som dere over at slikt overhodet ikke blir tatt tak i av hverken politiske eller myndigheter eller politi/påtalemakt.
Men sånn innimellom så må jeg også huske på at det ikke bare er dyr som ikke har den rettsbeskyttelsen de burde ha her til lands, det gjelsder faktisk også i stor grad for mennesker. Du kan ikke lenger regne med at politi eller
lensmann har tid til det du synes er viktig.
Så kjære dere, selv om vi blir sinte , kvalme, rasende og hva vi nå ikke blir for noe (kruttet sitter løst her inne når det er snakk om dyrs velferd) så ikke la oss synke ned til det samme nivået som de som utfører disse ufyselige handlingene.
La oss holde oss for gode til det, og heller prøve av all makt å arbeide for at dyr får større verdi, og at dyremishandling og dumping blir tatt på alvor, og at dyr, og spesiellt katter, får en høyere status.
Ja, jeg vet at vi har prøvd, og jeg vet hvor lite det har nyttet, men vi kan ikke gi opp likevel.
Å true med død og fordervelse og det som verre er blir i alle fall et slag i luften. Kunne vi klart å bruke sinnet vårt mer konstruktiv?