Skrevet av Emne: Hvilket for?  (Lest 440 ganger)

Utlogget Wonka

• Spretten katt
  • **
  • Takket: 0
    • Vis profil
Hvilket for?
« på: 29 August 2010, 17:29:52 »
Jeg kjenner meg litt i villrede, av hva slags for jeg skal kjøpe til pus nå når han runder året.
Han har fått RC kitten nesten hele perioden, utenom en pose Hills Nature Best og han har fått tannfor fra Hills blandet i RC kitten etter anbefaling av vetrinær(han elsker disse harde kulene!!).

Var i går innom en dyrebutikk, der de sa ulike ting og jeg følte ikke de kunne nok om område.

Pusegutt er en langhåret Norsk skogkatt, innekatt, kastrert og aktiv.

Hva bør jeg velge? Indoor, longhair? Kastrert? Young adult (for kastrerte katter)? (Alle er fra RC).

Utlogget Mariskogens

• Kattepratpuser
  • Forumslave katt
  • Takket: 90
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Mariskogens
Sv: Hvilket for?
« Svar #1 på: 29 August 2010, 18:09:52 »
Hei!

Ikke lett dette.  Jeg er oppdretter av NFO (Norske Skogkatt) - og som en ung kastrert hannkatt er min erfaring at Young Male (Young Adult) er det beste fôret til ham.  I dyrebutikkene vet de lite om dette - det er helt riktig.  De andre fôrtypene du nevner er alle fine, det kommer ann på hva han liker og trives med.  Pass bare på vekten hans, at han ikke blir tykk!

Utlogget Wonka

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #2 på: 30 August 2010, 13:36:08 »
Så innekatt for er ikke noe vits? ei eller langhåret?

takk for svar!

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
« Svar #3 på: 30 August 2010, 18:10:58 »
Dette med innekattfor er det ikke alle katter som trenger. RC har mange for som kan passe til han. Du må bare se hvordan han tåler foret, om han blir tjukk eller om får problem med hårballer. Om han har problem med hårballer kan det være at han fungerer med indoor eller lignende. Mine to spiser nesten hva som helst, men jeg sverger til RC hair and skin da jeg ser forskjell på pelsen når de går på det foret mot andre for.

Jeg fikk en kupong for kjøp av purinas for til en billig penge, av mangel på noe bedre prøvde jeg å kjøpe deres indoor-for som skal være bra for katt med hårballer. Min kjære korthår, som ALDRI har hostet opp en eneste hårball FIKK hårballproblem mens han gikk på det foret (2 uker etter å ha begynt på det, jeg har fremdeles aldri sett at det har kommet noe som helst opp fra min kjære "semilanghår").

Lagt til: Noe annet jeg også har merket er at enkelte for gjør at kattene får skikkelig stinkebæsj! (1st choice, greit nok jeg kjøpte det på tilbud fordi det nettop var gått ut over "best før" men det stikker skikkelig når de greiene der skal ut igjen, tviler på at det er datoen som spiller inn her siden det tross alt er tørrfor det er snakk om.)

Utlogget Haapets

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 29
    • Vis profil
    • NO*Haapet's
« Svar #4 på: 03 September 2010, 11:54:58 »
RC har også ett Main Coon fór som skal være tilpasset store katters behov for å utvikle og vedlikeholde ett godt skjelett. Mine får bla Main Coon kitten og elsker det. Ifølge RC skal voksenfóret være mer tilpasset energibehovet til kastrater og ikke fertile dyr. Så kanskje det er noe å prøve. Store biter. Jeg prøvde tidligere en 4kg sekk av voksenfóret og mine skogkatter syntes tydeligvis at det var godt, for den sekken forsvant veeeldig fort:)

Hilsen Gunborg
NO*Haapet's - lite oppdrett av Norsk Skogkatt   
Vi venter kattunger i Mars!!
Ta en titt på hjemmesiden vår http://haapets.com

Innlogget bomull

• Sjefskatt
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 03 September 2010, 15:55:05 »
Mine to spiser nesten hva som helst, men jeg sverger til RC hair and skin da jeg ser forskjell på pelsen når de går på det foret mot andre for.

samme her å, merker stor forskjell på pels når de får annet for enn rc hair and skin

Utlogget Wonka

• Spretten katt
  • **
    • Vis profil
« Svar #6 på: 05 September 2010, 12:39:30 »
Jeg ente opp med RC Sterilised, etter anbefaling i butikken.
RC young male finnes jo bare hos vetrinær, og min vetrinær selger ikke RC.

Hun i dyrebutikken anbefalte å ikke kjøpe 10kg sekk fordi kvaliteten ble dårligere etter 2 mnd. Altså man måtte kun kjøp sekker for 2 mnd av gangen.
Hva er deres erfaring om det?

Innlogget Drost

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 112
  • jeg har konvertert til dyrene
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 September 2010, 12:41:35 »
Om du har foret i en beholder med tett lokk så tror jeg ikke det
blir noe forringet,10 kg.sekker blir altid billigere på kilo prisen.

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #8 på: 06 September 2010, 22:33:49 »
Bare å passe på å ha sekken lukket. Jeg har en dunk jeg fyller i på kansje 3 liter, fyller på når det er tomt der ellers er sekken brettet slik at den er ganske tett.
Hvis sekken er åpen over lengre tid mister maten aroma, men tror ikke foret direkte blir dårlig så lenge det oppevares tørt.

Innlogget bomull

• Sjefskatt
  • stålull og lishpus
    • Vis profil
« Svar #9 på: 07 September 2010, 11:48:40 »
man får vel en sånn stor for-boks om man kjøper rc??. Jeg fikk værtfall d når e kjøpte en 10kg sekk på tropehagen zoo

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
    • Vis profil
« Svar #10 på: 07 September 2010, 12:35:58 »
Det er ikke vanlig at man får det med, det er ekstra reklamemateriell enkelte butikker kun har i perioder.

Innlogget Thaeri

• Kattepratpuser
  • Fin pus
  • Takket: 2
    • Vis profil
« Svar #11 på: 13 September 2010, 17:56:37 »
Jag skulle inte ge RC, alla deras sorter är fullproppade med vegetabilier. Jag skulle helst låta bli torrfoder helt och hållet.

Katter är köttätare, i naturen äter de möss och andra gnagare, småfåglar, kanske en och annan ödla, och de äter dem råa utan grönsaker till. Det betyder mycket vatten, mycket protein, lite lagom med fett och nästan inga kolhydrater. Detta är vad kattens kropp är anpassad till, något som tagit flera miljoner år och oavsett om den är kastrerade eller okastrerad, utekatt eller innekatt ser matsmältningsapparaten och hur den använder näringen likadant ut, skillnaden ligger bara i hur mycket energi som går åt.

Kattens främsta energikällor är då alltså fett och protein, och protein används också för att bygga upp kattens muskler. Protein består av långa kedjor av mindre byggstenar som kallas aminosyror, och när katten bygger upp sina muskler behöver den vissa aminosyror i en viss mängd och i en viss ordning för att få rätt sorts protein till dem. I växter hittar man inte alla dessa, och de som ändå finns där finns inte alltid i rätt mängd, medan de flesta vanliga köttslag både innehåller rätt aminosyror och i rätt mängd. Nu kan katten visserligen bygga om en del av dem till andra, men det går inte med alla utan det finns ganska många den måste äta, och att katten som den köttätare den är använder protein till energi också och blir av med aminosyror - både de den klarar av att bilda själv och de essentiella, dem den måste äta - gör att man verkligen måste ge mat med rätt sammansättning av proteiner.

Det är samma sak med fetter, de består av fettsyror varav vissa bara finns i kött. Till exempel Omega 3, vi människor kan bilda det från andra fettsyror som finns i växter men katten måste äta färdiga Omega 3-fettsyror, och dem hittar man i djurriket. Lagom mängd fett är också viktigt, det är många vitaminer och andra nyttiga ämnen som är beroende av fettet för att tas upp och komma till rätt ställen i kroppen.

Kolhydrater är katten inte anpassad för att ta om hand i några större mängder alls, utan det som händer när katten äter mycket kolhydrater är att det bryts ner till socker i mage och tarm, tas upp i blodet och sockerhalten i blodet blir jättehög. Kattens kropp försöker på alla sätt hålla blodsockret på samma nivå hela tiden så den bildar insulin i stora mängder för att få ner den till rätt nivå igen. Insulin säger åt kroppen att bilda fett, så det som händer är att katten istället för att använda energin lagrar den, den blir alltså lättare tjock och orkar inte lika mycket. Att den tillverkar så mycket insulin kan göra att den sakta men säkert vänjer sig vid mängden och till slut inte reagerar på insulinet, den får alltså diabetes. Även övervikt är en stor riskfaktor när det kommer till diabetes, så kolhydrater är dubbelt dåliga.

Sen har vi det här med vattnet, en katt äter som sagt sin mat rå, och det betyder att den får i sig nästan allt vatten med maten. Törstreflexen är också anpassad efter det och mage och tarmar likaså, om katten äter mat med bara 10% vatten i blir det jättesvårt för den att dricka tillräckligt för att kompensera, och den behöver nästan få i sig mer vatten då än om den ätit våtfoder, för tarmarna är anpassade för att ta upp vatten så bajset blir bra, inte tillsätta för att den smälta maten alls ska ta sig igenom.

Får katten inte i sig ordentligt med vatten tar njurarna lätt stryk, de ska ju filtrera ut skadliga ämnen ur blodet och dessa blir då mer koncentrerade om det blir mindre vatten och ställer lättare till med skada. Sen ökar risken för urinsten eftersom ämnen som bildar sådana lättare klumpar ihop sig och urinblåsan inte spolas ur lika bra. Både njurproblem och urinsten är saker som ofta tar lång tid innan det märks, och när man väl märker att njurarna börjar få problem då är det nästan alltid försent att bota, allt man kan göra är att köpa lite mer tid genom specialkost och mediciner.

Nu ska jag jämföra tre foder, och för rättvisans skull räknar jag bort vattnet, för enda skillnaden det gör är hur mycket katten behöver dricka.

Royal Canin Young Male
Köttmjöl (fågel), Majs, Vetegluten, Ris, Vegetabilisk fiber, Majsgluten, Hydrolyserade animaliska proteiner, Animaliska fetter, Mineraler, Cikoriamassa, Fiskolja, Natriumfosfat, Sojaolja, Frukto-oligosackarider, DL-methionin, Psylliumskal och frön, L-lysin, Äggpulver, Taurin, Tagetesextrakt (källa för lutein), L-karnitin

Protein - 43 %
Fett - 11 %
Aska - 9,2 %
Stärkelse - 25 %
Råfiber - 5,3 %
Kostfiber - 12 %

Av de 8 första ingredienserna är fem vegetabiliska, det betyder att det antagligen är så att det är mer vegetabilier än kött i fodret. Till en strikt köttätare som katten!

Inte fullt så dålig proteinhalt, problemet är bara det att vetegluten och majsgluten kommer rätt tidigt i ingredienslistan, och det är vegetabiliska proteiner.

Stärkelsehalten ligger på 25 %, och det kunde ha varit värre, men det är fortfarande många gånger mer än i kattens naturliga bytesdjur.

En fetthalt så låg som 11% är inte bra, den borde ligga på det dubbla ungefär. Lite sojaolja, vilket är vegetabiliskt, men det är såpass lite att det inte gör någon större skillnad.

Orijen Cat
Färsk urbenad kyckling, kycklingmjöl (låg asknivå), kalkonmjöl, potatis (russet), färsk urbenad kanadasik, kycklingfett (bevarat med blandade tocoferoler en naturlig källa till E-vitamin), sötpotatis, färska hela ägg, färsk urbenad kalkon, laxmjöl, lax och ansjovisolja, färsk urbenad lax, naturlig kycklingsmak-sättning, solrosolja, soltorkad alfalfa, torkad brun tång, morötter, spenat, ärtor, tomater, äpplen, psyllium, rödalg, cikoriarot, lakritsrot, gurkmeja, bockhornsklöver, glukosmin HCI, tranbär, svarta vinbär, ringblommor, fänkål, majssilke, myntablad, kamomillblommor, maskros, sommarkyndel, rosmarinextrakt, kondroitinsulfat, nypon, vitamintillskott (vitamin E, kolinklorid, vitamin A, vitamin D3, tiaminmononitrat, vitamin B12, folsyra, biotin), havssalt, mineraler (kelaterat järn, kelaterad zink, kelaterad mangan, kelaterad koppar) tarmbakterier (torkad Lactobacillus acidophilus och Enterococcus faecium jästprodukt).

Protein - 47 %
Fett - 22 %
Fiber - 2,7%
Kolhydrater - 20 %

Av de 12 första ingredienserna är två vegetabiliska, så det är med största sannolikhet bara en liten del av fodret som utgörs av vegetabilier.

Riktigt bra proteinhalt för att vara ett torrfoder, och inga vegetabiliska proteinkällor så långt ögat når då potatis och sötpotatis är väldigt rika på kolhydrater, inte protein.

Kolhydrathalt på 20% är ok för att vara ett torrfoder, men fortfarande bra mycket mer än vad katten får i sig i naturen.

Bra fetthal. Lite solrosolja, som är vegetabilisk, men även här så lite att det inte gör någon skillnad egentligen.

Det man kan säga negativt om det här fodret är alla örter de har i, och att det till stor del består av fisk. Egentligen hade jag velat jämföra med ett mer klassiskt torrfoder av bra kvalitet, men de hade inte skrivit ut näringsvärdena lika bra på sina hemsidor :(

Bozita paté med Kalkon
Kyckling, nöt, gris, kalkon (minst 4%), mineraler, β-1,3/1,6-glukaner.

Protein - 58 %
Fett - 28 %
Kolhydrater - 3,8 %
Växttråd - 1,3 %
Aska - 10 %

Inga vegetabilier. Utom möjligtvis β-1,3/1,6-glukanerna, men de är i en sådan liten mängd, och är dessutom ett fibertillskott som inte tas upp utan bara göra fodret lite extra snällt mot magen.

Proteinhalt som ligger nära kattens naturliga bytesdjur, och allt protein är animaliskt.

Fetthalt som ligger på en bra nivå, och allt fett är animaliskt.

Kolhydrathalt som är i nivå med vad kattens naturliga bytesdjur innehåller.