Skrevet av Emne: Frustrert katteeier..Nero klør.. :(  (Lest 223 ganger)

Utlogget Niquex2

• Fin pus
  • Takket: 3
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Frustrert katteeier..Nero klør.. :(
« på: 02 September 2010, 07:36:10 »
Åh, nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Pusen min kløøøør:(
Det hele begynte da han hadde vært inne en 14 dagers tid pga sårskade under foten. Da begynte han å slikke seg mye på "skinka". Først trodde jeg dette kanskje var pga kjedsomhet eller at det ble varmt for han å være inne. Da han endelig kom seg ut så bedret det seg ikke. Vi tok et dyrlegebesøk hvor vi ikke ble noe klokere. Før jeg reiste til dyrlegen hadde jeg leita gjennom pelsen hans. Fant et lite insekt på 1mm som så ut som en blanding av midd og lus. Jeg tok dette med til dyrlegen. Han så på det i mikroskop og sa at det var ikke noe kjent insekt for han.Nero fikk en dose med midd/lus/loppe medisin i pelsen. Dyrlegen rådet også til å gi fiskeolje.
Jeg har gitt fiskeolje innimellom (veldig variert når Nero vil ha.. litt sær)+ at jeg nå gir han RC hair & skin 33. Han fikk IAMS fra før.
Dyrlegen mente det kunne dreie seg om allerg siden han begynte å klø da han var inne. MEN, for å gjøre saken mer komplisert så ser det ut til at kløen er værst når Nero kommer inn om kvelden! Og et par dager i forrige uke regnet det mye og han var inne stort sett hele tiden og da var kløen bedre  :hmmmm:    Jeg sjekket uteplassen (lekestue) der han sover når jeg er på jobb. Der fant jeg 4 til av disse småkrypene. Men han har jo fått medisin mot småkryp så hvorfor biter de ennå? :( Jeg stengte døra til lekestua og laget  ny soveplass et annet sted, rett utenfor inngangsdøra. Ny eske, nytt liggeunderlag. Jeg børster han hver dag og gir masse kjærlighet.. :)Han eter godt, koser med matmor.. Men kløen er der allikevel..  Jeg vil jo hjelpe pusen min men kommer meg ikke noe vei! Noe tips?
Jeg har spurt på et biolog forum om disse krypene men ingen av svarene ligner mye på krypene jeg fant :(  Jeg tenkte jeg skulle holde han inne noen dager nå for å dobbeltsjekke om det er noe ute som er irriterende. Det kan jo være at jeg f.eks dro inn noen småkryp da jeg luket i blomsterbed, som igjen hoppet på nero når han var inne med sårskade.
Han har ikke reagert på støv og slikt før, kan det komme plutselig? Er det noe annet på sensommeren/tidlig høst katter kan reagere på?
Lurer på om jeg må leite opp noe kattespesialist på hud eller noe.Orker ikke se han klø.. Håper jo at nytt for med mer omega kan hjelpe. Ei i dyrebutikken sa IAMS har mye mel i sitt fòr, kanskje det er det han reagerer på? HAr jo sett han spise brød som egentlig var tiltenkt fuglemat..(katta blir jo lang som fy når han strekker seg og dytter hodet inn i fuglehuset med mat)

Argh, ble ett langt innlegg. Men jeg er bare så frustrert! I går fant jeg noen små sår (akkurat som kloremerker) rundt halsen hans. Et par på hver side. Så han klør jo tydeligvis endel  :skjelveleppe:
**It's better to wear furry slippers than carpeting the whole world**

Innlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
Sv: Frustrert katteeier..Nero klør.. :(
« Svar #1 på: 02 September 2010, 07:43:34 »
Så synd  :klemmer:

Jeg har en katt som klør mye på halsen hvis hun har halsbånd på seg. Da får hun kloremerker. Jeg har prøvd med mange forskjellig typer halsbånd. Noen er bedre enn andre, men hun liker det ikke. Det første året gikk hun alltid med halsbånd og det var greit. Men plutselig fant hun ut at hun ikke ville det mere. Merkelig  :klø seg:

Har han sår eller kloremerker på siden der han klør så mye?

Håper dere finner ut av det  :x-fingre:

Utlogget Bee

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 125
    • Vis profil
« Svar #2 på: 02 September 2010, 07:50:58 »
Klør han seg til blods? Eller river han av seg pelsen?

Hvis han gjør det så er det muligens forallergi. Da må du kjøpe allergenfri/allergenredusert tørrfor hos dyrlegen, f.eks Royal Canin Hypoallergenic eller Hills z/d. Dette må han kun spise i minst 12 uker, men ofte ser man bedring etter ett par uker.

Hvis han er allergisk mot andre ting så finnes det allergitester (men ikke for forallergi). Er det en spesialist innen katt- og hundesykdommer der du bor?

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #3 på: 03 September 2010, 07:47:44 »
Han slikker veldig mye på skinka.
Også klør han med bakbeina ved halsen. Ved halsen så er det et par kloremerker på hver side, ser ut som sår de får etter en liten slosskamp. De er fine, med skorpe på. Ikke store.
Jeg har gitt han IAMS hele livet (4,5 år) kan forallergi komme NÅ? Siden han ikke har merket noe til det før med samme fòr..

Halsbånd bruker han ikke. Har prøvd.. Men det ene rev han av (den typen som knepper seg åpen dersom katta sitter fast) det andre som var tøeylig klarte han å få under ene labbeb og gikk helt rart:P Halsbånd er ikke noe for den krabaten har jeg funnet ut.

Det jeg syntes er rart er at han ser ut til å klø mest etter han har vært ute.. Kanskje han har hundeallergi, nabobikkjene. Haha:)

Han har ikke noen store sår, ikke revet av seg pelsen. Noen ganger hender det han sitter stille og tenker/drømmer el hva det nå er kattene gjør når de stirrer tomt i lufta. Så plutselig bykser han en meter og løper litt, setter seg ned og råslikker på skinka/låret.

Usikker på om det er noe spesialist her jeg bor. Bor i Eidsvoll!

Håper det regner bøttevis snart, så han bare har lyst til å sove med matmor og holde seg inne.. Så får jeg sjekket om det er noe ute han reagerer på. Han maser så skrekkelig om jeg holder han inne i solskinn. Klorer på døra og hopper som en hund for å se ut vindu:P

Utlogget Månestråle

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 78
    • Vis profil
« Svar #4 på: 03 September 2010, 09:17:15 »
Allergi utvikler seg ofte over tid, det er ikke alltid noe man er født med. Altså kan man se dyr som utvilker allergier på produkter de har tålt fint før.

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #5 på: 03 September 2010, 18:01:02 »
Hmm.. vel håper det "bare" er forallergi da.. Slik at han kan bli bedre av å spise annen mat. Jeg har jo sett for meg det værste, måtte gi katta kortison og dritt. Det har jeg lite lyst til..

Takk for alle svar forresten. Dere inne på forumet her har så  nydelige katter! Elsker å se på bildene ;D

I dag har ikke Nero klødd så mye, han har nemlig vært inne hele dagen. Skjønner mindre og mindre av dette her jeg. Vi flyttet jo i mai, kanskje det var en utløsende faktor for allergi? Han ser ut til å trives her da. Større hage, skogholt, andre katter å plage.. :) Vil at lille bamsen min skal bli bra!  :dobbellove:

Utlogget Tranquil

• Sjefskatt
  • Takket: 7
  • Eid av 3 ragdoll og en exotic.
    • Vis profil
    • http://tranquil.no/
« Svar #6 på: 03 September 2010, 19:00:28 »

Innlogget Alette

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 1
  • Takket: 106
    • Vis profil
    • (N) Hailstorms

Innlogget Tamara

• Kattepratpuser
  • Sjefskatt
  • Takket: 20
    • Vis profil
« Svar #8 på: 03 September 2010, 22:42:57 »
Ei jeg kjenner hadde en hund som var alergisk mot katt. Så det går an, desverre.

Men høres mer ut som foralergi slik flere har sagt før meg.

Er det ikke noen som fryser foret først, fjærner formidd. Ble usikker nå, men jeg mener jeg har hørt det.

Utlogget Niquex2

• Fin pus
    • Vis profil
« Svar #9 på: 06 September 2010, 10:00:01 »
Nå har han spist RC noen dager.. I går fjertet han fælt  :icon_frown:  Mulig det bare var tilfeldig/spist for mye mus ute. Ikke vet jeg.. Virka fin i dag :)
Leste et sted at katter kan fjerte av tørrfisk, og det fikk han jo i går. Noen som vet om det stemmer at tørrfisk får litt "bivirkninger"?
Han har klødd betydelig mindre de seneste dagene, heldigvis! Og han har ikke noen bare flekker eller store sår. Tenkte kanskje han kan reagere på parfyme? Dyr er vel like (om ikke mer!) vare på parfyme. Jeg bruker jo det(ikke i nærheten av han, men jeg har det jo på huden) og shampoo som lukter. Vaskemiddel..
Jeg får slutte å dusje og gå naken, se om han slutter å klø  :jippi: