Sånn jeg forstår MissMjau er ikke poenget at de ikke klarer å utføre disse nye oppgavene... Men allerede etter de gamle reglene var det lite hjelp å få hos Mattilsynet - dyrevern har lav prioritet. Og når de - som de fleste andre - har for små budsjetter og for lav kapasitet, så ble det gjort ytterst lite fra dem for dyrevern. Nå skal de altså flytte det lille av makt dyrevernnemndene hadde over til seg selv, uten at det står nevnt noe sted jeg har lest at dette medfører økte midler for mattilsynet - og dermed økt kapasitet. Mulig ting fremstilles feil i media, men inntrykket jeg sitter med er ihvertfall at de vedtar mer arbeid og ansvar til et eksisterende organ, som allerede har problemer med å utføre alle oppgavene de har. Mulig det kan bli økte bevilninger og omstrukturering, men når dyrevern da konkurrerer med eldreomsorg, skole og kulturtilbud for barn og ungdom er det vel ikke sannsynlig at det blir noen storvinner ihvertfall.
Det finnes nok sikkert folk rundt omkring som mener å vite bedre enn de gjør, men bare for ordens skyld så er ikke
Dyrebeskyttelsen det samme som
Dyrevernnemda. Såvidt jeg forstår kobles dyrevernnemda inn etter tips, f.eks fra dyrebeskyttelsen. Linken om dyrevernnemda gjelder det "gamle" systemet.
Hvordan dette slår ut vil nok variere veldig fra region til region, og avhenge av vilje innad i Mattilsynet, og det er vel nettopp der mange dyrevernere fortviler. Mattilsynet har hittil vist liten forståelse og interesse for dyrevern, og når de nå får "all makt" og dyrevernnemdene sitter igjen med opplysningsoppgaven, men ingen myndighet, så er det ikke rart at folk blir bekymret.
Wikrita, du vet nok godt svaret på spørsmålet ditt selv, og da synes ihvertfall jeg du heller kan skrive et saklig innlegg der du gjentar argumentet om at ting må få gå seg til.
Men for å svare - så tredte loven i kraft 1.januar i år, etter å ha blitt vedtatt 19.juni ifjor (
kilde).
I mars i år gikk det ut forslag om ny instruks til dyrevernnemda, og høring om denne, med frist april. Jeg antar det er det endelige utfallet av dette som gjør at det kom i nyhetsbildet nå nylig. Jeg fant ikke den endelige versjonen av instruksene på nyhetssiden til mattilsynet, noe som kan tyde på at det ikke er "offentliggjort" helt ennå (
Mattilsynets nyheter om dyrevern)
Jeg er ikke imponert over tempo ting skjer i... kunne de ikke tatt den høringen og fått klare instrukser til loven skulle tre ikraft?
Forøvrig er det andre ting i den nye dyrevernloven som jeg egentlig reagerer mer på:
"Det lovfestes et allment krav om kompetanse og en 16-års grense for selvstendig ansvar for dyr. "
"Det innføres en allmenn plikt til å varsle Mattilsynet eller politiet om dyremishandling og andre alvorlige tilstander. Helsepersonell får rett, men ikke plikt til å varsle. "
Samtidig:
"Det blir ikke straffbart å bryte hjelpeplikten, varslingsplikten og kompetansekravet. "
Mulig dette i prinsippet er mer enn hva som var før, men hva i alle dager er da poenget med det? først sier man at man har plikt, og at det er et krav, men det er ikke straffbart å bryte det. Hvilken effekt har da denne plikten og disse kravene i praksis?
Som så mye annet i norsk politikk virker dette for meg veikt og tiltaksløst - eller dvs et "tiltak" uten noe særlig innhold.