Skrevet av Emne: Hvor slemt er det å ta byttet fra katten?  (Lest 432 ganger)

Utlogget cath

• Fin pus
  • Takket: 7
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
Hvor slemt er det å ta byttet fra katten?
« på: 04 September 2010, 21:25:36 »
Ja, så har det endelig skjedd, McGyver har begynt å fange mus. Noe han synes er kjempestas (det skjønner jeg jo godt, de slutter ikke sprelle når de blir lei, slik alle lekene hans vanligvis gjør når jeg ikke orker leke mer med han  :icon_neutral: ). Saken er bare at jeg klarer ikke se på musens dødskamp, vel vitende om at McGyver kommer til å gå inn og spise tørrfor når den er død. Hadde det ennå vært overstått fort, men den leken til katten har jeg ikke nerver til å se på, ei heller lukke øynene for. Så da blir det til at jeg løper ut medlommelykt, og roser McGyver mens jeg prøver å få tak i han og å ta han med inn, og gi han litt ekstra der inne. Nå fikk han både kattegodt og litt kyllingkjøttdeig. Så bar det ut igjen, for å sjekke tilstanden til musen. Den lå fremdeles der den ble sluppet av McGyver, men da jeg kom gående bortover pilte den avgårde i buskaset. Satt lenge og lette etter den, men den var ikke å se. Jeg tror, mulig jeg er fryktelig naiv, at dersom den hadde vært ordentlig skadet, så hadde den gjemt seg, fremfor løpt videre. Studerte den mens den pilte, og det var ikke noe tegn til ytre skader eller brukne ben, i alle fall. Såklart, det er en sjanse for at den har indre skader, men det er en sjanse jeg tar.

Såå.. Hvor slem er jeg mot katten (evt musen) når jeg skiller de på den måten?

For litt siden hadde McGyver fanget en trost og skadet den kraftig (sannsynligvis brukket vingen), og da tok huseier affære og "knertet" den selv. Og vil selvfølgelig gjøre det samme dersom jeg ser bytter jeg har reddet er skadet.

Huff, føler meg som en dårlig eier, men jeg klarer bare ikke se på denne dødsleken  :embarassed:

Innlogget Pusemia

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 23
    • Vis profil
Sv: Hvor slemt er det å ta byttet fra katten?
« Svar #1 på: 04 September 2010, 21:38:34 »
Skjønner deg godt, det er ikke noe morro å se på.
Her er heldigvis byttene stort sett døde når Mia kommer drassende med de. Eneste unntakene har vært en mus hun kom med en gang og tydeligvis ville gi til Petter. De to fulgte etter musen rundt i hele hagen her, men Petter gjorde ikke annet enn å gi den noen lette dask, og Mia fulgte bare etter å så på.  Til slutt distraherte jeg de litt så musa kunne pile avgårde i sikkerhet.
Og en gang kom hu med en bitteliten fuglunge som ikke var død. Den la hun i gangen. Den tok jeg, og fikk avlivet stakkaren.

Kommer de hjem med mer som ikke er dødt, kommer jeg til å sørge for at dyret kommer seg unnna, eller gjøre slutt på det om det er skadet. Jeg orker heller ikke se på sånt.
Greit det er kattens natur, men så lenge jeg er i nærheten blr det ikke noe seigpining.

Utlogget Lillerosin

• CrazyCatLady
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus 1
  • Takket: 63
    • Vis profil
« Svar #2 på: 04 September 2010, 21:52:58 »
Kommer pusene her inn med levende fugler eller mus får de ros, også tar jeg nyven på dyra.
Dyret er dødsdømt når den kommer inn hit med 4 puser så for meg er det mest humane å avlive de.
Så hiver jeg dyra ut så de kan leke og eventuelt spise de, men da er de garantert død.
Skal jeg hive et levende byttedyr ut så er det lik en lang og smertefull død, for en av pusene kommer til å få tak i det dyret uansett, det har jeg erfart. Det er fryktelig når de kommer inn med levende byttedyr, så de fortjener i det minste å få slippe å lide mer når de kommer inn til meg.

Puma Belle Pingla Uro

Only when the last tree has died and the last river been poisoned
and the last fish been caught will we realise we cannot eat money.

Utlogget Bamse

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 12
    • Vis profil
« Svar #3 på: 05 September 2010, 11:08:09 »
Føler deg som en dårlig eier fordi du tar fra dyret byttet?

Nei, det er du absolutt ikke. Jeg tror ikke kattene bryr seg det spor! De får all maten de trenger, og har vel tilgang til leiker også?

Tror ikke du trenger å ha dårlig samvittighet for det ;)

Jeg tar fra kattene mine byttet hvis det er levende. Jeg orker ikke å se på slik tortur av stakkars smådyr. Mus er ikke dumme dyr, de er faktisk problemløsere. Og de kjenner smerte veldig godt.

Jeg går ikke rundt og tenker jeg er en dårlig eier. Men jeg hadde følt meg som en dritt hvis jeg bare hadde latt katten plage en levende mus til døde.
Sånn er jeg  :nod:

Innlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 79
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #4 på: 05 September 2010, 12:57:19 »
Det er sjelden jeg tar fra dem bytte. Har hendt at jeg har gjort det selv slutt for bytte da de fremdeles har levd og kattene har gått sin vei.

Utlogget IngKogni2

• Kattunge
  • *
  • Takket: 0
  • Kjønn: Mann
    • Vis profil
« Svar #5 på: 05 September 2010, 16:20:39 »
Lurifacz har dradd hjem noen spissmus de siste ukene som har vert døde og forlatt (har vell noe med at dem er giftig), men i dag kom han hjem med ei stor mus (tror ikke det var noen rotte)... Den var død da han kom med den, men han holdt på en god stund ute her med å leke med den. Etterpå åt han den (æsj :hmmmm:).

IngKogni2

Tingeling

• Gjest
« Svar #6 på: 05 September 2010, 16:25:19 »
Jeg tar ikke fra noen katt levende ofre som dras med inn i huset, da får jeg dem jo ikke ut igjen. Har blitt sluppet løs levende mus her i stua, og da er det bare å vente på at det knaser, altså, det er ikke så mye mere å gjøre, jeg har ikke sjans i havet til å få noen levende mus ut av huset igjen. Uansett, hvis de drar med seg mus inn, så vil de finne den før eller senere.
Jeg har måttet knerte en fugl som flakset skadet rundt i kjelleren fordi noen skremte vekk katten så den ikke fikk gjort seg ferdig.
Jeg måtte også avlive en mus engang som katten ikke hadde interesse av å drepe, den skulle bare leke med den.
Så det har hendt en sjelden gang at jeg har fått jobben med å avlive, men det er sjelden, og nå er det lenge siden jeg har sett både museinnvoller på gulvet og at noe har blitt dratt med inn så jeg ser det.

Utlogget cath

• Fin pus
  • Takket: 7
    • Vis profil
« Svar #7 på: 05 September 2010, 21:42:05 »
Så godt at det ikke bare er meg som tar byttet fra katten  :happy:

Følte meg som en kjempedålig eier, som tar fra katten byttet han har jobbet for å fange. Men når jeg ser de livredde musene, og hvordan han morer seg med å slå dem og sånn.. Huff.. Da får jeg bare føle meg som en dårlig eier, og plastre samvittigheten med å gi McGyver noe godt inne  :didndoit:

Utlogget Niquex2

• Fin pus
  • Takket: 3
    • Vis profil
« Svar #8 på: 06 September 2010, 10:04:41 »
Virker som om Nero er mer interessert i å vise meg at han har vært flink, enn å faktisk drepe og spise byttet. Men noen ganger leker han selvfølgelig, og om jeg er ute når det skjer så tar jeg heller å dreper byttet kjapt. Noen ganger er de så skadet at jeg kan ikke la de gå.
Det værste var da Nero hadde fanget skjære. Da var han ikke fullvoksen selv en gang. Også ble han kjemperedd og satt i busken og mjauet mens skjæra skreik og hoppa på plen. Da måtte matmor frem med øksa.  :skjelveleppe:  Så lenge man klapper katta og sier "flink pus" så tror jeg ikke de bryr seg så mye om byttet blir fjernet.
**It's better to wear furry slippers than carpeting the whole world**

Utlogget Firfirsla

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 9
    • Vis profil
« Svar #9 på: 06 September 2010, 21:05:10 »
Amira har kommet inn med en levende mus en gang, en skadet en.

Jeg fikk gubben til å hive den ut, og da tror jeg Amira skjønte at hun skulle ha kverka den før hun kom inn med den, for hun løp etter og kverka den sjøl.

Siden da har ingen av kattene kommet med levende bytte, bare døde, og da får de skryt  :nod:

Inger-M, Amira Chanel og Ariel Bianca

Utlogget snøball

• Kattepratpuser
  • Koseklumpen
  • Takket: 20
  • Tyson min..
    • Vis profil
    • Tysons Friends
« Svar #10 på: 10 September 2010, 19:50:14 »
Glad jeg ikke har trengt å knerte ei mus eller rotte selv! Har til og med fått dårlig samvittighet fordi jeg kjørte over en mus en gang  :morsomt:

Før brukte Tyson og Kiara og ta med spissmus inn, og leke med de en stund før de knærta de. Aldri morsomt å se de på hvordan de plaget musa og hvordan den pep og skrek og prøvde komme seg unna..  :skjelveleppe:
Jeg var mest bekymret for at den hadde fått større skader innvendig, så jeg lot de gjøre seg ferdig med den og drepe den.  Men vet om de pusene som ikke "gidder" å gjøre seg av med den, så da hadde jeg muligens prøvd å redde musa ut i hvertfall.

Tikno syns det er kjempestas å komme inn med øyenstikkere , for de lager så mye lyd og leven, så de er kjempegøy å leke med :O
Det syns jeg er fælt, for da må jeg gjøre det selv :(

Ellers er jeg veldig glad for at de tar knerten på fangsten sin selv her!
NY BLOGG!! :)

[url]