Skrevet av Emne: Søker ukastrert hannkatt Oslo/Akershus  (Lest 1338 ganger)

Utlogget Cheesy_Poofs

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
Søker ukastrert hannkatt Oslo/Akershus
« på: 17 Oktober 2010, 20:10:12 »
Hei, vet ikke helt i hvilken tråd jeg skal spørre om dette, men prøver her :)
Jeg har en hunnkatt som er halvt Siameser/Norsk skogskatt med en ekstrem løpetid, vi har planlagdt å få et kull på henne før vi steriliserer/kastrer.
Vi hadde planer om å vente litt, men begynner å bli litt mye etter som hun har løpetid i 5 dager så en pause på 5 dager å så på den igjen.
Vi søker derfor en hannkatt som kan være passende for lille pusen vår, håper på svar med bilder av deres hannkatt :)
Slenger med et bilde av min pus her. Om vi ikke får solgt/gitt bort disse kattene til trygge hjem har vi alt en plan B, familien vil ta seg av dem.

Send gjerne en PM eller mail :) Ser frem til svar

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
  • Takket: 79
  • Kjønn: Kvinne
  • Pusur - Alltid i våre hjerter!
    • Vis profil
Sv: Søker ukastrert hannkatt Oslo/Akershus
« Svar #1 på: 17 Oktober 2010, 20:36:38 »
Hvorfor vil dere sette enda flere "gatemiks"-kattunger til verden når det allerede er overflod av hjemløse katter?

Utlogget Cheesy_Poofs

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #2 på: 17 Oktober 2010, 20:49:53 »
Huff, viste det kom. Hva har vel det å si om jeg kan skaffer dem et godt å trygdt hjem? Gatemix? Så du sier at det er galt å få annet en rasekatter om man har lyst til å få unger på sin egen katt?
Kan du ikke glede deg på andres vegne heller en å tråkke på alle som ikke som ikke har tenkt til å bruke mange tusen på en katt, men kan få en katt som ser pen ut?
Gatemix som du kaller det gjorde at jeg fant min pus som jeg lette så lenge etter til en fornuftig pris.
Ja det er mange hjemløse katter, men det er også overflod av hjemløse barn? Sier du vi skal slutte å lage egne barn av den grunn, å bare adoptere?
Blir irritert over sånne kommentarer... Jeg VIL og jeg SKAL skaffe disse kattungene et godt hjem. Det er en garanti fra min side.
Jeg er dyre elsker å vil ingenting annet at at dyrene jeg har skal ha det godt.

Tingeling

• Gjest
« Svar #3 på: 17 Oktober 2010, 21:14:52 »
Det er et enormt problem med hjemløse huskatter fordi eierne ikke kastrerer kattene sine, det blir kull på kull på kull.
Jeg håper du tenker deg om mer enn èn gang før du bidrar til at det blir enda flere huskatter, vi har mer enn nok allerede som ikke har et hjem.
Ønsker du deg flere katter, er Dyrebeskyttelsen rundt omkring overfulle av hjemløse stakkarer som trenger et hjem.
Håper du heller kan hjelpe en av dem enn å la enda en huskatt få kull....

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #4 på: 17 Oktober 2010, 21:22:51 »
Å sammenligne hjemløse katter med hjemløse barn er urealistisk. Vi kan ikke forhindre mennesker å få barn, men vi kan forhindre å sette enda flere hjemløse katter til verden ved å kastrere. En dyreelsker som har satt seg inn hva det vil si å holde et godt kattehold, VET at kattebestanden i dette landet er over styr og er ikke med på å avle flere katter. Totalt ansvarsfraskrivelse, samme om du har en halvt siameser/halvt skogkatt eller en hvilken som helst annen "gatemiks".

"Å få en katt som ser pen ut??" Det finnes mange nydelig katter på kattehjemmene, det er bare å velge og vrake blant tusenvis av allerede fødte katter som ber om en ny sjanse. Til en fornuftig pris, som du kaller det.

Utlogget Cheesy_Poofs

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #5 på: 17 Oktober 2010, 21:41:20 »
Vi har tatt i mot flere katter oppover årene som skulle blitt avlivet om vi ikke tok dem, så jeg vet alt dette her å har tenkt over dette flere ganger.
Jeg trenger ingen preken, forstår hva dere mener å hva en del av dere mener, men så lenge jeg har et garantert hjem til dem vet jeg de vil få det godt syntes jeg ikke dette er noe tabu.
Ja det er synd det er mange hjemløse katter, tok i mot en katt for 3 år siden som hadde blitt misshandlet av sin tidligere eier.
"Det er et enormt problem med hjemløse huskatter fordi eierne ikke kastrerer kattene sine" Hvem har sagt at vi ikke kastrer våre katter?
Dette er vår 2 katt i løpet av 30 år vi har planlagdt unger på før kastrering. Dette er ingen masseproduksjon...
Blir provosert å oppgitt at folk alltid må si at dette er dumt, men er ikke riktig å rakke ned på oss som kan skaffe kattungene vi anskaffer oss et godt hjem.
De dere vil ta bor på bygda, der det renner over av katter å de blir slått i hjel hver eneste dag.
Jeg kan desverre ikke redde hver eneste katt jeg kommer over selv om jeg vil, men garantien på at mine kattunger får det bra har du.
Jeg personelig mener at katter skal ha et kull før de SKAL bli kastrert å det kommer jeg alltid til å stå for.
Beklager om dette var noe du ikke ville høre, men dette er mitt valg + jeg vet de for et godt hjem.

Utlogget Cheesy_Poofs

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #6 på: 17 Oktober 2010, 21:52:12 »
En katt som ser pen ut, beklager at jeg ordla meg feil. En som faller meg i smak, hva man er på jakt etter.
Har 3 katter boende her, hun på bildet, en grå katt og en hvit katt.
Syntes alle 3 er nydelige.
Men trist at man skal få en preken med en gang man nevner dette temaet.

"samme om du har en halvt siameser/halvt skogkatt eller en hvilken som helst annen "gatemiks". "
for meg var hun helt perfekt, ble så glad når jeg fant henne.
så takket være en siameser eier som ikke klarte å ha katten sin i hus, fikk jeg katten jeg alltid hadde ønsket meg, men aldri kunnet ta meg råd til pga prioriteringer.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
  • Takket: 246
  • All my children have PAWS <3
    • Vis profil
« Svar #7 på: 17 Oktober 2010, 21:57:35 »
Jeg personelig mener at katter skal ha et kull før de SKAL bli kastrert å det kommer jeg alltid til å stå for..

Skal ikke legge meg inn i diskusjonen, bare kunne tenke meg å vite hvorfor du mener de skal ha ett kull før de kastreres?

Tingeling

• Gjest
« Svar #8 på: 17 Oktober 2010, 22:01:58 »
Vi har tatt i mot flere katter oppover årene som skulle blitt avlivet om vi ikke tok dem, så jeg vet alt dette her å har tenkt over dette flere ganger.
Jeg trenger ingen preken, forstår hva dere mener å hva en del av dere mener, men så lenge jeg har et garantert hjem til dem vet jeg de vil få det godt syntes jeg ikke dette er noe tabu.
Ja det er synd det er mange hjemløse katter, tok i mot en katt for 3 år siden som hadde blitt misshandlet av sin tidligere eier.
"Det er et enormt problem med hjemløse huskatter fordi eierne ikke kastrerer kattene sine" Hvem har sagt at vi ikke kastrer våre katter?
Dette er vår 2 katt i løpet av 30 år vi har planlagdt unger på før kastrering. Dette er ingen masseproduksjon...
Blir provosert å oppgitt at folk alltid må si at dette er dumt, men er ikke riktig å rakke ned på oss som kan skaffe kattungene vi anskaffer oss et godt hjem.
De dere vil ta bor på bygda, der det renner over av katter å de blir slått i hjel hver eneste dag.
Jeg kan desverre ikke redde hver eneste katt jeg kommer over selv om jeg vil, men garantien på at mine kattunger får det bra har du.
Jeg personelig mener at katter skal ha et kull før de SKAL bli kastrert å det kommer jeg alltid til å stå for.
Beklager om dette var noe du ikke ville høre, men dette er mitt valg + jeg vet de for et godt hjem.

Vel, du sier jo selv at du absolutt skal ha kull på denne før det kommer på tale med kastrering, ergo er du med på å fortsette denne trenden som absolutt ikke er ønskelig.....
Du må gjerne bli provosert om du ønsker det, men tilbakemeldinger må du tåle når du vil gå inn for å sette kattunger på enda en huskatt.
Du mener at alle katter skal ha et kull før de kastreres, hva kommer det av ? Og hvordan skulle det gått om man skulle sette kull på alle kattene der ute ?
Virker nesten som om du ikke er klar over hvor stort problemet med hjemløse katter er, selv om jeg ser at du skriver du er det.
Planlagte kull på huskatter vil du nok alltid møte motstand mot, og spesielt på et katteforum med så mange medlemmer av dyrebeskyttelsen og andre som virkelig har erfart hvor mange hjemløse katter som aldri får et trygt og godt hjem.
Og selv om du ikke liker å høre det, så er du jo med på å støtte opp om huskattavl om du velger å gjennomføre dette på huskatten din.

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #9 på: 17 Oktober 2010, 22:08:06 »
Hvorfor mener du at alle katter skal ha et kull før de skal kastreres? Det finnes ingen medisinsk "gode" for katter å få et kull før kastrering. Det er en myte og en gammel holdning som for lengst burde vært kastet i bosset av dagens katteeiere.

Ved at du setter kull på katten din, stjeler faktisk dine kattunger et potensielt hjem fra hjemløse katter som venter på et nytt hjem på de smekkfulle kattehjemmene. At man med viten og vilje velger å sette kull på en katt som ikke er renraset er en egoisme jeg ikke kan forstå. Klart veldig mange av oss med hunnkatter synes det hadde vært koselig med et kull fra akkurat vår katt, men heldigvis forstår en del av oss at det ikke er den rette måten å skaffe seg kattunger på, nettopp fordi det er så mange tusen hjemløse katter fra før. Om ikke dine fremtidige kattunger blir hjemløse, bidrar du med å gjøre andre katter hjemløse ved å hobbyavle på huskatten din. Å avle på huskatten sin fordi du vil ha det og det utseende og tror at du vil få den og den oppførselen på eventuelle kattunger, henger jo ikke på greip når du kan få den perfekte kattungen/fullvoksne katten hos Dyrebeskyttelsen. Man kan ikke forutse hvordan en kattunge blir i hverken oppførsel eller utseende. Kanskje en profesjonell oppdretter på renrasede katter kan få en viss anelse på hvertfall utseende, men en med huskatt kan sjelden dette. Ta heller turen til DB og velg ut en kattunge som har akkurat den personligheten og det utseende du er på jakt etter, i samråd med personer som har lært pus å kjenne og vet hvilke behov den har.

Jeg blir så oppgitt over "dyreelskere" som er så naive at de tror at akkurat deres kattunger ikke blir hjemløse eller at de ikke bidrar til økt hjemløshet blant Norges katter. ALLE katteeiere har ett ansvar! Du selv viser jo at det ikke bare er bygdefolket som bidrar til økt kattebestand. Det er utrolig frustrerende for oss som jobber i DB o.l. at dere velger bevisst å sette kull på huskatten deres, når vi må rydde opp i alle disse skjebnene på et eller anna tidspunkt.

Utlogget Cheesy_Poofs

• Nytt medlem
    • Vis profil
« Svar #10 på: 17 Oktober 2010, 22:19:09 »
"Skal ikke legge meg inn i diskusjonen, bare kunne tenke meg å vite hvorfor du mener de skal ha ett kull før de kastreres?"

Det er jo mye frem å tilbake hva folk mener om dette, noen sier det hemmer kattens utvikling å øker sjansen for kreft, andre sier det ikke gjør noe?
Myte eller ei velger jeg å tro på det første som jeg har gjordti mange mange år. Derfor vi har hatt flest hannkatter som vi har kastrert før de har blitt sluppet ut.
Har ingen planer om å masse produsere katter på noen måte.

Men ser dette er et meget sårt tema på slike forum, noe jeg ble advart om før jeg postet det første inlegget mitt.
Sier farvel her, å håper det beste for alle.

hade :x-fingre:

Utlogget Wikrita

• Siameseravhengig
  • Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 74
  • (N) Wikrita's Wit
    • Vis profil
    • Wikrita's Foreign White & Siamese
« Svar #11 på: 18 Oktober 2010, 00:39:20 »
Som siameseroppdretter kunne det ikke falle meg inn å låne deg en hannkatt, med mindre du har en katt med stamtavle som forteller at den er siameser. Jeg tror heller ikke at noen seriøse skogkattoppdrettere vil låne deg hannkatt, og selv om noen vil, koster dette også penger, vanlig pris er vell 1000 for selve parringen, og 1000-1500 pr kattunge når de er 3-5 uker.  I dag spør også de fleste fornuftige hannkatteiere/oppdrettere, etter en nyere test av FIV/FeLV. Og selvsagt må begge kattene ha en vaksine som ikke er eldre enn ett år.
Jeg kan forstå at du syns det er morsomt med kattunger en gang i blandt, men da burde du jo heller registrere deg som oppdretter og skaffe deg en rasekatt med stamtavle. Du kommer aldri til å tjene penger på det, men det er en hyggelig hobby, og som hobbyer flest, koster det penger, av og til, store penger..

mvh Wivian Amatører gjør så godt de kan, dilettanter hva de ikke kan. Walt Disney

Utlogget Echelon

• Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 20
    • Vis profil
    • !
« Svar #12 på: 18 Oktober 2010, 01:03:47 »
Det er jo mye frem å tilbake hva folk mener om dette, noen sier det hemmer kattens utvikling å øker sjansen for kreft, andre sier det ikke gjør noe?
Myte eller ei velger jeg å tro på det første som jeg har gjordti mange mange år. Derfor vi har hatt flest hannkatter som vi har kastrert før de har blitt sluppet ut.

Mine to ble kastrerte da de var 5 mnd. gamle, og er da både friske og ferdig utviklet, selv om de aldri har fått kattunger. Jeg kunne forstått det om du ville hatt kull på henne, fordi du skulle beholde kattunge selv. Hun er jo en aldeles nydelig katt. Men likevel må jeg si meg enig i at det er lite gjennomtenkt, da det finnes tusenvis av katter som allerede trenger et hjem. Du tror nok ikke at det gjør noen stor forskjell om du får kattunger på henne en gang, men nå er det veldig mange som tenker sånn, og dermed har vi et stort problem med akkurat dette i Norge. Så lenge folk absolutt skal ha kattunger på kattene sine, så kommer det til å fortsette å være et problem. Det er en grunn til at katter er så "lite verdt" i manges øyne, og det er at det er en overflod av dem allerede. De som ikke liker katter, blir mer og mer irriterte, og tar saken i egne hender til slutt. Det er en ond sirkel. Ikke bidra til å gjøre det verre.
Nothing is permanent in this wicked world - not even our troubles.

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Takket: 84
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #13 på: 18 Oktober 2010, 08:11:02 »
Jeg synes flere ting er imponerende av Cheesy Poofs. Hun vil så gjerne ha kull på katten sin, og det er supert at hun da vil gjøre det under kontrollerte forhold og der hun vil ha kjennskap til far og vite at han er en flott katt med god helse.
Det er jo super flott at noen som vil ha kattunger gjør det på den måten. Avle på en ordentlig måte på en huskatt, og hun vet til og med at kattungene vil bli tatt godt vare på  :jippi: Det er sånn alle som skulle ha kattunger burde ha tenkt.

Jeg synes at det er like bra å avle på en ansvarlig måte enten om det er på rasekatt eller huskatt. Jeg ser selvfølgelig at det er viktig med rase oppdrett som kan ta vare på de flotte rase kattene vi har. Men at noen vil avle like ansvarlig på huskatter, synes jeg er flott. Jeg tror ikke det vil gå utover seriøse oppdrettere som vil fremme og bevare opprinnelige raser.

At det finnes i overflod av hjemløse katter er et problem. Jeg synes ikke det er så dumt å sammenligne det med foreldreløse barn. Burde man ikke bare adoptere og slutte å sette barn til verden? Nei, mener jeg. Det er flott å adoptere, men også flott at ansvarsfulle sunne foreldre også kan videreføre sine egne biologiske. Jeg mener det samme om katter.

Men jeg vil også si at det er en myte at det er fordeler med at kattemor skal ha et kull før hun blir kastrert. Det er synd at noen fremdeles tror.

Nydelig katt  :flirt:

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #14 på: 18 Oktober 2010, 08:56:32 »
Betine, mener du virkelig at det er greit å avle på huskatten, selv i kontrollerte former, når det finnes tusenvis av hjemløse katter her i landet som står på venteliste til drømmehjemmet? Hvorfor sette enda flere kattunger til verden når det avlives flere katter daglig pga hjemløshet?  :shockeed:

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #15 på: 18 Oktober 2010, 12:43:12 »
Betine, mener du virkelig at det er greit å avle på huskatten, selv i kontrollerte former, når det finnes tusenvis av hjemløse katter her i landet som står på venteliste til drømmehjemmet? Hvorfor sette enda flere kattunger til verden når det avlives flere katter daglig pga hjemløshet?  :shockeed:

Ja, jeg mener at det er greit å avle på huskatter der det skjer i kontrollerte former, dvs, man vet hvem den friske faren er, og man har en plan for at kattungene vil bli godt tatt vare på, får oppfølging til veterinær, og at ute katter blir kastererte.
Skjer det på disse premisser, så blir den fantastiske flotte sunne sterke huskatten fremmet og tatt godt vare på, og det fortjener den, og det er det vi ønsker.

Hva har skjedd de siste årene når det gjelder katteaids? Jo, over halvparten (lurer på om det var så mye som 60%?) ukastrerte ute katter har aids. Huskatter som stadig vekk får kull ved ikke kontrollerte former, parrer seg i mange tilfeller med disse kattene. Jeg vet ikke hvor mange katter som blir født med smitten i seg, eller hvor mange som dør av katteaids, men jeg synes ikke det høres bra ut.

Innenfor katterasemiljøet er det viktigste å fremme en sterk katt med god helse (sies det). Det er flott hvis det blir fulgt opp som den høyeste prioritering. Dessverre er det ikke alltid sånn. Noen ganger virker det som det avles uten å ta hensyn til syke gener, bare de har den rette formen på hode, eller at pelsen ser fluffy ut pga føning (noe som i mine øyne er helt feil).

Jeg tror det er meget riktig å ta vare på og støtte dem som vil arbeide med å fremme den sunne sterke katten, like mye om det er rase katter eller huskatter.

Men man kan jo heller ikke ha skylapper på og ikke "se" de stakkars uskyldige hjemløse kattene som kanskje trenger medisinsk behandling, varme og kjærlighet. All ære for alle som hjelper disse. Slik det er, så er det ikke nok hjelp, og det er forferdelig trist. Så forferdelig trist med ansvarsløse katte eiere som ikke kastrerer katten sin når den går fritt ute. Jeg støtter veldig opp alle som hjelper disse, bare for å få understreket det. Men jeg støtter også dem som er med på å ivareta den sunne sterke huskatten ved å avle ansvarsfullt og kontrollert.

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #16 på: 18 Oktober 2010, 12:55:25 »
Hva har skjedd de siste årene når det gjelder katteaids? Jo, over halvparten (lurer på om det var så mye som 75%?) ukastrerte ute katter har aids. Huskatter som stadig vekk får kull ved ikke kontrollerte former, parrer seg i mange tilfeller med disse kattene. Jeg vet ikke hvor mange katter som blir født med smitten i seg, eller hvor mange som dør av katteaids, men jeg synes ikke det høres bra ut.

Har lest ganske mye info om kattehiv og har til gode å komme over info der kattunger faktisk har blitt smittet av kattehiv. Det er som regel ukastrerte hannkatter som sloss og biter hverandre som får kattehiv og det spres sjeldenere til hunnkatter- men det kan skje. Likevell av den info jeg har lest, feks en som studerte kattekoloni med kattehiv, og der ble det ikke overført fra smittet mor til unger.. Men hvis du har info om kattunger som har blitt født med smitte vil jeg gjerne få link til det for ønsker lære mest mulig om kattehiv siden vi jobber med hjemløse katter.

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #17 på: 18 Oktober 2010, 13:07:17 »
Jeg tror det er meget riktig å ta vare på og støtte dem som vil arbeide med å fremme den sunne sterke katten, like mye om det er rase katter eller huskatter.

Men man kan jo heller ikke ha skylapper på og ikke "se" de stakkars uskyldige hjemløse kattene som kanskje trenger medisinsk behandling, varme og kjærlighet. All ære for alle som hjelper disse. Slik det er, så er det ikke nok hjelp, og det er forferdelig trist. Så forferdelig trist med ansvarsløse katte eiere som ikke kastrerer katten sin når den går fritt ute. Jeg støtter veldig opp alle som hjelper disse, bare for å få understreket det. Men jeg støtter også dem som er med på å ivareta den sunne sterke huskatten ved å avle ansvarsfullt og kontrollert.

Bør vi ikke få ned kattebestanden FØR vi avler i kontrollerte former på huskatten? Før vi i det hele tatt avler på huskatten? Om man støtter/driver kontrollert avl på huskatten når bestanden av hjemløse huskatter er så stor som den er nå, er dere jo faktisk med på å øke kattebestanden og "godta" at det fødes overflødige kattunger. Vi må jo først og fremst ta vare på allerede fødte katter før vi aksepterer og godtar at avl på huskatt er greit, selv om det er under kontrollerte former. 

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 194
    • Vis profil
« Svar #18 på: 18 Oktober 2010, 13:13:41 »
Det er jo helt forkastelig å avle på huskatter, ikke fordi de ikke er verd noe men de kommer det alltid til å være mange av uansett!
så de som avler frem flere er bare med på å skape flere problemer, hvor skal de kattene som virkelig trenger et hjem gjøre av seg da?
Å si at å avle huskatter i kontrollerte former er greit, blir for meg vanskelig å forstå.

Utlogget Marit

• Rasekatt - moderator
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 227
    • Vis profil
    • (N) Sunnaneng's
« Svar #19 på: 18 Oktober 2010, 13:19:58 »
Sånn som tilstanden er i dag, er det helt unødvendig å avle frem flere huskatter. Lokalaviser og oppslagstavler flommer over av annonser i kategorien "Søte kattunger gis bort". Veldig mange av disse finner ikke noe nytt hjem. De "heldige" blir avlivet på en human måte. Så har vi dem som blir satt ut i skogen/langs veier o.l.  Til slutt har vi dem som blir tatt av dage på de mest bestialske måter. Veldig mange av dem som finner et nytt hjem, kommer dessverre til et hjem som det viser seg bare er midlertidig. "Søte" kattunger, som i tillegg er gratis,  kommer ofte til hjem hvor ungene har fått mast seg til en kattunge. Foreldrene er egentlig likegyldige. Kattungen blir kjapt voksen og ikke så søt lenger. Nyhetens interesse har tapt seg, og katten blir gående for lut og kaldt vann. Til slutt blir den en streifer. I min familie finnes det totalt 8 huskatter, kun én av dem har kjent bakgrunn. Resten kom "rekende på ei fjøl", enten som voksne eller forhutlede kattunger. Jeg vil påstå at kun en liten del av alle huskattunger som kommer til verden, får et livsvarig og stabilt hjem.

Vi trenger ikke flere huskatter. Genpoolen er stor nok! La oss jobbe for å få bukt med huskattproblemet, for et problem er det. Hverdagen for alle hjemløse katter er så uendelig trist. Vi går en vinter i møte, og da får de det enda verre.
Mvh Marit

"Until one has loved an animal,
a part of one's soul remains unawakened."
Anatole France

Tingeling

• Gjest
« Svar #20 på: 18 Oktober 2010, 13:26:14 »
Jeg tenker at å avle på huskatter vil være helt galt med den enormt store problematikken vi har med hjemløse katter. Problemet har ingen ende, det blir stadig flere og flere katter fordi eierne ikke kastrerer, og det er helt umulig å hjelpe alle. Mange av de dør en langsom og pinefull død ute i kulda, dyrebeskyttelsen og andre kattehjem er fulle til randen og vel så det. Vi får jo ikke bukt med problemet, det er så alt for stort. Og å da bevisst forsøke å avle frem flere huskatter, det synes jeg blir helt, helt feil, det blir jo da å gjøre problemet enda større, og vil være med på å støtte oppunder at dette fortsetter å skje.
Jeg kunne tenkt meg at det var forbud mot å avle frem flere huskatter, og en lov om kastrering av alle katter som ikke er renrasede med stamtavle.
Jeg tror det ville være eneste måten å få hjulpet på dette problemet på.

Utlogget MissMjau

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 2
    • Vis profil
« Svar #21 på: 18 Oktober 2010, 13:37:22 »
Tingeling:
Det er en underskriftskampanje om akkurat et ønske om en lov om at alle huskatter skal kastreres http://www.facebook.com/home.php?sk=lf#!/group.php?gid=34552497992

Utlogget miss

• Tidygirl
  • Delmoderator
  • Skravlepus 3
    • Vis profil
« Svar #22 på: 18 Oktober 2010, 13:39:46 »
Det er så mange som har lyst på kull på katten sin...  
Jeg bruker råde folk, som har så innmari lyst på kattunger, til å stille opp som fosterhjem for en hjemløs mor med kattunger.
Feks har en utrolig fantastisk familie gjort det her (ikke at de hadde planer om å få kattekull altså), slik at vi nå i september reddet to kattekull med mor takket være denne fam. De har en datter som elsker katter og nå får hun jobbe med kattunger og ha den kosen, men ikke fordi de satte kull på egen katt- nei, fordi de ville hjelpe til med hjemløse kattunger- og heller redde- enn å spre flere kattunger.

Jeg mener DETTE må være den perfekte løsningen for de som ønske kattekull  :love:

Da jeg var i fosterhjem på besøk på lørdag ble jeg virkelig imponert. De 5 katttungene som er igjen, som ikke er leveringsklar før ca 20 nov, er 2 gutter og 3 jenter. De hadde laget masse hus og snekret til dem- ikke laget dyre ting, men laget og brukt fantasi :) De er fantastiske og i tillegg får jenta kose seg med kattunger :)

Tingeling

• Gjest
« Svar #23 på: 18 Oktober 2010, 13:40:06 »
Tingeling:
Det er en underskriftskampanje om akkurat et ønske om en lov om at alle huskatter skal kastreres http://www.facebook.com/home.php?sk=lf#!/group.php?gid=34552497992

Flott, der skal jeg melde meg inn med en gang.  :icon_smile:

Utlogget Betine

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 4
  • Bergenser
    • Vis profil
    • www.soneterapi.net
« Svar #24 på: 18 Oktober 2010, 13:54:22 »
Miss, du har rett. Det er flest ukastrerte han katter som bærer smitten. Smitten kan overføres til kattunger, og det skjer i 25 % av tilfellene i følge veterinær Tor Kvinge fra PetVet. Viser til link

http://www.dyrebeskyttelsen-bergen.no/images/stories/Sponsorer/FIV%20Dyrebeskyttelsen%20Bergen%20redigert.pdf

MissMjau, ja, egentlig burde det ikke være overflødig kattebestand før man avlet bevisst riktig på huskatter, hvis det gikk an. Men vi har jo også utrolig flotte sterke huskatter blant disse. Hvorfor ikke ta vare på nettopp disse og la slekten få leve godt videre? Synes ikke du det er like viktig å ta vare på og fremme den sunne huskatten, som å fremme den sunne rase katten?

S.G.S, jeg synes også det er forkastelig å avle på huskatter på den måten å la huskatten gå fritt ute ukastrert og dermed la den parre seg med hvem som helst, og i de fleste tilfeller sliter man med å finne gode hjem til kattungene. Uff, så uansvarlig og egoistisk og trangsynt.

Men hvis huskatter blir avlet på en seriøs ansvarlig måte på lik linje med kriterier som gjelder rase kattene, så vil resultatene bli friske sterke katter.

Da vil ikke det være med på å skape flere problemer med hensyn til de triste katte skjebnene. Jo, du kan si at muligens det vil bli færre som adopterer en hjemløs pus, for mange vil heller kjøpe en katt som man kan vite en del om? Vel, men er ikke det en fordel, at flere er interessert i en katt med "stamtavle"? Betyr ikke det også at mennesker er mer interessert i kattens ve og vel hvis det evt ville bli slik?  :hmmmm:

Så uansett vil det vel ikke skape mer problemer å fremme sterke huskatter på en ansvarsfull måte? Jeg ser positivt på det.

Nå ser jeg at det er kommet fem svar etter jeg har skrevet dette. Jeg leser dem nå etter på.