Betine, mener du virkelig at det er greit å avle på huskatten, selv i kontrollerte former, når det finnes tusenvis av hjemløse katter her i landet som står på venteliste til drømmehjemmet? Hvorfor sette enda flere kattunger til verden når det avlives flere katter daglig pga hjemløshet? 
Ja, jeg mener at det er greit å avle på huskatter der det skjer i kontrollerte former, dvs, man vet hvem den friske faren er, og man har en plan for at kattungene vil bli godt tatt vare på, får oppfølging til veterinær, og at ute katter blir kastererte.
Skjer det på disse premisser, så blir den fantastiske flotte sunne sterke huskatten fremmet og tatt godt vare på, og det fortjener den, og det er det vi ønsker.
Hva har skjedd de siste årene når det gjelder katteaids? Jo, over halvparten (lurer på om det var så mye som 60%?) ukastrerte ute katter har aids. Huskatter som stadig vekk får kull ved ikke kontrollerte former, parrer seg i mange tilfeller med disse kattene. Jeg vet ikke hvor mange katter som blir født med smitten i seg, eller hvor mange som dør av katteaids, men jeg synes ikke det høres bra ut.
Innenfor katterasemiljøet er det viktigste å fremme en sterk katt med god helse (sies det). Det er flott hvis det blir fulgt opp som den høyeste prioritering. Dessverre er det ikke alltid sånn. Noen ganger virker det som det avles uten å ta hensyn til syke gener, bare de har den rette formen på hode, eller at pelsen ser fluffy ut pga føning (noe som i mine øyne er helt feil).
Jeg tror det er meget riktig å ta vare på og støtte dem som vil arbeide med å fremme den sunne sterke katten, like mye om det er rase katter eller huskatter.
Men man kan jo heller ikke ha skylapper på og ikke "se" de stakkars uskyldige hjemløse kattene som kanskje trenger medisinsk behandling, varme og kjærlighet. All ære for alle som hjelper disse. Slik det er, så er det ikke nok hjelp, og det er forferdelig trist. Så forferdelig trist med ansvarsløse katte eiere som ikke kastrerer katten sin når den går fritt ute. Jeg støtter veldig opp alle som hjelper disse, bare for å få understreket det. Men jeg støtter også dem som er med på å ivareta den sunne sterke huskatten ved å avle ansvarsfullt og kontrollert.