http://www.eurooppalaiskissat.net/english.htm - nordisk "huskatt"
http://cattery.homestead.com/History.html - norsk skogkatt
Begge stammer fra naturlige katteraser. Men er etablert for registrert avl for å holde på disse tradisjonelle kattene.
Gatemix er gatemix. Å avle på rasekatt med en tilfeldig katt er i mine øyne forkastelig. Det å ta to katter hvor den ene eller begge er eller ligner rasekatt og produsere et kull hvor mange av kattene kan få kosmetiske likheter med en eller annen rase. Og tar så betalt for dette. Å ha kattunger bare fordi at det er så koselig i kattungetiden egoistisk, og å produsere slike kosmetiske katter som kun for å tjene penger er enda værre. Så ja, du har en fin pus, og ser muligheten for at den kan parre seg med en tilfeldig katt og produsere avkom som vil ha likheter med rasekatter som du kan selge.
For noen utenfor rasekatt miljøet er det lett å kalle rasekattopdrettere for hyklere, men sannheten er at det koster mer å drive med det enn hva man får igjen. Det er en hobby, ikke en inntektskilde.
Jeg stiller også spørsmålstegn hvorfor en katt som har løpetid annenhver ikke ikke allerede er kastrert. Og hvorfor skal du på død og liv ha kull på katten hvis du selv mener den er for ung ? Hva er så spesielt med denne katten som gjør at du på død og liv må avle på den uten å ta hensyn til hva som er best for katten ? Å si at man ikke tror på nyere forskning tror jeg for å være helt ærlig er en dårlig unskyldning for å rettferdiggjøre det du gjør uten å si hva som egentlig er baktanken.
Det er tonnevis med slike mikser på finn.no . Folk som er ute etter "lett tjente penger". Ser ikke noe annet logisk mottiv for at det skal være så mange av dem.
Hvis man har en seriøs interesse for å drive med katteopdrett kan man registrere seg og gjøre det i ordnede former, og ikke minst sette seg litt inn i genetikken på det avkommet man skal produsere. Da har man også ett miljø rundt det hvor man kan søke hjelp og støtte.
Jeg mener ikke å støte noen, men jeg føler jeg må kalle en spade for en spade.
Noen skriver også at opdrettere prioriterer utseende forran helse. I moderne katteopdrett dnatester så og si 100% av opdrettere kattene sine for sykdomer som det er mulig å luke ut. Man bruker ikke flere tusen på avl uten å ta sine forholdsregler, man vil jo forhindre katastrofer så godt man kan. for å unngå å ruinere seg selv, og for at avkom skal være friske.
Så kommer noen og kjøper seg en kosekatt, og slipper den ut. Kontrakten hvor man signerte på at katten skulle kastreres er for lengst "glemt". Og vips havner det "rasekatter" eller "blanding" på finn. Uten stamtavle naturligvis.
Katteelskere vil bevare alle typer katter. Og dette er også mulig via registrerte ordnede former. Og det er IKKE noe man gjør for pengenes del.
Det er faktisk ett POENG at huskatter ikke er mindre verdt enn rasekatter. Hvorfor skal de behandles dårligere enn rasekatter ? Hvorfor skal man ikke legge litt mer i det enn "tilfeldig hankatt søkes, bakgrunn uinteresant". Hvorfor skal man ha lov til å avle useriøst i det heletatt ? Dette er levende vesner det er snakk om. Og man burde ha litt mer respekt for de enn "å gud den var søt du, la oss lage flere sånne. La oss ta den der hankatten borti gata her og se hva som skjer".