Skrevet av Emne: Viktig! Må leses før annonse settes inn her...  (Lest 11643 ganger)

Attack`s

• Gjest
SV: Viktig! Må leses før annonse settes inn her...
« Svar #25 på: 07 Mars 2006, 13:10:04 »
Ikke gi bort kattene deres gratis, da vet dere aldri hvilke hjem de kommer til  :cry:  Folk tar mye bedre vare på katter når de må betale litt penger for dem, og så tenker de seg om 2 ganger før de anskaffer seg en katt  :thumbsup:

En katt skal koste minst 300,- her på dette forumet  :thumbsup:  Det er de verdt  :love:

Helt enig :icon_smile:
300kr er da ingenting.
Tenk hva det koster å fostre dem opp?
Det er det mange av dem som gir bort huskattungene sine som ikke tenker på.
Syns kattene også fortjener ormekurer,vaksine og helseattest,men det blir kanskje for mye å forlange?

Utlogget Christine

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
  • Takket: 421
  • Kjønn: Kvinne
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #26 på: 07 Mars 2006, 14:03:45 »
Ormekur og vaksine synes jeg er helt greit  :icon_smile: ( og er man hos veterinæren så kan man jo like så godt ta med helseattest også  :savle[1]:
En eller annen gang må vi få slutt på alle disse gratisannonsene der katter blir gitt vekk grr....katter er også verdt noe nemlig!
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

http://potespor.spreadshirt.net

Utlogget ChooMoo

• Nytt medlem
  • Takket: 0
    • Vis profil
« Svar #27 på: 21 Mai 2006, 01:15:27 »
Sitat fra: Benedicte
Kattunger brukes også ofte til slangemat  :mad:

hæ? kødder du eller? :shock:

syke folk asså!!!!! :mad:

Hei!! Jeg er helt ny her og sitter og leser innlegg...Og ja...det er desverre riktig dette med at kattunger ofte blir brukt til slangemat!!Her jeg bor var det omtrent umulig å få en kattunge for et par år siden.Dem var hentet,alle som en,bare få timer etter at annonsen hadde stått i avisa!!At det skjedde EN plass kunne jo virket naturlig...men ALLE plasser!! Og da fikk vi en stygg mistanke om slangehold i distriktet!!  Ett års tid senere var nok slangen død...for da var det igjen mulig å få en nusselig pusunge for andre også!!
Noe jeg reagerer veldig på er at kattunger av "gatemix" taes fra mora alt fra 6 ukers alder!!Er det ingen som reagerer på dette?Kattunger SKAL da vitterlig være 12 uker før dem skifter hjem??
Jeg driver oppdrett av verdens minste hund...og grensen for levering av valper er satt til 8 uker fra NKK...men selv dette er for tidlig etter min mening.14 dager sene passer mye bedre og valpen er mye utviklet på disse 2 ukene.
Og nå har jeg da fått 2 helt nydelige kattunger.Disse regnes vel da for "gatemix"...en mix av flere rasekatter faktisk...En hunn som er skillpadde/hvit og en hann som er hvit med flekker av bruntigret...Mamman har en Siameser/huskatt som mor...og hennes pappa er en Abyssiner. Hun selv parret seg med en Tyrkisk van...Hun har ikke hatt unger tidligere,da hun gikk di første 3 årene i kattegård og senere har hun fått Pillen i noe over ett år...Hun var 5 år nå 17.de mai. Kattungene ble født 30.april.
Og nå er spørsmålet om noen seriøse og hjertegode mennesker har lyst til å innlemme disse to små i sin familie og stelle godt med dem i12 - 15 år fremover??Jeg vil bli veldig glad for svar som jeg kan føle meg trygg på at kattene vil få et trygt og godt hjem,gjerne i Stavangerområdet!
Hilsen fra ChooMoo..Tlf.92299268 :x-fingre[1]:

ellenh

• Gjest
« Svar #28 på: 21 Mai 2006, 01:20:38 »
Noe jeg reagerer veldig på er at kattunger av "gatemix" taes fra mora alt fra 6 ukers alder!!Er det ingen som reagerer på dette?Kattunger SKAL da vitterlig være 12 uker før dem skifter hjem??

Det skal jeg love deg at det er mange som reagerer på her, bare les litt rundt på forumet så ser du det. F.eks. her: http://www.katteprat.no/forum/index.php/topic,3052.0.html

Utlogget Herr å fru mjæu

• Kattunge
  • *
  • Takket: 1
  • Hei Hei.. Her er jeg!
    • Vis profil
« Svar #29 på: 23 Mai 2006, 15:30:49 »
Sitat fra: Benedicte
Kattunger brukes også ofte til slangemat  :mad:

hæ? kødder du eller? :shock:

syke folk asså!!!!! :mad:
det stemmer det! er biligere å få en katt unge enn en rotte i dyre butikken. idiotiske mennsker spørr du meg!

Utlogget Christine

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #30 på: 23 Mai 2006, 18:26:04 »
Ja, at kattunger gis vekk er negativ på mange måter altså, skal man likevel gi vekk katt grais så vit hvem du gir den til, helst noen du kjenner og som du vet liker katter og vil ta godt vare på dem. Fremmede bør aldri få katt gratis, og hvis man forlanger noen hundrelapper for dem er man mer sikker på at katten kommer til noen som er glad i katter.
En katt er ikke "bare" en katt, det er noe av det beste man kan oppleve, ren kjærlighet!

Attack`s

• Gjest
« Svar #31 på: 08 Juni 2006, 17:02:23 »
Jeg har slettet alle annonser som er eldre enn 3 mnd gamle.
Kommer også til å gjøre  det i fremtiden.
Gi beskjed om dere vil ha "annonsene" stående der lenger  :icon_wink:

Utlogget Christine

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #32 på: 09 Juni 2006, 17:35:08 »
Kjempebra jobbet  :icon_smile: Vurderer også å heve prisen fra 300 til 400 kroner for kattunger som blir solgt. Dyrebeskyttelsen i Kristiansand har økt prisen nå i sommer, hva mener dere andre? Det som gjelder for nå er 300,- Er dette for lite ?

ellenh

• Gjest
« Svar #33 på: 09 Juni 2006, 19:06:03 »
Jeg synes 300,- er en grei pris. Det er klart en katt alltid er verdt mer, men jeg tror at om man krever mer enn 300,- finner folk seg katter som gis bort istedet.

Utlogget Mira

• Kattepratpuser
  • Skravlepus
  • Takket: 87
    • Vis profil
« Svar #34 på: 09 Juni 2006, 20:38:51 »
Jeg synes 300,- er en grei pris. Det er klart en katt alltid er verdt mer, men jeg tror at om man krever mer enn 300,- finner folk seg katter som gis bort istedet.

Enig :icon_smile:

Utlogget Siri.

• KATTEELSKER.
  • Kattepratpuser
  • Spretten katt
  • Takket: 5
  • Siri jenta mi som ble borte før fire år sea G.I.D.
    • Vis profil
    • Berit`s dyreside.
« Svar #35 på: 05 August 2006, 20:47:21 »
Rart d der med betaling før kattene,å betale før utlegg til katten eller kattene,som sterilisering,vaksine og etc,det syns jeg de bør betale.Men hadde en dame på tråden i dag,hun som ville ha Emma og Dolly,for de som har lest om d,hun hadde fått tilbud om en kastrert hannkatt men måtte betale 700 kr for å få katten d ville hun ikke,700 var kansje i meste laget hadde d vært rasekatt så,men d var vanlig huskatt. :hmmmm:
Det finnes to fluktmuligheter fra livet`s elendighet:musikk og katter:)
Min hjemmeside:  www.sirinmin.piczo.com 
Alt en katt er og gjør, står for meg som vakkert,stimulerende, beroligende, attraktivt-en nytelse.

Utlogget Christine

• Moderatorpusene
  • Skravlepus 4
    • Vis profil
    • Christine's Hobbyblogg
« Svar #36 på: 05 August 2006, 21:05:06 »
Synes ikke 700, - var ille om katten var kastrert, det er jo ca det besøket hos dyrlegen koster, og den utgiften ville man jo hatt uansett ikke sant?
Greit at man ikke skal betale mange tusen for en huskatt, men de er da verdt noen hundrelapper de også? Hunder som ikke er ren rase blir jo også solgt ( ikke alltdi så billig heller ) hva er forskjellen mellom en hund og en katt  :klø seg:

Utlogget -Lize-

• Luke, Leia & Mischa.
  • Kattepratpuser
  • Avhengig pus
  • Takket: 86
  • Cats rule!
    • Vis profil
    • Russian Blue
« Svar #37 på: 06 August 2006, 14:10:49 »
Helt enig med deg, Christine! :icon_smile:
En blandingsrase katt er da like mye verdt som en blandingsrase hund!
Eller en rasekatt eller en renraset hund også, for den saks skyld!
De fortjener like stor verdsettelse alle sammen.

Kiachero Somali

• Gjest
« Svar #38 på: 10 August 2006, 15:56:21 »
Hei. Jeg er helt ny på forumet her og begynte å lese litt. Jeg har også meninger om at en katt burde koste noe.

Siden det er så få som steriliserer og kastrerer kattene sine blir det alt for mange katter i forhold til hvor mange gode hjem det finnes. I en undersøkelse jeg leste for en stund siden sto det at ca halvparten av alle katter blir hjemløse i løpet av livet sitt. Uansett om det er så mange som halvparten eller hva det nå er ser vi jo hele tiden at folk dumper kattene sine når de blir lei av de, og det er vanskelig å finne nye hjem til alle sammen. I tillegg er såpass mange blitt så utrygge at det ikke går ann å få de trygge igjen. Da syns jeg det er det beste for de å få slippe.

For å unngå at katten har så lite verdi (les ingen verdi for enkelte) burde flest mulig kastrere og sterilisere kattene sine og dermed blir ikke markedet overmettet. I tillegg har jeg god erfaring med folk jeg kjenner som har fått kattunger og har tatt mitt råd på alvor. Dette gjelder 3 forskjellige kull. Det de da har gjort er at de gir de et par markekurer, går til veterinær og får vaksinert, helseattest og chippet de. Da framstår de som seriøse og folk har gladelig betalt det som dette har kostet. Gjør du dette og setter en pris på f.eks. kr 1.500,- på de er det de seriøse framtidige katteeiere som tar kontakt, og de som selger de sitter igjen med en følelse at kattungene har fått gode trygge hjem. Ingen av de 3 jeg har foreslått dette for har brent inne med noen kattunger. Interessen har heller vært større i noen tilfeller. De skal tross alt leve sammen med sin nye katt i årevis og vil være sikre på at de har blitt tatt godt vare på fra starten av.

Til flere som gjør evt. tiltak, til større mulighet er det for at katten får en verdi. For verdifulle er de uansett om man må betale for de eller ikke. Det er tross alt et liv.

Jeg vet at mange katter som er gitt bort gratis har et godt liv, men poenget mitt er at ALLE har krav på et godt liv. Jeg syns det er ille at en katt skal bli kastet etter en (i mange tilfeller) og f.eks. en fisk eller eddekopp skal koste penger. Noe må gjøres og vi har alle et ansvar når vi skaffer oss dyr.

En ting til: La kattungene være sammen med sin mor og sine søsken i minst 12 uker når uhellet først er ute. De kan ikke lære å være katt av oss mennesker. De trenger pregingen av mor og søsken helst til de er 16 uker. Det er i hvertfall veldig mange oppdrettere sin erfaring at dette er det beste.

Med vennlig hilsen Anne

Attack`s

• Gjest
« Svar #39 på: 10 August 2006, 16:10:47 »
Kjempeflott svart her.  :icon_smile:
Er absolutt enig.

Jeg mener også at for å få lov å poste ut huskattunger for salg,så skal det stå leverings klar alder her,altså dato etter 12 uker.
Går det an å sette opp et  eget regelement på annonseringen Christine,som blir klistret og lukket,siden denne  tråden er blitt så lang?

Sterilisering ja,dyrlegen her har et kjempe tilbud på kastrering her ,men dessverre er det få som benytter seg av det her.
For naboen har alltids en katt.
Så klager dem når hannkattene reker rundt og pisser ned ytterdører og uff,nei nå er de et kull i stallen igjen  :icon_biggrin:
Men kastrere gidder dem ikke,for det er jo bare en katt,hvorfor koste på det?

Dem som ikke kastrerer kattene sine,kan være unge katte eiere hvor økonomien styres av foreldrene,som noen ganger ikke  vet nok om kastrering og vaksinering,leveringsklar alder osv.
Noen foreldre gir blanke,en snakker for døve ører.

Så er det dem katteeirene som har katt for fjøs og stall, og det er så klart bare en katt....

Mange gir rett og slett blanke.
Men katte interesserte og katteiere som ferdes i kattemiljøer/katteforumer,er som regel oppdaterte og kastrerer kattene sine.

Nei,det er trist med den lave statusen på kattene i samfunnet  :(

Utlogget FreakyGhost

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #40 på: 10 August 2006, 17:23:58 »
du har helt rett i det anne :icon_smile:
 men det jeg er så frustrert over er at folk kan bruke masse penger på avlivning av kattunger men sterilisering er helt uaktuelt :icon_question: akkurat som om di skulle få mer glede av å bruke penger på å drepe et dyr en å faktisk stoppe katten i å få mer kattunger...
som for eksempel en katt får 7 unger og alle kattungene blir avlivt for nesten over 3000 og det er greit men kastrering på 800-1600 er mye penger?? folk er rare :icon_mad: di lærer aldri heller :icon_mad:

Attack`s

• Gjest
« Svar #41 på: 10 August 2006, 17:44:01 »
Det er dessverre mange som ikke går til dyrlegen for å avlive.

Utlogget FreakyGhost

• Kattepratpuser
  • Super avhengig pus
  • Takket: 71
  • leve ennå=)
    • Vis profil
« Svar #42 på: 10 August 2006, 17:55:06 »
ååå, at jeg glømte det ut :icon_neutral: jeg jobber jo hoss kari mills og vett jo kossen det opplegge er.. sorry... men er ivertfall ikke fornøyd med folk så ikke kastrerer kattene sine :icon_mad:

Kari

• Gjest
« Svar #43 på: 25 August 2006, 20:59:33 »
Okei.. Har lest litt her ang. det med pris..

Men folkens, det er bare dumt å tenke det bare er folk som virkelig vil gi katten et godt hjem som betaler penger for dem..

Selv har jeg ilder, og en valp koster 3500 kroner.. Likevel er det useriøse kjøpere.

Spørsmålet er bare å være streng nok med hvem du gir dem til. Synes det er litt dårlig at dere snakker "stygt" om folk som gir vekk katter.

Kattunger er som regel ingen stamtavle på, ingen vaksine, ingen rase, og sjeldent er det kjent hvem som foreldrene er. Med andre ord er det ingen garanti på en måte.

Selv har jeg to kattunger jeg må gi bort. En hunn og en hann. Kjempenydelige, men jeg vil gi dem bort. Disse kattungene er ikke mine, de bor her på krisehjem, men jeg kan ikke ha dem, og det haster.

Nova

• Gjest
« Svar #44 på: 25 August 2006, 21:03:48 »
Det handler om status dette her, rett og slett. Man gir bare ikke bort dyr gratis, som om de ikke var verdt noenting. Det skjer sjelden med hunder, skjøter eller ei. En katt er verdt mer enn ingenting, det er så enkelt som det.  :icon_wink:

Utlogget S.G.S

• Kattepratpuser
  • Skravlepus 3
  • Takket: 193
    • Vis profil
« Svar #45 på: 25 August 2006, 21:08:12 »
Må si meg enig med deg Nova  :wink[1]:

Attack`s

• Gjest
« Svar #46 på: 25 August 2006, 21:17:16 »
Den fikk du en takk for Nova  :bigarmhug:
Statusen til en katt blir ikke forandret om ikke holdningene til katte eiere blir forandret.

En ansvarlig katteeier kastrerer kattene sine etterhvert om dem ikke vil være seriøse oppdrettere,vaksinere og hele pakka.'
Uhell kan skje,men da tar man ansvar.

Nova

• Gjest
« Svar #47 på: 25 August 2006, 21:31:34 »
Takk for støtten jenter!  :love02[1]:

Utlogget Randi

• Kattepratpuser
  • Limt fast til stolen katt
  • Takket: 33
    • Vis profil
    • av Ramithi (N)
« Svar #48 på: 25 August 2006, 21:45:11 »
Sitat fra: Mirum
Sant, men jeg føler at hvis folk ser at jeg tar betalt for kattungene mine, vil de heller ha av noen andre :?:
Jeg har vært så utrolig heldig å fått lovet bort mine 7 kattunger til kjente mennesker, som er glad i dyr :katt3:
De fleste er nyetablerte og på min alder, og alle bor i nærheten:) Skulle ønske alle var like heldige som meg der. For jeg ville hvertfall ikke gitt bort "barnebarna" mine til hvem som helst!!!
Hva med å gi kattungen en vaksine så kan de betale for den  :wink2:
Helt enig med deg deg gjorde vi sist vi hadde huskattunger. Og de nye eierene betalte det.
Randi
Randi

Nova

• Gjest
« Svar #49 på: 25 August 2006, 22:18:32 »
Synes det er litt dårlig at dere snakker "stygt" om folk som gir vekk katter.

Kattunger er som regel ingen stamtavle på, ingen vaksine, ingen rase, og sjeldent er det kjent hvem som foreldrene er. Med andre ord er det ingen garanti på en måte.

Jeg forstår virkelig ikke argumentet ditt... Tror du virkelig at en Porche eller en pelskåpe hadde vært like eksklusivt i dag dersom det var gratis? Det er en grunn til at folk kjøper det, ikke fordi at Porchen er bedre enn Ford'en eller fordi pelskåper varmer bedre enn Gore-Tex... Nei, det er fordi det er dyrt, og dermed har høy status! Det er EKSKLUSIVT! Bengalen er mer eksklusiv enn huskatten fordi den er dyr å kjøpe! Face it!

Uansett hva argumentene er, så forblir det en prinsippsak! Det spiller ikke noen rolle hvor "streng" du er med kjøperne. Dersom du gir bort en vare gratis, vil det uansett ligge underbevisst at varen har lav verdi, lav status, eller er mangelfull på et eller annet vis.  Hvorfor er det slik at hvis du sier at du fikk en katt gratis, så vet automatisk alle at dette må være en "bare" en huskatt? Fordi vi selv har satt verdien av denne katten til null = huskatt.

Dette må vi forandre på. Dersom man gir bort katter gratis, mener jeg at man taler MOT dyrenes sak, og ikke for...